Permalänk
Medlem

Dessa sinnesjuka priser

Hej!

När jag för några år sedan köpte mitt Asus 1080ti strix för straxt över 8000kr så tyckte jag att det var otroligt mycket pengar för ett grafikkort men skulle bygga en high end dator så det fick ändå vara värt det.

När jag nu blev lite sugen på att byta igen så blir man ju mörkrädd alltså. För 8000kr får man knappt ett mellanklass kort som 3070. Har hängt med i hela cirkusen runt kryptovalutor med mera men att ett 3090 som ska vara det vassaste kostar 3 gånger så mycket som det jag gav för mitt 1080ti är ju absurt.........

Det har pratats om PC spelandets död, fortsätter priserna att stiga på detta sättet som är det nog fler och fler som kommer gå över till konsol.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Fast det kommer nog inte bli så att 3070 kostar så mycket om 3 månader. Att priserna skenar är ju snarare en konsekvens av Corona och den extremt dåliga tillgången som råder just nu. Jag la 500 kronor mer på mitt 6800 XT jämfört med det 1080 TI jag hade tidigare, tycker nog ändå att jag kan leva med det.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Ja det var inte länge sedan jag köpte mitt Titan X. Det var nästan helt otänkbart dyrt då, tror jag betalade nära 14 000 för det. Nu känns det som att det är ungefär vad man får räkna med om man ska ha ett av de vanliga snabbare gaming-korten.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Hej!

När jag för några år sedan köpte mitt Asus 1080ti strix för straxt över 8000kr så tyckte jag att det var otroligt mycket pengar för ett grafikkort men skulle bygga en high end dator så det fick ändå vara värt det.

När jag nu blev lite sugen på att byta igen så blir man ju mörkrädd alltså. För 8000kr får man knappt ett mellanklass kort som 3070. Har hängt med i hela cirkusen runt kryptovalutor med mera men att ett 3090 som ska vara det vassaste kostar 3 gånger så mycket som det jag gav för mitt 1080ti är ju absurt.........

Det har pratats om PC spelandets död, fortsätter priserna att stiga på detta sättet som är det nog fler och fler som kommer gå över till konsol.

Mvh J

Det är bara att vänta, precis som alla andra gånger när varor tagit slut så kommer det mer om man väntar.

Lycka till med att gå över till konsol, det är samma komponenter som det är brist på som gör att GPU/CPU kostar.

Har du redan ett 1080ti så klarar du dig bra, det är inte så stort hopp till nästa, 3090 kommer för övrigt aldrig vara ett bra köp.

Permalänk
Medlem

Jag skulle hävda att 3090 är att likställa med tidigare generationers "Titan"-kort. Vansinnigt högt prissatt utan att ge mer än någon procent bättre prestanda än 3080.

D.v.s. skulle jag betraktar 3080 som 1080ti:s arvtagare. Och då känns prislappen från 9000 kr och uppåt ganska rimlig.

(20xx-generstion däremot, den var PC-dödande prissatt)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Jag skulle hävda att 3090 är att likställa med tidigare generationers "Titan"-kort. Vansinnigt högt prissatt utan att ge mer än någon procent bättre prestanda än 3080.

Absolut, det visade sig vara ett genidrag av Nvidia att rebranda Titan till ett rent spelkort, samtidigt som bristen på 3080 såklart tvingade folk att köpa det.

Visa signatur

Z97 Pro Gamer | i7-4790K | NH-U14S | 16GB 2400MHz | Asus Strix RTX3070 | 850 EVO 1TB | WD Red 4TB | Corsair RM750x | Samsung 65KS7005 | Corsair K63 | Logitech G900

Permalänk
Medlem

Finns inga tecken att 3070 kommer bli billigare, snarare tvärt om när slutkunden får betala kostnaderna av pandemin. Är fler prishöjningar aviserade med genomslag inom kort.
Dagens 6500-9000kr kommer kännas hyfsat pris på 3070 i slutändan. 3000-serien liksom AMD:s 6000-serie var för lågt prissatt från början med den efterfrågan som finns.

Skrivet av PerryE:

Absolut, det visade sig vara ett genidrag av Nvidia att rebranda Titan till ett rent spelkort, samtidigt som bristen på 3080 såklart tvingade folk att köpa det.

Ingen tvingar någon att köpa nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamers:

Ingen tvingar någon att köpa nåt.

