Subwoofer låter för mycket!

Permalänk

Subwoofer låter för mycket!

Tjenare!
Uppgraderade mitt gamla proson hemmabiosystem till :

*1 par DALI SPEKTOR 6 Golvhögtalare (Vit)
*DALI SPEKTOR VOKAL Center (vit)
*1 par DALI SPEKTOR 1 Kompakt högtalare (Vit)
*DALI SUB E-9 F

Dom driver jag med en denon 1100w
Har kört Audyssey kaliberingen
Och inställningen blir följande
Frontar : stora (hela band)
Centern : liten (40hz)
surroundhögtalare: små (60hz)
Subba :JA
Subwoofer läge är LFE
LPF-LFE 120HZ
-12dB i dB inställningen
kopplad LFE på subba till förstärkarens subwoofer PRE OUT
Inställningen på SUB an bak är följande : crossover 80hz
Volym ca kl 21 alltså 25% av 100
Phase 0
Subban stod bredvid Golvhögtalare i ett hörn och slog utåt mot (ca70-80cm till) soffsida! Testade och flyttade den så den står med sidan(30cm ifrån) mot soffsida och slår ut mot vardagsrummet( fritt)
trägolv i vardagsrummet
Lite fakta där nu till problemet!

Den mullrar/låter för mycket…!
Är det placeringen?
kör jag ljudet mer än 25% blir det för högt och man hör var det är.
Varför kan jag inte höja mer den är ju ändå nerställd till - 12db i förstärkaren

Sen det där med inställningen av crossover mm.
Hur fungerar det?
Är det så om man kör LFE och den står på 120hz är det förstärkaren värden man ska gå efter?
För snurrar jag på crossover på Subban upp och ner på Hz blir det varken bättre eller sämre?

Ska tillägga att jag hade en proson Rumble r-10 i systemet innan som inte
Lät så här dock hade inte den LFE

Mvh Peter

Permalänk
Rekordmedlem

Du har ju en manuell nivåtrimm på basen , fungerar inte den om autokkalibrering flippar ur ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du har ju en manuell nivåtrimm på basen , fungerar inte den om autokkalibrering flippar ur ?

Nivåtrimm på basen?
Tror du den flippat ur autokalibreringen?

Sry inte så High på detta pga att jag inte riktigt fattar det där med inställningarna hz/crossover mm

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hollowman71:

Nivåtrimm på basen?
Tror du den flippat ur autokalibreringen?

Sry inte så High på detta pga att jag inte riktigt fattar det där med inställningarna hz/crossover mm

Volymkontrollen märkt "A"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har samma sub, har du volymen över 50% så gör du något galet

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:
Skrivet av RasmusC:

Nej jag skriver ju😉 att jag inte kan ha volymen bak på basen mer än till kl 21 alltså ca 25% av 100%
Och i förstärkare så står den på - 12 db

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hollowman71:

Nej jag skriver ju😉 att jag inte kan ha volymen bak på basen mer än till kl 21 alltså ca 25% av 100%

Men låter det för starkt så ska du sänka den på basen ännu mera så att du hamnar i ett bra arbetsområde för förstärkarens reglage.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av RasmusC:

Vad kör du för inställning på crossover och Hz och volym på volym på basen baksida
Vet att man inte kan gämföra beroende vad man mer har för högtalare. Men men!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hollowman71:

Den mullrar/låter för mycket…!
Är det placeringen?
kör jag ljudet mer än 25% blir det för högt och man hör var det är.
Varför kan jag inte höja mer den är ju ändå nerställd till - 12db i förstärkaren

Vad är din fråga? Om den låter tillräckligt finns det väl ingen anledning att skruva upp?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Missförstod det som vanlig volym. Men det är nog inget problem att du kan ha den max 25%. Volymkontrollen är endast till för att ställa kunna justera "gain" på basen ifall källan är för känslig eller okänslig.

Så ställ den till det som låter bra och lämna den där, tänk inte på hur många procent det är

Sen kan placeringen i rummet göra att den låter mer bullrig som du beskriver den. Finns alltid placeringar som gör att det låter sämre i rum. För att få den på korrekt position så ska du göra "the subwoofer crawl" se här: https://www.youtube.com/watch?v=nnxfc-GBdew

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Men låter det för starkt så ska du sänka den på basen ännu mera så att du hamnar i ett bra arbetsområde för förstärkarens reglage.

