För och nackdel med bensindriven motorgräsklippare? Driftsäkerhet?

Permalänk

För och nackdel med bensindriven motorgräsklippare? Driftsäkerhet?

Vi behöver en ny gräsklippare och eftersom vi har ett par tusen kvm så går både robotklippare och elklippare bort liksom åkgräsklippare eftersom vi behöver motionen. Har blivit tipsad om Klippo som ska vara en hyfsad klippare men det finns ju så många olika modeller. Det optimala vore naturligtvis en motorgräsklippare som aldrig går sönder utan bara behöver serves med ny motorolja, luftfilter och stift en gång per säsong.

Vad tror ni om Klippo Excellent H (med Hondamotor) ?

Visa signatur
Permalänk

Jag tror det är en gräsklippare som gör det den ska göra.
Köpte själv billigaste möjliga bensindrivna för 3 år sedan, inte servat den på något sätt förrutom fyllt olja 1 gång.
Går som en klocka, startade efter vintern och uteförrådet på första.

Lär nog inte va stor skillnad på gräsklippare, om man inte ska ha lyxfinesser på den Tekniken har ju inte direkt ändrat sig på senaste 100 åren.

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem

Mina föräldrar har en klippo med hondamotor och den verkar hålla bra. Tvivlar starkt på att den har fått en service varje säsong och den måste vara minst 15 år gammal nu.
Men jag skulle definitivt välja en klippare med drivning om du har så mycket att klippa.

Motion i all ära, men det finns ju en gräns

Visa signatur

[4690k@4,7GHz] [Asus Z97-A] [Asus GTX 970 Strix] [Corsair 16GB DDR3 1600MHz] [Samsung 830 120 GB] [WD Green 3TB]

Permalänk
Medlem

Klippo är (heller i alla fall var för ca 10-15 år sedan) bland det bästa som kunde köpas.
Och vad jag ser på bilderna så är dom nog inte direkt sämre idag.
Fördelarna är ju aluminium som ej rostar, väldigt lite/ingen plast till saker som handtag/höjdjusteringar/hjul/hjulinfästningar/osv.
Ser ut som den enda plast som finns är på motorn och ser ut som i varje fall vajer infästningen ej är av plast=fördel, ser dock inte hur själva ryckstarten/snöret funktionen är, men gissar på en del plast där vilket då kan vara en nackdel; Men frågan är ju då finns det nån gräsklippare/motor att köpa ny idag utan plast där? Gissar på troligen inte.

Sen har ju Klippo båda Honda och Briggs and stratton modeller som du ser här https://www.husqvarna.com/se/produkter/klippo/.
Tex Champion verkar vara samma som Excellent H fast med briggs motor istället och 1000:- billigare.
Så är Honda motorn värd 1000:- mer?
Nja från det jag läste runt efter googlande på honda vs briggs and stratton så har Honda några för och några nackdelar.
Fördelarna.
1, man får lite högre effekt från lite mindre motor.
2, samt att den är lite mer effektiv=drar lite mindre bensin och lite mindre miljöbelastning.
3, Ska var lite mer lättstartad, men gissar på att det är en väldigt liten skillnad här, troligen är skillnaden mestadels att den är lite lättare att dra i snöret.

Nackdelarna.
1, Dyrare i inköp.
2, Verkar vara betydligt dyrare reservdelar (men då är mycket av kommentarer jag läst från usa där Briggs tillverkas som troligen kan göra briggs billigare där än här i svedala!).
3, Mer en gissning här från min sida, men jag gissar på att Briggs reservdelar troligen finns i lager betydligt bättre runtom i svenska butiker än hondas reservdelar, frågan är bara ur stor skillnaden är och hur snabbt honda delar kan tas hem.

Klippos dyrare modeller verkar mest vara att dom är några cm bredare=klipper lite mer per runda, och lite starkare motorer samt finns ej utan drivning.
Så Champion/Excellent H verkar vara dom mest prisvärda modellerna.

Klippo är troligen den enda gräsklippare jag skulle köpa begagnad så länge det inte handlar om 30+år gammalt skit för 10:- som funkar ok.
Då dom äldre Klippo är väldigt slitstarka och chassit i sig håller i evigheter, är ju inte ovanligt att 10-20 år gamla Klippos används dagligen av en hel del proffs.
Så en beg kan vara ett alternativ det med!

Utöver vad du väljer så har ju skötseln av en gräsklippare/motorsåg/röjsåg/etc oerhört stor roll i hur länge dom håller/fungerar.
Tex så kan du ju ta det sämsta dyngan du kan hitta och sköta den rätt och den funkar i år, men ta det bästa du kan hitta och ej sköta den och den börjar krångla efter 1-2år.

Så några tips.
1, Se till att när maskinen ska stå i mer än ca en mån att den helst inte har nån bensin alls i tank/förgasare, DETTA ÄR DET ABSOLUT BÄSTA SKÖTSELRÅD MAN KAN FÖLJA!
Men det kräver även lite disciplin/arbete.
Man kan göra detta på två sätt.

1,1 Köra soppatorsk och ställa undan maskinen.
Detta är dock inte helt bra för det kommer finnas kvar lite bensin i båda tank och förgasare.
1,2 Töm ur tank/förgasare antingen genom att montera bort flottörskålen heller skruva ur avtappnings skruven på flottörskålen, och/heller kombinerat med ta bort slang och töm tank, kanske även montera bort tank så man kan tippa runt den och få ur allt.
Betydligt bättre och montera helst inte tillbaks flottörskålen/avtappnings skruv förrens man ska börja använda maskinen igen (då risk för kondens finns och att vatten kan fyllas upp o ställa till det). Finns ju dock ganska stor risk att saker försvinner då så kan rek att man har en låda/etc som man bara har på ett ställe och bara delar till en maskin i.

2, Kör helst inte "mackbensin", heller i alla fall inte på "mackbensin" dom 2-3 sista tankarna (och ja helst mer än en tank då det finns risk att man ej får ur all "mackbensin" annars).
Utan kör på Akylat bensin tex aspens som finns lite överallt då det ej innehåller etanol som drar åt sig vatten med tiden vilket är boven i det mesta som gör att "säsongsmaskiner" börjar krångla.

