3060/3070 i lager? (Diskussionstråd)

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Jag är ute efter ett vettigt 3070 till vettigt pris med leverans inom låt oss säga 2-3 mån. Någon som kan rekommendera en bra beställning att göra?

• Jag är inte intresserad av överklockning, ska ha det för videoredigering och inte spelande, så de där sista frame/sek är inte viktigt.

• Tysta fläktar däremot - kortet kommer att sitta i en dator i ett rum där vi gör inspelningar. Jag gillar referenskortet för hur det ger ett bra luftflöde/effektiv kylning i hela lådan, så en liknande kylningslösning är bra.

Om någon vill övertala mig till att ta något annat än 3070 så får du gärna göra det. Jag utsåg det till min "sweet spot", men det var en bit före jul, och baserat på priserna på nVidias referenskort. Det har ju hänt en del sedan dess.

Nvidia's referenskort säljs inte längre och eftermarknadskort kommer alltid ha en större prislapp. Du får nog vara beredd på att betala mer om du skall ha ett 3070. 3060 kommer släppas snart, men med betydligt mindre prestanda dock mer minne så kanske är intressant för videoredigering.

Permalänk
Skrivet av Paw:

Tiden för vettiga priser är borta med vinden. Du kommer tyvärr inte hitta något kort för normala priser inom den närmaste månaderna i alla fall.

Mvh Paw

Jag inser och förstår att priserna är höga för leverans just nu. Det låter inte helt orimligt att någon återförsäljare ska ha kort till rimliga priser men som inte är i lager nu. Jag kan ju vänta.

Att priset för en mycket efterfrågad bristvara med leverans i morgon och leverans om 3 månader ska vara det samma låter ju bara konstigt. Men det kanske är så?

Permalänk
Medlem

Jag inser och förstår att priserna är höga för leverans just nu. Det låter inte helt orimligt att någon återförsäljare ska ha kort till rimliga priser men som inte är i lager nu. Jag kan ju vänta.

Att priset för en mycket efterfrågad bristvara med leverans i morgon och leverans om 3 månader ska vara det samma låter ju bara konstigt. Men det kanske är så?

Webhallen har följande kort på lager ifall du vill ha något nu.

https://www.webhallen.com/se/product/326419-Gigabyte-GeForce-...

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Medlem

En högt efterfrågad bristvara lär ju sannolikt vara en bristvara även om 3 månader, i synnerhet när man beaktar att det finns de personer som gjort deras beställningar under hösten -20 som ännu inte fått deras varor. Jag tror ju dessutom inte heller att priserna kommer gå ner direkt efter att den initiala köbildningen har lagt sig, utan de lär väl ligga kvar om inget annat i ett antal månader för att därefter i sånt fall gå ner igen. Men det är ju bara ren spekulation.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Bara 99,999 kr också. Med tanke på prisökningen den senaste tiden så verkar dessa satta helt i linje med detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buse_id10t:

Bara 99,999 kr också. Med tanke på prisökningen den senaste tiden så verkar dessa satta helt i linje med detta.

dessutom är det redan fullbokade också );

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem

Hur lägger man vantarna på ett 3060 på bästa sätt? Har aldrig bokat eller köpt vid release förr.. noll koll alltså
Har för mig att de släpps 25/2? Stämmer det? Tar vissa återförsäljare bokningar eller måste man vara snabb på releasedagen?

Någon som har koll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDS:

Hur lägger man vantarna på ett 3060 på bästa sätt? Har aldrig bokat eller köpt vid release förr.. noll koll alltså
Har för mig att de släpps 25/2? Stämmer det? Tar vissa återförsäljare bokningar eller måste man vara snabb på releasedagen?

Någon som har koll?

Då måste vara väldigt snabb på beställ knappen när kortet släpps.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDS:

Någon som har koll?

Du behöver nog vara snabb. Förslagsvis så skapar du redan nu konton hos de ÅF som du vill lägga en bokning på, lägg till betalningssätt, etc. sedan loggar du in på kontot i god tid den 25:e feb (release verkar vara kl. 18 enl. ÅF:s hemsidor). Sen sitter du och hammrar F5 till dess du ser att det är bokningsbart och ber en tyst bön att du är tillräckligt snabb. Sannolikheten är, i och med den stora efterfrågan på Ti-korten och att det är så få som fått den, är att det kommer vara en ny anstormning på releasedagen. Lycka till.

Permalänk
Medlem

Webhallen har dem listade också, men med vad som eventuellt kan vara riktiga priser. ~4000 för det billigaste Zotac kortet och 6000 för det dyraste, Asus Strix.

