Kan inte updatera bios på asus prime z97-a

Permalänk
Medlem

Kan inte updatera bios på asus prime z97-a

Hej!
Jag har problem med bios på en asus prime z97-a.
När jag försöker att använda ez flash 2 för att uppdatera med en usb så kommer detta upp; "The selected file is not a proper bios"
Usb disken är FAT32 om ni undrar och det är rätt CAP fil ifrån asus hemsidan.

Hjälp uppskattas

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Exakt vilken fil använder du? Hur går du tillväga? Packar du upp filen?`
Prövat ladda ned från annan dator och till annat usb-minne?

Permalänk
Medlem

Jag använder en CAP fil från asus hemsida (Z97-A-ASUS-2801.CAP) Jag flyttar kopierar/flyttar filen till mitt usb minne och jag laddar ned det från min dator eftersom att den jag bygger inte har windows än.

Permalänk
Medlem

Använd bios renamer så den får rätt namn.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Använd bios renamer så den får rätt namn.

bios renamer är bara till för Bios Flashback funktionen. Om hen laddar den manuellt från Bios EzFlash kan filen heta vad som helst.

Har du extraherat filen innan du stoppar in den i USB stickan?

Permalänk
Medlem

Antar att det är Z97-A du har, kan inte hitta något Prime Z97-A. Har du med eller utan USB 3.1? De nyare har 3.1 och de gamla har 3.0 så det kan vara olika BIOS. De har olika supportsidor med nedladdningar.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

Senaste stabila bios är 5 år gammal, och betan 3 år..
Har du inga specifika problem med bios så hoppa över att uppdatera om du frågar mig.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zunil:

Antar att det är Z97-A du har, kan inte hitta något Prime Z97-A. Har du med eller utan USB 3.1? De nyare har 3.1 och de gamla har 3.0 så det kan vara olika BIOS. De har olika supportsidor med nedladdningar.

Jag har den med 3.1

Permalänk
Medlem

Nu funkade det med bios, Tack för all hjälp!