Kör helst soppatorsk även med akylat bensin då det inte skadar plus att det är bra att få in vanan att göra det OM man skulle råka köra "mackbensin" sista tanken för säsongen då har man ju gjort i alla fall det enklaste man bör göra utan att direkt tänka på det.

3, Serva maskinen/motor.
En del kör ju med samma olja/filter/osv i 20år, andra byter varje år.
Lite beroende på hur mycket maskinen används så skulle jag säga byt olja efter 2-3 år är ganska lagom för dom flesta gräsklipapre.
Luftfilter/slipa kniven/knivarna ungefär samma sak, men beror ju mer på hur mycket det dammar/om man kör över mycket sten/trästumpar/osv.
Stift funkar oftas betydligt längre om man aldrig kör den för snålt/fett dvs med skit i förgasare/tank/luftfilter är täppt osv, men samtidigt är det ju en ganska liten kostnad om man byter lite oftare.

OBS!!! när man ska slipa/byta kniv/ar/tippa den för att tapp ur olja dra ALLTID bort tändkabeln från tändstiftet så det inte finns nå risk att skiten hoppar igång när man har en näve/finger i knivens väg!!!

När man byter olja så är det idag ganska vanligt att det saknas avtappningsplugg för det, det är inget direkt problem man kan tappa ur genom att tippa gräsklipparen på sidan genom påfyllningshålet (oftas enklare att tippa den även om det finns avtappningsplugg).
Några saker att tänka på då är dessa.
Tippa den ALLTID på sidan så att förgasaren är uppåt för att undvika att eventuell olja ej rinner ut ur den, men mestadels för att stoppa olja från att nå luftfiltret som OM det skulle oljefyllas kommer släppa igenom MYCKET mindre luft=kommer sota igen tändstift/etc fort OM den ens går som den ska.
Och det är i stort sett omöjligt att få ur all olja så ett byte av luftfiltret är då en nödvändighet, så ett annat tips är att byta luftfiltret det sista man gör om man ska byta det.

En annan sak att kanske tänka på är vad man kör för kniv/uppsamlings system.
Du nämner ju motionen (huuu blyarslet jag sitter på ryser av tanken! ).
Så vill du tex ha uppsamlare? Blir ju lite mer motion att gå runt med en kratta och samla upp gräset OM man ens vill samla upp det då det ger tillbaks näring om man låter det ligga?
Samt så beror ju typ av klippning på hur ofta man ska klippa/osv en bra sammanställning här http://no.cubcadet.eu/index.php?id=49119
Och mulch knivar är ej samma som en utkasts/uppsamlings kniv i alla fall om man vill ha bästa resultat för respektive metod!
Så välj kniv efter vad du vill använda för metod med andra ord.

Heller för lite mer motion https://www.tradera.com/item/1000177/473376450/grasklippare-h...
https://www.tradera.com/item/1000187/473071912/grasklippare
Dessa kan även vara bra om man har ett mindre ojämnt/svåråtkomligt/etc område!

Kanske ännu mer? https://www.tradera.com/item/290907/471819455/super-smurf-med...
Eller kanske inte motion men tar ju i lite mer tid i alla fall

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

1,1 Köra soppatorsk och ställa undan maskinen.
Detta är dock inte helt bra för det kommer finnas kvar lite bensin i båda tank och förgasare.
1,2 Töm ur tank/förgasare antingen genom att montera bort flottörskålen heller skruva ur avtappnings skruven på flottörskålen, och/heller kombinerat med ta bort slang och töm tank, kanske även montera bort tank så man kan tippa runt den och få ur allt.
Betydligt bättre och montera helst inte tillbaks flottörskålen/avtappnings skruv förrens man ska börja använda maskinen igen (då risk för kondens finns och att vatten kan fyllas upp o ställa till det). Finns ju dock ganska stor risk att saker försvinner då så kan rek att man har en låda/etc som man bara har på ett ställe och bara delar till en maskin i.

Tänkte direkt Mustie1 Youtube kanal, säkert 75% av hans kanal/affärsverksamhet går ut på att köpa eller få gräsklippare/röjsågar/snöslungor/motorcyklar som inte fungerar längre. Sen gör han rent förgasaren och snyggar till prylen och säljer den för många gånger pengarna.

Skrivet av grizzly666:

OBS!!! när man ska slipa/byta kniv/ar/tippa den för att tapp ur olja dra ALLTID bort tändkabeln från tändstiftet så det inte finns nå risk att skiten hoppar igång när man har en näve/finger i knivens väg!!!

Måste förstärka och repetera det här.
Mitt tidigaste barndomsminne från över 40 år sen är sittande i bilen medans pappa försöker köra med ena handen inlindad i en handduk på väg in till akuten. Han skulle "bara" ta bort lite blött gräs som hade fastnat.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Gick i lite samma funderingar som dig, robot var uteslutet pga tomtens utformning (kommer bli det nästa gång dock). Hade en Ryobi innan och vägrar köpa skräpet från Biltema eller något liknande igen då det är ett rent h-vete att få tag i rätt reservdelar etc. Satsa på kvalitet är mitt tips!

Hur stor gräsmatta har du? Min ligger på 1100 och jag valde en Stiga Multiclip 50 Pro S AE med 2 st 4ah batterier när det var dags att byta. Kan varmt rekommendera den lösningen och dessutom klarar jag av klippa hela gräsmattan utan problem på ett batteri.

Gräsklipparen har du i många år, så ska du köpa något - köp något av bra kvalitet.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem

Jag har robot och macculoch eller vad dom heter. Har ca 2000kvm gräsmatta. Roboten kör de stora lätta ytorna medan jag kör fin liret. Tror "han" har lite större yta än jag.
Ska utöka hans yta är tanken, undrar om han märker nått 😉
De flesta bensindrivna klippare fungerar bra om det inte är det billigaste du kan hitta.
Haft min i typ 8 år nu och tömmer ej bensin och servar aldrig. Enkla och tåliga konstruktioner verkar det ofta vara.
Den strulade 1 gång men det kan bero på att jag råkade tanka från fel dunk som innehöll vatten 😉

Kanske ska du göra som jag om möjligt ekonomiskt och tomt mässigt, låta robot ta de stora "tråkiga" ytorna.

