Extremt egendomliga frysningar och fel.
Hej, jag hade drabbats av något mycket extremt. Det började dag 1 när jag skulle starta Discord på kvällen, jag hade haft datorn igång hela dagen och inte haft några problem med just den, men däremot hade ett par veckor tidigare ett antal elavbrott och överslag i jordfelsbrytaren inträffat och vid ett tillfälle orsakat att jag fick installera om Windows. Discord ville inte starta, jag märkte något konstigt felmeddelande men fäste ingen mer uppmärksamhet för vid tredje försöket fick jag igång det via installationsappen.
Det gick en tid, dag 3 eller 4 skulle jag ladda upp en bild på ett forum, jag ville förhandstitta på den, och då när den skulle öppnas kom det upp "fel i filsystemet", och ett nummer. Jag klickade på OK och försökte igen, allt blev instabilt och startade om. Det ökända "Reparerar Windows..." kom upp, och jag misstänkte att det skulle misslyckas och det gjorde det. Bara att installera om allt. När allt väl var installerat, hände samma sak igen "Fel i filsystemet osv". Omstart och misslyckad reparation, Jag installerade om det hela, nu en ren ominstallation, den fungerade lite bättre, jag såg att drivrutiner saknades för "SMBus Styrenhet" och "PCI Memory Controller". Jag hade inte ens tänkt på dem när jag installerade om efter strömavbrottet veckor tidigare. Jag installerade dem från Asus hemsida. Allting fungerade ganska bra, men sedan uppstod liknande fel igen efter några dagar. Jag gick till botten med det, diagnosticerade med SFC, DISM, Chkdsk SSD, hårddisktestprogram, Memtest-64, men inga fel hittades. Windows Store kunde fortfarande inte reparera/Installera Windows Photo som hade varit problemets allra första början, om man bortser från Discord. Jag installerade ett backup-program, installerade om allt och tog backup för att slippa gå igenom hela rutinen igen. Jag köpte en UPS och kopplade in med tanke på att strömmen kan vara "oren". trots att jag hade trasientskydd (mikroströmavbrott på några tiotals ms kan ju förekomma och det hjälper inga transientskydd mot) Nästa instabilitet var i form av program som inte startade, och mycket riktigt efter en Reboot "Windows misslyckade reparera..." Återställde backupen. Lät datorn stå med kontakten urdragen. i två dagar. Sen startade jag den en förmiddag och inloggningsskärmen var trög, det hängde sig temporärt och Caps Lock gick inte att ändra status på förrän hängningarna var över, Hårda hängningar, precis som när mekaniska hårddiskar strular, men allt var ju felfritt med hårddisken! När jag kom in i Windows bytte jag omedelbart namn på en fil men när jag började skriva in det nya namnet, startade Explorer om varannan sekund ungefär och allt var omöjligt att kontrollera, bara att starta om "hårt" med strömbrytaren. När jag återställt backupen (Samma sak hände igen med Windows Repair) fungerade det normalt men jag litar inte på systemet... Googlade på symptomen men hittade inget relevant. Googlade igen, försökte med alternativa söktermer, ord, fortfarande inget. Jag ringde till folk jag känt som jobbat med IT i 17 år på skolor, där elever sysslat med att sabotera med att ställa om nätagg på 120 volt, jälla cola i datorer oc andra sabotage, men de visste inte, eller, tänkte jag misstänksamt, visste de men ville inte hjälpa?
Vet någon av er vad det skulle kunna vara? Jag har inspekterat varje kondensator och de såg hela ut och inget "konstigt" runt dem heller, utom lite damm, jag blåste ut allt damm ifall det skulle vara orsaken, men undrar om damm kan orsala så mycket? Jag har haft dammigare datorer än denna...
Systeminformation:
Använt ca 14 timmar dagligen under ca 3.5-4år
Nätdel: Coolermaster 700W
Motherboard: ASUS PRIME Z270-K
CPU: Intel Core i7-7700 @ 3.60Ghz
GPU: Nvidia GeForce 1050 Ti
System Memory: 16gb (2x8) Crucial Technology DDR4 @ 1200Mhz (Unbuffered)
OS Drive: KINGSTON SUV400S37240G 240gb SSD (Över 90% "life" kvar)
Asset Drive: WDC WD20EFRX-68EUZN0 1863gb, WDC WD40EZRZ-00GXCB0 3726gb
Operating System: Windows 10 Home 21H1
Nvidia Drivers Version: 461.40