Sry många frågor!
Menar du basens volym eller crossovern?
Men är det så att jag har för stor bas för rummet om jag har en bas som jag måste ha en ljudvolym på ca 10% av 100%i ljudvolym?

Eller vad är det för fel?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hollowman71:

Vad kör du för inställning på crossover och Hz och volym på volym på basen baksida
Vet att man inte kan gämföra beroende vad man mer har för högtalare. Men men!

Filtret är bortkopplat om du använder lfe ingången.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av RasmusC:

Missförstod det som vanlig volym. Men det är nog inget problem att du kan ha den max 25%. Volymkontrollen är endast till för att ställa kunna justera "gain" på basen ifall källan är för känslig eller okänslig.

Så ställ den till det som låter bra och lämna den där, tänk inte på hur många procent det är

Sen kan placeringen i rummet göra att den låter mer bullrig som du beskriver den. Finns alltid placeringar som gör att det låter sämre i rum. För att få den på korrekt position så ska du göra "the subwoofer crawl" se här: https://www.youtube.com/watch?v=nnxfc-GBdew

Ska kolla in den tack för tipsen!

Hur tycker du annars att det ser ut med Hz och så på högtalarna
inställningar.
Mvh

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Filtret är bortkopplat om du använder lfe ingången.
https://i.imgur.com/aCO3V0T.png

Ahh okej så då kör den alltså på förstärkarens Hz alltså 120hz
Fattar jag då rätt? 🙈
Har ju kollat bruksanvisning men det där missade jag 🙈
Är det bra eller ska man gå ner?
Eller har det inget med att den mullrar eller slårr för hårt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Ska kolla in den tack för tipsen!

Hur tycker du annars att det ser ut med Hz och så på högtalarna
inställningar.
Mvh

Jag skulle nog testa följande:

Frontar : 80
Centern : 80
surroundhögtalare: 80
Subwoofer läge är LFE
LPF-LFE 100HZ
-12dB i dB inställningen
Inställningen på SUB an bak är följande : crossover max (den fungerar inte med LFE ändå)
Volym: det som låter bra
Phase: 0

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av RasmusC:

Subwoofer läge är LFE
LPF-LFE 100HZ
-12dB i dB inställningen
Inställningen på SUB an bak är följande : crossover max (den fungerar inte med LFE ändå)
Volym: det som låter bra
Phase: 0

Tack! Intressant 🙂 ska testa det imorgon!
Skadar ju inte att testa 😬🤪

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hollowman71:

Ahh okej så då kör den alltså på förstärkarens Hz alltså 120hz
Fattar jag då rätt? 🙈
Har ju kollat bruksanvisning men det där missade jag 🙈
Är det bra eller ska man gå ner?
Eller har det inget med att den mullrar eller slårr för hårt?

Använder du lfeingången används inte frekvensratten på basen, den är bara inkopplad till line in
Att det mullrar för mycket beror på att volymen är för högt ställd, den ska trimmas in så att den fungerar tillsammans med förstärkarens justermån.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

LPF-LFE 100HZ

Gör inte detta att allt i 80-100 hz spelas dubbelt (så högt)?

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Använder du lfeingången används inte frekvensratten på basen, den är bara inkopplad till line in
Att det mullrar för mycket beror på att volymen är för högt ställd, den ska trimmas in så att den fungerar tillsammans med förstärkarens justermån.

Japp det där med lfe har jag fattat nu 🙂.
och som du säger och RasmusC är det nog jag som stirrat mig blind på ljudnivå bak på basen!
Pga att min förra bas proson rumble R-10 hade jag ljudvolym på kl 11
Och då trodde jag att volymen skulle vara runt det med den nya basen också 🙈
Får testa in ljudnivån på den

Vad menar du med förstärkarens justermån?🙈

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Saddl3r:

Det går inte att säga vad den resulterande ljudnivån blir, inga nivåer är kalibrerade mot absoluta nivåer.