Det finns ju direkt och indirekt tvång, låt oss säga att du måste ha en dator, låt oss säga att ditt arbete beror på att du har en dator hemma, och behöver ett grafikkort av en viss typ som inte finns i lager och nästa steg är 3090.

Visst står ingen där med ett gevär, men om valet står mellan att inte ha en inkomst och köpa ett 3090 så det nog ett indirekt tvång när lagren gapar tomma med alternativ?

Begagnade marknaden kanske inte alltid är ett alterantiv det heller.

Permalänk
Medlem

Ja det är verkligen sinnessjuka priser i dagsläget. Men..vi betalar så varför inte?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Ja det är verkligen sinnessjuka priser i dagsläget. Men..vi betalar så varför inte?

Precis, det är ju det som är problemet. Folk generellt köper ju ändå. Antingen av butiker som höjt priserna med 20-35% eller av scalpers med 30-100% höjning.
Vad är det specifikt som gör att alla ska ha nu, nu, nu? Cyberpunk 2077? Det är ju ändå så buggigt att jag gärna väntar med att spela det. VR? vad är nytt i år som inte fanns förra året?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Det finns ju direkt och indirekt tvång, låt oss säga att du måste ha en dator, låt oss säga att ditt arbete beror på att du har en dator hemma, och behöver ett grafikkort av en viss typ som inte finns i lager och nästa steg är 3090.

Visst står ingen där med ett gevär, men om valet står mellan att inte ha en inkomst och köpa ett 3090 så det nog ett indirekt tvång när lagren gapar tomma med alternativ?

Begagnade marknaden kanske inte alltid är ett alterantiv det heller.

Det är nog försvinnande få som behöver att prestandagrafikkort för att jobba hemifrån

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Men..vi betalar så varför inte?

Jag blir fundersam när skenande priser förklaras med argument som "helt rätt - tillgång och efterfrågan styr" och "30xx-korten är alldeles för billiga".
Men problemet är ju att den funktionen har satts ur spel när man enkelt kan köpa grejer för pengar man inte har, tack vare/på grund av lättvindiga lån och avbetalningar. Det gör ju att tillverkarna kan sätta vilka fantasipriser som helst och att folk drar på sig stora skulder.

Visa signatur

Z97 Pro Gamer | i7-4790K | NH-U14S | 16GB 2400MHz | Asus Strix RTX3070 | 850 EVO 1TB | WD Red 4TB | Corsair RM750x | Samsung 65KS7005 | Corsair K63 | Logitech G900

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Precis, det är ju det som är problemet. Folk generellt köper ju ändå. Antingen av butiker som höjt priserna med 20-35% eller av scalpers med 30-100% höjning.
Vad är det specifikt som gör att alla ska ha nu, nu, nu? Cyberpunk 2077? Det är ju ändå så buggigt att jag gärna väntar med att spela det. VR? vad är nytt i år som inte fanns förra året?

Scalpers låter som ett stort problem men i det stora hela är det ju en försvinnande liten del av marknaden. Nvidia har väl tillverkat hundratusentals(om inte miljoner) Amperekort vid det här laget medan det kanske säljs ett hundratal om dagen på Ebay om ens det. Vi vet ju inte hur bra korten säljer för nuvarande priser. Turing sålde inte bra p.g.a höga priser och t.ex 5800x(som också är dåligt prisatt) samt 3090 finns i lager överallt trots covidefterfrågan. Jag tycker Ampere var väldigt bra prissätta från början, känns som det är däromkring smärtgränsen är för hur mycket majoriteten vill betala för endast GPU i respektive prissegment. Om till och med folk på forum för hårdvaruentusiaster tycker det är för dyrt trots prestanda/intresse så lär gemene man som inte bryr sig så mycket om hårdvara och bara vill ha en bra spelupplevelse definitivt tycka det.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Skrivet av PerryE:

Jag blir fundersam när skenande priser förklaras med argument som "helt rätt - tillgång och efterfrågan styr" och "30xx-korten är alldeles för billiga".
Men problemet är ju att den funktionen har satts ur spel när man enkelt kan köpa grejer för pengar man inte har, tack vare/på grund av lättvindiga lån och avbetalningar. Det gör ju att tillverkarna kan sätta vilka fantasipriser som helst och att folk drar på sig stora skulder.

