3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Skrivet av Ravnit:

Lyckades boka en 3090 TUF OC för 24papp!
Funderar på att inte köpa den dock 😩😥
För mycket pengar!!!!

En tusenlapp per gb 😜

jag sitter kvar på min beställning för 16k hehehe vägrar släppa

Permalänk
Skrivet av Secce:

Update ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC Från Inet.

Hade förra veckan plats 38.

Ringde och fick en uppdaterad plats idag : 11.

Så med min tur kommer dom bara få in 1 kort i veckan 10 veckor framöver sen slutas kortet tillverkas

då borde jag ligga på plats 4.. hade 31 förra veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackoudan:

jag sitter kvar på min beställning för 16k hehehe vägrar släppa

Har du bokat en OC? Borde du inte ha fått den då?

Skrivet av Quadrophenia:

då borde jag ligga på plats 4.. hade 31 förra veckan.

När bokade du?

Permalänk
Medlem

Vem är det som köper dessa 3090 för 25k+? Miners? Eller finns det gamers med 8K-cravings där ute?

Permalänk
Skrivet av tethir:

Fått mitt generela leveransdatum för mitt MSI 3080 Ventus OC framflyttat till 2021-08-02.

min köplats för kortet är fortfarande 11, inte rört sig sen 2021-03-04.

vilket gör att de inte fått in några kort på nästan två månader nu, inte ett enda Ventus OC kort alls.
detta börjar att bli löjligt, snart får man gå med inställningen att man inte ska räkna med ett kort detta år.
och det finns inget alternativ, tänker inte betala samma för ett väldigt mycket sämre kort bara för att ha ett, och man kan inte byta till ett annat 3080 kort då de kostar dubbelt från de 8599:- som jag betalade för det.

Fortfarande 11e plats, ingen levernas kommit in alls på länge....

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Finns en anledning till att företaget går under namnet Elgenanten.
Netonnet ligger i samma kategori.
Dom angav 5:e januari som preliminärt leveransdatum på ett tur 3080. Dom har inte en enda gång hört av sig för en uppdatering. Har haft kontakt i februari och början av april. dom kan varken ge en köplats eller byta ut mot ett likvärdigt kort när det kommer in i lager, utan förslaget jag fick var att maila dom när jag såg att det fanns kort att köpa påbhemsidan så skulle det kanske gå att lösa.
Förklarade vänligt att korten inte hinner ligga på hemsidan mer än 3-5 minuter innan dom går åt så fick jag nåt halvtafligt svar.
Fler företag som går ONOFF-döden till mötes kanske?

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddr:

Finns en anledning till att företaget går under namnet Elgenanten.
Netonnet ligger i samma kategori.
Dom angav 5:e januari som preliminärt leveransdatum på ett tur 3080. Dom har inte en enda gång hört av sig för en uppdatering. Har haft kontakt i februari och början av april. dom kan varken ge en köplats eller byta ut mot ett likvärdigt kort när det kommer in i lager, utan förslaget jag fick var att maila dom när jag såg att det fanns kort att köpa påbhemsidan så skulle det kanske gå att lösa.
Förklarade vänligt att korten inte hinner ligga på hemsidan mer än 3-5 minuter innan dom går åt så fick jag nåt halvtafligt svar.
Fler företag som går ONOFF-döden till mötes kanske?

Netonnet är ju bara pinsamma, dom sullade bort mitt moderkort en gång, sa att dom hade skickat det men postnord hade aldrig ens hämtat det paketet enligt postnord själva. Tog typ 3 veckor för dom att äntligen skicka ut ett nytt moderkort efter Många påtryckningar från mig där jag gång på gång fick bevisa att jag inte fått paketet. På postnord stod det fortfarande det där ”vi har fått elektrisk förhandsinformation och väntar på…” meddelandet som står innan dom scannar in paketet första gången…

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pallish:

Vem är det som köper dessa 3090 för 25k+? Miners? Eller finns det gamers med 8K-cravings där ute?

De har ju bra delbetalning alternativ med fri ränta!

Permalänk
Skrivet av Ravnit:

Har du bokat en OC? Borde du inte ha fått den då?

