Permalänk

Fildelning WIN 10 till DOS (NET USE)

Hej. Lite akut fråga nu innan jul.

Jag har en DOS dator som ska ansluta till en nätverks delad mapp som ligger på en win 10 pc.

Mappen ligger med full behörighet i delning.

Den går att ansluta den delade mappen via net use i cmd från andra win 10 pc i nätverket.

Jag kan pinga mål datorns IP från DOS datorn. Och även andra datorer i nätverket.

Men när jag ska ansluta nätverksmappen via DOS datorn får jag felmeddelande att den angivna platsen ej finns.
Har testat via "NET" och " NET Use X: ...... "

Har testat o köra IP och datornnamn men samma resultat.

Brandväggen är inaktiverad på win 10 pcn.

Tidigare måldator är totalkrashad så kan ej se om de var något special gjort i den.
Den kördes på win 7.

Nätverket är ett Domännätverk om de spelar nån roll.

Permalänk
Medlem

Win 10 har inte smb version 1 aktiverat by default längre, testa att fixa det så bör det funka, hade liknande problem med en CNC maskin som körde dos och den funkade de på

https://www.tachytelic.net/2019/09/windows-10-enable-smb1/?am...

Permalänk
Inaktiv

1. Varför?

2. Om jag minns rätt, någon får fylla i här, så klarar inte ens de gamla smb versionerna att ansluta mot windows 10 då de är inaktiverade per default.

Aktivera med powershell: Enable-WindowsOptionalFeature -Online -FeatureName "SMB1Protocol-Client" -All

Kolla om något av detta hjälper: https://www.truenas.com/community/threads/ms-dos-6-22-smb-sha...

Permalänk
Medlem

Om du aktiverar SMB1 protocol för windows 10 maskinen, bör den inte vara ansluten mot Internet. Det finns massor av obehagliga säkerhetsrisker med SMB1, det är därför det är avstängt på Win 10.

Permalänk

kör en ftp server?

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon291473:

1. Varför?

2. Om jag minns rätt, någon får fylla i här, så klarar inte ens de gamla smb versionerna att ansluta mot windows 10 då de är inaktiverade per default.

Aktivera med powershell: Enable-WindowsOptionalFeature -Online -FeatureName "SMB1Protocol-Client" -All

Kolla om något av detta hjälper: https://www.truenas.com/community/threads/ms-dos-6-22-smb-sha...

Blir det inte "SMB1Protocol-Server" man ska aktivera? Då målsättningen är att fildela från en Win10-maskin till en DOS-maskin. Då funkar Win10-burken som en server som ska ha stöd för SMB1.

Permalänk
Hedersmedlem

För att fylla på, det är inte säkerhetsmässigt vettigt att ha SMB1 aktiverat på ett modernt nätverk av säkerhetsskäl, men det går fortfarande bra att göra på ett isolerat nätverk. Du kan t.ex. ansluta två nätverkskort till din Win10-server, ansluta det ena direkt till din DOS-maskin, och ansluta det andra till ditt lokala nätverk, och sedan använda Windows firewall för att hindra åtkomst till SMB från det lokala nätverket. Då kommer ju inte din Win10-burk funka för filserver i det lokala LANet men det kan ju vara OK.

Permalänk
Skrivet av Conditioned:

kör en ftp server?

De skulle absolut vara en lösning.
Men kan jag hänvisa FTP serverns adress så att den går att döpas till tex X: på dos maskinen?

För mjukvaran som används på dos maskinen är lite begränsad i katalogsystemet också.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

För att fylla på, det är inte säkerhetsmässigt vettigt att ha SMB1 aktiverat på ett modernt nätverk av säkerhetsskäl, men det går fortfarande bra att göra på ett isolerat nätverk. Du kan t.ex. ansluta två nätverkskort till din Win10-server, ansluta det ena direkt till din DOS-maskin, och ansluta det andra till ditt lokala nätverk, och sedan använda Windows firewall för att hindra åtkomst till SMB från det lokala nätverket. Då kommer ju inte din Win10-burk funka för filserver i det lokala LANet men det kan ju vara OK.

Har hört de från flera att de är inte rekommenderat av säkerhetsskäl.

Men har testat att aktivera SMB temporärt men fick de ändo inte att funka.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du funderat på att köra en virituell maskin som mellanhand?

Vill minnas det inte var helt okomplicerat att få en dos-dator att ansluta till win7. Tvärtom var dock enklare av nån anledning.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JohnnyBorg:

De skulle absolut vara en lösning.
Men kan jag hänvisa FTP serverns adress så att den går att döpas till tex X: på dos maskinen?

För mjukvaran som används på dos maskinen är lite begränsad i katalogsystemet också.

Du skulle kunna använda en FTP-klient öfr att hämta filerna till DOS-datorns hårddisk och sedan jobba mot dem.

Permalänk
Rekordmedlem

Måste du ha en fysisk dosdator idag och dela mot win 10 ? Dosprogram borde gå bra att köra i en virtuell maskin om det inte är nån underlig gammal hårdvara som kräver hårdvaran.
Handlar det om att bara få lagringen till nån hårdvara så kanske en Raspberry Pi funkar för det för det är väl minimal storlek på det du delar till dos så en Pi borde väl få plats med allt på minneskortet utan att ha nån hdd/ssd ansluten och det lär ju inte ta mer än nån bråkdels sekund att ha fyllt minnet på dosmaskinen även vid dataöverföringar från en Pi.

Kan du beskriva helheten lite mer ingående för det kanske finns bättre sätt att göra det på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

@JohnnyBorg

mTCP skulle kanske kunna vara en tänkbar lösning för dig. Ska börja labba lite med det själv för att få igång nätverk på lite äldre datorer igen och det ser ut att ha en hel del användbara funktioner inbyggt.

http://www.brutman.com/mTCP/

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||