Låter rätt förvirrande att någon som allt som oftast är oberörd av det du kallar "diversity casting" i andra TV serier och Filmer av någon anledning måste få reda på hur det praktiskt är möjligt i just the Witcher. Antar att detta även inkluderar ursprung till alla icke-mänskliga varelser med då?
Som jag skrev, vill egentligen inte rota för mycket i detta. Men säger man a så får man väl säga b. Alltså andra varelser som t ex alver förklaras ju som att det är världens ursprungs-varelser innan människan kom, och de etablerar en historisk och kulturell kontext för dessa varelser. Vi får väl se om det kommer adresseras senare, men det väcker ju frågor om och när dessa folkstammar sammanfogade; Finns det fler kontinenter? Hur såg dessa möten ut? När och hur såg dessa in och ut-vandringar ut? Hur är det med rasism? osv osv. Alltså en stor del av fantasy är dess värld och hur den fungerar, vilket är viktigt, speciellt när så många har fokus på kungariken, gränser, krig och interaktion mellan raser och kulturer. Detta till skillnad från en random film där man representerar vit, brun, gul, grå, i ett samhälle vars kontext vi redan är inarbetad i där det inte är en ovanlighet med dessa möten.
Förresten, när du ger betyg utifrån vad du "tycker" är det inte längre objektivt utan subjektivt.
Trampade jag nån på tårna här eller vad händer? Skrev ”lite mer objektivt”, dvs om jag skulle sätta ett betyg med mindre personliga känslor för serien, alltså filtera bort t ex att jag är en sucker för fantasy där jag vanligtvis sätter en lägre nivå för vad jag anser vara sevärt. Jag vet mycket väl att detta med subjektiva och objektiva betyg är snårigt när det kommer till konst. Men tror knappast att det var speciellt svårförståeligt vad jag syftade på.
Skickades från m.sweclockers.com