Teamviewer - Kan båda ha gratisverisionen?

Permalänk
Avstängd

Teamviewer - Kan båda ha gratisverisionen?

Mina svärföräldrar har problem med sin dator och jag bor en bit ifrån. Kan både jag och svärisarna köra gratisverisionen av teamviewer eller måste man ha betalvarianten för att koppla upp sig?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Nu var det kanske ett år sen sist jag körde TeamViewer men utöver en prompt efter en session (och mindre funktioner säkert) är det lugnt med gratisversionen. Jag tror de går fint än

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60D

Permalänk
Medlem

Om det skulle bli problem kan jag rekommendera Anydesk istället. Bytte till det när TeamViewer fick för sig att jag använde det kommersiellt och låste ute mig...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LPG:

Nu var det kanske ett år sen sist jag körde TeamViewer men utöver en prompt efter en session (och mindre funktioner säkert) är det lugnt med gratisversionen. Jag tror de går fint än

Låter bra, bara det funkar så är jag nöjd.

Skrivet av Tengle:

Om det skulle bli problem kan jag rekommendera Anydesk istället. Bytte till det när TeamViewer fick för sig att jag använde det kommersiellt och låste ute mig...

Har inga planer på att använda det så mycket utan det är nog mest denna gång. Behöver bara hjälpa dem så de får sina prylar att funka.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Låter bra, bara det funkar så är jag nöjd.

Har inga planer på att använda det så mycket utan det är nog mest denna gång. Behöver bara hjälpa dem så de får sina prylar att funka.

Det är inga problem att använda TW på de sättet. När man startar/installerar så får man frågan hur man ska använda det, privat/kommersiellt. Du kan använda det hur ofta, länge du vill.

Det kan vara lite kinkig om man har ett AD hemma eller andra saker på datorn som den känner igen som kommersiellt.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Det är inga problem att använda TW på de sättet. När man startar/installerar så får man frågan hur man ska använda det, privat/kommersiellt. Du kan använda det hur ofta, länge du vill.

Det kan vara lite kinkig om man har ett AD hemma eller andra saker på datorn som den känner igen som kommersiellt.

Scannar teamviewer verkligen av din dator efter installerade saker? Det låter ju i så fall väldigt lömskt...

Permalänk
Hedersmedlem

Ett alternativ till TeamViewer som många inte känner till är att nya versioner av Windows 10 har stöd för "snabbhjälp". Tryck på Ctrl+Win+Q bara.

Enklare än att be folk installera grejer...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av henkiii:

Scannar teamviewer verkligen av din dator efter installerade saker? Det låter ju i så fall väldigt lömskt...

Den vet om du kör en Server-version och säger helt enkelt åt dig att köpa versionen då, oavsett omdu använder det privat eller kommersiellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Mina svärföräldrar har problem med sin dator och jag bor en bit ifrån. Kan både jag och svärisarna köra gratisverisionen av teamviewer eller måste man ha betalvarianten för att koppla upp sig?

Styr min "server" i källaren via teamviewer så kan intyga att det fungerar perfekt, jag kör med gratisversionen.
Skapa login med så kan du lägga till datorn så du kan hjälpa dem fler gånger utan att behöva ange id och lösenord varje gång.

Visa signatur

| Intel i7 10700K | Gigabyte RTX 3090 Waterforce |
| 32gb Ram | 250gb 970 EVO & 1TB 860 Evo |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Ett alternativ till TeamViewer som många inte känner till är att nya versioner av Windows 10 har stöd för "snabbhjälp". Tryck på Ctrl+Win+Q bara.

Enklare än att be folk installera grejer...

Tackar, hade jag inte tänkt på även om jag sett funktionen när man gjort någon installation.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ett tips är även att avinstallera teamviewer efter det är använt, dom har haft lite problem med säkerhetshål (som de flesta programvaror har).

Sen så har ju Windows 10 en inbyggd programvara för remotestyrning, så förstår inte varför alla som bara vill hjälpa någon alltid måste ladda ner något.
Kolla den inbyggda, den kanske räcker.

Permalänk
Medlem

Fast MS remote desktop har också varit en angreppsvektor av olika skadliga program, så aktiverar man den och öppna portarna för dem i en publik Internet åtkomst så kan det bli uppvaktning.

remote desktop kör man helst bara via en redan etablerad uppsatt VPN.

anydesk fungerar även om datorn man kopplar upp till har en windows server OS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av reverend benny:

Ett tips är även att avinstallera teamviewer efter det är använt, dom har haft lite problem med säkerhetshål (som de flesta programvaror har).

Sen så har ju Windows 10 en inbyggd programvara för remotestyrning, så förstår inte varför alla som bara vill hjälpa någon alltid måste ladda ner något.
Kolla den inbyggda, den kanske räcker.

Windows har fyra olika varianter av fjärrstyrning, snabbhjälpen är ganska ny och funkar rätt snabbt och smidigt vad jag förstår. Sen finns det en till hjälpfunktion som är lite äldre och aningen krångligare att komma igång med, fjärrhjälp tror jag den heter, och förstås gamla vanliga RDP och nu (eller snart) en modernare variant av den i en "modern app" med bättre översikt och så.

Använder RDP en del på jobbet så jag hade uppskattat ett modernare gränssnitt, men vi är ju ett par år efter i Windowsversion så det lär väl dröja. Å andra sida har jag allt mer gått över till att bara använda terminalen mot fjärr-maskiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Fast MS remote desktop har också varit en angreppsvektor av olika skadliga program, så aktiverar man den och öppna portarna för dem i en publik Internet åtkomst så kan det bli uppvaktning.

remote desktop kör man helst bara via en redan etablerad uppsatt VPN.

anydesk fungerar även om datorn man kopplar upp till har en windows server OS.

Helt rätt RDP har haft sina säkerhetsproblem precis som många andra lösningar, men här handlar det om att använda den inbyggda fjärrhjälpen (quick assist) som inte handlar om att öppna portar osv. Utan den fungerar liknande teamviewer.
Sen är det möjligt att den bygger på RDP, men det är inte samma sak som att aktivera tjänsten remote desktop och att den ska kunna användas för fjärrstyrning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Lite sent svar nu. Jag vet inte exakt vad den scannar nu men den måste ju göra något för att känna av ifall det används på en privat dator eller kommersiell. Då är AD en av de vanliga sakerna som skiljer privat/företag.
Jag vill minnas att jag testade köra TW som privat men den klagade på mig och nämnde något att jag ser ut att köra den i kommersiellt syfte och enda skillnaden var att jag var med i ett AD då. Men som sagt vet inte hur det är nu eller exakt vad den gör nu men då var det en god indikation på att så var fallet.
Vilket inte är så konstigt i min mening, TW är ganska dyrt om man ska köpa en licens.

Visa signatur

.

Permalänk
Avstängd

Vi båda använde gratisvarianten och det funkade kalas även om uppkopplingen var lite seg och datorn jag skulle fixa var seg i sin tur då den var rätt gammal.
Tyvärr sket sig allt pga andra orsaker som inte gick att lösa via TW så fick ta hem datorn och lösa det sista på plats.

Visa signatur