Håller PC/speldatorn på att dö ut jämfört med spelkonsolen?

Permalänk
Medlem

Hittade en intressant tråd och diskussion på FZ om huruvida spelutvecklarna börjar överge PC: Börjar developers överge PC?
Här menas inte att utvecklarna dumpar PC helt. Utan att de sakta men säkert och inom mindre titlar håller sig till konsoler.

Ganska intressant synvinkel: De som först kommer att adapt:a/agera/anpassa sig är utvecklarna. Så OM det sker förändring inom spelmarknaden och konsumenterna så är det spelutvecklarnas agerande man ska titta på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alotiat:

Hittade en intressant tråd och diskussion på FZ om huruvida spelutvecklarna börjar överge PC: Börjar developers överge PC?
Här menas inte att utvecklarna dumpar PC helt. Utan att de sakta men säkert och inom mindre titlar håller sig till konsoler.

Ganska intressant synvinkel: De som först kommer att adapt:a/agera/anpassa sig är utvecklarna. Så OM det sker förändring inom spelmarknaden och konsumenterna så är det spelutvecklarnas agerande man ska titta på.

Känns ju ganska självklart att utvecklarna väljer den plattform som har flest användare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag känner bara folk som bzter från konsol till dator förre eller senare, förutom mig Så känns lite överdriven för mig.

Permalänk
Medlem

Skulle säga att man hört detta nämnas åtskilliga gånger sedan jag fick upp intresset på 80-talet. Men varje gång har det visat sig inte vara fallet. Jag tror dels att man kan göra så mycket annat på en dator, det går snabbare med utvecklingen av hårdvara, man kan modifiera spel osv lättare och det är mycket lättare att släppa indiespel osv på dator gör att det kommer fortsätta vara en populär platform.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Tror ändå att med tiden kommer konsol ta över allt mer och mer. Känns som att storhetstiden med pc är slut. Wow-eran är över...

Jag tror en av anledningarna är att konsol är mycket mer användarvänligt. Man har fått in mer casual folk som lirar. Dator blir för komplicerat att lira på för dom. Det finns massvis av olika att välja på, olika grafikkort, processorer, skärmar som ska passa mm. Annars väljer du typ om du vill ha xbox eller ps4... Sen är det bara plug n play och lira. Inga inställningar som behöver fipplas med osv. Och de flesta har ju redan en tv hemma så att köpa en konsol för 4000 jämfört med en helt ny dator blir ju stor prisskillnad.

Visst så ger pc mer prestanda men då är det oxå ett större jobb med den vilket många nog inte pallar helt enkelt. Datagenerationen växer upp nu, skaffar familj o barn som lirar konsol istället... Min gissning iaf

Visa signatur

GPU: EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra PSU: Corsair HX 1000W Moderkort: Asus Rog Strix Z390-F Gaming CPU: Intel i9 9900k@stock CPU-kylare: Noctua DH-15 Chassi: Fractal Design Define R6 RAM: Corsair Vengeance Rgb Pro DDR4 32gb 3200 MHz Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Frågan är om man kommer att kunna modda The Elder Scrolls 6 på konsol? Anledningen till att jag spelar på en PC är flexibiliteten. Nu är det ju omöjligt att få tag i ett nytt grafikkort så datorförsäljningen lär ha minskat?

Permalänk
Skrivet av Galvanizer:

Känns ju ganska självklart att utvecklarna väljer den plattform som har flest användare.

Inte helt sant.

https://www.extremetech.com/gaming/314009-3-billion-people-wo...

Sen lite mer
https://www.pcgamesn.com/pc-vs-console-sales

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Skrivet av Aknur:

Tror ändå att med tiden kommer konsol ta över allt mer och mer. Känns som att storhetstiden med pc är slut. Wow-eran är över...