Skrivet av hollowman71:

Japp det där med lfe har jag fattat nu 🙂.
och som du säger och RasmusC är det nog jag som stirrat mig blind på ljudnivå bak på basen!
Pga att min förra bas proson rumble R-10 hade jag ljudvolym på kl 11
Och då trodde jag att volymen skulle vara runt det med den nya basen också 🙈
Får testa in ljudnivån på den

Vad menar du med förstärkarens justermån?🙈

Förstärkaren har ett arbetsområde på sina nivåreglage, jag vet inte exakt hur mycket du kan trimma där men säg +-20 dB och då måste basens inställning vara sådan att du inte hamnar utanför det området för då kan du inte trimma in rätt nivåförhållande mellan respektive kanal.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Förstärkaren har ett arbetsområde på sina nivåreglage, jag vet inte exakt hur mycket du kan trimma där men säg +-20 dB och då måste basens inställning vara sådan att du inte hamnar utanför det området för då kan du inte trimma in rätt nivåförhållande mellan respektive kanal.

😂😂😂 Där vart det överkurs!
Nu är jag på läktaren igen 🙈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Nja, crossovern för högtalarna säger egentligen att den ska trappa av högtalarna så de inte spelar under 80hz men det är inte avslut utan det trappas av likt en kurva. Så beroende på vilken setup man har så kan det låta olika bra.

Basens crossover säger i princip att spela inte så mycket över 100hz, men även denna trappas av i en kurva. Hur brant kurvan är beror nog på utrustningen. Eftersom det är en 9" bas så går den inte superdjupt men är ganska musikalisk i högre frekvenser.

Så man kanske vill dra upp crossover för högtalarna eller dra ner något för basen så de möts vid 80 båda. Men det får man labba lite med vad som låter bäst

Länk att läsa lite, bättre beskrivet än vad jag någonsin kommer kunna förklara:
https://www.audioholics.com/loudspeaker-design/crossovers

Visa signatur

Permalänk

Testa även sätta frontarna till small så att du får full bass management från receivern. SVS har en del tips https://www.svsound.com/blogs/svs/should-speakers-be-set-to-l...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kolla om du har "Extra Bass" i inställningarna på förstärkaren, jag har det på min Yamaha RX - V685 å enligt texten: When Extra Bass is enalbed, you can enjoy enhanced Bass sounds, regardless of the size of front speakers and the presence or absence of the subwoofer. Min inställning är off å jag kör på LFE. Jag kan ju ha fel här.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Skrivet av lilljohan:

Testa även sätta frontarna till small så att du får full bass management från receivern. SVS har en del tips https://www.svsound.com/blogs/svs/should-speakers-be-set-to-l...

Men gör inte det att basen låter ännu mer? Har jag fatta fel då?
Mvh Peter

Permalänk
Skrivet av seville57:

Kolla om du har "Extra Bass" i inställningarna på förstärkaren, jag har det på min Yamaha RX - V685 å enligt texten: When Extra Bass is enalbed, you can enjoy enhanced Bass sounds, regardless of the size of front speakers and the presence or absence of the subwoofer. Min inställning är off å jag kör på LFE. Jag kan ju ha fel här.

Tror inte jag har något sånt på min denon!

Permalänk

Men jag kom på att jag körde med
Audyssey Dynamic Volume på pga att jag tycker att det är jobbigt att det är så olika ljudnivåer på kanalerna på Telia digitalt tv !
Och med den på så hjälper det mycket
Basen tycker jag fått till bättre jag sänkte den från kl 9 till kl 8 i ljudstyrka bak på subba (så enkelt 🙈) + att jag som sagt slog av Audyssey Dynamic Volume.
som jag skrev förut så stirrade jag mig lite blind på vad min förra subba stått inställd på mm.
Får testa mig fram lite mer
Mvh Peter

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RasmusC:

Men varför ska han ha en skärning på frontar med den subben?
Hans fronthögtalare går ju nästan lika djupt som subben som inte är direkt stor.
Dessutom låter det ju nästen alltid bättre om fronthögtalarna avger bas. En rad fördelar med det som har med rummet att göra bland annat.
Förslag
Frontar :-
Centern : 60
Dvs steget högre än vad Audyssey kaliberingen gav.
Frontar :
stora (hela band)
Centern : liten (40hz)
surroundhögtalare: små (60hz)
LPF-LFE inte över 80 kanske så lågt som 60

Skrivet av Saddl3r:

Troligt att du får en bas pukel ja.
Troligt är att med de inställningar du valt, högt LPF-LFE (över 100) så spelar allt bas i området 60-120 och det blir mycket bas.
Men det blir ju inte mer i den djupa basen för det vilket väl är vad du vill ha?

