Playstation 5 Nätaggregats Buzzz (Coil Whine)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Låter det inte ens om du har öronen typ 10-20 cm från konsollen?

Alltså coil whine är helt borta.. hörs inte om jag inte sätter örat bak och verkligen försöker höra det.

Fläkten låter ytterst lite om jag anstränger mig för att höra det. Så skulle vilja påstå den är tyst

Permalänk
Skrivet av FBKEeyore:

Hämtade ut min på Elgiganten idag.
Har varit inlämnad pga missljud från fläkten, UFO-ljudet.

Låter precis likadant.
Samma serienummer, samt Nidec-fläkten fortfarande. Antingen har de inte gjort något alls, eller så har de satt dit en ny Nidec-fläkt.

Provade att sätta dit o-ringar, men det blev ingen skillnad på oljudet från fläkten.
Blir nog till att avvakta tills man kan få tag på en Delta-fläkt.

Permalänk
Skrivet av Maddoxswe:

Alltså coil whine är helt borta.. hörs inte om jag inte sätter örat bak och verkligen försöker höra det.

Fläkten låter ytterst lite om jag anstränger mig för att höra det. Så skulle vilja påstå den är tyst

Grattis 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

Alltså coil whine är helt borta.. hörs inte om jag inte sätter örat bak och verkligen försöker höra det.

Fläkten låter ytterst lite om jag anstränger mig för att höra det. Så skulle vilja påstå den är tyst

Fick du en ny PS5:a eller reparerade de den gamla? Om de lagade den gamla, fick du någon information om vad de gjort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Fick du en ny PS5:a eller reparerade de den gamla? Om de lagade den gamla, fick du någon information om vad de gjort?

Fick min gamla igen och han på elgiganten kunde inte heller se vad som var gjort på sonys reparationsverkstad då de inte skriver till dem vad som är gjort. Stod bara att den var reparerad liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

Fick min gamla igen och han på elgiganten kunde inte heller se vad som var gjort på sonys reparationsverkstad då de inte skriver till dem vad som är gjort. Stod bara att den var reparerad liksom.

Nice! Då finns det alltså en chans att få det fixat. Det låter som att du kontaktade elgiganten direkt och inte Sony?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

Har hämtat ut min nu, håller på att installera uppdatering av os. Den är knäpptyst hittills iaf. Ska testa control med RT på för att se hur det är med coil whine.

Edit: den är knäpptyst !!! De har fixat coil whine. Så jäkla skönt!

Bara att gratulera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagg3:

Nice! Då finns det alltså en chans att få det fixat. Det låter som att du kontaktade elgiganten direkt och inte Sony?

Yes, tog det direkt med elgiganten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

Yes, tog det direkt med elgiganten.

Får man fråga hur du beskrev felet, sa du att det var coil whine och de förstod vad du menade? Eller sa du bara att den "lät" ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagg3:

Får man fråga hur du beskrev felet, sa du att det var coil whine och de förstod vad du menade? Eller sa du bara att den "lät" ?

Absolut får fråga det

Jag sa den låter mycket när man spelar och det inte är från fläkten. Sa även det heter coil whine så han skrev in det. Dock visste inte personen jag pratade med vad coil whine är.

För att vara exakt så skrev han in det såhär:

Kunden hävdar garanti. Låter mycket tydligen. Coil whine låter när man spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

Absolut får fråga det

Jag sa den låter mycket när man spelar och det inte är från fläkten. Sa även det heter coil whine så han skrev in det. Dock visste inte personen jag pratade med vad coil whine är.

För att vara exakt så skrev han in det såhär:

Kunden hävdar garanti. Låter mycket tydligen. Coil whine låter när man spelar.

Tack så mycket och grattis igen. ska fundera när jag minst ogärna är utan konsoll i ett par veckors tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagg3:

Tack så mycket och grattis igen. ska fundera när jag minst ogärna är utan konsoll i ett par veckors tid

Tack , ja det är så drygt utan den. Det tog exakt 3 veckor för mig att få tillbaka den.

Permalänk
Medlem

Tre veckor.. helt förståeligt, men en lång tid utan.

Tycker också min börjat låta mer med tiden. Nu spelar jag nästan bara med lurar då den få speltid jag har spenderas med polarna i Cod. Men här om kvällen när jag tog av mig lurarna samtidigt som jag stängde ner, så hann jag reagera på att konsolen ”tjöt” mer en vad jag är van vid.

