NAS-tips, dags att få tummen ur!

Permalänk

NAS-tips, dags att få tummen ur!

Hej allihopa!
För ett par år sedan la jag upp en fråga om vad man ska tänka på när man är ute efter NAS.
Har inte fått tummen ur än, men nu är det dags, så jag tänkte köra ett litet inlägg för att kolla av med experterna igen

Det tilltänkta användningsområdet är främst fillagring / backup. Att ha ett privat litet moln hemma helt enkelt. Använder inte PLEX eller dylikt och har datorn tillräckligt nära TV:n för att få in en HDMI ändå, så att ha det som mediastation är inget jag är ute efter.

Tänkte försöka att inte övertänka det hela för mycket den här gången, så jag har siktat in mig på den här (Synology DiskStation DS220+):
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5419184

Argument för/emot? Finns det någon mer prisvärd lösning? Eller är det värt att lägga lite mer för att få en ordentlig uppgradering?
Det ingår ju inga hårddiskar, så har ni nåt tips på någon bra/prisvärd? Och är det värt att köra RAID-backup?
Någon skrev sist att "går åskan så ryker ju båda ändå".

Tack på förhand!

// Emil

Visa signatur

Nöken - A Pet Dragon for Bold Princesses

Permalänk
Medlem

ECC och UPS

Permalänk
Medlem

Hur viktiga äe filerna?

Permalänk
Medlem

Den duger för fillagring och backup, bara du har tillräckligt med diskutrymme. Skulle definitivt köra på raid och spegla ena disken mot den andra. Varför? Hur ofta har blixten slagit ner och slagit ut elektronik hos dig? Hur många gånger har en hårddisk gått sönder rätt som det är? För mig väger andra frågan väldigt många gånger mer än den första.

Synology är enkla och lätta att förstå sig på, så det är ett bra val. Det du bör fundera på är hur stort lagringsutrymme du vill ha och kommer vilja ha i framtiden. Med två diskar i raid, så blir du bunden till hur stora de diskarna är och kan lagra på ena disken. Med 4st diskar, så får du hälften av dessa osv.. Egentligen är det behov/kostnad som är valet...

Du kan också om du känner att du kommer behöva mer utrymme längre fram köpa en 4-diskars NAS och bara stoppa i två diskar i första läget, för att sedan fylla på längre fram. Fördelen är att man oftast får snabbare och bättre hårdvara i en större NAS.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv

Jag köpte en DS920+ och 4 stycken Seagate Exos x16, 16TB. Totalt overkill, kör i SHR.

Permalänk
Skrivet av Ice Frontier:

Hur viktiga äe filerna?

Tänker nog ha typ foton och sånt. Så ganska viktiga Kanske blandar upp med andra filer jag vill kunna komma åt lite nu och då.

Skrivet av DaBone:

Den duger för fillagring och backup, bara du har tillräckligt med diskutrymme. Skulle definitivt köra på raid och spegla ena disken mot den andra. Varför? Hur ofta har blixten slagit ner och slagit ut elektronik hos dig? Hur många gånger har en hårddisk gått sönder rätt som det är? För mig väger andra frågan väldigt många gånger mer än den första.

Synology är enkla och lätta att förstå sig på, så det är ett bra val. Det du bör fundera på är hur stort lagringsutrymme du vill ha och kommer vilja ha i framtiden. Med två diskar i raid, så blir du bunden till hur stora de diskarna är och kan lagra på ena disken. Med 4st diskar, så får du hälften av dessa osv.. Egentligen är det behov/kostnad som är valet...

Du kan också om du känner att du kommer behöva mer utrymme längre fram köpa en 4-diskars NAS och bara stoppa i två diskar i första läget, för att sedan fylla på längre fram. Fördelen är att man oftast får snabbare och bättre hårdvara i en större NAS.

Blixten slagit ner? Möjligtvis 1 gång för länge sedan (typ 90-00-talet).
Hårddisk spontankraschat? 0 ggr.