Permalänk
Skrivet av Charon242:

Nvidia's referenskort säljs inte längre och eftermarknadskort kommer alltid ha en större prislapp. Du får nog vara beredd på att betala mer om du skall ha ett 3070. 3060 kommer släppas snart, men med betydligt mindre prestanda dock mer minne så kanske är intressant för videoredigering.

Tack så mycket för att du fick mig att tänka utanför boxen. Även om vanliga 3060 nog inte är något för mig (12 GB behövs egentligen bara för 8K i videoredigering och då räcker inte prestanda i alla fall) så fick det mig att kolla på 3060Ti och jag hittade det här:
"Overall, the new NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti is a very solid card for Premiere Pro and in some cases can be up to 41% faster than the AMD Radeon 5700 XT. That puts it about on par with the significantly more expensive AMD Radeon 6800, and only a small 5% slower than the NVIDIA RTX 3070. This makes it an excellent option for Premiere Pro users that are operating on a limited budget."

3060Ti kan nog vara något för mig. Kanske kan avhålla mig från alltför mycket spelande också.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för att du fick mig att tänka utanför boxen. Även om vanliga 3060 nog inte är något för mig (12 GB behövs egentligen bara för 8K i videoredigering och då räcker inte prestanda i alla fall) så fick det mig att kolla på 3060Ti och jag hittade det här:
"Overall, the new NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti is a very solid card for Premiere Pro and in some cases can be up to 41% faster than the AMD Radeon 5700 XT. That puts it about on par with the significantly more expensive AMD Radeon 6800, and only a small 5% slower than the NVIDIA RTX 3070. This makes it an excellent option for Premiere Pro users that are operating on a limited budget."

3060Ti kan nog vara något för mig. Kanske kan avhålla mig från alltför mycket spelande också.

Enda problemet är väl att det är troligen det mest eftertraktade miningkortet också.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Dustin har tagit bort alla 3060 Ti modeller förutom 3, undrar om jag behöver vara orolig som har väntat i 1½ månad på ett som nu inte längre finns listat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rusk:

Dustin har tagit bort alla 3060 Ti modeller förutom 3, undrar om jag behöver vara orolig som har väntat i 1½ månad på ett som nu inte längre finns listat?

Blir väl i värsta fall inget kort. Har du möjligheten kan det vara värt att gardera med ett annat kort/hänga på låset 25e när 3060 kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christiaan:

Hur ser du att de kommer in på tisdag. För mig står det att det är en obekräftad leverans.

Det stod det förut. Antar att de sålde slut på de korten som ska komma in då.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk

Elgiganten 3070

Hej jag beställde msi gamung x 3070 fråb elgiganten för någon månad sen däremot tog de bort sidan helt någon vecka senare... fick bokningsbekräftelse iaf. De säger att leveransdatum är 04-08-2021 är detta något man vågar hoppas på stämmer.

Permalänk
Skrivet av Lilphysic:

Hej jag beställde msi gamung x 3070 fråb elgiganten för någon månad sen däremot tog de bort sidan helt någon vecka senare... fick bokningsbekräftelse iaf. De säger att leveransdatum är 04-08-2021 är detta något man vågar hoppas på stämmer.

Shit, jag känner att jag har riktig tur, lyckades beställa ett 3070 från Webhallen, sålde mitt gamla grafikkort och lyckades köpa ett 3070 samma vecka

Permalänk
Skrivet av SirAlex18:

Shit, jag känner att jag har riktig tur, lyckades beställa ett 3070 från Webhallen, sålde mitt gamla grafikkort och lyckades köpa ett 3070 samma vecka

Känner mig dum var inte riktigt redo att betsälla veckan innan och då gick det att förbeställa för 7000 på proshop som hade typ 50 i kör och 40 kort påväg. Lite tidigare gick det till och med för 6990 på net on net. Men jag kom iaf undan med 7200 frågan är dock när det kommer... förutsatt att det gör det.

Permalänk
Medlem

De där Gigabyte 3070 korten som skulle komma in på tisdag, skickades idag (!) Från Netonnet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PeoplesMC:

De där Gigabyte 3070 korten som skulle komma in på tisdag, skickades idag (!) Från Netonnet.

Japp fick tag på 2st

Permalänk
Skrivet av Komplett:

Detta är dessvärre felaktig information. Beklagar om någon fick upp hoppet i onödan.
Återkom gärna via PM med vem hos oss som du pratat med så vi kan säkerställa att alla våra kollegor har korrekt info att ge ut.

