Va gäller NFC betalning så är Google Pay för Wear OS blockerat ännu i norden av nån anledning (vart ska man ta kontakt för att få pushat så de ändrar på detta riktigt!?) och det beslutet ligger hos Google. Måste köra med VPN i telefonen eller klockan (beroende kör med LTE eller parkopplat med bluetooth) Finns nog "always-on" vpn lösning som funkar så att man får ändrat sitt land till ett av dem som stöder det men är iallafall ett lite störningsmoment, bättre att de skulle ge stöd för det här i trakten istället. Undrar varför det dröjjer såpass, tycker att länder som Sverige, Norge, Danmark och Finland är speciellt såna länder där man vill köra med nymodigheter som NFC betalning med smartklocka medans länder som t.ex. Spanien eller Polen stöder det också men kanske inte är de mest aktiva användare va gäller såna saker.
NFC betalning via Google Pay är min personliga intressantaste användningsområde för smartklocka, visst kan jag använda till mycket annat men det är den funktionen som lockar allra mest. Undrar varför man har skillnad på Google Pay för smarttelefoner och wearables, tycker det borde va detsamma är det aktiverat att funka för smarttelefoner borde det funka med Wear OS också, finns det nån motivering varför man kräver skillt beslut att aktivera funktionen för Wearables undrar jag, kommer inte direkt på något bra exempel av datasäkerhets eller politiskt synvinkel varför klockor måste behandlas annorlunda än telefoner på den punkten.