När bokade du?

3090 eagle oc från webhallen. bokade 28 december den verkar inte nått webhallen iaf sen september.. :/ känns som den kmr utgå

Permalänk
Skrivet av blackoudan:

3090 eagle oc från webhallen. bokade 28 december den verkar inte nått webhallen iaf sen september.. :/ känns som den kmr utgå

men har plats 10 i kön! frustrerande 😂

Permalänk
Medlem

11 maj eller runt där ikring kan vi förvänta oss en 21st RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G på proshop.
4st i kö och 25st kort ska inkomma 11 maj.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Skrivet av pallish:

Vem är det som köper dessa 3090 för 25k+? Miners? Eller finns det gamers med 8K-cravings där ute?

Jag som gamear i 5120 x 1440 med 100 hz + jobbar hemifrån med samma maskin. Så varför inte köra en fin bil när man ändå måste spendera 8 timmar+ om dagen med den?

Visa signatur

AMD Threadripper 3970X + Noctua NH-U14S TR4-SP3 | GIGABYTE TRX40 AORUS Master | Trident Z Royal Silver 64GB | AMD 6900 XT | Samsung 970 PRO 512 GB + WD Black SN850 1TB + WD Black SN850 2TB | Streacom BC1 Svart | Corsair HX1200i | C49RG90 + Predator X34P | Ducky One 2 TKL | Logitech G903 | Sennheiser HD650

Permalänk
Skrivet av pallish:

Vem är det som köper dessa 3090 för 25k+? Miners? Eller finns det gamers med 8K-cravings där ute?

jag är tex 3d artist och gör grafik så behöver grafikminnet hehe..

Permalänk
Medlem
Skrivet av SinisterSnake:

Jag som gamear i 5120 x 1440 med 100 hz + jobbar hemifrån med samma maskin. Så varför inte köra en fin bil när man ändå måste spendera 8 timmar+ om dagen med den?

Skrivet av blackoudan:

jag är tex 3d artist och gör grafik så behöver grafikminnet hehe..

Låter ju helt plötsligt rimligt

Permalänk
Skrivet av Ravnit:

Har du bokat en OC? Borde du inte ha fått den då?

När bokade du?

30:e november

Permalänk
Medlem
Skrivet av pallish:

Vem är det som köper dessa 3090 för 25k+? Miners? Eller finns det gamers med 8K-cravings där ute?

Tvivlar på att det är miners.

Kostar 50% mer än 3080 och drar bara in drygt 15% mer i pengar vid mining om ens det då det drar mer ström.

Tar för lång tid att tjäna igen pengarna.

Sitter själv och funderar på att slänga ihop en mindre mining rig, 4-5 kort, då 3070 och 3080 då dessa går att tjäna igen relativt snabbt. 3090 är tok för dyr.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pallish:

Vem är det som köper dessa 3090 för 25k+? Miners? Eller finns det gamers med 8K-cravings där ute?

Vi köpte in ett på jobbet för ett projekt där vi bara skulle ha det snabbaste kortet som gick att få.
Kostnad i sammanhanget var klart överkomligt.

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Medlem
Skrivet av pallish:

Vem är det som köper dessa 3090 för 25k+? Miners? Eller finns det gamers med 8K-cravings där ute?

Jag kör VR Racing med Hp Reverb 2 (2 160 x 2 160) och mitt TUF 3080 är precis så det räcker till "det mesta".

Tvivlar på att ens ett 3090 skulle klara alla settings på max dock.

Jag har gjort en liten udda resa, började med ett 3060ti -> 3070 Suprim -> TUF 3080
Denna resa gjorde jag lite av en slump. Jag la en order på säkert 6-8 olika kort på Webhallen, NetOnNet och massa andra ställen i början på året för att jag helt enkelt ville ha ett kort så fort som möjligt och redan då skrev folk att det var låg chans att få ett kort. Sagt o gjort så la jag ett gäng beställningar och valde alternativet från Klarna att betala vid leverans.

