3060/3070 i lager? (Diskussionstråd)

Permalänk
Medlem
Skrivet av asus574:

Någon som vet varför priset på marknaden rasat på grafikkort, men tillgången på nya kort har väl inte blivit bättre?

Ethereum går ner i värde. Inet släppte även 300+ kort för ett par veckor sedan och sen dess har Blocket varit överfullt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Ethereum går ner i värde. Inet släppte även 300+ kort för ett par veckor sedan och sen dess har Blocket varit överfullt.

Det jag har sagt börjar gälla nu.
Folk garvade åt mig när jag sa att ni kommer att kunna köpa en 3070 för under 5-6000kr i aug/sep.

Krypto kraschar och miners vill få tillbaka sin investering.
Snart kommer du kunna köpa ett 3080 för under 10.000kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Folk garvade åt mig när jag sa att ni kommer att kunna köpa en 3070 för under 5-6000kr i aug/sep.

Yielden har gått upp rejält på ETH på det senaste. Tror mer att det är värme som gör att vissa avvecklar sin mining, även kanske sommarsemestern står för dörren? Orsakerna kan vi bara spekulera i.
Så man tjänar alltså mer nu än vad man gjorde för en månad sedan på att minea trots ETHs nedgång.
Vi ser inte horisonten på komponentbristen än tyvärr. Får hoppas att fabrikerna hinner ifatt så snart som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Fast dom gångerna jag sett dig skriva om prisnedgång så har du skrivit "snart", och aug/sept var definitivt inte snart i maj. Sen vet vi inte hur djupt priset kommer sjunka heller.

Permalänk

Netonnet kör samma upplägg som Komplett

Fick idag mail av Netonnet där de erbjuder 3060 ASUS Strix OC istället för 3060 TUF OC till samma pris. Och därmed vill de beta av sin orderstock som komplett. Det tycker jag är bra och snart kommer säker grafikkort blir vanligare då det finns inga kö längre.

Permalänk
Medlem

277+ st RTX 3060 hos Komplett. Ska bli spännande att se hur snabbt det går åt

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ja, jäklar vad de fick in dröser 3060 och 3090. Inga 3070 / 3070 ti dock O.o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laddin:

Ja, jäklar vad de fick in dröser 3060 och 3090. Inga 3070 / 3070 ti dock O.o

https://www.inet.se/produkt/x158284/gigabyte-geforce-rtx-3070...

Inet hade ett 3070 TI på retur innan också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyter:

Vet inte om man vågar ta ett returkort dock? känns ju som att det fanns en anledning. Typ coilwhine.

Jag skulle aldrig våga köpa skärmar från returer i vart fall, man ser dröser med dessa hos Inet och man bara vet att det är backlight bleeding/döda pixlar för hela slanten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laddin:

Vet inte om man vågar ta ett returkort dock? känns ju som att det fanns en anledning. Typ coilwhine.

Jag skulle aldrig våga köpa skärmar från returer i vart fall, man ser dröser med dessa hos Inet och man bara vet att det är backlight bleeding/döda pixlar för hela slanten!

Har sett flera retur ex på skärmar som säljs på Inet, de brukar skriva ut om det finns pixelfel tycker jag. Backlight kanske är värre då man nästan alltid får räkna med det på iaf IPS paneler

Visa signatur

Nothing to see here, move along ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laddin:

Fast när det gäller just grafikkort så tror jag mer det har med priset att göra. Även ifall man köper fyndvara så kan man ju alltid lämna tillbaks du med ifall det visar sig vara problem Men håller med om att skärmar är att undvika.

Visa signatur

Corsair iCUE 5000X | Corsair RM850x Vit | ASUS TUF GAMING Z690-PLUS | Intel i5-12600k
Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC | Team Group 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laddin:

Skärmar kan jag helt förstå att man inte vill ha returvaror, då det förmodligen handlar om döda pixlar och bleeding.
Tror dock att grafikkorten snarare handlar om folk som insett att de inte kan sälja vidare med vinst eller ångrat sig för att det varit för dyrt.
Vet inte hur vanligt det kan vara att korten har så illa coilwhine att man skickar tillbaka.

