Permalänk

Extremt egendomliga frysningar och fel.

Hej, jag hade drabbats av något mycket extremt. Det började dag 1 när jag skulle starta Discord på kvällen, jag hade haft datorn igång hela dagen och inte haft några problem med just den, men däremot hade ett par veckor tidigare ett antal elavbrott och överslag i jordfelsbrytaren inträffat och vid ett tillfälle orsakat att jag fick installera om Windows. Discord ville inte starta, jag märkte något konstigt felmeddelande men fäste ingen mer uppmärksamhet för vid tredje försöket fick jag igång det via installationsappen.

Det gick en tid, dag 3 eller 4 skulle jag ladda upp en bild på ett forum, jag ville förhandstitta på den, och då när den skulle öppnas kom det upp "fel i filsystemet", och ett nummer. Jag klickade på OK och försökte igen, allt blev instabilt och startade om. Det ökända "Reparerar Windows..." kom upp, och jag misstänkte att det skulle misslyckas och det gjorde det. Bara att installera om allt. När allt väl var installerat, hände samma sak igen "Fel i filsystemet osv". Omstart och misslyckad reparation, Jag installerade om det hela, nu en ren ominstallation, den fungerade lite bättre, jag såg att drivrutiner saknades för "SMBus Styrenhet" och "PCI Memory Controller". Jag hade inte ens tänkt på dem när jag installerade om efter strömavbrottet veckor tidigare. Jag installerade dem från Asus hemsida. Allting fungerade ganska bra, men sedan uppstod liknande fel igen efter några dagar. Jag gick till botten med det, diagnosticerade med SFC, DISM, Chkdsk SSD, hårddisktestprogram, Memtest-64, men inga fel hittades. Windows Store kunde fortfarande inte reparera/Installera Windows Photo som hade varit problemets allra första början, om man bortser från Discord. Jag installerade ett backup-program, installerade om allt och tog backup för att slippa gå igenom hela rutinen igen. Jag köpte en UPS och kopplade in med tanke på att strömmen kan vara "oren". trots att jag hade trasientskydd (mikroströmavbrott på några tiotals ms kan ju förekomma och det hjälper inga transientskydd mot) Nästa instabilitet var i form av program som inte startade, och mycket riktigt efter en Reboot "Windows misslyckade reparera..." Återställde backupen. Lät datorn stå med kontakten urdragen. i två dagar. Sen startade jag den en förmiddag och inloggningsskärmen var trög, det hängde sig temporärt och Caps Lock gick inte att ändra status på förrän hängningarna var över, Hårda hängningar, precis som när mekaniska hårddiskar strular, men allt var ju felfritt med hårddisken! När jag kom in i Windows bytte jag omedelbart namn på en fil men när jag började skriva in det nya namnet, startade Explorer om varannan sekund ungefär och allt var omöjligt att kontrollera, bara att starta om "hårt" med strömbrytaren. När jag återställt backupen (Samma sak hände igen med Windows Repair) fungerade det normalt men jag litar inte på systemet... Googlade på symptomen men hittade inget relevant. Googlade igen, försökte med alternativa söktermer, ord, fortfarande inget. Jag ringde till folk jag känt som jobbat med IT i 17 år på skolor, där elever sysslat med att sabotera med att ställa om nätagg på 120 volt, jälla cola i datorer oc andra sabotage, men de visste inte, eller, tänkte jag misstänksamt, visste de men ville inte hjälpa?

Vet någon av er vad det skulle kunna vara? Jag har inspekterat varje kondensator och de såg hela ut och inget "konstigt" runt dem heller, utom lite damm, jag blåste ut allt damm ifall det skulle vara orsaken, men undrar om damm kan orsala så mycket? Jag har haft dammigare datorer än denna...