Den där är tyvärr inte bara för elektroniska prylar. Varför kostar en villan 5mil tror du?
I slutändan, är grafikkort bara en nöjespryl, alla måste inte spela spel. Det är 7 gånger värre om det är mat som skenar i pris, mjölk 30kr/l, bröd 100kr per limpa, kött 500kr/kg, potatis 100kr/kg osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerryE:

Jag blir fundersam när skenande priser förklaras med argument som "helt rätt - tillgång och efterfrågan styr" och "30xx-korten är alldeles för billiga".
Men problemet är ju att den funktionen har satts ur spel när man enkelt kan köpa grejer för pengar man inte har, tack vare/på grund av lättvindiga lån och avbetalningar. Det gör ju att tillverkarna kan sätta vilka fantasipriser som helst och att folk drar på sig stora skulder.

Det är ju inte Nvidias ansvar att se till att idioter inte sms-lånar sig ner i avgrunden.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv

Fortarande en billig hobby att hålla på med om man nöjer sig med ett bygga nytt varannan eller tredje generation.

Permalänk
Inaktiv

Tror fortfarande vi är långt ifrån smärtgränsen där priserna skulle kunna orsaka PC-spelandets död. Friheten över sina delar är mer värt.

En dator med billigare grafikkort som 2060 kan fortfarande klara allt i ok fps @ 1080p. De flesta byter trots allt inte hårdvara varje generation.

Skrivet av PerryE:

Jag blir fundersam när skenande priser förklaras med argument som "helt rätt - tillgång och efterfrågan styr" och "30xx-korten är alldeles för billiga".
Men problemet är ju att den funktionen har satts ur spel när man enkelt kan köpa grejer för pengar man inte har, tack vare/på grund av lättvindiga lån och avbetalningar. Det gör ju att tillverkarna kan sätta vilka fantasipriser som helst och att folk drar på sig stora skulder.

Dessa människor som gör så kommer dock snabbt få äta upp sin hatt minst sagt. Företag som tillverkar produkter kan inte och bör inte ta ansvar till människors idioti när det kommer till avbetalningar och lån. Det är kreditmarknaden och statens sak att reglera.

Permalänk
Medlem

Det jag kanske stör mig mest på som PC entusiast jämfört med konsoller är att konsollens pris hålls ju ganska konstant oberoende av komponentbrist, pandemier, kryptovalutor, fabrikshaverier, naturkatastrofer, varifrån det blåser den dagen osv. PÅ PC marknaden får slutkunden ta smällen då tillverkarna får ta den smällen i konsoll världen. Nåja man kan förstå varför det är så olika men gör ju inte mig direkt nöjdare precis.

Försökte snappa upp ett 3060 Ti där i julhelgen för ett ganska rimligt pris som var inte så mycket dyrare än FE korten men senare visade sig att modellen kommer fasas ut och att ÅF inte kommer få tag på kortet längre så då beslöt jag att fördröja min uppgradering istället, t.ex Cyberpunk 2077 rullar nog fint på maxinställningarna i 1080p med ett överklockat 1070 Ti + 9700K @ 5GHz men har lite sneglat på att uppdatera skärm så småningom också så kan bli svårt i lika krävande spel i 1440p.

Om man ska försöka köpa nytt för så billigt som möjligt ska man nästan lyckas bli en av de "early adopters" idagsläget vid lansering för priset tycks stiga sen en 20-30% efter en stund bara så att Nvidia och AMD inte behöver ljuga om sina fina priser de presenterar före lansering. Nästa chans blir väl 3060 och 6700 lanseringen men frågan är om det är värt att gå från 1070 Ti till 3060 om man tänkte rikta sig in på 1440p upplösning, känns sådär inte riktigt 100% hur länge den uppgraderingen räcker, ska man dessutom vilja kunna köra Ray Tracing ligger man redan på gränsen från dag ett känns det som.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Det jag kanske stör mig mest på som PC entusiast jämfört med konsoller är att konsollens pris hålls ju ganska konstant oberoende av komponentbrist, pandemier, kryptovalutor, fabrikshaverier, naturkatastrofer, varifrån det blåser den dagen osv. PÅ PC marknaden får slutkunden ta smällen då tillverkarna får ta den smällen i konsoll världen. Nåja man kan förstå varför det är så olika men gör ju inte mig direkt nöjdare precis.