Permalänk
Skrivet av Laddin:

Det finns förstås en risk, men i dagsläget tror jag snarare att det handlar om att scalpers nyttjar sin returrätt för att de inte lyckas sälja det vidare med förtjänst.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk

Inet hade stort släpp idag av kort. De billigaste korten sålde slut fort, men finns fortfarande över 50st RTX 3070 XC3 Ultra kvar för 8799kr
https://www.inet.se/produkt/5411834/evga-geforce-rtx-3070-8gb...

Edit: slutsålt

Visa signatur

Dator: Corsair 4000D|i7 13700KF|ASRock Z790|MSI RTX4090|Seasonic Platinum 1kW|Kingston KC3000 2TB|G.SKill 32GB DDR5 @6400 cl32|Noctua D15|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrickpolly:

Inet hade stort släpp idag av kort. De billigaste korten sålde slut fort, men finns fortfarande över 50st RTX 3070 XC3 Ultra kvar för 8799kr

Det var sannerligen kul att se! De har fått slut på köerna för 3060-3070 beställningarna nu så det lär bli julafton på dylika modeller fortsättningsvis Det är bara 3080 kvar i köer nu, äntligen ser vi ljuset i tunneln!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrickpolly:

Det ska väl krävas mycket för att dessa ska ta slut äntligen lättar det!

Visa signatur

Clevo P170EM: i7 3610QM - 8GB RAM - Nvidia GeForce GTX 680M - Plextor M3 Pro 128 GB SSD, 750 GB 7200 RPM - IC Diamond 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laddin:

Det var sannerligen kul att se! De har fått slut på köerna för 3060-3070 beställningarna nu så det lär bli julafton på dylika modeller fortsättningsvis Det är bara 3080 kvar i köer nu, äntligen ser vi ljuset i tunneln!

Nu kommer det komma massor med oöppnade kort i retur till diverse butiker också med tanke på hur många man ser på blocket och om de nu inte lyckas sälja. Tji fick alla scalpers alltså!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrickpolly:

Vilka var "de billiga" korten?

Hoppas vi kommer ner till faktiskt rimliga prisnivåer tills september/oktober inför release av BF och Warhammer 3. Men detta är uppmuntrande i alla fall

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Vilka var "de billiga" korten?

Hoppas vi kommer ner till faktiskt rimliga prisnivåer tills september/oktober inför release av BF och Warhammer 3. Men detta är uppmuntrande i alla fall

EVGA 3070 black kortet gick för 8299kr, lägsta man sett på ett tag iallafall.

Visa signatur

Corsair iCUE 5000X | Corsair RM850x Vit | ASUS TUF GAMING Z690-PLUS | Intel i5-12600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av shenaswift:

EVGA 3070 black kortet gick för 8299kr, lägsta man sett på ett tag iallafall.

Du menar 8799kr på inet? förstår inte varför korten inte säljs nu? muhahaha massor av kort som inte säljs betyder väl att priset är påväg ner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Du menar 8799kr på inet? förstår inte varför korten inte säljs nu? muhahaha massor av kort som inte säljs betyder väl att priset är påväg ner

tror nog han syftar på EVGA RTX 3070 XC3 Black som gick för 8299 på inet(slut nu)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Nä där var ett annat kort för 8299kr innan som nu är slut

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kommit in en del 3060 på komplett också .. hoppas tillgången blir bättre och snart lägre priser igen

