Mozilla utmanar Gmail med Thundermail

Permalänk
Melding Plague

Mozilla utmanar Gmail med Thundermail

Utvecklar även Thunderbird Pro med nya tjänster.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja byta från Gmail men jg är för snål för att betala så tex proton funkar inte för mig för lagringen är för lite för att det ska vara hållbart.

Permalänk
Medlem

Tycker detta låter vettigt. De behöver finansiera Thunderbird på något sätt och verkar inte som att folk donerar.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Livsnjutare 😎

Ser direkt problemet när man skall behöva bokstavera ”thundermail” i tid och otid till tid olika människor, kassapersonal etc.

Gmail är ju i varje fall vedertaget…

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Ser direkt problemet när man skall behöva bokstavera ”thundermail” i tid och otid till tid olika människor, kassapersonal etc.

tb.pro är ju lite lättare isåfall

Permalänk
Medlem

Vem använder Gmail?! Sämsta användargränssnittet någonsin.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Miljarder användare.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

jmail?

De flesta i det här landet kan väl ändå engelska på den nivån att thunder inte är nått problem...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Går fint att köra Gmail i valfri epostklient, så förstår inte problemet.

Finns många andra skäl till att undvika Gmail däremot.

Permalänk
Medlem

Mozilla är amerikanska så nej tack.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Jag ser flera kritiska röster till Gmail av en eller annan orsak, det är förmodligen en helt rimlig slutsats.

Jag undrar egentligen då, vad har ni för alternativ och vad är för respektive nackdelarna med era alternativ? Jag kan tänka mig migrera från gmail men har hittils inte orkat ge mig in i jämförelserna riktigt än.

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Hoppas att du kör Linux då

GAFAM (Google, Amazon, Facebook, Apple och Microsoft "äger" Internet och är alla från ett stort land i väst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZedNet:

Jag ser flera kritiska röster till Gmail av en eller annan orsak, det är förmodligen en helt rimlig slutsats.

Jag undrar egentligen då, vad har ni för alternativ och vad är för respektive nackdelarna med era alternativ? Jag kan tänka mig migrera från gmail men har hittils inte orkat ge mig in i jämförelserna riktigt än.

Protonmail Länk. Mycket mer fokuserat på integritet och säkerhet, sitter i Schweiz med bra trackrecord på att inte lämna ut data om kunder, inte sälja till annonsörer. Har t.om funktioner som tar bort tracking. Jag bytte nyligen och jag undrar mest varför jag inte gjorde det tidigare.

La till länk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Fan så trött jag är på att höra detta

Skrivet av walkir:

Hoppas att du kör Linux då

GAFAM (Google, Amazon, Facebook, Apple och Microsoft "äger" Internet och är alla från ett stort land i väst.

Visa & MasterCard, PayPal, McDonalds, Pepsi, Coca Cola, Burger King, Nike, Adidas, Oral-B, Gilette, Pampers, Netflix, Star Wars, Marvel och andra Disneyägda titlar, HBO Max, Tesla, Ford, Nvidia, Dell, IBM, HP, Oracle, Dropbox, Slack, Adobe, Stripe, Heinz, Warner Bros, Moderna / Phizer, Seagate, Western Digital, Levi's Jeans, Ralph Lauren, Tupperware, Kellog's, Snickers, Mars, Twix osv, blir heller inget mer spelande från Activision, Take Two, Epic, Valve och mycket mer. Fisher Price, Hot Wheels, Barbie m.m, 3M, Black and Decker, Garmin, Crocs, Twitch, DC, IMAX.

Det var var bara några

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZedNet:

Du har redan fått protonmail som tips.

Ett annat alternativ är att betala för en VPS.
Då väljer du själv vilket operativsystem (mest vanligt vilken Linux-distribution) du vill använda.
Likaså vilken mailserver och mailtvätt.

Detta är ett dyrare tips men man får å andra sidan mer kontroll.
Men, det viktigaste är att man måste ha intresset att underhålla.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Hade gmail men sen blev dom spyware så då bytte jag till mail.com sen blev dom spyware ... Så nu kör jag Protonmail med ibland duck.com knutet till kontot.
Har anmält mig till väntelistan enl länken i artikeln så får man se vad de kan vara för något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Många som använder gmail använder inte gmail appen eller websidan utan till exempel apples mail client, eller outlook alternativt en skrivbordsklient.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Du har redan fått protonmail som tips.

Ett annat alternativ är att betala för en VPS.
Då väljer du själv vilket operativsystem (mest vanligt vilken Linux-distribution) du vill använda.
Likaså vilken mailserver och mailtvätt.

Detta är ett dyrare tips men man får å andra sidan mer kontroll.
Men, det viktigaste är att man måste ha intresset att underhålla.

Så mycket dyrare vet jag inte om det är, det är i alla fall typ samma som Protonmail (Mail Plus). Har själv en egen mejlserver på en VPS och det kostar mig 50kr i månaden + 120kr om året för namnet.

Sen kostar det ju lite i tid (installation och underhåll), men absolut någon jag rekommenderar för den som har tid och är intresserad! Skön känsla att ”äga sin mejl”.

Rekommenderar Mox , väldigt enkel att sätta upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

troligtvis långt fler än vad du kan räkna till... Även om du tycker att användargränssnittet är ruttet (Tycker även jag) men det är fortfarande hur många som helst som använder det. Jag använder det som en slaskmail och det fungerar det kanon till.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Sämsta användargränssnittet någonsin.

Trasigt är det också. Du kan söka hur komplicerat du vill men det går f*n inte att sätta upp ett enkelt filter. Funktionen har varit trasig i snart 15 år.

Jag saknar Inbox. Det var vettigt web-ui för Gmail som faktiskt fungerade.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Det är ett bra steg och jag var en av de som bidrog lite när de sökte lite bidrag. Hoppas man kan knyta sin domän till Thundermail, annars är det inte bättre än slumpmässig enkel tjänst som det redan finns massor av.

...men klienten är inte bra på allt mycket, jag saknar funktioner som borde finnas från början.

Om man jämför webb-versionen av gmail med andra så:

I Gmail söker han i alla mail och bilagor som pdfer, går inte i Protonmail eller thunderbird.

I Gmail söker han alla mail vilket inte klienten Thunderbird gör från sökrutan, går att söka med den avancerade och hitta mailet. Och då handlar det om ämnesraden, inte innehållet eller bilagor. Detta är allmänt känt sedan flera år tillbaka utan åtgärd. em Client kan söka i bilagor och är snyggare på många sätt än Thunderbird men kostar rätt mycket per år för alla funktioner.

Tycker att gmails webbdesign är mycket bättre än Thunderbird, även fast i viss mån nya Cards view är trevlig.

Gmail är en de få (den enda?) som har 2stegs-verifiering för mail-klienter.

Jag vill byta bort gmail som huvudmail, men funktionerna och säkerheten (2steg) har än så länge övervägt spioneriet som de gör.

inte bra på allt...
Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Det var var bara några

Tack, då vet jag vilka företag som ska bojkottas i framtiden!

Bara lite svårt att hitta ersättare till Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

"Bara" majoriteten av alla som kör android telefoner/surfplattor skulle jag gissa, vilket bara det blir en och annan. Sen har vi ju en hel del utöver det. Själv använder jag inte gmail aktivt direkt, använder ett par andra främst.

Permalänk
Medlem

Proton har nämnts här så klart - vill bara stämma in i den kören. Jag kör Proton Mail, Proton Calendar och Proton Pass. Mycket bra tjänster tycker jag med rätt fokus. Jag betalar även gladerligen en slant för att äga min egen data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noigaard:

Så mycket dyrare vet jag inte om det är, det är i alla fall typ samma som Protonmail (Mail Plus). Har själv en egen mejlserver på en VPS och det kostar mig 50kr i månaden + 120kr om året för namnet.

Sen kostar det ju lite i tid (installation och underhåll), men absolut någon jag rekommenderar för den som har tid och är intresserad! Skön känsla att ”äga sin mejl”.

Rekommenderar Mox , väldigt enkel att sätta upp.

Du tror random svenssons som vill ha en fungerande mail kommer sätta sig in i mailhantering, serversäkerhet, hitta ett rent ipv4 som inte är spam-markerat och sedan sitta och underhålla det hela?

---

Själv kör jag https://www.migadu.com/pricing/ "mini" cirka 900kr/året, och får skitsnabb support och "det bara funkar", inte så mycket mer per månad, men har ett företag som backar det hela och ser til att det funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

För den handfull mejl jag skickar per år, och det kanske 50-talet relativt betydelsefulla mejl jag får per år, duger det fint.
Mejl är rätt förlegat.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

troligtvis långt fler än vad du kan räkna till...

Hahaha

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Det är bara att börja räkna från 1 till 1,8 miljarder. Säg till när du är klar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Du tror random svenssons som vill ha en fungerande mail kommer sätta sig in i mailhantering, serversäkerhet, hitta ett rent ipv4 som inte är spam-markerat och sedan sitta och underhålla det hela?

---

Själv kör jag https://www.migadu.com/pricing/ "mini" cirka 900kr/året, och får skitsnabb support och "det bara funkar", inte så mycket mer per månad, men har ett företag som backar det hela och ser til att det funkar.

Nej det sa jag inte. Men jag uppmuntrar den som har tid och intresse att prova!

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Patrik356b:

Trasigt är det också. Du kan söka hur komplicerat du vill men det går f*n inte att sätta upp ett enkelt filter. Funktionen har varit trasig i snart 15 år.

Jag saknar Inbox. Det var vettigt web-ui för Gmail som faktiskt fungerade.

Använder flera stycken filter och de funkar utmärkt

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.