Jag kontaktade Amazon dagar efter leverans då jag hörde duktigt coil whine från min enhet. Leverans var vid release släpp.
Jag sitter nu i den sitsen att Sony skulle byta ut enheten igenom Amazon när dom fanns att tillgå. Blev sedan kontaktad av Amazon när Sony dragit tillbaka att dom skulle byta felaktiga enheter. Det var väll då dom märkte att merparten var felaktiga. Och det blev då istället ”normalt” bra där Sony 😕
Amazon tog då själva på sig att byta min ut min konsol. Grym service Amazon!! (Än så länge 😉)
Och där är jag nu. Jag tänker snällt vänta mest för att jag är nyfiken på hur Amazon hanterar reklamations ärenden. Och med lurar lider jag inte av oljudet.
Har under tiden fixat två disk versioner åt polare, och skall sägas att ingen av dom är häller helt tysta...

Visa signatur

Firre

Permalänk
Skrivet av Maddoxswe:

Yes, tog det direkt med elgiganten.

Elgiganten skickar in konsolerna till Sony.
Vilket i princip är samma sak som att skicka direkt till Sony. Kul att du fick din fixad iaf

Min lider också av extrem coil whine under load.
Kommer att köpa en till PS5:a och hoppas på bättre tur.
I annat fall blir det till att modda PSU’n.
Att skicka in den är också ett lotteri.

Permalänk
Medlem

Verkar som att det överlag är ett lotteri om man får en konsol som låter mycket vare sig det gäller fläkten eller coilwhine. Min från Netonnet beter sig helt normalt. Hör inget coilwhine. Fläkten kan man höra om man aktivt lyssnar, men absolut inget störande eller att den liksom tar över och tar ifrån upplevelsen när man spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Verkar som att det överlag är ett lotteri om man får en konsol som låter mycket vare sig det gäller fläkten eller coilwhine. Min från Netonnet beter sig helt normalt. Hör inget coilwhine. Fläkten kan man höra om man aktivt lyssnar, men absolut inget störande eller att den liksom tar över och tar ifrån upplevelsen när man spelar.

Så är det. Min polares är väldigt tyst under load. En av mina däremot lät riktigt illa under load men lugnt i menyerna. Det var såpass illa för mig att jag sålde den, jag kunde höra den några meter från där den stod under load. Med det sagt så behöver ju inte alla störa sig på det men jag gjorde det. Mitt andra ex däremot är knäpptyst i jämförelse.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk

Så här illa låter min:
https://youtu.be/nj__1sQwmtg

Höj volymen.

Permalänk
Medlem

Min låter som en liten dieselgenerator. För mig låter det ju som att Nidecfläkten är extremt obalanserad och helt feltillverkad. Wobble wobble.

Jag skruvade upp (mycket lätt, varje datorbyggare klarar det enkelt) och satte på o ringar på båda sidor om skruv och galler. Sänkte nog ljudet med 20-30% iaf? Hjälper också att dämpa stativet med något mjukt under. Precis lika dåligt chassi som Ps4 alltså, där jag hade en kartongbit under en specifik del hela tiden, annars vibrerade hela bänken.

Har coil whine också men det ger ju oftast med sig någorlunda. Trist att det är detta man får för prislappen! Jag avvaktar tills nya fläktar förhoppningsvis finns och byter själv, Sonys support verkar inte så bra. Spelar med dämpade hörlurar så det går ok, hade inte gått med högtalarljud.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Avstängd

Sätter jag örat mot konsollen så hör jag ett ytterst litet "brrrrrrrr" eller så men det låter från mitten av konsollen och inte högre än vad fläkten gör. Alltså inget alls egentligen för jag sitter ändå inte med örat pressat mot den.

Antar att det blir som alla andra enheter där de som märker ett fel klagar (med rätta) och det ser hemskt ut men i det stora hela handlar det om ytterst få procentenheter, därav inget stort stohej.

Vad hände med hela "drifting joystick" som man såg någon artikel om? Inte heller ngt jag märkt av och jag har 2st kontroller. DualSense ska också ha samma joysticks som DS4 och där jag också 2st som är gamla som satan men inga problem.

Hur som, back on topic, inget ljud från min enhet. Sitter bredvid TVn och ibland kör man "quiet mode" när sambon sover eller så. Enda som händer är att flökten ibland rampar upp i några sekunder.

Permalänk
Medlem

Min fläkt låter och vibrerar även när konsolen är i rest mode (och alltså inte används, utan bara laddar ned).

Det verkar skilja rätt extremt mellan Nidec och Delta.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridebird:

Min fläkt låter och vibrerar även när konsolen är i rest mode (och alltså inte används, utan bara laddar ned).

Det verkar skilja rätt extremt mellan Nidec och Delta.

Samma här... 😢

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridebird:

Min låter som en liten dieselgenerator. För mig låter det ju som att Nidecfläkten är extremt obalanserad och helt feltillverkad. Wobble wobble.

Jag skruvade upp (mycket lätt, varje datorbyggare klarar det enkelt) och satte på o ringar på båda sidor om skruv och galler. Sänkte nog ljudet med 20-30% iaf? Hjälper också att dämpa stativet med något mjukt under. Precis lika dåligt chassi som Ps4 alltså, där jag hade en kartongbit under en specifik del hela tiden, annars vibrerade hela bänken.

Har coil whine också men det ger ju oftast med sig någorlunda. Trist att det är detta man får för prislappen! Jag avvaktar tills nya fläktar förhoppningsvis finns och byter själv, Sonys support verkar inte så bra. Spelar med dämpade hörlurar så det går ok, hade inte gått med högtalarljud.

Hej!
Hur menar du med att det brukar ge med sig?
Har också coil whine, även fläkten låter lite,men coil whine e värst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkle:

Hej!
Hur menar du med att det brukar ge med sig?
Har också coil whine, även fläkten låter lite,men coil whine e värst.

Coil whine brukar bli bättre med tiden. En del på reddit har rapporterat det med sina PS5 också. Det är inte alls säkert det är så dock.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridebird:

Coil whine brukar bli bättre med tiden. En del på reddit har rapporterat det med sina PS5 också. Det är inte alls säkert det är så dock.

Får hålla tummarna då, tack för svar 👍

Permalänk

Kan tillägga att det finns 3 olika varianter av fläktar i PS5.

Jag har själv den 3:e varianten i min. Den som visades i PS5 tear down videon från Sony.

Gällande att coil whine skulle magiskt ge med sig med tiden har jag svårt att tro.

Kommer köpa 2 till enheter för referens. Ifall ingen är bättre än den jag har nu så blir det till att modda nätdelen för få tyst på kondingarna.

Permalänk
Medlem

Magiskt och magiskt, det brukar bli lite bättre. Men det beror väl på ursprunget. Har haft komponenter som tjutit rejält men som sedan blivit bättre. Mitt nuvarande 2080 låter avsevärt mindre nu, brukade höras över halva rummet. Det hörs fortfarande bredvid lådan, så det är ju dock inte borta.

Jag kontaktade supporten nu. Tycker det är rätt oacceptabelt med detta ljud när halva den tekniska marknadsföringen var att de jobbat på värme och tystnad, så kvalitetskontrollerar de inte två av tre fläkttyper och testar inte för coil whine.

Min Ps4 lät som ett jetplan även med bytt kylpasta men den vibrerade ju inte som en galning (med kartongbiten då, ingenting hjälper med femman) eller hade coil whine. Det här wobblandet är högst irriterande, rest mode går liksom inte att använda då mitt kontor/spelrum är väldigt litet och jag får sitta och jobba med en ständigt malande motor bakom mig eller ta på mig lurar om jag vill nyttja funktionen att ladda ned spel i rest mode.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem

Fick bra hjälp av supporten. Återstår att se om de kan lösa det. Ska skicka in imorgon och så skulle det ta typ tre veckor.

Kontaktvägar för dem (stod inte listat på deras supportsida):

Telefon: 08-506 357 03
Epost: support@se.playstation.com

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk

Hoppas det löser sig. Isf skickar jag nog in min med.
Har precis en till PS5 på ingång så då kan man ju faktiskt skicka in den ena då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridebird:

Fick bra hjälp av supporten. Återstår att se om de kan lösa det. Ska skicka in imorgon och så skulle det ta typ tre veckor.

Kontaktvägar för dem (stod inte listat på deras supportsida):

Telefon: 08-506 357 03
Epost: support@se.playstation.com

Hoppas att du har mer tur än vad jag hade. Min fläkt surrade rätt mycket (Nidec) och orsakade vibrationer i chassit. Riktigt störande. Kunde utan problem höra det från 2 meter med normal volym från högtalarna.
Skickade in min och fick tillbaka den två veckor senare, men den lät exakt likadan som tidigare så de hade uppenbart inte gjort någonting överhuvudtaget. Avvaktar tills Sony åtgärdat problemet och spelar så läng på min knäpptysta XsX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Hoppas att du har mer tur än vad jag hade. Min fläkt surrade rätt mycket (Nidec) och orsakade vibrationer i chassit. Riktigt störande. Kunde utan problem höra det från 2 meter med normal volym från högtalarna.
Skickade in min och fick tillbaka den två veckor senare, men den lät exakt likadan som tidigare så de hade uppenbart inte gjort någonting överhuvudtaget. Avvaktar tills Sony åtgärdat problemet och spelar så läng på min knäpptysta XsX.

Befarar tyvärr samma öde! Jag spelar med dämpade hörlurar så det är okej för mig med ljudet, men jag tycker ju att en så pass dyr ny grej ska fungera perfekt. Annars byter jag väl till någon tystare fläkt när det kanske finns sådana att tillgå.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2