Systeminformation:
Använt ca 14 timmar dagligen under ca 3.5-4år
Nätdel: Coolermaster 700W
Motherboard: ASUS PRIME Z270-K
CPU: Intel Core i7-7700 @ 3.60Ghz
GPU: Nvidia GeForce 1050 Ti
System Memory: 16gb (2x8) Crucial Technology DDR4 @ 1200Mhz (Unbuffered)
OS Drive: KINGSTON SUV400S37240G 240gb SSD (Över 90% "life" kvar)
Asset Drive: WDC WD20EFRX-68EUZN0 1863gb, WDC WD40EZRZ-00GXCB0 3726gb
Operating System: Windows 10 Home 21H1
Nvidia Drivers Version: 461.40

Permalänk
Medlem

Hej
Jag skulle först testa ett annat nätagg med tanke på att din jordfelsbrytare slagit till (tecken på kortis någonstans någon gång).
Märks ingen skillnad av det så skulle jag tillverka en Ubuntu sticka att köra datorn på medans alla hårddiskar/ssd'er/nvme'er är bortkopplade (både ström och sata).
Märks ingen skillnad efter det skulle jag dessutom ta bort grafikkortet och köra på den inbyggda grafikkretsen i CPU'n på min Ubuntu-sticka.
Märks ingen skillnad efter det skulle jag misstänka att moderkortet är paj.

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Skrivet av NukeDuke:

Hej
Jag skulle först testa ett annat nätagg med tanke på att din jordfelsbrytare slagit till (tecken på kortis någonstans någon gång).
Märks ingen skillnad av det så skulle jag tillverka en Ubuntu sticka att köra datorn på medans alla hårddiskar/ssd'er/nvme'er är bortkopplade (både ström och sata).
Märks ingen skillnad efter det skulle jag dessutom ta bort grafikkortet och köra på den inbyggda grafikkretsen i CPU'n på min Ubuntu-sticka.
Märks ingen skillnad efter det skulle jag misstänka att moderkortet är paj.

Jag kör med ett OS på CD och det krånglade aldrig där, ens med gamla nätdelen. Dessa OS belastar inte datorn hårt eftersom drivrutiner till hårdvara som drar extra ström inte är igång. Nätdelen är bytt och inga nya fel har uppträtt än, jag kör med CD-OSet för att försäkra mig att det inte uppstår fel medan jag kör med den, för om det gör det, så kan det vara moderkortet. Det finns "APU-liknande funktion" på min Intel processor och moderkortet har VGA-utgång så uppstår fel så kan jag utesluta grafikkortet om jag behöver, men jag har även kört den normalt utan fel vid en session och då "varmkörde" jag vissa funktioner. Återstår att göra det två extra gånger till med kallstarter emellan för att försäkra mig om att det var nätdelen. Sen blir det till att lägga ett inlägg i en blogg så andra kan hitta den om de drabbas av liknande bekymmer

Permalänk

Läste inlägget igår men avvaktade i väntan på åtgärder.
Min uppfattning om dina konstanta installationsavbrott eller allmänt korrupta windows är tecken på något med din SSD med OS.
Delvis bekräftas det av ovanstånde där du kör OS felfritt över CD.

Se gärna över vilken firmware du har på din SUV400S37240G disk. Relaterat eller ej, alltid är de nåt i alla fall.
Här går att läsa om alla fixes med versioner.
Firmware Release notes
Firmware Download

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Skrivet av coolerfreak:

Läste inlägget igår men avvaktade i väntan på åtgärder.
Min uppfattning om dina konstanta installationsavbrott eller allmänt korrupta windows är tecken på något med din SSD med OS.
Delvis bekräftas det av ovanstånde där du kör OS felfritt över CD.

Se gärna över vilken firmware du har på din SUV400S37240G disk. Relaterat eller ej, alltid är de nåt i alla fall.
Här går att läsa om alla fixes med versioner.
Firmware Release notes
Firmware Download

Felet uppstår bara om datorn stått med kontakten urdragen i ca 36/48 timmar. Detta fel uppstod efter en massa krångel med elen. Jag har en reserv SSD, tror du felen försvinner om jag byter SSD? Några nya Firmware fanns inte

Permalänk
Skrivet av DesktopUser:

Felet uppstår bara om datorn stått med kontakten urdragen i ca 36/48 timmar. Detta fel uppstod efter en massa krångel med elen. Jag har en reserv SSD, tror du felen försvinner om jag byter SSD? Några nya Firmware fanns inte

Okej, Jag kan ha misstolkat i vilka exakta status problemen började dyka upp. Håll alla form av enheter urkopplade vid test!