Köp en med drift på hjulen då kan du välja när du känner för motion eller ej.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Kört en 3000kr bensinklippare från Coop/Jula (samma klippare under olika namn insåg jag) i 11 år nu. Kört på diverse rötter och större stenar och klipper 1-2 gånger i veckan. Bytt olja en gång på dessa år. Det viktigaste för enkelt ägande när det gällt vår klippare har varit akrylatbensin. Ska vara nyttigare för dig som klipper, men framför allt så startar den omedelbart med en snabb primning på våren.

Skulle jag köpa en ny klippare så skulle det bli en billig igen. Troligen utan drift med så man har så få saker som möjligt som kan gå sönder. Men då är vår tomt bara på drygt 1000m2 också, dock med rejäl lutning (3-4m höjdskillnad från bak till framsida).

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Har sj ca 0,2ha gräsmatta, och har en halvgammal klippo excellent med briggs & stratton-motorn samt hjuldrift. Rekommenderar varmt; lättstartad, bara går och går och går och går utan strul, samt använder knappt någon soppa. Har dessutom inga problem att ta sig igenom lite tjockare partier, eller om det skulle ligga kvar någon gren eller liknande utan den tuggar i sig det mesta.

Jag hade dock aldrig valt en klippare idag utan hjuldrift, även om man inte vill använda den konstant för motionen, så är det guld värt de dagarna man "måste" klippa men inte riktigt har humör för det.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att köra en batteridriven klippare och kanske köpa ett extra batteri om det är så att den inte klarar hela gräsmattan.
Det tar kortare tid att byta ett batteri än vad det tar att fylla på bensin.

Plus är ju att det är tyst och du slipper grannarnas uppgivna blickar att dom bor granne med familjen Hedenhös, du slipper åka och köpa bensin och slipper serva gräsklipparen.
Nackdelen för dig som söker motion är att batteriklipparna är något lättare, så det där motståndet som du kanske söker för att bränna kalorier inte finns där.

Är det så att du inte känner för att lägga ut pengarna så köp en begagnad gräsklippare, de flesta byter ut sina mot batteriklippare och kan tänka mig att dom mer eller mindre ger bort dom gamla.

Oavsett så köp ett stabilt märke där du kan hitta delar om det skulle behövas, husqvarana, stiga osv är bra skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elektronikfreak:

Vi behöver en ny gräsklippare och eftersom vi har ett par tusen kvm så går både robotklippare och elklippare bort liksom åkgräsklippare eftersom vi behöver motionen.

Robotgräsklippare har inga problem med ett par tusen kvm. Min tar ca 3200 kvm och är inte den största modellen (Husqvarna 430x). Bästa köpet jag gjort i mitt liv. Behöver man motion finns det bättre sätt än att sporadiskt klippa gräsmattan då behovet finns. Sen förstår jag om det är en ekonomisk fråga så klart...

Permalänk
Medlem

Lite kul att folk nämner Klippo hela tiden som om det vore "the holy grail". Snackade med en kille igår som jobbar med att serva gräsklippare sedan 30 år tillbaks. Han berättade följande. Husqvarna och Klippo görs numera under samma tak och delar en massa konstruktionslösningar.

Äger själv en av de nyare Husqvarna och kan intyga att mycket är sig likt från förra maskinen som var en Klippo. Blev trött på att rycka i det jäkla snöret. Den nya maskinen som går in på andra säsongen har elstart. Fantastiskt skönt, kan jag tillägga. Bara ett tryck på start så hoppar den igång.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

1, Se till att när maskinen ska stå i mer än ca en mån att den helst inte har nån bensin alls i tank/förgasare, DETTA ÄR DET ABSOLUT BÄSTA SKÖTSELRÅD MAN KAN FÖLJA!

2, Kör helst inte "mackbensin", heller i alla fall inte på "mackbensin" dom 2-3 sista tankarna (och ja helst mer än en tank då det finns risk att man ej får ur all "mackbensin" annars).
Utan kör på Akylat bensin tex aspens som finns lite överallt då det ej innehåller etanol som drar åt sig vatten med tiden vilket är boven i det mesta som gör att "säsongsmaskiner" börjar krångla.

Kör helst soppatorsk även med akylat bensin då det inte skadar plus att det är bra att få in vanan att göra det OM man skulle råka köra "mackbensin" sista tanken för säsongen då har man ju gjort i alla fall det enklaste man bör göra utan att direkt tänka på det.

Jag har en Partner/McCulloch med honda-motor och har aldrig upplevt några problem med att få igång den, så det kanske är en skillnad med just honda-motorer?
Efter sista klippningen på hösten ställer jag in den utan att göra något. Tar ut den på våren igen och den startar på 1-2 ryck, med höstens bensin. Jag har aldrig behövt mecka med den alls egentligen, förutom att jag bytt olja lite då och då och slipat/bytt kniv. Allt annat är original.
Till och med när den inte hade använts på en säsong så startade den nästa säsong utan problem, så ca 1,5 års stillestånd.

EDIT: med mackbensin.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Kört med Klippo i många år men har nu Honda.
Honda är inte lika robust, men är betydligt smidigare att köra tack vare bakhjulsdrift och steglöst handreglage för framdriften som kan regleras utan att släppa handen från handtaget, det är nämligen fjäderbelastat och styrs med tummen.

Kombinerat med bakhjulsdriften blir det smidiga vändningar, släpp upp tummen en aning för att dra av på gasen, luta upp på bakhjulen, sväng och möt med gas för att sätta fart när svängen nästan är klar. Går alltså att hålla dödmansgrepp, styra framdriften och utföra en sväng med en hand om man så vill.

Elstarten kan man skippa så länge det inte är svagare personer som tänkt köra, det är en Hondamotor så den startar på ett ryck.

Den nackdel jag stött på är att drivremmen nog slits mer än på Klippo eftersom den kopplas in och ur så fort man ändrar hastigheten. Har dock hållit i snart fem år men men märker att den börjar slira ibland så dags för rembyte snart.

Vill du motionera på annat sätt borde väl en Robomow RS robotklippare klara 2000kvm, de har klippbredd i paritet med en handgränsklippare, drygt 50cm. Funderar på en sådan själv men Hondan fungerar så pass bra och knivarna verkade dyra, 700kr för ett byte så än så länge släpar bensinklipparen runt på mig.

