Gigabyte RTX 3080 - Hur jag sänkte min VRAM temp från 110 grader till 78 grader

Permalänk

Någon som vet om det finns tabeller eller liknande med vilka thermal pads som behövs för olika GPUer? Tänker både hur stora som behövs i yta och hur många mm tjocklek på olika ställen på kortet.

Undrar då jag kör Ventus 3x och funderar på att byta thermal pads när jag har koll på storlekarna som behövs.

Visa signatur

Citera mig för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smileduck:

Någon som vet om det finns tabeller eller liknande med vilka thermal pads som behövs för olika GPUer? Tänker både hur stora som behövs i yta och hur många mm tjocklek på olika ställen på kortet.

Undrar då jag kör Ventus 3x och funderar på att byta thermal pads när jag har koll på storlekarna som behövs.

Tror dom flesta korten finns på youtube, bara söka på "changing thermal pads rtx 3080" eller 3090 om det är vad du har.
Ett gäng med miners som lagt upp instruktionsvideor och där säger dom även tjockleken osv och man får se ungefär hur mycket som behövs.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smileduck:

Någon som vet om det finns tabeller eller liknande med vilka thermal pads som behövs för olika GPUer? Tänker både hur stora som behövs i yta och hur många mm tjocklek på olika ställen på kortet.

Undrar då jag kör Ventus 3x och funderar på att byta thermal pads när jag har koll på storlekarna som behövs.

https://coolsierra.de/collections/warmeleitpad/products/ec360... är allt du behöver.

Ingen ide att byta på backplaten. Men om du vill byta på backplaten så är det 3mm.

Permalänk
Medlem

Fick hem mina pads idag och gjorde samma modifikationer som OP (har samma kort). Var ett rent helvete att få loss fläktkontakterna och jag råkade böja ett utav stiften när jag gick lös. Har aldrig pysslat med datorer eller elektronik så jag var livrädd att jag skulle förstöra kortet på något sätt. Men fick allting på plats och kunde ansluta fläktarna tillslut och är jättenöjd med resultatet.

Angående de gamla padsen är dom en katastrof. Jag har haft mitt kort i en månad och aldrig varit över 98c på vram (att man ens når dessa temperaturer vid gaming är ju sjukt), och mina pads var helt mjuka och sega, precis som ett tuggummi. Vill inte ens veta hur dessa kort kommer se ut om 2-3 år, det kommer nog börja droppa olja i många chassin och reklameras en hel del. Vilken blunder att gimpa dessa högpresterande kort med en sådan liten detalj.

Har iaf testat i ett par timmar nu och är jättenöjd med resultatet. Jag gjorde en volt-kurva i afterburner och låste kortet vid 1380MHz vid 775mV och drog memory clock till max (+1500) med power limit på 77%. Drar dock hela 255-265W enligt Nicehash nu. Fläktarna på 63%.

Efter 1 timme ligger vram på 87.8c, GPU core 61c vid 100% load.
Bryter i cirka 102-104mh/s med endast nicehash igång.

Men nu blir backplaten redigt varm, och jag har en Noctua d15 cpu-kylare som ligger ett par millimeter ovanför som verkar dra åt sig lite av värmen, för min cpu går upp i temperatur var 10e minut och drar igång alla chassifläktar i 30 sekunder vilket är lite störande för ljudnivån. Kanske får köra med öppet chassi eller sätta grafikkortet lite lägre.

Men tror ni jag kan köra detta 24/7 nu eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av npftd:

Efter 1 timme ligger vram på 87.8c, GPU core 61c vid 100% load.
Bryter i cirka 102-104mh/s med endast nicehash igång.

Men nu blir backplaten redigt varm, och jag har en Noctua d15 cpu-kylare som ligger ett par millimeter ovanför som verkar dra åt sig lite av värmen, för min cpu går upp i temperatur var 10e minut och drar igång alla chassifläktar i 30 sekunder vilket är lite störande för ljudnivån. Kanske får köra med öppet chassi eller sätta grafikkortet lite lägre.