Moderkort, cpu (IGPU), minne, grafikkort ihop med en 100% fungerande hårddisk/enhet och ingenting annat, de är grundläggande! Men som redan nämnt så fodras de ju att du är helt hundra på att din PSU eller annan PSU fungerar helt korrekt och att du har rimliga spänningsmatningar.

Att felet skulle försvinna vid borttagning av en enhet elle flera enheter - givetvis inte säkert men ju mer du utesluter ju längre kommer du i felsökningen.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av DesktopUser:

Enklaste är att klona över innehållet i SSD till den nya SSD (med annan trubbelfri dator/laptop) och se om problemet försvinner - försvinner problemet så har du hittat orsaken.

Andra saker som kan ge långsökta fel är problem med RAM-minnet och då de flesta datorer inte har ECC-minne så har man inte en aning om problemet finns där och går det så långt att OS börja ha problem så är det bara toppen på isberget i hur många fel RAM-minnet egentligen ger - det kan vara många tiotusentals felläsningar per problem som OS upplever och det finns också en risk att filer som laddas in i datorns minne och sedan laddas ned på disk senare är korrupta på byte eller bit-nivå. Det är orsaken varför filservrar har ECC-RAM och varför det blir viktigare ju mer RAM-minne burken har.

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Enklaste är att klona över innehållet i SSD till den nya SSD (med annan trubbelfri dator/laptop) och se om problemet försvinner - försvinner problemet så har du hittat orsaken.

Andra saker som kan ge långsökta fel är problem med RAM-minnet och då de flesta datorer inte har ECC-minne så har man inte en aning om problemet finns där och går det så långt att OS börja ha problem så är det bara toppen på isberget i hur många fel RAM-minnet egentligen ger - det kan vara många tiotusentals felläsningar per problem som OS upplever och det finns också en risk att filer som laddas in i datorns minne och sedan laddas ned på disk senare är korrupta på byte eller bit-nivå. Det är orsaken varför filservrar har ECC-RAM och varför det blir viktigare ju mer RAM-minne burken har.

Nu är SSD-enheten bytt. Jag lät den gamla vara kvar för att kunna test-boota och se om korruption återuppstår. Först fungerade det, jag körde Windows BOOT-bara inatallation och partitionerade/installerade, men efter första reboot så hängde sig allt och min USB-mus (som lyser vilket jag först tyckte var opraktiskt, men nu inser jag värdet i det av diagnostiska skäl), slocknade. HDD-lampan lyste med fast sken och inget svarade, bara den där snurrande cirkeln var allt. Det var bara att koppla ut den gamla SSD-disken för att kunna boota upp. Det ar viktigt att nämna. Jag hade också gjort "Load default Setup" i BIOS innan. Efter det hela installerade jag om allt och tog backup. Jag funderar på att köra Memtest86+, helst efter en kallstart för det var då felen uppträdde. Det borde utesluta ev. RAM fel. Jag vill försäkra mig på om det verkligen var SSD enheten.

Permalänk
Medlem

Ditt fel låter väldigt likt mitt fel.
I mitt fall också en Kingston SDD, dock mSATA-anslutning.
Disken har nog gått några timmar fler än din.

Symptomen är väldigt lika.
Det går att köra chkdsk utan problem, i mitt fall tar det dock väldigt lång tid mellan 14-17%, de övriga procenten går dock väldigt fort.
Det är inga läsproblem om man skapar en återställningskopia av disken eller skrivproblem om man återställer en återställningskopia.
Chkdsk rapporterar inga fel men jag är övertygad om att SSDn blivit korrupt.

Det skulle vara intressant att höra, om du har lust att prova, vad som händer om du provar "power cycling"-metoden.
https://dfarq.homeip.net/fix-dead-ssd/
Anslut endast strömanslutningen till den SSD man vill utföra metoden på, dvs, ingen SATA-kabel mellan den SSDn och moderkort.
SSDn behöver sedan vara strömförsörjd i 61minuter eller mer.
Om man använder extern eller intern strömförsörjning spelar ingen roll. Efter 61 minuter eller mer är det bara att återansluta SSDn på lämpligt sätt.
Om "power cycling"-metoden fungerat så bör SSDn åter fungera normalt.