Visa signatur

¤ Myllox ¤

# NZXT H510 # Corsair RMx 850 # Windows 11 Pro 64bit # i5-13500X # ASUS TUF GAMING B760-PLUS WIFI D4 # 16GB Trident Z Neo @ 3600 # 970 EVO NVMe 500GB # Noctua NH-U12A Chromax Black # Gigabyte RTX3070 Eagle# Acer Predator XB237U 1440p@170hzT # Kuriosabild: RX580 8GB Dual OC [noctua mod]

Permalänk
Medlem

Vad är det här? Man kommer hem från lunchen och inet har fortfarande 3070 kvar

Permalänk
Skrivet av Shinyou:

Nu kommer det komma massor med oöppnade kort i retur till diverse butiker också med tanke på hur många man ser på blocket och om de nu inte lyckas sälja. Tji fick alla scalpers alltså!

Man köper ju kort medans de finns i lager för att vänta lite och se om det kommer ett bättre också. Jag har en 3060 tuf liggandes sen senaste inet bomben. Beställde en sån här 3070 evga xc3 för det är en helt ok upgrade med linjär pris/prestanda, 3060 känns himla klent. Är lite tveksam till evga kylaren dock, den är tunnare än andra t.ex tuf, men precis för stor för att få plats i 2 slots, och fläktarna sitter försänkta i gropar i kylbladen, vilket betyder att det nog inte funkar att göra en desrhoud mod heller ifall de låter förjävligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loddgrimner:

Man köper ju kort medans de finns i lager för att vänta lite och se om det kommer ett bättre också. Jag har en 3060 tuf liggandes sen senaste inet bomben. Beställde en sån här 3070 evga xc3 för det är en helt ok upgrade med linjär pris/prestanda, 3060 känns himla klent. Är lite tveksam till evga kylaren dock, den är tunnare än andra t.ex tuf, men precis för stor för att få plats i 2 slots, och fläktarna sitter försänkta i gropar i kylbladen, vilket betyder att det nog inte funkar att göra en desrhoud mod heller ifall de låter förjävligt.

Jag hade inte räknat med att få det där 3070 kortet, inet har som så att man bara får beställa ett grafikkort ur 3000-serien just nu.
Antar att du också trott att man kan beställa en utav varje grafikkort, för så trodde jag också, men på produkternas sidor står det "På grund av brist på grafikkort så kommer vi tillsvidare endast tillåta varje kund att köpa ett grafikkort från vårt RTX 3000-sortiment."

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av shenaswift:

Jag hade inte räknat med att få det där 3070 kortet, inet har som så att man bara får beställa ett grafikkort ur 3000-serien just nu.
Antar att du också trott att man kan beställa en utav varje grafikkort, för så trodde jag också, men på produkternas sidor står det "På grund av brist på grafikkort så kommer vi tillsvidare endast tillåta varje kund att köpa ett grafikkort från vårt RTX 3000-sortiment."

Är det webhallen du tänker på kanske? Inet verkar tillåta att man köper en per typ. Går det inte så går det inte men fick orderbekräftelse och att den plockas iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loddgrimner:

Är det webhallen du tänker på kanske? Inet verkar tillåta att man köper en per typ. Går det inte så går det inte men fick orderbekräftelse och att den plockas iaf.

Nä menar inet, jag beställde först ett 3060 kort innan jag fick tag på mitt 3070 kort och då kontaktade dom mig via e-mail och frågade vilket jag ville behålla.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av shenaswift:

Nä menar inet, jag beställde först ett 3060 kort innan jag fick tag på mitt 3070 kort och då kontaktade dom mig via e-mail och frågade vilket jag ville behålla.

De kanske inte är lika noga med såna här kort som säljs till mer marknadsmässiga priser.

Jag är inte helt säker på att jag föredrar kortet över en 6k 3060 TUF heller, kylaren verkar kass och den passerar den där psykologiska gränsen för vad ett 3080 "borde" kosta också.

Både högre temp och 6-7 db mer oljud enligt review:
https://www.techpowerup.com/review/asus-geforce-rtx-3070-tuf-...