Permalänk
Medlem

Största fördelen med bensin är att den håller i minst 15-20 år om man byter lite smådelar(oftast plastdetaljer som spricker och knäcks) Drift på hjulen är ett måste imo. Man får motion ändå liksom 😃

Permalänk
Medlem

Skulle jag köpa en gräsklippare till 2000 kvadrat idag skulle drivning på hjulen vara ett krav.
Det är lätt att säga att man vill ha motionen...men att tänka likadant om 5-6 år gör man inte.
Jag hade inte valt med uppsamlare heller. Mulchklipp (eller vad det heter) hade jag valt.

20 års erfarenhet av att klippa en 1500 kvadrat villatomt

Klippo är grymt bra, men lite klumpiga och tunga, därav hade jag inte köpt utan drift på hjulen.
Honda eller B&S vet jag inte. Hade en B&S de sista 15 åren och den funkade helt utan problem.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Husqvarna LB146i som jag är riktigt nöjd med. Klipper med lätthet mina 800kvm på ett 4ah batteri. Klipparen har plats för 2 batterier så Max 2x7.7ah, vilket borde räcka till alla som inte äger åker.

Edit: lätt som attan att putta (väldigt låg vikt) så tar bort lite av motionen.

Permalänk
Lego Master

Köpte en Mcculloch på Bauhaus när vi flyttade in i huset för 6-7 år sen. Fyllt på olja varje år, ingen service. Startar som en klocka.
Tomgången börjar bli lite tjurig nu innan den är varm, så det är väl dags antar jag. Bra skit i övrigt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Erreb:

Robotgräsklippare har inga problem med ett par tusen kvm. Min tar ca 3200 kvm och är inte den största modellen (Husqvarna 430x). Bästa köpet jag gjort i mitt liv. Behöver man motion finns det bättre sätt än att sporadiskt klippa gräsmattan då behovet finns. Sen förstår jag om det är en ekonomisk fråga så klart...

Håller helt med dig.
Husqvarna släpper nu en ny modell som skulle klara 50 000m2 men kanske inte gjord för privatpersoner i första hand. Ett tips till @elektronikfreak är att satsa på en Husqvarna eller Gardena om du vill ha så lite problem som möjligt.
Den tiden du lägger på klippning går att lägga på så mycket roligare saker.

Om du nu gärna vill ha en motordriven så skulle ag satsa på klippo eller stiga självgående och multiklipp för att slippa kratta. Allt detta slipper du med en robot.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Om du passar på att motionera efter schema ist för att när gräset är långt så robot alla dagar i veckan.
2000 m2 är inga problem. Dock betydligt mycket dyrare än en handjagare.

Fördelen är att du har en ständigt välklippt gräsmatta och du slipper gräsklipp som gärna följer med in annars.
Jag gick från åkgräsklippare till en HQ330x som gått sedan 2016 utan problem, eller ja, den har stannat när frugan planterat krokusar och annat där begränsningskabeln ligger, men frånsett från det inga problem. Jag har drygt 2000m2 krånglig kuperad tomt att klippa med grenar och frukt, det är normalt inga problem. Större grenar och sånt brukar jag plocka bort eftersom det sliter knivar onödigt mycket.

Innan köp så kollade jag på:
Robomow 6-nånting. Den gick bort pga ljudnivå och direkt farlig för husdjur och barn pga att den har knivarna nära kanten. Fördelen är att den minskar behov av trimning.
Stihl Imow 632p. Herregud vilken ofärdig produkt. Jag hade bestämt mig för den men ÅF ville inte installera pga krånglig tomt. Fula har tur... 2 vänner har haft och ingen har kvar dem. Finns mycket att läsa om där...

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Vart köper man dessa maskiner? Klippo eller andra märken, verkar vara väldigt få butiker som säljer dessa eller har dom i lager?

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopish:

Vart köper man dessa maskiner? Klippo eller andra märken, verkar vara väldigt få butiker som säljer dessa eller har dom i lager?

Bauhaus säljer klippo.

Permalänk
Medlem

Tänker också haka på tåget om att det måste vara framdrivning. Annars kan du ju lika gärna köpa en handjagare. Klippa med en bra handjagare är ungefär lika jobbigt som att klippa med motor utan framdrivning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Tänker också haka på tåget om att det måste vara framdrivning. Annars kan du ju lika gärna köpa en handjagare. Klippa med en bra handjagare är ungefär lika jobbigt som att klippa med motor utan framdrivning.

Tror det varierar extremt mycket på vilken maskin det är. De flesta lite modernare jag puttat rullar så lätt att drivning vart helt meningslös så länge man inte låter gräset bli flera decimeter högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

[...]
Sen har ju Klippo båda Honda och Briggs and stratton modeller som du ser här https://www.husqvarna.com/se/produkter/klippo/.
Tex Champion verkar vara samma som Excellent H fast med briggs motor istället och 1000:- billigare.
Så är Honda motorn värd 1000:- mer?

De har ändrat om. Från början hade Excellent alltid Briggs. Vi har en gammal från 1995 som fortfarande lever, men är redigt sliten mest överallt. Den används mest till några knepiga småplättar och en nyare Comet S tar resten. Nackdelen med en sådan är att den är betydligt klumpigare och tyngre att hantera just i sådana sammanhang eftersom man inte har någon nytta av driften.

Sedan kom Excellent antingen med Briggs eller Honda, men nu, vilket troligen har samband med att alla sidventilare försvunnit, så har de uppenbarligen tagit bort varianten med Briggs och satt en toppventilsmotor på Champion. Den sistnämnda hade förr, om jag minns rätt, fortfarande en sidventilare när båda alternativen på Excellent blivit toppventilsmotorer. Ännu längre tillbaka hade den, om jag minns rätt, en motor som liknande de gamla som satt på 80-talare med luftfilter i skum etc.

Citat:

Nja från det jag läste runt efter googlande på honda vs briggs and stratton så har Honda några för och några nackdelar.
Fördelarna.
1, man får lite högre effekt från lite mindre motor.
2, samt att den är lite mer effektiv=drar lite mindre bensin och lite mindre miljöbelastning.
3, Ska var lite mer lättstartad, men gissar på att det är en väldigt liten skillnad här, troligen är skillnaden mestadels att den är lite lättare att dra i snöret.