Försökte snappa upp ett 3060 Ti där i julhelgen för ett ganska rimligt pris som var inte så mycket dyrare än FE korten men senare visade sig att modellen kommer fasas ut och att ÅF inte kommer få tag på kortet längre så då beslöt jag att fördröja min uppgradering istället, t.ex Cyberpunk 2077 rullar nog fint på maxinställningarna i 1080p med ett överklockat 1070 Ti + 9700K @ 5GHz men har lite sneglat på att uppdatera skärm så småningom också så kan bli svårt i lika krävande spel i 1440p.

Om man ska försöka köpa nytt för så billigt som möjligt ska man nästan lyckas bli en av de "early adopters" idagsläget vid lansering för priset tycks stiga sen en 20-30% efter en stund bara så att Nvidia och AMD inte behöver ljuga om sina fina priser de presenterar före lansering. Nästa chans blir väl 3060 och 6700 lanseringen men frågan är om det är värt att gå från 1070 Ti till 3060 om man tänkte rikta sig in på 1440p upplösning, känns sådär inte riktigt 100% hur länge den uppgraderingen räcker, ska man dessutom vilja kunna köra Ray Tracing ligger man redan på gränsen från dag ett känns det som.

1440p är inte roligt med ett 1070ti om du vill ha mycket ögongodis på.
Det kortet funkar fint i 1080p om du är ok med runt 60+ fps.

Sätt på DSR och prova. 1.78 är 1440p

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

1440p är inte roligt med ett 1070ti om du vill ha mycket ögongodis på.
Det kortet funkar fint i 1080p om du är ok med runt 60+ fps.

Sätt på DSR och prova. 1.78 är 1440p

Bra point det med DSR, borde testa lite för skojjs skull, är lite utdaterad då det gäller grafikkortsfunktioner, har inte ännu testat DSR alls om jag ska va ärlig.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Det har pratats om PC spelandets död, fortsätter priserna att stiga på detta sättet som är det nog fler och fler som kommer gå över till konsol.

Var/när har det pratats om PC-spelandets död?

Visst priserna har väl gått upp en hel del för motsvarande saker från tidigare generationer, men känns som att utvecklingen också sakta ned så man inte behöver byta lika ofta. Jag brukade köpa ny dator var tredje år ungefär, men min nuvarande har jag haft dubbelt så länge. Även om jag gått i nyköpstankar ett tag känns det inte riktigt värt det, dels pga. priserna då men också att nuvarande datorn fortfarande presterar ok.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Det har pratats om PC spelandets död, fortsätter priserna att stiga på detta sättet som är det nog fler och fler som kommer gå över till konsol.

Du ignorerar hur potenta instegs- och mellanklasskort blivit. Är man beredd att kompromissa lite med inställningarna är det inga som helst bekymmer att spela alla dagens spel med ett 2000-kronorskort som ett GTX 1650 Super, speciellt så om det kombineras med en skärm med FreeSync/G-Sync. Dessutom finns ju en aspekt till, nämligen att de flesta av de mest spelade spelen klarar sig med enklare hårdvara, du behöver inget monsterkort för LoL, Fortnite eller Rocket League. Vi kan även se bakåt, 8800 GTX, Nvidias första monsterkort, kostade 6000 kronor när det lanserades 2007. Det utgjorde 25 procent av medianlönen. Samma 25 procent idag skulle innebära cirka 9000 kronor. Så Nvidias 80-serie kostar idag som andel av människors inkomst lika mycket som för 13 år sedan. Och detta under vad som varit kanske det ekonomiskt mest extrema året under de sista 50 åren.

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Tror fortfarande vi är långt ifrån smärtgränsen där priserna skulle kunna orsaka PC-spelandets död. Friheten över sina delar är mer värt.

En dator med billigare grafikkort som 2060 kan fortfarande klara allt i ok fps @ 1080p. De flesta byter trots allt inte hårdvara varje generation.

Dessa människor som gör så kommer dock snabbt få äta upp sin hatt minst sagt. Företag som tillverkar produkter kan inte och bör inte ta ansvar till människors idioti när det kommer till avbetalningar och lån. Det är kreditmarknaden och statens sak att reglera.

Håller med. Förstår inte vad folk får ut av att byta så ofta. Det är inte speciellt mycket man behöver ställa ner grafiken för att klara sig med ett mycket enklare grafikkort.

Jag har fortfarande 1060 6GB och det planerar jag att ha i ytterligare 2-3 år. Sedan blir det ett nytt i samma klass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Det finns ju direkt och indirekt tvång, låt oss säga att du måste ha en dator, låt oss säga att ditt arbete beror på att du har en dator hemma, och behöver ett grafikkort av en viss typ som inte finns i lager och nästa steg är 3090.