Men jag kanske bara haft tur. Låter ändå vettigt att skaffa en 4-diskars med 2 diskar till att börja med.

Något tips på en prisvärd 4-diskars (utan för krånglig setup/ui)?

Visa signatur

Nöken - A Pet Dragon for Bold Princesses

Permalänk
Medlem

Är det viktig har du dessutom en backup på nasen som synkas då och då - typ 1 ggr månaden eller efter att ha haft stora förändringar och tillägg.

med BTRFS som filsystem på backupdisken och använda snapshot så kan du ha en 'före' och datummärkt version som snapshot och en 'efter' som är nuvarande status på din NAS. Du blir alltså inte av med den föregående versionen fast du synkar upp en ny version

Åsknedslag och liknande mer hypotetiska situationer är inte så vanligt (men inte bra för den som faktiskt fick smällen med blixtströmmar inklättrande)

Men majoriteten av fallen som förstör data på en NAS är egna användarmisstag, mer sällan Ransomware som det ser ut idag.

Då kan det vara bra att köpa sig en NAS med uttalad snapshot-funktion (som synologys '+'-modeller och med BTRFS som filsystem) och att aktivera dessa när de utdelade volymerna skapas för åtkomst över nätverket.

dock den extra backuppen mot extern USB-disk som läggs undan mellan backupperna eller mot molntjänst kommer du inte undan oavsett hur många redudanta diskar du har i din NAS - hårdvaran kan göra fel, användaren gör mer troligt fel på kortare tid ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PigPillow:

Blixten slagit ner? Möjligtvis 1 gång för länge sedan (typ 90-00-talet).
Hårddisk spontankraschat? 0 ggr.

Men jag kanske bara haft tur. Låter ändå vettigt att skaffa en 4-diskars med 2 diskar till att börja med.

Något tips på en prisvärd 4-diskars (utan för krånglig setup/ui)?

Då har du haft tur... Har gjort av med ett gäng diskar under årens lopp, som bara dött. Speciellt diskar från Seagate och billigare WD.

Kan väl egentligen bara rekommendera Synology, som är enkla och bra NAS:ar. Hur bra och avancerad, får väl din budget avgöra.
Kör själv i dagsläget med en DS 918+ och är helnöjd. Lätt att komma igång med, snabb och tillförlitlig... Finns även två platser för M.2 SSD:er som ger stöd för systemcache. Den säljs nog inte längre, men finns ju andra modeller och du behöver nog inte en så snabb för dina behov.

Synology har en sida där de rekommenderar olika NAS:ar för dina behov...
https://www.synology.com/sv-se/support/nas_selector

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Synology har en sida där de rekommenderar olika NAS:ar för dina behov...
https://www.synology.com/sv-se/support/nas_selector

Bra tips! Tack! Körde den väljaren och har landat vid 2 st. Försöker förstå vad som skiljer dom åt.

https://www.prisjakt.nu/jamfor/produkter/5307769,5170872

Så, DS420j har bättre processor, men är fetare och har bara 1 ethernet-port jämfört med DS419slim.
Men DS420j är billigare än DS419slim. Så, är den mindre storleken och den extra ethernet-porten värd 800kr?

Med 2 ethernetportar kan jag ju köra en från routern och en till min stationära PC (hushållets huvuddator). Men är det värt att offra processorkraften?

Visa signatur

Nöken - A Pet Dragon for Bold Princesses

Permalänk
Inaktiv

Idag fick jag hem en UPS och en 14TB extern WD Elementd på väg. Så setupen är färdig snart. Behöver en offsite backup. Sen är jag färdig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PigPillow:

Bra tips! Tack! Körde den väljaren och har landat vid 2 st. Försöker förstå vad som skiljer dom åt.

https://www.prisjakt.nu/jamfor/produkter/5307769,5170872

Så, DS420j har bättre processor, men är fetare och har bara 1 ethernet-port jämfört med DS419slim.
Men DS420j är billigare än DS419slim. Så, är den mindre storleken och den extra ethernet-porten värd 800kr?