Nackdelarna.
1, Dyrare i inköp.
2, Verkar vara betydligt dyrare reservdelar (men då är mycket av kommentarer jag läst från usa där Briggs tillverkas som troligen kan göra briggs billigare där än här i svedala!).
3, Mer en gissning här från min sida, men jag gissar på att Briggs reservdelar troligen finns i lager betydligt bättre runtom i svenska butiker än hondas reservdelar, frågan är bara ur stor skillnaden är och hur snabbt honda delar kan tas hem.

Man får nog delvis titta på de aktuella motorerna också. Comet S:en enligt ovan är idiotisk när det gäller tändstiftet som inte går att få ut med en gammal klassisk medföljande nyckel, och de skickade inte med någon heller. Jag var tvungen att ta med mig en riktig tändstiftnyckel ur en hylsnyckelsats...

Jag kan bara säga att Cometen inte är svår att starta. Lite komiskt nog så har autochoken gjort "comeback". Vi hade en 80-tals Excellent och den hade autochoke, men sedan försvann dessa och det var blåsa som gällde. Och nu är det automatchoke igen... Nu är det inte svårt att få igång Excellenten heller. Värre var det med den äldre 80-talaren när den var riktigt på sluttampen. Något var ju inte riktigt som det skulle så man fick strula med förgasarjusteringen och i princip ha en justering vid start och sedan ändra när den börjat bli varm. Och ändå sotade den rejält... Den användes till att klippa rötter och stenar två gånger om året då. Sedan länge skrot.

Reservdelar vet jag inte hur det är med Hondas i den här klassen. Hondas mer industriella motorer är rätt vanliga på andra saker, men hur det är med de som sitter på gräsklipparna vet jag inte riktigt. Nu ska väl sägas att vår gamla Briggs aldrig behövt annat än luftfilter, tändstift och ett tanklock, när det gamla blev tätt så att motorn inte fick någon bensin. Däremot kan jag ju säga att många tittar som ett fån när man frågar om delar till Hondas gräsröjare, men det är ju mer än motorn. Jag har nämligen en som jag köpte, lite använd, billigt av en som tröttnat på villalivet.

Citat:

Klippos dyrare modeller verkar mest vara att dom är några cm bredare=klipper lite mer per runda, och lite starkare motorer samt finns ej utan drivning.
Så Champion/Excellent H verkar vara dom mest prisvärda modellerna.

Så är det i stor utsträckning. Går man upp till Pro-modellerna är avvibreringen i handtagen dock mycket bättre. Man kan kanske notera att Husqvarna som sedan ett antal år äger Klippo numera har några bastardmodeller i sitt eget sortiment som är baserade på Klippos "chassin" etc, dvs ungefär en orange Klippo. Hur tillgången på dessa är i Sverige vet jag dock inte och de ligger väl i det övre prissegmentet.

Citat:

...]Så några tips.
1, Se till att när maskinen ska stå i mer än ca en mån att den helst inte har nån bensin alls i tank/förgasare, DETTA ÄR DET ABSOLUT BÄSTA SKÖTSELRÅD MAN KAN FÖLJA!
Men det kräver även lite disciplin/arbete.
Man kan göra detta på två sätt.

Eller så kör man på alkylatbensin som tål lagring mycket bättre, samt låter bli att förvara gräsklipparen under en snöhög på vintern. Det är förvisso dyrare, men överlevbart i mindre motorer. Dessutom slipper man även med äldre motorer att kläderna luktar som om man förvarat dem inne avgasröret. Billigast är det om man kan hitta en av de enstaka riktiga bensinpumpar med alkylat, men de är relativt ovanliga. Det är rätt stor skillnad mot att köpa på dunk eller pump från fat.

Citat:

1,1 Köra soppatorsk och ställa undan maskinen.
Detta är dock inte helt bra för det kommer finnas kvar lite bensin i båda tank och förgasare.
1,2 Töm ur tank/förgasare antingen genom att montera bort flottörskålen heller skruva ur avtappnings skruven på flottörskålen, och/heller kombinerat med ta bort slang och töm tank, kanske även montera bort tank så man kan tippa runt den och få ur allt.
Betydligt bättre och montera helst inte tillbaks flottörskålen/avtappnings skruv förrens man ska börja använda maskinen igen (då risk för kondens finns och att vatten kan fyllas upp o ställa till det). Finns ju dock ganska stor risk att saker försvinner då så kan rek att man har en låda/etc som man bara har på ett ställe och bara delar till en maskin i.

Enligt ovan.

Citat:

2, Kör helst inte "mackbensin", heller i alla fall inte på "mackbensin" dom 2-3 sista tankarna (och ja helst mer än en tank då det finns risk att man ej får ur all "mackbensin" annars).
Utan kör på Akylat bensin tex aspens som finns lite överallt då det ej innehåller etanol som drar åt sig vatten med tiden vilket är boven i det mesta som gör att "säsongsmaskiner" börjar krångla.

Kör helst soppatorsk även med akylat bensin då det inte skadar plus att det är bra att få in vanan att göra det OM man skulle råka köra "mackbensin" sista tanken för säsongen då har man ju gjort i alla fall det enklaste man bör göra utan att direkt tänka på det.

Som sagt, kör man på alkylat, vilket är trevligare överlag förutom för plånboken, så behöver man inte hålla på och tjafsa så mycket. I vart fall om man förvarar prylarna vettigt. Sedan vet jag inte om vattnet per se är det stora problemet, för det är i sig ganska lätt att få bort. När det verkligen blir problem är när man fått skit och nedbrytningsprodukter som satt igen de små passagerna i förgasaren eller om membranet stelnat eller gått åt pipan i membranförgasare. I värsta fall skulle man kunna tänka sig ren korrosion också förstås.

Citat:

3, Serva maskinen/motor.
En del kör ju med samma olja/filter/osv i 20år, andra byter varje år.
Lite beroende på hur mycket maskinen används så skulle jag säga byt olja efter 2-3 år är ganska lagom för dom flesta gräsklipapre.