Visst står ingen där med ett gevär, men om valet står mellan att inte ha en inkomst och köpa ett 3090 så det nog ett indirekt tvång när lagren gapar tomma med alternativ?

Begagnade marknaden kanske inte alltid är ett alterantiv det heller.

Arbetsgivaren lär ordna dator

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Var/när har det pratats om PC-spelandets död?

Visst priserna har väl gått upp en hel del för motsvarande saker från tidigare generationer, men känns som att utvecklingen också sakta ned så man inte behöver byta lika ofta. Jag brukade köpa ny dator var tredje år ungefär, men min nuvarande har jag haft dubbelt så länge. Även om jag gått i nyköpstankar ett tag känns det inte riktigt värt det, dels pga. priserna då men också att nuvarande datorn fortfarande presterar ok.

Det har väl varit på tapeten då och då. För min egen del så kommer jag aldrig gå över till konsol. Har testat ett par gånger man hamnar alltid framför datorn ändå. Men för dom som står och velar så kan de sjuka priserna lätt få dom att välja konsol tror jag.

När man får två st Xbox Seriex X för kostnaden av bara ett 3080 kort så tycker jag att något är skevt..........Sen vet jag att det finns billigare kort och osv men det sticker iväg för mycket för att det ska finnas något vett i det tycker jag

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

När man får två st Xbox Seriex X för kostnaden av bara ett 3080 kort så tycker jag att något är skevt..........Sen vet jag att det finns billigare kort och osv men det sticker iväg för mycket för att det ska finnas något vett i det tycker jag

Konsollerna är däremot rätt rejält subventionerade och prislåsta. De tjänar inga nämnvärda pengar, om de inte till och med går back, på hårdvaran utan det är användandet de tjänar pengar på. Målet är bara att maximera antalet kunder som använder deras hårdvara utan att ruinera sig själva på kuppen. De tjänar sedan rejält på alla köp som kunderna gör därefter, på varje spel och köp i/till spelen. Finns en anledning varför de tar betalt för online funktionalitet som vi på PC tar för givet.

Så ska man jämföra priset på konsol och PC så behöver man räkna med prispåslaget alla köpen man har tänkt göra under ägandets tid. Beroende på hur mycket och vad man köper så kan det variera mellan ett litet eller rejält påslag som är dolt vid inköpet av konsollen.

Min poäng är inte att det är fel att köpa en konsoll för alla kunder. Min poäng är att det blir helt skevt att jämföra inköpspriset på en konsol och PC vid beräkning av kostnad.

Grammatik
Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Inaktiv

Mitt tips är att skippa PC-spelande och investera i en PS5a istället. Spelen ser tillräckligt bra ut och man sparar asmycket pengar. Lägg de pengarna på mer givande hobbyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

Mitt tips är att skippa PC-spelande och investera i en PS5a istället. Spelen ser tillräckligt bra ut och man sparar asmycket pengar. Lägg de pengarna på mer givande hobbyn.

Mitt tips till dig är att skippa PC-entusiast-forum och börja hänga på ett TV-spelsforum istället. Lägg tiden på nåt annat än att trolla.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Det är nog försvinnande få som behöver att prestandagrafikkort för att jobba hemifrån

CAD? CAM? Spel Designer? Spel Utvecklare? Finns många anledningar till varför man kan behövas high-end hådvara.

Skrivet av _niko_:

Arbetsgivaren lär ordna dator

Egenföretagare?

Visst, man blir inte tvingad med en pistol emot huvudet, men som jag sa tidigare, valet mellan att punga ut "överpris" för ett kort man kanske inte behöver eller stå utan arbete/uppdrag är inte helt orimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

CAD? CAM? Spel Designer? Spel Utvecklare? Finns många anledningar till varför man kan behövas high-end hådvara.

Egenföretagare?

Visst, man blir inte tvingad med en pistol emot huvudet, men som jag sa tidigare, valet mellan att punga ut "överpris" för ett kort man kanske inte behöver eller stå utan arbete/uppdrag är inte helt orimligt.

Bolagets pengar... inte dina egna pengar.
Köper du dessutom leksaksprylar så meh... Och du kör inte din egna spelstudio tbh och hamnar i sånt här läge.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb