Permalänk
Medlem

ljuddämpning

Lite frågor som jag inte hittade svar på i faq

jag har en chiftec låda av fulltower model (onödigt stor plåtlåda), i den sitter en p4 med orginalfläkt och ett grafikkort g4 ti4200 med fläkt, på baksidan sitter ju också nätagregatet med fläkt, det rykats och märks att det låter väldigt mycket.

1. Frågan är om det är värt att ljudisolera datorn, eller skulle nätaggregatets fläkt ändå förstöra min natt sömn (inte så allvarligt, men det är ju inte direkt tyst i rummet).

2. Ljudisolera, skulle det bli en märkbar skillnad om man ljudisolera den, eller måste man byta ut alla fläkta mot, mega artic silent delux fläktar? - är det bara nått folk gör i brist på annat, som all annan modding?

3. Var hittar man billigaste dämp materialet (gärna url), och vad skall det vara för nått? Och borde inte det hålla kvar värmen i datorn? Plåtlådan som den är nu kyler den ju lite? Man ljudisolerar den ju inte bara utan också värmeisolerar? Behövs då mer fläktar för att hålla nere tempen? Och då borde ju ljudet öka?

mitt mål är att få ner ljudnivån så mycket som möjligt så billigt som möjligt och så enkelt om det nu är värt det...

Tack för alla svar..

Visa signatur

~ When there's no more room in hell, the dead will walk the earth. ~

Permalänk
Medlem

bra fråga, jag har precis samma problem. Jag har faktiskt tänkt att dra till biltema och köpa ljuddämpningsmaterial där och testa mig fram o se om det blir ngn skillnad. Att sätta datorn under skrivbordet istället för vid sidan av det hjälpte inte kan jag säga.

Permalänk

Om du har en bra luftström i lådan påverkar "värmeisoleringen" inte temperaturen märkvärt. En fläkt långt ner i framkant och en högt upp i bak är väl helt ok.
Biltemas mattor är billiga men kanske inte den bästa lösningen.
Räkna inte med någon enorm skillnad från dämpmattorna, tysta komponenter ger väldigt mycket bättre resultat.

Visa signatur

--== Quiksilver ==--

Permalänk
Medlem

Skulle minst kosta 250kr för hela lådan, man kanske kan få tag på sånt billigare på nån byggmarknad? hur tjock skall det va till Chiftec lådor, säkert nån annan än jag som hålt på med en fulltower låda

Visa signatur

~ When there's no more room in hell, the dead will walk the earth. ~

Permalänk
Medlem

10mm fungerar bra i sidorna på chieftec lådorna. Och i dörren också, det gör en enorm skillnad om man ljuddämpar dörren! Man hör knappt cd/dvd läsare längre, iaf inte jämfört med utan.

Föresten, finns någon av dom aktuella chassina med mer än 4st 5.25" platser?

Visa signatur

Micael Ehn
ICQ: 2450221 Mail: micke(at-tecken)ehn.nu

Permalänk

var köpte du ditt cheiftech fulltower chassi ?

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det man får störst effekt av är att köpa tysta komponenter alternativt tysta ner de genom att byta fläktar och/eller till större/bättre kylflänsar.
Men visst gör ljudisolering skillnad, köp från biltema och så tjock som du får plats med.
För att tysta ner mer kan du kolla min lilla guide =P
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=15876...
Lycka till med nertystandet!

Visa signatur

HEPC: -[ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac]-[AMD Ryzen 2700X]-[G.Skill TridentZ RGB 2x16 GB@3333 MT/s]-[Corsair ST600 Platinum]-[be quiet Dark Rock Pro 4]-[Intel 660p 2 TB]-[Gigabyte 2080 Gaming OC]-

Permalänk

Jag har en precis likadan låda och försökt få ner ljudet,
monterat i papstfläktar och satt i magic fleese dämpmattor.
Men jag kan säga att dom åtgärder som gjorde absolut
mest för ljudnivån var papst på cpu, gummiupphägning av hd
och byte av nätaggsfläkt. Fixar du dessa 3 grejor så tror
jag inte det är någon större ide o böka med dämpmattor

Permalänk
Medlem

Micke, min har 6st 5,25" platser

Broder[TUCK], http://www.xp-data.com/product.asp?p=981 kostade 1.438 kr

Johannes P, hur tyst blir det, näst intill ljudlöst? och vad kostade allt totalt..

Visa signatur

~ When there's no more room in hell, the dead will walk the earth. ~

Permalänk
Avstängd

jag har packat ett miditower, men måste byta nätagg., köpte grisen i säcken och nu märkte jag att det låter för mycket

Visa signatur

"Difficile est satiram non scribere." - It is difficult not to write satire. -Juvenal

Permalänk

Jag vart precis klar med att sätta in biltemas 10mm dämpmatta i mitt 7896a, märkte ingen större skillnad dock

Visa signatur

"Anna, Anna, släpp in mig Anna. Jag har förfrusit drabant-osten Anna, från Riksost du. Annars blir den smullig när den tinar du."

Permalänk
Medlem

jag ljudisolerade mitt chassi med 20mm mattor med aluminiumfolie på...

Jag drog bort aluminium folet så att ytan blev "skrovlig" då tycker jag att det blev lite tystare

Visa signatur

| Asus ROG Strix G533ZW | Intel i9 12900H | GeForce RTX 3070Ti 16GB | DDR5 16GB 4800MHz | Windows 11 Pro |
| Asus ROG Strix G512LW | Intel i7 10750H | GeForce RTX 2070 8GB | DDR4 16GB 3200MHz | Windows 11 Pro |
| HP Omen 15 | Intel i7 8750H | GeForce GTX 1070 Max-Q OC 8GB | DDR4 16GB 2666MHz | Windows 11 Pro |

Permalänk
Medlem

Jag har en Chieftec AX-01SL-D, altså Miditower aliminum 360W nättagg
och i den burken har jag en Papst 19db som processorfläkt
Än så länge har jag testat med icke fläkt kylt grafikkort och jag har funnit att nätagget låter inte alls jättehögt som en del säger, utan det är snarare fläkten som sitter på sidan som låter som sjutton... Vill man ha en tyst burk enkelt så för min del offrar jag tempraturen och kör bara med fläktarna på prollen och i nättagget så då låter den tyst... Fast jag har inte kört den så länge så nättagget kanske låter mer efter ett tag..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shark^
Micke, min har 6st 5,25" platser

Broder[TUCK], http://www.xp-data.com/product.asp?p=981 kostade 1.438 kr

Johannes P, hur tyst blir det, näst intill ljudlöst? och vad kostade allt totalt..

Skrev visst i fel ljuddämpningstråd Att det där chassit fanns med 6st 5.25or visste jag redan. Finns dom i aluminium också föresten?

Visa signatur

Micael Ehn
ICQ: 2450221 Mail: micke(at-tecken)ehn.nu