Med 2 ethernetportar kan jag ju köra en från routern och en till min stationära PC (hushållets huvuddator). Men är det värt att offra processorkraften?

Skulle tagit den med bättre processor-kraft och mer minne.

En annan skillnad är att slim-modellen bara har plats för 2.5" diskar... men har ju ett mindre och en mer lättundanstuvad storlek. För mig går den bort på det...

Har två ethernet-portar på min, men använder bara ena in i routern. Räcker gott och väl...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PigPillow:

Bra tips! Tack! Körde den väljaren och har landat vid 2 st. Försöker förstå vad som skiljer dom åt.

https://www.prisjakt.nu/jamfor/produkter/5307769,5170872

Så, DS420j har bättre processor, men är fetare och har bara 1 ethernet-port jämfört med DS419slim.
Men DS420j är billigare än DS419slim. Så, är den mindre storleken och den extra ethernet-porten värd 800kr?

Med 2 ethernetportar kan jag ju köra en från routern och en till min stationära PC (hushållets huvuddator). Men är det värt att offra processorkraften?

Jag skulle undvika j-modellerna om jag var du. De kan du inte expandera minnet. Skippa slim:en för 2,5 tumsdiskar kommer du inte långt. Hellre än äldre Ds418, men om ekonomin tillåter så kör du en DS420+. Det jag har byggt nu är i särklass det dyraste jag byggt på länge. Allt som allt hamnade allt på en bit över 20K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Jag köpte en DS920+ och 4 stycken Seagate Exos x16, 16TB. Totalt overkill, kör i SHR.

Hur mycket låter Exos diskarna?
Jag köpte nyligen en DS920+ med, fast med två stycken Toshiba N300 8TB. Har läst runt lite (kanske för mycket) och börjar oroa mig lite för hur bra Toshiba diskarna kommer hålla. Så går i tankarna på att köra WD red, Seagate Ironwolf eller Exos på dom resterande slotsen.

Sorry TS för lite offtopic

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zablot:

Hur mycket låter Exos diskarna?
Jag köpte nyligen en DS920+ med, fast med två stycken Toshiba N300 8TB. Har läst runt lite (kanske för mycket) och börjar oroa mig lite för hur bra Toshiba diskarna kommer hålla. Så går i tankarna på att köra WD red, Seagate Ironwolf eller Exos på dom resterande slotsen.

Sorry TS för lite offtopic

Exos-diskarna låter som f*n. Det märks att det är enterprise-diskar tänkta för att sitta i något undangömd datahall. Vill du komma undan billigt. Så kan det vara värt att köpa WD Elements 3.0, 14TB:s som är White labels för runt 2200 kr, Red Plus nedskruvade till 5400rpm, CMR. De ska ju vara rätt tysta iaf. Det sägs att Toshiba N300 8TB -diskarna har en dålig batch och att många har dött. Om pengar inte är ett problem, så är ju HGST:s Ultrastar också bra.

Kör du SHR-idag. För då är det bara att ploppa i de nya diskarna och bygga ut raiden. Blir då 8x4= 32GB-användbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Exos-diskarna låter som f*n. Det märks att det är enterprise-diskar tänkta för att sitta i något undangömd datahall. Vill du komma undan billigt. Så kan det vara värt att köpa WD Elements 3.0, 14TB:s som är White labels för runt 2200 kr, Red Plus nedskruvade till 5400rpm, CMR. De ska ju vara rätt tysta iaf. Det sägs att Toshiba N300 8TB -diskarna har en dålig batch och att många har dött. Om pengar inte är ett problem, så är ju HGST:s Ultrastar också bra.

Kör du SHR-idag. För då är det bara att ploppa i de nya diskarna och bygga ut raiden. Blir då 8x4= 32GB-användbart.

Då ska jag hålla mig borta från Exos 😅
Jag köpte en WD Elements i somras som jag slängde in i min gamla NAS (HP Microserver) fast inte har hunnit börja använda på riktigt ännu. Ska ta och rycka ur den och se hur den presterar i Synologyn då. Funkar den bra så beställer jag en till så bör jag ha 30TB totalt i en konstig array av bastards Kör SHR med 1 disk dataskydd.
https://www.synology.com/en-us/support/RAID_calculator?hdds=8...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zablot:

Då ska jag hålla mig borta från Exos 😅
Jag köpte en WD Elements i somras som jag slängde in i min gamla NAS (HP Microserver) fast inte har hunnit börja använda på riktigt ännu. Ska ta och rycka ur den och se hur den presterar i Synologyn då. Funkar den bra så beställer jag en till så bör jag ha 30TB totalt i en konstig array av bastards Kör SHR med 1 disk dataskydd.
https://www.synology.com/en-us/support/RAID_calculator?hdds=8...

Fast SHR går på den minsta storleken på diskarna. Så om du kör 8TB, så även om du slänger in en 18TB i samma array så kommer du endast få 16TB användbart, trots att du har 8+8+18.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Fast SHR går på den minsta storleken på diskarna. Så om du kör 8TB, så även om du slänger in en 18TB i samma array så kommer du endast få 16TB användbart, trots att du har 8+8+18.

Du har helt rätt att det blir så med första disken. Men när det är två stycken 14tb i och två 8tb så blir det, enligt deras sida, 30TB tillgängligt. Hur det fungerar rent praktiskt eller hur det påverkar prestandan vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zablot:

Hur mycket låter Exos diskarna?
Jag köpte nyligen en DS920+ med, fast med två stycken Toshiba N300 8TB. Har läst runt lite (kanske för mycket) och börjar oroa mig lite för hur bra Toshiba diskarna kommer hålla. Så går i tankarna på att köra WD red, Seagate Ironwolf eller Exos på dom resterande slotsen.

Sorry TS för lite offtopic

Hur har din DS920+ fungerat? Ser att den har liknande specifikationer som DS720+ men 720 har 2 hårddiskplatser och mindre minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downey:

Hur har din DS920+ fungerat? Ser att den har liknande specifikationer som DS720+ men 720 har 2 hårddiskplatser och mindre minne.

Den har fungerat jättebra. Allt är väldigt lätt att fixa på den (när man kommer från en hemmaserver med VmWare och Ubuntu) med appar och sånt.
Minne tror jag inte du behöver oroa dig för om du inte ska köra flera virtuella maskiner (PiHole osv via) eller jättemånga appar.
Jag tänkte sätta upp Docker och PiHole ikväll eller imorgon så återkommer hur det fungerar när man streamar via Plex med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av downey:

Hur har din DS920+ fungerat? Ser att den har liknande specifikationer som DS720+ men 720 har 2 hårddiskplatser och mindre minne.

Den är helt okej, med facit i hand som kanske jag borde ha köpt DS1621+, men det var helt enkelt för mycket pengar. Jag skulle dock inte köpa en DS720+. Det minsta man borde köpa är en 4-bay, även om man använder 2 diskar. Jag köpte en 8GB-sticka, så har totalt 12GB. Har absolut inget behov av det om man inte kör en massa VMs. Nu har jag 48TB användbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Den är helt okej, med facit i hand som kanske jag borde ha köpt DS1621+, men det var helt enkelt för mycket pengar. Jag skulle dock inte köpa en DS720+. Det minsta man borde köpa är en 4-bay, även om man använder 2 diskar. Jag köpte en 8GB-sticka, så har totalt 12GB. Har absolut inget behov av det om man inte kör en massa VMs. Nu har jag 48TB användbart.

Lite väl stor skillnad mellan DS1621+ och DS720+ i pris. Sedan vet jag inte om behovet av 4 diskar är så stort så det motiverar det högre priset. Men förklara gärna vilka fördelar 4 diskar ger utöver 2 som man speglar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av downey:

Lite väl stor skillnad mellan DS1621+ och DS720+ i pris. Sedan vet jag inte om behovet av 4 diskar är så stort så det motiverar det högre priset. Men förklara gärna vilka fördelar 4 diskar ger utöver 2 som man speglar.

Anledningen att DS720+ är för att den kan kopplas till en extensionenhet med platser för 5 diskar. Men till din fråga. Att endast ha 2 bay gör att du blir väldigt begränsad. Kör du SHR1, då blir det spegling, så köper du 2 stycken 8TB, så får du bara 8TB användbart. Men om du skulle behöva mer lagring så måste du byta båda diskarna. Har du 4 bay, så stoppar du bara in en disk till på 8TB. Då får du 16TB användbart och en disks redundans. Skulle du behöva ännu mer, så stoppar du in en till 8TB och då får du 24TB effektivlagring med en disks redundans.

Jag växte ur mina NSA325v2.

DS720+ kostar runt 4800 kr, en DS920+ kostar 6100. Jag hade köpt DS920+ alla dagar i veckan. Dels får du mer minne. Bara en 4GB modul kostar runt 1000 kr. Så.. köp DS920+

Permalänk
Medlem

Eller så kollar du in DS420+ för ca 5500 kr.

Jag brukar kolla på NASCompares på YouTube, en snubbe som verkligen har nördat ner sig på NAS:ar. Han säger ungefär att DS420+ är sweet spotten när det gäller pris i förhållande till prestanda för hemmabruk, men den låga prisskillnaden mellan DS420+ och DS920+ gör det dumsnålt att inte köpa DS920+ direkt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kalle-anka:

Eller så kollar du in DS420+ för ca 5500 kr.

Jag brukar kolla på NASCompares på YouTube, en snubbe som verkligen har nördat ner sig på NAS:ar. Han säger ungefär att DS420+ är sweet spotten när det gäller pris i förhållande till prestanda för hemmabruk, men den låga prisskillnaden mellan DS420+ och DS920+ gör det dumsnålt att inte köpa DS920+ direkt.

Sen får man inte glömma att fixa en UPS. Typ den minsta funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PigPillow:

Bra tips! Tack! Körde den väljaren och har landat vid 2 st. Försöker förstå vad som skiljer dom åt.

https://www.prisjakt.nu/jamfor/produkter/5307769,5170872

Så, DS420j har bättre processor, men är fetare och har bara 1 ethernet-port jämfört med DS419slim.
Men DS420j är billigare än DS419slim. Så, är den mindre storleken och den extra ethernet-porten värd 800kr?

Med 2 ethernetportar kan jag ju köra en från routern och en till min stationära PC (hushållets huvuddator). Men är det värt att offra processorkraften?

Har det blivit något köp för dig?

Permalänk
Skrivet av anon2110:

Jag skulle undvika j-modellerna om jag var du. De kan du inte expandera minnet. Skippa slim:en för 2,5 tumsdiskar kommer du inte långt. Hellre än äldre Ds418, men om ekonomin tillåter så kör du en DS420+. Det jag har byggt nu är i särklass det dyraste jag byggt på länge. Allt som allt hamnade allt på en bit över 20K.

Men är det relevant för "lekmansanvändande"? Den är främst tänkt att vara ett hemma-moln. Tänker varken försöka mig på att köra spel från den, redigera bilder/filmer eller ens visa filmer (inga 4k-grejer i alla fall, möjligtvis mobilkamerafilmer).
Känns som att det borde gå många år innan minnet blir en flaskhals för det användandet.

Skrivet av anon2110:

Sen får man inte glömma att fixa en UPS. Typ den minsta funkar.

Läste på litegrann om UPS nu. Hur känsliga är NAS för strömavbrott? Att filerna inte går att nå förstår jag ju, men är ett NAS känsligare än en vanlig PC gällande det här?

Skrivet av downey:

Har det blivit något köp för dig?

Nä, tummen är fortfarande lite i Stannade upp lite i och med alla synpunkter, som jag kände att jag ville kolla upp
Lutar fortfarande mot DS420j om jag inte får mer att fundera över efter det här inlägget

Visa signatur

Nöken - A Pet Dragon for Bold Princesses

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PigPillow:

Men är det relevant för "lekmansanvändande"? Den är främst tänkt att vara ett hemma-moln. Tänker varken försöka mig på att köra spel från den, redigera bilder/filmer eller ens visa filmer (inga 4k-grejer i alla fall, möjligtvis mobilkamerafilmer).
Känns som att det borde gå många år innan minnet blir en flaskhals för det användandet.

Läste på litegrann om UPS nu. Hur känsliga är NAS för strömavbrott? Att filerna inte går att nå förstår jag ju, men är ett NAS känsligare än en vanlig PC gällande det här?

Nä, tummen är fortfarande lite i Stannade upp lite i och med alla synpunkter, som jag kände att jag ville kolla upp
Lutar fortfarande mot DS420j om jag inte får mer att fundera över efter det här inlägget

Man vill ha tillgång till filsystemet BTRFS, och j-modellerna får inte det. Men är det overkill för mig... ja förtusan. Men en UPS vill man ha oavsett vilken man köper. För du vill inte ha raiden blir korrupt. Det finns ju skriv-cache i hårddiskarna idag och har du otur och det sker en skrivning så det blir strömavbrott.. då är det tråkigt. Men jag tror inte att du blir missnöjd oavsett vilken du än väljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Man vill ha tillgång till filsystemet BTRFS, och j-modellerna får inte det. Men är det overkill för mig... ja förtusan. Men en UPS vill man ha oavsett vilken man köper. För du vill inte ha raiden blir korrupt. Det finns ju skriv-cache i hårddiskarna idag och har du otur och det sker en skrivning så det blir strömavbrott.. då är det tråkigt. Men jag tror inte att du blir missnöjd oavsett vilken du än väljer.

Duger det med en sån här då?
https://www.komplett.se/product/1149219/datorutrustning/kring...

Permalänk
Inaktiv

Den är kompatibel också. Jag kör en sån, fast 1500 för att jag inte pallade att vänta.

Permalänk
Skrivet av anon2110:

Man vill ha tillgång till filsystemet BTRFS, och j-modellerna får inte det. Men är det overkill för mig... ja förtusan. Men en UPS vill man ha oavsett vilken man köper. För du vill inte ha raiden blir korrupt. Det finns ju skriv-cache i hårddiskarna idag och har du otur och det sker en skrivning så det blir strömavbrott.. då är det tråkigt. Men jag tror inte att du blir missnöjd oavsett vilken du än väljer.

Ok, jag är inte så värst insatt i filsystem, men utifrån vad jag googlat så verkar BTRFS vara en linuxgrej. Stämmer det?
Och om det stämmer och jag endast tänker köra Windows, är det fortfarande viktigt? Vad är det bra för?

Och igen, angående korrupt skrivande. Tänker du ifall den blir korrupt när jag skriver över från datorns hårddisk till NASen? För annars är det väl inget problem ifall den kopierar "inom sig" (med RAID), för då är det väl bara att skriva om? Och om det blir korrupt när den skriver över och originalet fortfarande finns på datorn, då är det väl inget problem heller? Eller kan andra filer bli korrupta?
Ajja, oavsett kanske jag skaffar en billig UPS, bara för att vara säker

Nu när jag börjar närma mig ett val, något tips på hårddiskar att fylla NASen med?

Visa signatur

Nöken - A Pet Dragon for Bold Princesses