För full transparans: Jag har läst på TGA samt har kopplingar till skolan i min arbetsroll.
Jag valde efter ett antal år i en annan karriär att växla spår. Som övergång pluggade jag vid TGA och har nu över 10 år i spelbranschen. Jag skulle säga att det är ett bra drag att välja en inriktad spelutbildning om man vill jobba i just den branscen, och upplägget som TGA har med praktik är ett enkelt sätt att få in foten på ett företag. Det är påtaglig brist på framförallt programmerare som besitter rätt kompetens, så det är inte ovanligt att man behöver rekrytera från andra länder för att få rätt kompetens.
Branschen är ung, och det är i mina ögon ett av de största problemen - och samtidigt inget som är lätt att ändra i en handvändning. Det får massor av följdeffekter som t.ex. löner som inte är rimliga ur ett marknadsperspektiv - dock upplever jag det som att just lönefrågan håller på att åtgärdas. Detta sker mest genom konkurens - så ett tips är att jobba någonstans där det finns flera företag som verkar inom samma område.
Crunch och oreglerad arbetstid är ett gissel. Jag har personligen inte upplevt det då jag satt det som en hård gräns för mig, pga erfarenhet med utbrändhet osv. Det är nog svårt att dra de gränserna som ung och ny på arbetsmarknaden. Ett tips skulle vara att se till att du får jobba bredvid någon som är mer senior när möjligheten kommer - de kommer kunna bidra med ett perspektiv som man inte får från sina kompisar. Kulturen kring 'crunch' bör drivas bort från ett arbetsliv - det håller på att ske, men vi som jobbar inom branschen måste vara vaksamma för att fortsätta den kampen som pågått i många år.
Gällande kvalitet på utbildningen känner jag mig rätt trygg i att säga att den är hög på TGA. Du kommer uppleva ett högt tempo och kommer få möjligheten att lära dig massor. Det du får ut av utbildningen kommer reflektera det du bidrar med själv.
Även om du brinner till hundra procent för spel och spelutveckling vill jag belysa en faktor som jag tycker är viktig. Det är bara ett jobb. Det är ett perspektiv som kommer infinna sig förr eller senare, och det är nog bra att ha utforskat de tankarna redan nu. Det är inte allt som är 'skitkul' eller fantastiskt - en del uppgifter behöver bara göras, och kommer inte vara det roligaste som finns. Vissa människor prioriterar väldigt högt att jobba med spel, och för andra skulle det lika gärna kunna vara nästa generation av excell. Jag tror det är sunt att tänka på vilken roll detta kommer ha för dig i din vardag.
Jag är otroligt tacksam för att ha möjligheten att jobba med folk som är engagerade, det är en av de största fördelarna med branschen från mitt perspektiv.
Hoppas detta bidrar med något till funderingarna.