Men tror ni jag kan köra detta 24/7 nu eller?

Testa med att ta bort sidan på chassiet så löser du nog alla problem och kommer ner ytterligare ~10C i temps.

Visa signatur

■ AMD 3950X
■ Gigabyte AORUS Master ■ 3 x 960 GB Corsair MP510 SSD
■ 32GB (4x8) AORUS DDR4 3200@3800CL16
■ 3080 Vision OC ■ EK Custom loop 120+240+360

Permalänk
Medlem
Skrivet av npftd:

Fick hem mina pads idag och gjorde samma modifikationer som OP (har samma kort). Var ett rent helvete att få loss fläktkontakterna och jag råkade böja ett utav stiften när jag gick lös. Har aldrig pysslat med datorer eller elektronik så jag var livrädd att jag skulle förstöra kortet på något sätt. Men fick allting på plats och kunde ansluta fläktarna tillslut och är jättenöjd med resultatet.

Angående de gamla padsen är dom en katastrof. Jag har haft mitt kort i en månad och aldrig varit över 98c på vram (att man ens når dessa temperaturer vid gaming är ju sjukt), och mina pads var helt mjuka och sega, precis som ett tuggummi. Vill inte ens veta hur dessa kort kommer se ut om 2-3 år, det kommer nog börja droppa olja i många chassin och reklameras en hel del. Vilken blunder att gimpa dessa högpresterande kort med en sådan liten detalj.

Har iaf testat i ett par timmar nu och är jättenöjd med resultatet. Jag gjorde en volt-kurva i afterburner och låste kortet vid 1380MHz vid 775mV och drog memory clock till max (+1500) med power limit på 77%. Drar dock hela 255-265W enligt Nicehash nu. Fläktarna på 63%.

Efter 1 timme ligger vram på 87.8c, GPU core 61c vid 100% load.
Bryter i cirka 102-104mh/s med endast nicehash igång.

Men nu blir backplaten redigt varm, och jag har en Noctua d15 cpu-kylare som ligger ett par millimeter ovanför som verkar dra åt sig lite av värmen, för min cpu går upp i temperatur var 10e minut och drar igång alla chassifläktar i 30 sekunder vilket är lite störande för ljudnivån. Kanske får köra med öppet chassi eller sätta grafikkortet lite lägre.

Men tror ni jag kan köra detta 24/7 nu eller?

Låter som relativt bra temps med såpass hög överklock.

Får ev tag på ett Gigabyte 3080 snart.

Tänkte göra samma sak, Gelid extreme-gp och fujipoly pads men blir även kopparflänsar(15x20mm) på backplate med värmeledande tejp och sedan modda dit en 80mm fläkt.

Hade jag inte tänkt ha den datorn i stugan så hade jag satt dit vattnekylning även på det kortet, men vatten och minusgrader är nog en mindre lyckad kombination, speciellt med akryl reservoar osv...

Fattar inte att dom använder det billigaste skräpet till thermal pads dom hittar när det är såpass dyra kort, hade gott och väl kunnat använda fujipoly och sedan höjt priset med 20$, hade säkert sålt ännu mer kort om dom gjort reklam för det också.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madcat:

Testa med att ta bort sidan på chassiet så löser du nog alla problem och kommer ner ytterligare ~10C i temps.

EDIT: 79c med öppet chassi och fläktarna på 70%. Har lagt dit lite pads direkt på plåten men osäker om de gör någon skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av npftd:

EDIT: 79c med öppet chassi och fläktarna på 70%. Har lagt dit lite pads direkt på plåten men osäker om de gör någon skillnad.

Måste ha kylflänsar också om det ska bli någon skillnad.

Finns dock billigt att beställa med färdig värmeledande tejp, samma typ som man sätter på minnekretsar.

Men 79 grader låter rätt så bra för fläktkylt. Låg på närmare 90 med min Amp Holo innan vattenkylning, dock med deras egna thermal pads från alibaba...