Förutom att tillverkarna brukar ha årsintervall enligt schemat, så brukar det vara 25 (vanligast) eller 50 timmar. Kör man inte så mycket är det förstås inte hela världen, men man kör ju inte så mycket om man når 25 timmar först efter 3 år. Här skiljer det ju även på hur sliten motorn är. En gammal har en tendens att skita ned oljan snabbare, om vi bortser från första inkörningen där det är rätt kort byte, och det finns inget oljefilter heller.

Citat:

Luftfilter/slipa kniven/knivarna ungefär samma sak, men beror ju mer på hur mycket det dammar/om man kör över mycket sten/trästumpar/osv.
Stift funkar oftas betydligt längre om man aldrig kör den för snålt/fett dvs med skit i förgasare/tank/luftfilter är täppt osv, men samtidigt är det ju en ganska liten kostnad om man byter lite oftare.

Stiften blir inte alls lika skitiga i servade vettiga toppventilare som de blev i de äldre sidventilarna. Ska man släppa ut mindre skitiga avgaser behöver man bättre förbränning... Sedan beror det ju på hur sliten motorn är, för när den börjar smygbränna mer olja så blir det förstås mer klegg på stiftet. Luftfiltret kan man ganska snabb fylla med goja om det är torrt, så det bör man hålla koll på. Eftersom det är en god idé att rensa bort gräsklet under gräsklipparen efter att man har använt den när gräset varit saftigt, så kan man ju se efter hur kniven är samtidigt. Det kan bli en del beroende på hur gräsmattan ser ut, även om det inte brukar bli lika illa som på åkgräsklippare där hela bordet ibland kan bli i princip helt packat med gräs.

Citat:

OBS!!! när man ska slipa/byta kniv/ar/tippa den för att tapp ur olja dra ALLTID bort tändkabeln från tändstiftet så det inte finns nå risk att skiten hoppar igång när man har en näve/finger i knivens väg!!!

Så är det, men det är betydligt mindre illa nu än förr, så länge man inte bundit fast säkerhetsgreppet, eftersom det om det fungerar både ska stänga av tändningen och lägga på bromsen. Men det är dumt att chansa. Här finns för övrigt ett klassiskt fel när klipparen vägrar starta och är helt stendöd, nämligen att greppet är lite feljusterat så att tändningen aldrig går igång (=är kortsluten).

Citat:

När man byter olja så är det idag ganska vanligt att det saknas avtappningsplugg för det, det är inget direkt problem man kan tappa ur genom att tippa gräsklipparen på sidan genom påfyllningshålet (oftas enklare att tippa den även om det finns avtappningsplugg).
Några saker att tänka på då är dessa.
Tippa den ALLTID på sidan så att förgasaren är uppåt för att undvika att eventuell olja ej rinner ut ur den, men mestadels för att stoppa olja från att nå luftfiltret som OM det skulle oljefyllas kommer släppa igenom MYCKET mindre luft=kommer sota igen tändstift/etc fort OM den ens går som den ska.
Och det är i stort sett omöjligt att få ur all olja så ett byte av luftfiltret är då en nödvändighet, så ett annat tips är att byta luftfiltret det sista man gör om man ska byta det.

Bort från tändstiftet snarare i första hand, dvs bakåt på de flesta numera. I praktiken löser sig detta egentligen sig självt när man ska byta olja eftersom påfyllningen normalt sitter snett mitt emot, så om man lutar den mot påfyllningsröret hamnar förgasaren i högsta läget. Att fylla luftfiltret har jag prövat, liksom att fylla annat också, fast på olika klippare. Hej vad det rök när den gamla Excellenten, med stiftet baktill, lutats åt fel håll. Och den nyare råkade hamna åt fel håll när den var ny, dock ej genom min försorg. Dessa är ju helt motsatta i hur man ska luta dem eftersom motorerna satt tvärs om... Man började vända på dem när man satta gas på handtaget. Den äldre hade ju inte det, utan man fick peta till en spak baktill på klipparen. Ja, även för att stänga av förstås, för den var ju från före säkerhetsgreppens tid. Ett kul inslag på den var för övrigt när avgasröret blev helt igensatt med gräs och den av oförklarlig anledning inte gick. En period så hade vissa av dem så att avgaserna leddes ned från ljuddämparen under kåpan. Konstigt att man slutade med det.

Citat:

En annan sak att kanske tänka på är vad man kör för kniv/uppsamlings system.
Du nämner ju motionen (huuu blyarslet jag sitter på ryser av tanken! ).
Så vill du tex ha uppsamlare? Blir ju lite mer motion att gå runt med en kratta och samla upp gräset OM man ens vill samla upp det då det ger tillbaks näring om man låter det ligga?
Samt så beror ju typ av klippning på hur ofta man ska klippa/osv en bra sammanställning här http://no.cubcadet.eu/index.php?id=49119
Och mulch knivar är ej samma som en utkasts/uppsamlings kniv i alla fall om man vill ha bästa resultat för respektive metod!
Så välj kniv efter vad du vill använda för metod med andra ord.

Man får kanske börja med att välja en klippare med möjlighet till uppsamling, om man vill ha det. De flesta Klippo har det ju inte och nu verkar det faktiskt inte finnas någon alls i sortimentet med det längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Husqvarna och Klippo görs numera under samma tak och delar en massa konstruktionslösningar.

Det var många år sedan det hände!
Titta lite snabbt på Husqvarnas modeller nu lite snabbt och det ser ut (som det även gjorde för många år sedan) som att det är väldigt mycket plast jämfört med Klippo.
Först när man går upp i typ 10000:- så verkar det bli mindre plast och liknade lösningar som Klippo, dvs aluminium chassi (som ej kommer rosta)/ej plasthjul/massa annan plast, men verkar även som inte all plast är borta heller.

Visst plast är inte alltid sämre under korta loppet, men ju längre tiden går desto sämre är plasten då den blir sprödare och sprödare och till slut spricker om nån lägger av en smygare på andra sidan av stan.
Plåt/stål rostar ju istället MEN håller man koll på det och målar/smörjer där det behövs så kommer det vara lika bra som nytt efter 50år.