Sedan dess har jag fått 4 kort, ett 3060ti skickade jag tillbaka(hämtade aldrig ut). Visste inte då vilket enormt liv det skulle bli ang just grafikkort även om det redan då var lite rörigt.

Det 3080 TUF jag har nu köpte jag från en kille här på SweClockers, sålde samtidigt mitt tidigare 3070 och mellanskillnaden blev försumbar just tack vare desperationen som existerar nu.

Men det är klart, får jag chansen att köpa ett 3090 till överkomligt pris. Då gör jag hemskt gärna det. Synd bara att SLI inte funkar längre :-\

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Gigabyte Geforce RTX 3080 AORUS XTREAM beställd 18/12 från nettonnet skickades just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Gigabyte Geforce RTX 3080 AORUS XTREAM beställd 18/12 från nettonnet skickades just nu.

Mitt Eagle OC beställt 21/11 lyser med sin frånvaro 🤣🤣🤣

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddr:

Finns en anledning till att företaget går under namnet Elgenanten.
Netonnet ligger i samma kategori.
Dom angav 5:e januari som preliminärt leveransdatum på ett tur 3080. Dom har inte en enda gång hört av sig för en uppdatering. Har haft kontakt i februari och början av april. dom kan varken ge en köplats eller byta ut mot ett likvärdigt kort när det kommer in i lager, utan förslaget jag fick var att maila dom när jag såg att det fanns kort att köpa påbhemsidan så skulle det kanske gå att lösa.
Förklarade vänligt att korten inte hinner ligga på hemsidan mer än 3-5 minuter innan dom går åt så fick jag nåt halvtafligt svar.
Fler företag som går ONOFF-döden till mötes kanske?

Samma läge här. Beställde 1 oktober på Netonnet. Läste här om flera som fått tag på likvärdiga kort långt efter jag beställde (köper samma dag som det kommer in). Skickade till kundservice vänligt men bestämt att om jag nu väntat så många månader kunde jag inte då bli erbjuden att köpa ett likvärdigt kort som kom in(naturligtvis till deras pris). Självklart var det omöjligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av baner85:

Tvivlar på att det är miners.

Kostar 50% mer än 3080 och drar bara in drygt 15% mer i pengar vid mining om ens det då det drar mer ström.

Tar för lång tid att tjäna igen pengarna.

Sitter själv och funderar på att slänga ihop en mindre mining rig, 4-5 kort, då 3070 och 3080 då dessa går att tjäna igen relativt snabbt. 3090 är tok för dyr.

Vore intressant att förstå matten där, 15-16K går att; "tjäna igen relativt snabbt" men 50% extra kostnad för 15% extra prestanda blir; "på tok för dyrt"?

Om man nu förutsätter att det går rätt snabbt att tjäna in kostnaden för ett 3080, borde det då inte vara sundare ekonomi att satsa på 3090 som man får direkt och kan sätta igång med istället för att vänta längre på ett 3080? Även om man skulle få korten samtidigt så borde väl den ökade prestandan göra att det alldeles oavsett skulle vara en bättre investering på sikt?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Vore intressant att förstå matten där, 15-16K går att; "tjäna igen relativt snabbt" men 50% extra kostnad för 15% extra prestanda blir; "på tok för dyrt"?

Om man nu förutsätter att det går rätt snabbt att tjäna in kostnaden för ett 3080, borde det då inte vara sundare ekonomi att satsa på 3090 som man får direkt och kan sätta igång med istället för att vänta längre på ett 3080? Även om man skulle få korten samtidigt så borde väl den ökade prestandan göra att det alldeles oavsett skulle vara en bättre investering på sikt?

Problemet är att 3090 kostar nästan (i vissa fall) 200% av vad ett 3080 kostar.

Du betalar 26k för ett 3090. Du kan köra igång direkt.
Det genererar 20% mer än ett 3080 som genererar ca 83Kr/dag vilket motsvarar till ca 100kr per dag för ett 3090.

Efter 30 dagar har du dragit in 3000kr och har alltså 23k kvar innan du kan räkna av kortet (som totalt kommer ta 230 dagar till). Detta är också räknat med att marknaden inte rasar.