Jag har själv ännu inte provat metoden då jag för tillfället aktivt använder den bärbara dator där disken hör hemma och för att montera in eller ur mSATA-disken behöver man dela på datorn...

Permalänk
Skrivet av Viita:

Ditt fel låter väldigt likt mitt fel.
I mitt fall också en Kingston SDD, dock mSATA-anslutning.
Disken har nog gått några timmar fler än din.

Symptomen är väldigt lika.
Det går att köra chkdsk utan problem, i mitt fall tar det dock väldigt lång tid mellan 14-17%, de övriga procenten går dock väldigt fort.
Det är inga läsproblem om man skapar en återställningskopia av disken eller skrivproblem om man återställer en återställningskopia.
Chkdsk rapporterar inga fel men jag är övertygad om att SSDn blivit korrupt.

Det skulle vara intressant att höra, om du har lust att prova, vad som händer om du provar "power cycling"-metoden.
https://dfarq.homeip.net/fix-dead-ssd/
Anslut endast strömanslutningen till den SSD man vill utföra metoden på, dvs, ingen SATA-kabel mellan den SSDn och moderkort.
SSDn behöver sedan vara strömförsörjd i 61minuter eller mer.
Om man använder extern eller intern strömförsörjning spelar ingen roll. Efter 61 minuter eller mer är det bara att återansluta SSDn på lämpligt sätt.
Om "power cycling"-metoden fungerat så bör SSDn åter fungera normalt.

Jag har själv ännu inte provat metoden då jag för tillfället aktivt använder den bärbara dator där disken hör hemma och för att montera in eller ur mSATA-disken behöver man dela på datorn...

Jag kanske tar ut den nu urkopplade men ej avlägsnade SSD-enheten, jag vill inte krångla med något, jag har nu en ny SSD. Tur jag hade reserv, frågan är bara hur det kunde hända? Visserligen var det flera strömavbrått men jag hade transientskydd , men det viktiga är att googlar jag så står det inget om att SSD skulle vara mer känsliga än andra saker. Det finns ej heller någon information om detta fel om man googlar på symptomen. Det måste vara extremt sällsynt, svaren att "SSD är inte känsligare än annan hårdvara", är faktiskt mer skrämmande då man inte vet om fler fel kan lura någostans nu, Körde Memtest66+ utan att den heller hittade något. Jag kan inte bevisa att det var SSD men det är sannolikt. Ditt svar var lugnande då jag i alla fall vet att jag inte varit ensam om detta. Jag kommer nog byta SSD var tredje år från ovch med nu. Tar jag ut SSD'n nu idag eller imorgon så återkommer jag om jag anser det hela värt att rädda.

Permalänk

Jag har testat SSD-enheten i en annan dator efter några dagar utan att vara inkopplad alls och hittar inga fel. Men då hade den suttit konstant med bara strömmen i utan något annat i ett par dagar under "normal" användning innan jag tog ur den och lät den ligga. Vad tror du? Är det fel på den men "fixades" av att den bara satt med strömmen i eller är det kabeln? Felen uppstod bara efter att allt var avstängt utan någon ström alls under några dagar, kan en dålig kabel leda till sådanna här problem?

Permalänk
Medlem

Det är mycket möjligt att diskens interna själv-verktyg kan ha lagat den när den varit inkopplad med endast strömanslutningen.
Det är inte omöjligt att det är frågan om defekt kablage, det händer trots allt lite då och då även om det är relativt ovanligt.

Jag försökte själv med "Power cycle"-metoden på min mSATA SSD utan framgång.

Permalänk
Skrivet av Viita:

Det är mycket möjligt att diskens interna själv-verktyg kan ha lagat den när den varit inkopplad med endast strömanslutningen.
Det är inte omöjligt att det är frågan om defekt kablage, det händer trots allt lite då och då även om det är relativt ovanligt.

Jag försökte själv med "Power cycle"-metoden på min mSATA SSD utan framgång.

Jag tycker det är egedomligt, det är samma kabel och det hela fungerar nu med den andra SSD, den gamla som sagt verkar inte visa på några fel, men den MÅSTE ha dolda fel, kan det ha att göra med hur snabbt data skrivs(Eftersom den fungerar över USB-2)? Eller är det Windows? Jag kör nu med ingenting nyare än Windows 10 2004, utan problem