Det är ju kollektivets sammanlagda tysta överenskommelser som gör att vi kan använda ord och förstå varandra.
Håller med i grunden där
Om en grupp har kommit fram till någon form av ramverk som också har sin förklaring i en lång historia som verkar rimlig så blir det ju löjligt att själv hitta på något eget som man minsann har bestämt sig för.
Nu tycker jag du sannolikt förenklar godtyckligt mer än vad du själv kanske inser? Har du verkligen sett några bevis på den där långa historian? (din tolkning av sockerdricka osv)
Varför skulle just den här gruppens definition grunda ett gemensamt ramverk? *edit* Cyklonen hade en bra poäng om fackverkstermer för några inlägg sen.
Det funkar såklart, men bara i en liten krets. Som att läskedryck minsann inte alls kan vara en läskedryck om det inte innehåller kolsyra. Jag trodde själv att jag hade lärt mig något nytt här, jag trodde att det var enbart kolsyrade drycker man räknade till läsk, men jag ser att flera saker pekar på annat, alltså fler källor som säger att läskedryck oftast innehåller kolsyra men inte alltid.
Det var lite av en ögonöppnare för mig också
Jag är nu mer öppen för att folk använder den definitionen, men för egen del kommer jag ändå än så länge utgå från kolsyrade drycker i första hand.
Är det någon som bestämmer Sveriges definition av läskedryck? Vem i sånt fall? Eller är det helt godtyckligt att bestämma det själv?
Bra fråga, i grunden är det väl kollektivets tysta överenskommelse som du är inne på...
Men du har ju tex Svenska akademiens ordlista som dock inte är officiell...
https://www.svenskaakademien.se/den-oumbarliga-ordlistan-0
Den har faktiskt dricka som substantiv:
https://svenska.se/saol/?id=0515175&pz=3
Och den står där med beskrivningen "flaska läskedryck el. öl"
Så det verkar vara en generellt accepterad tolkning! Mer än jag visste, så man får väl ta till sig det
Tyvärr verkar SAOL inte ha någon vettig definition på läsk/läskedryck, men i Svensk Ordbok som de också publicerar innehåller lite mer detaljer: "alkoholfri, kolsyrad dryck ofta med fruktliknande smak"
Så jag tillåter mig fortsätta tolka "läsk" som i första hand kolsyrad dryck
A modest man is usually admired, if people ever hear of him.