Det är SÅ många plastdetaljer som ganska ofta ger upp på gräsklippare.
Dom vanligaste i ungefär den vanligaste ordningen är.
Gasreglage där vajer och/heller hölje fästes i plasten, samma sak med dödmansgrepp där det ofta bara är plastskit som sköter allt och även ofta samma sak på handspak/bygel/etc för drivningen upp på handtaget.
Plastkåpor/plastskydd över tex driv drivmekanismen/hjulaxlar/höjd justering, dvs dom som sitter lågt och är lättast att dom slår i nåt.
Plasthjul, och då främst dom som inte har ett eget lager utan bara lagras i plasten (vilket tyvärr är ganska vanligt även på dyrare klippare), men även plasthjul med lager går sönder ofta.

Skrivet av Otur:

Jag har en Partner/McCulloch med honda-motor och har aldrig upplevt några problem med att få igång den, så det kanske är en skillnad med just honda-motorer?
Efter sista klippningen på hösten ställer jag in den utan att göra något. Tar ut den på våren igen och den startar på 1-2 ryck, med höstens bensin. Jag har aldrig behövt mecka med den alls egentligen.
Till och med när den inte hade använts på en säsong så startade den nästa säsong utan problem, så ca 1,5 års stillestånd.

EDIT: med mackbensin.

Du har troligen haft tur!

Skrivet av Shudnawz:

Köpte en Mcculloch på Bauhaus när vi flyttade in i huset för 6-7 år sen. Fyllt på olja varje år, ingen service. Startar som en klocka.
Tomgången börjar bli lite tjurig nu innan den är varm, så det är väl dags antar jag. Bra skit i övrigt.

Kör du med akylat heller mackbensin?
Om mackbensin så är det dags att plocka av bensintanken och plocka isär förgasaren för rengörning, sen skölja ur tanken.
Det är inte säkert att det är skit som är problemet utan vatten i bensinen vilket är extremt vanligt.
Och har man tex fått lite vatten i förgasaren/tank så försvinner den aldrig ur den utan ligger i botten och tillför lite vatten då o då istället för bensin särskilt på tomgång=dålig tomgång.

Glömde ta med detta i min första post.
Under service så finns en sak till man bör göra helst varje år.
Det är att se till att det inte är för mycket skit vid kylflänsar/fläkten.
Tex musbon/grässkit som kommit in/osv.
För det är ett ganska vanligt ställe där möss bygger bon (vw luftkylda motorer är ännu bättre ).
Är visserligen inte lika stort problem här i mellan sverige som det är för Mustie1 i usa där en luftkyld motor blir fylld med musbon på nolltid.
Tyvärr så är det ofta svårt att se detta utan att plocka bort kåpan över fläkt/cylinder, men finns det musbon där så kommer dom överhetta, och i bästa fall ha en mycket kortare livstid, i värsta så nyper kolv fast i cylinder på minuter och motorn är körd.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Måste förstärka och repetera det här.
Mitt tidigaste barndomsminne från över 40 år sen är sittande i bilen medans pappa försöker köra med ena handen inlindad i en handduk på väg in till akuten. Han skulle "bara" ta bort lite blött gräs som hade fastnat.

Även om man SKA ta bort tändkabeln så är risken som sagt långt mycket mindre på en modern klippare, eftersom ett fungerande säkerhetsgrepp gör att tändningen stängs av och motorn bromsas. Men dessa kom ju på bred front ungefär vid EU-inträdet när det blev krav, så för 40 år sedan så var det ju inte så svårt att starta underifrån om sakerna stod fel. I och för sig hade nog vår gamla Klippo utan grepp brytning av tändningen när man lade gasen mot noll, men säg att klipparen tjuvstannat istället, eller man råkat peta till gasreglaget...

Fortfarande gäller att man får hålla fötterna i styr, för även med säkerhetsgrepp i funktion så kan man köra över dem. Skor med tåhättor och vettig sula är ingen nackdel jämfört med ett par utslitna gummistövlar eller träskor, eller vad nu folk använder...

Permalänk
Medlem

Flipflops!
Helst halvtrasiga med.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Om du inte har väldigt många tusen kvm eller en mkt komplicerad gräsmatta skulle jag inte rekommendera något annat än en robot idag, finns gott om modeller som klarar upp till 5000 kvm. Det enda som kan tala emot är ekonomin jämfört med en vanlig gåklippare. När det gäller motion är det väl bättre att ta en rask promenad än att gå bakom en gräsklippare som spyr ut avgaser i timtal..

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Klippo är (heller i alla fall var för ca 10-15 år sedan) bland det bästa som kunde köpas.
Och vad jag ser på bilderna så är dom nog inte direkt sämre idag.
Fördelarna är ju aluminium som ej rostar, väldigt lite/ingen plast till saker som handtag/höjdjusteringar/hjul/hjulinfästningar/osv.
Ser ut som den enda plast som finns är på motorn och ser ut som i varje fall vajer infästningen ej är av plast=fördel, ser dock inte hur själva ryckstarten/snöret funktionen är, men gissar på en del plast där vilket då kan vara en nackdel; Men frågan är ju då finns det nån gräsklippare/motor att köpa ny idag utan plast där? Gissar på troligen inte.

Sen har ju Klippo båda Honda och Briggs and stratton modeller som du ser här https://www.husqvarna.com/se/produkter/klippo/.
Tex Champion verkar vara samma som Excellent H fast med briggs motor istället och 1000:- billigare.
Så är Honda motorn värd 1000:- mer?
Nja från det jag läste runt efter googlande på honda vs briggs and stratton så har Honda några för och några nackdelar.
Fördelarna.
1, man får lite högre effekt från lite mindre motor.
2, samt att den är lite mer effektiv=drar lite mindre bensin och lite mindre miljöbelastning.
3, Ska var lite mer lättstartad, men gissar på att det är en väldigt liten skillnad här, troligen är skillnaden mestadels att den är lite lättare att dra i snöret.

Nackdelarna.
1, Dyrare i inköp.
2, Verkar vara betydligt dyrare reservdelar (men då är mycket av kommentarer jag läst från usa där Briggs tillverkas som troligen kan göra briggs billigare där än här i svedala!).
3, Mer en gissning här från min sida, men jag gissar på att Briggs reservdelar troligen finns i lager betydligt bättre runtom i svenska butiker än hondas reservdelar, frågan är bara ur stor skillnaden är och hur snabbt honda delar kan tas hem.