Medans om du väntar och får tag på ett 3080 för 14k så har du en ROI på 168 dagar vilket är 62 färre dagar som du slipper tänka kring lönsamhet och marknad 😂😅

Permalänk
Medlem

Vi i Norge larde oss en ny sak idag. Netonnet har en bugg i systemet dar de ger blanka fan i ditt ordernummer. En person med hogsta ordernumret fick en 3080 (strix oc white) samtidigt som 2 andra med lagre ordernummer inte har fatt nagot.

Det ar tydligen en bugg i NoNs system. ¯\_(ツ)_/¯

Visa signatur

(OSkar000) Morn\: jag trodde du såg ut som en liten ful skäggig nörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Problemet är att 3090 kostar nästan (i vissa fall) 200% av vad ett 3080 kostar.

Du betalar 26k för ett 3090. Du kan köra igång direkt.
Det genererar 20% mer än ett 3080 som genererar ca 83Kr/dag vilket motsvarar till ca 100kr per dag för ett 3090.

Efter 30 dagar har du dragit in 3000kr och har alltså 23k kvar innan du kan räkna av kortet (som totalt kommer ta 230 dagar till). Detta är också räknat med att marknaden inte rasar.

Medans om du väntar och får tag på ett 3080 för 14k så har du en ROI på 168 dagar vilket är 62 färre dagar som du slipper tänka kring lönsamhet och marknad 😂😅

Ja, jo, det var väl ungefär vad jag uttryckte. 62 dagar extra för ROI varefter du har 20% högre vinst alla dagar efter det + ett kort med högre andrahandsvärde.

Om jag hade siktat på mining känns det som att jag hellre hade jagat 3090 än 3080 med den matten.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Yorg:

Ja, jo, det var väl ungefär vad jag uttryckte. 62 dagar extra för ROI varefter du har 20% högre vinst alla dagar efter det + ett kort med högre andrahandsvärde.

Om jag hade siktat på mining känns det som att jag hellre hade jagat 3090 än 3080 med den matten.

Sen dyker ju 3090 upp titt som tätt medan väntetiden på 3080 är rätt extrem i de flesta fallen, vissa hade ju lätt hunnit betala av ett 3090 innan deras 3080 kom.
Lite dylikt när det kommer till 3070 vs 3060 Ti.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mornn:

Vi i Norge larde oss en ny sak idag. Netonnet har en bugg i systemet dar de ger blanka fan i ditt ordernummer. En person med hogsta ordernumret fick en 3080 (strix oc white) samtidigt som 2 andra med lagre ordernummer inte har fatt nagot.

Det ar tydligen en bugg i NoNs system. ¯\_(ツ)_/¯

Många här på forumet som mött den buggen, bland annat jag själv. Netonnet brydde sig inte när man påpekade det, och kundtjänst kan ändå inte se kön eller antal kort som dom fått in, så ingen idé att klaga.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Många här på forumet som mött den buggen, bland annat jag själv. Netonnet brydde sig inte när man påpekade det, och kundtjänst kan ändå inte se kön eller antal kort som dom fått in, så ingen idé att klaga.

Tråkigt att höra, när har denna bugg inträffat för dig - är det när det översålts vid ett släpp och de översålda inte fick något bekräftat leveransdatum? Fick du till slut din vara?

Visa signatur

i7-9700K, z390f mobo, Asus strix 3080 TI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Ja, jo, det var väl ungefär vad jag uttryckte. 62 dagar extra för ROI varefter du har 20% högre vinst alla dagar efter det + ett kort med högre andrahandsvärde.

Om jag hade siktat på mining känns det som att jag hellre hade jagat 3090 än 3080 med den matten.

Jag kom på nu i skrivande stund att det är mer lönsamt att köpa 2 3070s än ett 3090.
Det ger lite mer inkomst och är betydligt billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xabba55:

Tråkigt att höra, när har denna bugg inträffat för dig - är det när det översålts vid ett släpp och de översålda inte fick något bekräftat leveransdatum? Fick du till slut din vara?

Vid releasen av RTX 3080, NetonNet skickade ut grafikkort till andra som hade datum efter mig.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233