//Erik

Minns ej namnet, och kände på mig att svaret kunde vara felaktigt. Men då frågar jag dig, hur ser kommunaktionen med MSI ut? får ni in Ventus x2 oc korten, och hur snabbt går dem ut? Ligger man långt bak i kön om man beställde det i januari? och hur stor är nästa batch, samt när kommer den? Att min Order 38841494 inte har fått en enda uppdatering sen 19/02/2021 09:52 tycker jag är jättedåligt av er, enligt mig räcker det att med att ni då och då skickar ut mail att den inte har kommit än eller den har kommit in.

Även om jag kan låta irriterad, arg och frågande så har jag fullrespekt för kundtjänst och logistik, då jag är lastbilschaufför och kört för DHL så vet mycket väl om att det kan bli stora fuck up ibland (utskällningar av kund öga mot öga är inte kul ). Så inget agg mot er även om ni delat ut fel info, har hänt att jag också delat ut fel info till privatkunder.

Men kan du ge någon form av info på Order 38841494 så skulle det vara kul

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vincent1993:

Minns ej namnet, och kände på mig att svaret kunde vara felaktigt. Men då frågar jag dig, hur ser kommunaktionen med MSI ut? får ni in Ventus x2 oc korten, och hur snabbt går dem ut? Ligger man långt bak i kön om man beställde det i januari? och hur stor är nästa batch, samt när kommer den? Att min Order 38841494 inte har fått en enda uppdatering sen 19/02/2021 09:52 tycker jag är jättedåligt av er, enligt mig räcker det att med att ni då och då skickar ut mail att den inte har kommit än eller den har kommit in.

Även om jag kan låta irriterad, arg och frågande så har jag fullrespekt för kundtjänst och logistik, då jag är lastbilschaufför och kört för DHL så vet mycket väl om att det kan bli stora fuck up ibland (utskällningar av kund öga mot öga är inte kul ). Så inget agg mot er även om ni delat ut fel info, har hänt att jag också delat ut fel info till privatkunder.

Tänkte flika in här lite, hoppas det känns ok. Haft mycket kontakt med diverse företag ang leveranser då jag driver eget, min vän Tommy på ICD, nämnde att de alla köper från samma ställe och att även dem har en sorts ”kö” gentemot andra företag, lustigt va? Inte bara vi kunder som är förtvivlade xD. Till saken, de får ingen förhandsinformation om antal är vad majoriteten säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vincent1993:

Skrivet av Larran100:

Tänkte flika in här lite, hoppas det känns ok. Haft mycket kontakt med diverse företag ang leveranser då jag driver eget, min vän Tommy på ICD, nämnde att de alla köper från samma ställe och att även dem har en sorts ”kö” gentemot andra företag, lustigt va? Inte bara vi kunder som är förtvivlade xD. Till saken, de får ingen förhandsinformation om antal är vad majoriteten säger.

Snälla diskussion här, tips i andra tråden..

Visa signatur

Main: i5-14400 - 16GB DDR4 - 3060 ti - Seagate 510 2TB
unRAID: Xeon E5-2697 v2 - 32 GB DDR3 - Dell PERC H310 - 8x14TB

Permalänk
Medlem

Är det ens lönt att jaga kort nu under helgen, eller butiker uppdaterar bara på vardagar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Är det ens lönt att jaga kort nu under helgen, eller butiker uppdaterar bara på vardagar?

Mest troligtvis inte.
Vet inte hur alla butiker gör, när dom får leveranser osv så nästan omöjligt att svara på. Men generellt svar är nej det är inte värt att jaga nu.
Vet att Inet ibland har uppdaterat sin fyndhörna på helgen, men om samma gäller för övriga produkter får du nog fråga dom om

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirAlex18:

Ja, samma här. Och det kortet jag beställde då för 6700kr ligger på typ 8000+kr nu. Ibland lönar det sig att impulsköpa.

Permalänk
Skrivet av Icetec:

Ja, samma här. Och det kortet jag beställde då för 6700kr ligger på typ 8000+kr nu. Ibland lönar det sig att impulsköpa.

Ja, jag tyckte att jag betalade över för mitt kort, 8790kr.....

Permalänk
Medlem

Om man sitter redo under veckan, går det kanske att knipa ett 3070 för 8000-8500? Troligen inte antar jag men ska försöka!

Permalänk

Köpte en gigabyte gaming oc 3070 för 7,5k förra veckan. Verkar komma en del.