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baner85:

Måste ha kylflänsar också om det ska bli någon skillnad.

Finns dock billigt att beställa med färdig värmeledande tejp, samma typ som man sätter på minnekretsar.

Men 79 grader låter rätt så bra för fläktkylt. Låg på närmare 90 med min Amp Holo innan vattenkylning, dock med deras egna thermal pads från alibaba...

Hur stora bör de vara för att ge resultat? Tror du det är lönt att placera ut små likt dessa utspridda?
https://www.amazon.se/Alphacool-17426-GPU-koppar-kylfl%C3%A4n...

Hade ställt en stor kylfläns om jag inte haft en dubbeltornig kylare i vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av npftd:

Hur stora bör de vara för att ge resultat? Tror du det är lönt att placera ut små likt dessa utspridda?
https://www.amazon.se/Alphacool-17426-GPU-koppar-kylfl%C3%A4n...

Hade ställt en stor kylfläns om jag inte haft en dubbeltornig kylare i vägen.

Vet ej hur bra det fungerar.

Har själv 10st kopparflänsar 15x15x20mm om jag mins rätt som jag beställde på amazon(samma som du länkade men lite större), tänkte lägga dom i en ring och sedan en 80mm fläkt ovanpå om det går att få dit, annars allt i en rektangel.

Bör ju ha kapacitet att leda undan en del av värmen tycker jag, speciellt då bakplåten är så tunn.

Skulle ha satt dit dom på det vattenkylda kortet men sitter i ett vertical mount så får inte riktigt plats, sen sitter det en massa 5v och 12v fläkt/pwm kontakter nedanför, så är nog ganska obra om en fläns lossnar.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem

Hej,
Hur blir det med garantin efter ni har bytt thermal pads?
Jag har en msi gaming x trio 3080, köpt från inet. Om jag minar eth, då är det minst 100c på vram. Vill gärna bytta ut thermal pads men vågar inte pga garanti.
Har någon testat uppdatera bios? Eller installera suprim x bios till gaming x trio? Läste om att det hjälper med temperaturer och korten bli även mer stabil till gaming.

Permalänk
Inaktiv

Köpte en Hp OMEN 30L med 3080 där VRAM blev härliga 110°C 😅 Beställde thermal pads från Amazon men dom gick inte dit. Hp har monterat en egen lösning för att hjälpa till kylningen av VRAM.. Beställde lite olika tjocklekar men inte ens 0.5 gick att klämma dit utan att kylaren tappade kontakten med GPU.

Det gick bra att sätta dit 1mm pads mot bakplåten men det hjälpte bara 2 grader, med kylfläns och fläkt 😅

Tog lös allt igen och testade bara dra på lite kylarpasta vilket fungerade helt fantastiskt, från 108°C till 86°C 😃 Kylpastan som Hp satt på GPU var helt uttorkad så bytte ut den också. Det är illa nog att man måste beställa färdigbyggda datorer om man vill ha en vettig GPU men att dom snålar så mycket på kylningen, det är inte okej 😅

Permalänk
Mattecoach

Jag undrar också hur alla som gör detta ser på garanti. Jag har köpt mitt kort från Webhallen och skrev ett mail till dem, de svarade bara kort att det direkt förbrukar garantin och att de avråder från det.
Jag förstår att det alltid är en risk när man öppnar elektronik, men samtidigt är det ju en dålig konstruktion från början. Man är ju minst sagt kluven när man väntat många månader för att få ett kort, sen presterar det bra men blir också väldigt varmt i onödan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Jag undrar också hur alla som gör detta ser på garanti. Jag har köpt mitt kort från Webhallen och skrev ett mail till dem, de svarade bara kort att det direkt förbrukar garantin och att de avråder från det.
Jag förstår att det alltid är en risk när man öppnar elektronik, men samtidigt är det ju en dålig konstruktion från början. Man är ju minst sagt kluven när man väntat många månader för att få ett kort, sen presterar det bra men blir också väldigt varmt i onödan...