Klippos dyrare modeller verkar mest vara att dom är några cm bredare=klipper lite mer per runda, och lite starkare motorer samt finns ej utan drivning.
Så Champion/Excellent H verkar vara dom mest prisvärda modellerna.

Klippo är troligen den enda gräsklippare jag skulle köpa begagnad så länge det inte handlar om 30+år gammalt skit för 10:- som funkar ok.
Då dom äldre Klippo är väldigt slitstarka och chassit i sig håller i evigheter, är ju inte ovanligt att 10-20 år gamla Klippos används dagligen av en hel del proffs.
Så en beg kan vara ett alternativ det med!

Utöver vad du väljer så har ju skötseln av en gräsklippare/motorsåg/röjsåg/etc oerhört stor roll i hur länge dom håller/fungerar.
Tex så kan du ju ta det sämsta dyngan du kan hitta och sköta den rätt och den funkar i år, men ta det bästa du kan hitta och ej sköta den och den börjar krångla efter 1-2år.

Så några tips.
1, Se till att när maskinen ska stå i mer än ca en mån att den helst inte har nån bensin alls i tank/förgasare, DETTA ÄR DET ABSOLUT BÄSTA SKÖTSELRÅD MAN KAN FÖLJA!
Men det kräver även lite disciplin/arbete.
Man kan göra detta på två sätt.

1,1 Köra soppatorsk och ställa undan maskinen.
Detta är dock inte helt bra för det kommer finnas kvar lite bensin i båda tank och förgasare.
1,2 Töm ur tank/förgasare antingen genom att montera bort flottörskålen heller skruva ur avtappnings skruven på flottörskålen, och/heller kombinerat med ta bort slang och töm tank, kanske även montera bort tank så man kan tippa runt den och få ur allt.
Betydligt bättre och montera helst inte tillbaks flottörskålen/avtappnings skruv förrens man ska börja använda maskinen igen (då risk för kondens finns och att vatten kan fyllas upp o ställa till det). Finns ju dock ganska stor risk att saker försvinner då så kan rek att man har en låda/etc som man bara har på ett ställe och bara delar till en maskin i.

2, Kör helst inte "mackbensin", heller i alla fall inte på "mackbensin" dom 2-3 sista tankarna (och ja helst mer än en tank då det finns risk att man ej får ur all "mackbensin" annars).
Utan kör på Akylat bensin tex aspens som finns lite överallt då det ej innehåller etanol som drar åt sig vatten med tiden vilket är boven i det mesta som gör att "säsongsmaskiner" börjar krångla.

Kör helst soppatorsk även med akylat bensin då det inte skadar plus att det är bra att få in vanan att göra det OM man skulle råka köra "mackbensin" sista tanken för säsongen då har man ju gjort i alla fall det enklaste man bör göra utan att direkt tänka på det.

3, Serva maskinen/motor.
En del kör ju med samma olja/filter/osv i 20år, andra byter varje år.
Lite beroende på hur mycket maskinen används så skulle jag säga byt olja efter 2-3 år är ganska lagom för dom flesta gräsklipapre.
Luftfilter/slipa kniven/knivarna ungefär samma sak, men beror ju mer på hur mycket det dammar/om man kör över mycket sten/trästumpar/osv.
Stift funkar oftas betydligt längre om man aldrig kör den för snålt/fett dvs med skit i förgasare/tank/luftfilter är täppt osv, men samtidigt är det ju en ganska liten kostnad om man byter lite oftare.

OBS!!! när man ska slipa/byta kniv/ar/tippa den för att tapp ur olja dra ALLTID bort tändkabeln från tändstiftet så det inte finns nå risk att skiten hoppar igång när man har en näve/finger i knivens väg!!!

När man byter olja så är det idag ganska vanligt att det saknas avtappningsplugg för det, det är inget direkt problem man kan tappa ur genom att tippa gräsklipparen på sidan genom påfyllningshålet (oftas enklare att tippa den även om det finns avtappningsplugg).
Några saker att tänka på då är dessa.
Tippa den ALLTID på sidan så att förgasaren är uppåt för att undvika att eventuell olja ej rinner ut ur den, men mestadels för att stoppa olja från att nå luftfiltret som OM det skulle oljefyllas kommer släppa igenom MYCKET mindre luft=kommer sota igen tändstift/etc fort OM den ens går som den ska.
Och det är i stort sett omöjligt att få ur all olja så ett byte av luftfiltret är då en nödvändighet, så ett annat tips är att byta luftfiltret det sista man gör om man ska byta det.

En annan sak att kanske tänka på är vad man kör för kniv/uppsamlings system.
Du nämner ju motionen (huuu blyarslet jag sitter på ryser av tanken! ).
Så vill du tex ha uppsamlare? Blir ju lite mer motion att gå runt med en kratta och samla upp gräset OM man ens vill samla upp det då det ger tillbaks näring om man låter det ligga?
Samt så beror ju typ av klippning på hur ofta man ska klippa/osv en bra sammanställning här http://no.cubcadet.eu/index.php?id=49119
Och mulch knivar är ej samma som en utkasts/uppsamlings kniv i alla fall om man vill ha bästa resultat för respektive metod!
Så välj kniv efter vad du vill använda för metod med andra ord.

Heller för lite mer motion https://www.tradera.com/item/1000177/473376450/grasklippare-h...
https://www.tradera.com/item/1000187/473071912/grasklippare
Dessa kan även vara bra om man har ett mindre ojämnt/svåråtkomligt/etc område!

Kanske ännu mer? https://www.tradera.com/item/290907/471819455/super-smurf-med...
Eller kanske inte motion men tar ju i lite mer tid i alla fall

Du säger mycket bra men delen med att köra soppatorsk håller jag inte med om. Jag gör raka motsatsen. Jag ser till att det är proppfull tank och sen så kväver jag motorn för att stanna den innan förvaring för att det ska vara ordentligt feta ytor i insug och motor så det inte blir någon korrosion. Är tanken dessutom helt full så blir det inte heller kondens.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.