Skrivet av seville57:

Finns troligen motsvarande.
Rent allmänt är det svårt ge råd om inställningar. Även med tillgång till manualer kan de vara svårt få fram vad olika inställningar faktist gör.
Du har ju frontar som går ner till 43 -3db En sub som går ner till 37 - 3db enligt data.
DVS dina front högtalare går nästan lika djupt som subben. Subben har ett 9 tums element och dina front högtalare totalt 4x6.5 för basen.. Titta bara på det. Total elementet yta spelar roll.
Du förväntar dig väl inte att ett 9 tums element ska spela mer än 4 x 6.5?
Subben ska ju främst hjälpa center högtalare och surround. Ska du få ut mest är detta är det troligen så att köra front "stora" (hela band) så som Audyssey kaliberingen angav och med en låg delning av subben, inte över 80 så den jobbar tillsammans med front högtalarna under 80 och hela djupbasen för center och surround.

Ställ in det lite med hörseln först. Kör två kanaler, bara bra frontar med bra bas musik. Ställ in som ovan, inte så hög volym och spela bara med front högtalarna. Subben på min, av. Höj sedan nivån på subben så du hör den ger ett litet bastillskott. Då har du något att utgå i från som ligger rimligt i nivå. Därifrån kan du nog få till det ok med lite testande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Men varför ska han ha en skärning på frontar med den subben?
Hans fronthögtalare går ju nästan lika djupt som subben som inte är direkt stor.
Dessutom låter det ju nästen alltid bättre om fronthögtalarna avger bas. En rad fördelar med det som har med rummet att göra bland annat.

Man brukar väl inte blanda fullband högtalare och spela sub samtidigt (rätta mig om jag har fel)? I alla konfigurationer jag testat och lyssnat på så kör man antingen fullband utan sub (stora frontar med minst 6.5" bas / mid) eller så kör man högtalare tillsammans med sub och låter då inte högtalarna, frontar, center eller surround spela lågt lägre än ca 60 - 80hz.

Till musik håller jag mig gärna i 2.0 och låter frontarna spela alla frekvenser men viss typ av musik med mycket djup bas låter mycket bättre med frontarna på crossover på ca 80 och subben får köra 15 - 80hz. Har labbat en hel del och det låter aldrig bättre att låta frontarna spela fullband samtidigt som subben.

Sitter i dagsläget med 2x XTZ sub 12.17 EDGE, Triangle Borea BR09 frontar, Triangle Borea BR02 surround, Triangle Borea BRC1 center, Triangle Secret ICT5 takhögtalare. 7.2.4 atmos hemmabio.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan inte se att anledning att behöva konstla till det.
Börja med vad som är standard och se på ett gäng med filmer.
Sen kan du trixa runt med delningar och annat och undersöka om det blir bättre.

Vad som är att tänka på.
Dela Aldrig under 1 oktav av -3dB punkten på högtalaren - spelar front till 30hz - dela då vid minst 60hz
Det blir svårare med mindre högtalare, försök att att inte dela över 120hz.
Det gäller även uppåt, låt suben spela hela vägen upp till 120hz - LFE ingången i ditt fall.

Fördel med att sätta allt på Small:
Bättre tryck i basen vid action scener
Minimalt med fasförskjutning i basen då suben är det enda som spelar.

Fördel med att sätta front som Large:
Om man kan justera allt med dsp så fasen blir korrekt så kan man få en otroligt djup bas.
Kravet är dock högtalare som få har hemma.
Med mer normala högtalare så kommer frekvensgången i basen bli väldigt konstig pga felaktig fas.
Men testa, man ska inte skriva av något utan att ha provat.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??