Jag tror en av anledningarna är att konsol är mycket mer användarvänligt. Man har fått in mer casual folk som lirar. Dator blir för komplicerat att lira på för dom. Det finns massvis av olika att välja på, olika grafikkort, processorer, skärmar som ska passa mm. Annars väljer du typ om du vill ha xbox eller ps4... Sen är det bara plug n play och lira. Inga inställningar som behöver fipplas med osv. Och de flesta har ju redan en tv hemma så att köpa en konsol för 4000 jämfört med en helt ny dator blir ju stor prisskillnad.

Visst så ger pc mer prestanda men då är det oxå ett större jobb med den vilket många nog inte pallar helt enkelt. Datagenerationen växer upp nu, skaffar familj o barn som lirar konsol istället... Min gissning iaf

Nej.. detta har alltid varit käbbel enda sedan 1980.. konsolerna blir tråkiga helt enkelt och blir snabbt en dammprydnad i hyllan..

PC är multiverktyg och faktiskt väldigt generös prestanda om man ska hålla sig till konsolnivå aka ''30fps och 720P med low mediums settings''

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Det som gör konsol lockande är att det bara fungerar och att det är "billigt".
köpte min xbox x för 3.6k och BFv rullar galant i 4k (dynmisk upplösning) med typ permanent 60 fps.

Ska du ha en dator så är det runt det tredubbla i pris för samma eller liknande prestanda.
Sen ska du ha skärm, tangentbord/mus mm som plussar på.

Inte lirat på burken sen jag köpte konsolen (även om burken ger bättre fps). En fröjd att lira ifrån soffan på en fläskig tv istället för på spelskärmen med taskiga färger.

Även för mig är konsol mer lockande än PC just vad gäller gaming. Dock erbjuder datorer andra funktioner, och för min del är det därför fortfarande viktigt att ha en dator, Däremot har jag aldrig varit särskilt bra på datorer, och en spelkonsol är ju bara att koppla in, starta ett spel och spela.

Skrivet av Molotov:

Funderade lite vidare ang detta med konsole pc ch mobile gaming.
Jag tror snarare att konsolerna kommer försvinna till förmån för mer portabla / mindre alternativ liknande mobiler.
Medans vill man spela med bösta prestandan är ststionär dator det enda.
Konsolerna kan bantas ner till "switch" liknande konsoler som man kan köra bärbart och dockat typ.
Inget fel med det, switch är imo det bästa konsolen just nu

Ja precis, så tänker jag med. Switch är riktigt underbar på det sättet. Ibland spelar jag handhållet, bara sätter mig någonstans i lägenheten och spelar, eller tar med konsolen när jag ska resa bort, och vid andra tillfällen kör jag på TV:n.

Skrivet av Elektron:

Men de finns också fler alternativ idag, varav de yngre spelar mer på mobiler och surfplattor. Förr behövde man en dator för att nå internet men så är det inte längre. Flera hushåll börjar klara sig bra utan klassiska datorer helt.

Skrivet av Alotiat:

Ja precis som du säger är den yngre generationen uppväxta med mobil + surfplatta och detta tror jag kan smitta av sig i framtiden. De är vana vid att allt "bara funkar". Möjligt att detta blir en inkörsport till spelkonsolen.

Japp, i takt med att vi får kraftfullare konsoler så tror jag det blir mobila konsoler som kommer dominera. För 15 år sedan så var det Gameboy Advance en portabel spelkonsol med simpla spel och i dag kan du spela Diablo 3 på Switch. År 2030 så kommer det se helt annorlunda ut.

Det tror jag också.

Så ser det även ut i min familj. Lillsyrran spelar bara spel på sin iPhone och iPad och har ingen egen dator. Föräldrarna har dock en laptop men inte alls till gaming. Jag fick förövrigt ärva familjens gamla stationära dator men den var gammal och efter ett par år åkte den på tippen. Den var från Windows Vista-tiden så den var några år gammal.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem

Nej, en spelkonsol kan inte göra allt en persondator kan - och är därför bara ett komplement till den och inte en ersättare. Visst har den fått mer och mer mediefunktioner men den redigerar varken bilder eller videos t.ex.