Jag tror det beror lite på tillverkaren om de godtar det eller inte. Jag är inte säker men jag tror t.ex EVGA godtar kort som man t.ex haft vattenblock på osv om man inte pajjat nått oförsiktigt. ASUS skulle jag inte våga chansa på tror de kan vara kinkiga av vad jag sett på forum. Sen vet jag inte heller om Europeiska EVGA hanterar sådana ärenden annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Jag undrar också hur alla som gör detta ser på garanti. Jag har köpt mitt kort från Webhallen och skrev ett mail till dem, de svarade bara kort att det direkt förbrukar garantin och att de avråder från det.
Jag förstår att det alltid är en risk när man öppnar elektronik, men samtidigt är det ju en dålig konstruktion från början. Man är ju minst sagt kluven när man väntat många månader för att få ett kort, sen presterar det bra men blir också väldigt varmt i onödan...

Beror helt på märket egentligen.

Evga och MSI tillåter repaste och vattenblock utan att garantin ryker, så länge man inte själv fysiskt skadar kortet.

Zotac ska tillåta detta i Europa, enligt deras support.

XFX tillåtet det om man kontaktar dom innan.

Men sen är ju inte alla märken plomberade på något sätt...

Edit: Gäller tydligen inte för MSI här i United states of Europe...

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av baner85:

Beror helt på märket egentligen.

Evga och MSI tillåter repaste och vattenblock utan att garantin ryker, så länge man inte själv fysiskt skadar kortet.

Zotac ska tillåta detta i Europa, enligt deras support.

XFX tillåtet det om man kontaktar dom innan.

Men sen är ju inte alla märken plomberade på något sätt...

Intressant då det är just MSI jag har... Och Webhallen verkade väldigt säkra på sin sak.
Här är urklipp från saker som tar bort garanti från MSIs hemsida:

Citat:

Any addition, alteration, installation, modification, removal, or repair of the product, product parts, or product software by any non-MSI authorized third parties;

@Webhallen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Intressant då det är just MSI jag har... Och Webhallen verkade väldigt säkra på sin sak.
Här är urklipp från saker som tar bort garanti från MSIs hemsida:
@Webhallen ?

Kollade upp det nu, verkar tydligen bara gälla i vissa regioner och inte i EU. Så dom suger...

Såg bara en bild på linustech med dom olika märkenas garantier, för MSI så verkar det bara gälla USA där dom har betydligt bättre konsumentregler. Och MSI har väl en plombering på en av skruvarna?.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem

Köpte små kylflänsar och klistrade över gddr6x, sänkte temperaturen cirka 3 grader. Kan vara lönt inför sommaren.

Permalänk
Medlem

Fick ett till RTX 3080 idag, ett EVGA ftw3 Ultra.

Saknar helt thermal pads på baksidan men har ändå bättre temps än zotac kortet hade original.

ligger på 84 grader efter 30min ethhash 100mh/s med +1300mhz mem, -250 core, 70% power limit och fläktarna på 80% och är tystare än zotacen var vid 75%. Drar dock mer watt av någon anledning... 268w mot zotacs 225w vid samma hastighet och inställningar.

Ska köra 24 timmar och kolla så det är stabilt, sen slänga dit Gelid GP Extreme på baksidan +kylflänsar i koppar bara för att se hur det fungerar då jag ändå har grejerna liggandes. Ids inte byta allt då EVGA verkar köra med therma putty på en del av komponenterna(vram) och skumma storlekar på thermal pads, 2.78mm och 2.2mm bla...

Nu ska ju dock kortet sitta i en speldator så är egentligen onödigt, den hamnar i stugan sen och strömmen är inte direkt gratis där så... men kul att leka lite.

Får ett 3090 troligen imorgon också, den hamnar dock i vattenloopen på min riktiga speldator tillsammans med 3080 kortet jag har i den, den minar ju i pricip 24/7 då jag är i stugan på ledigveckorna och jobbar natt på jobbveckorna. Lär väl hinna tjäna igen pengarna innan jag hinner lira på skiten.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baner85:

Fick ett till RTX 3080 idag, ett EVGA ftw3 Ultra.

Drar dock mer watt av någon anledning... 268w mot zotacs 225w vid samma hastighet och inställningar.

Kan nog vara för att ftw3 är ett 3pins kort och har högre bas powerlimit i bioset.
Kör ett själv, har dock inte ändrat powerlimit, utan kör på rak kurva i afterburner så den är låst på 0.731v. Drar runt 218w.

Permalänk
Medlem

Mina temps har gått upp igen efter några veckor.. Kan padsen redan ha blivit sämre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Kan nog vara för att ftw3 är ett 3pins kort och har högre bas powerlimit i bioset.
Kör ett själv, har dock inte ändrat powerlimit, utan kör på rak kurva i afterburner så den är låst på 0.731v. Drar runt 218w.

Okej, inte testat ändra volt kurvan än.

Ligger på ca 80 grader nu med Gelid extreme gp thermal pads på baksidan av kortet. Värmeledande tejpen jag beställde var ren skit, så vart inget med koppar ramminneskylarna jag hade hemma, var 0 med klister på dessa. Ska testa senare när jag får tag på värmeledande lim eller thermal pads,

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

Mina temps har gått upp igen efter några veckor.. Kan padsen redan ha blivit sämre?

Har du koll på hur varmt du har det i rummet nu jämfört med innan?

Även om det inte känns som det ibland så är det varmare överlag ute nu än för några veckor sedan 😁

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Har du koll på hur varmt du har det i rummet nu jämfört med innan?

Även om det inte känns som det ibland så är det varmare överlag ute nu än för några veckor sedan 😁

Tycker inte det borde stiga så pass mycket? Jag är liksom tillbaka på samma temps jag hade innan, dvs trottle temps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

Tycker inte det borde stiga så pass mycket? Jag är liksom tillbaka på samma temps jag hade innan, dvs trottle temps.

Hmm, nä det låter inte troligt att det skulle påverka då mycket.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

testat mina nu med 3090 kortet.

Minnes tempsen ligger på 86 grader vattenkylt(119mh/s), medans 3080(101mh/s) som ligger i samma loop ligger på 58 grader.

bakplåten är ju bara passivt kyld, så går säkert att steka ett ägg på den då den blir stekhet.
Fanns inte den aktiva bakplåten till den än, så ska försöka komma på någon lösning med kopparflänsarna eller fräsa ut ett kopparblock alt använda något gammalt vattenblock för aktiv kylning...

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem

Ska byta pads på mitt 3080 och tänkte höra om jag bör sätta dit pads under bakplåten med? Gör det någon skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Ska byta pads på mitt 3080 och tänkte höra om jag bör sätta dit pads under bakplåten med? Gör det någon skillnad?

Om bakplåten är av något värmeledande material så är det värt det för att hjälpa till med att få bort värmen från minneskretsarna.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Ska byta pads på mitt 3080 och tänkte höra om jag bör sätta dit pads under bakplåten med? Gör det någon skillnad?

Skulle säga max några enstaka grader. Den stora skillnaden är pads direkt på minnesmodulerna men med det sagt var jag ok med den extra kostnaden för något lägre temperaturer.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av baner85:

testat mina nu med 3090 kortet.

Minnes tempsen ligger på 86 grader vattenkylt(119mh/s), medans 3080(101mh/s) som ligger i samma loop ligger på 58 grader.

bakplåten är ju bara passivt kyld, så går säkert att steka ett ägg på den då den blir stekhet.
Fanns inte den aktiva bakplåten till den än, så ska försöka komma på någon lösning med kopparflänsarna eller fräsa ut ett kopparblock alt använda något gammalt vattenblock för aktiv kylning...

Finns alltid mp5works backplatekylare även om det är aningen dyrt med tull och svensk moms.
Köpte en nyligen till mitt 3090 men har inte monterat än, väntar på att vattenblocket ska komma i lager.

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm