Permalänk

Nya arbetshästar

Efter att i 17 år bara kunnat kvittera ut ny utrustning från IT-avdelningen så kör jag snart igång egen firma och behöver skaffa ny dator, skärm, mm. Kunskaperna är dock inte på topp så jag hoppas ni kan hjälpa mig med tips för att komma igenom djungeln man hamnar i när man klickar in på t ex Dustin.

Idag har jag en HP elitebook 13" i5 8 GB och tycker den har varit helt ok men skulle åtminstone vilja ha lite mer RAM. Kör mest officepaketet men brukar hamna i att det är en hel del fönster igång....
Kan de här vara vettiga alternativ?

https://www.dustin.se/product/5011253616/yoga-slim-7-13acn5-8...

https://www.dustin.se/product/5011226585/envy-x360

Jag är så klart ute efter något prisvärt men det viktigaste för mig är att hitta något som funkar och som håller ett tag.
När det gäller skärm så har jag nu två 24" skärmar i en Thunderbolt-docka på jobbet men är väl inte supernöjd. Tänker att det borde funka bra med en större skärm med usb-hubb istället och laptopen som extraskärm? Är det rimligt tänkt eller är det bättre att leta någon lösning med en "riktig" docka? Har kikat lite på denna t ex:

https://www.dustin.se/product/5011170860/thinkvision-t32h-20

Jag är tacksam för all hjälp, detta är som sagt en djungel för mig...

Permalänk
Sötast

Jag skulle föreslå, precis som din tidigare IT-avdelning gjort av en bra anledning - att köpa proffshårdvara och inte konsumentgrejer.

Anledningar till detta är flera som ex:

On-site support av tillverkaren.
Datorer som går att öppna och reparera eller uppgradera.

Att behöva panikköpa en ny dator för att gamla har rasat kan både ta lång tid och vara dyrt.
Det är mer vettigt att ha avtal på arbetsmaskiner! Tänk att vara utan arbetsdator i en vecka?

Lite annat att tänka på med egen firma är - vad händer på riktigt när din hårdvara rasar?
Har du allt du använder sparat på en och samma dator?
Har du backup på denna datan? Är den lätt att återställa?

Kommer du köra någon egen server? Går den att återställa? finns backup på denna? etc

Permalänk
Medlem

Något som kan ge mervärde är på platsen service i tre år. Då behöver du inte vara utan dator och den lagas fortare. De kommer ut och byter den trasiga delen, till den plats du befinner dig just då. Men lagrar du allt i molnet och inte behöver massa specialgrejor klarar du kanske dig med att sätta dig vid din privata eller sambons dator för att fortsätta arbetet.

Hur avancerad dockningslösning du behöver skulle jag säga att beror på hur ofta datorn kommer lämna skrivbordet. Du kan köra USB-hubb och skärmen direkt i HDMI-uttaget. Men tänk på att HDMI är lite mer begränsat än displayport. Kolla också på USB-C dockor.

Hur du gör med skärmarna är mer personlig tycke och smak. En del gillar att maximera fönster och då är det bättre med flera små än en stor.

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Jag skulle föreslå, precis som din tidigare IT-avdelning gjort av en bra anledning - att köpa proffshårdvara och inte konsumentgrejer.

Anledningar till detta är flera som ex:

On-site support av tillverkaren.
Datorer som går att öppna och reparera eller uppgradera.

Att behöva panikköpa en ny dator för att gamla har rasat kan både ta lång tid och vara dyrt, det är mer vettigt att ha avtal på arbetsmaskiner. Tänk att vara utan arbetsdator i en vecka?

Lite annat att tänka på med egen firma är - vad händer på riktigt när din hårdvara rasar?
Har du allt du använder sparat på en och samma dator?
Har du backup på denna datan? Är den lätt att återställa?

Kommer du köra någon egen server? Går den att återställa? finns backup på denna? etc

Riktigt bra synpunkter, tack för det! Det är definitivt en aspekt att se till att ev strul med utrustningen inte äter en massa tid.

Jag kollade lite på hp:s hemsida och det verkar riktigt vettigt att köpa med support till datorn. Kan man räkna in alla hp:s serier som proffshårdvara eller är det någon serie man ska fokusera på/akta sig för? Köper ev ut gamla jobbdatorn också för att ha en i reserv.

Jag tänkte köra backup via One drive i första hand och ta fysisk backup periodvis på en lös hårddisk. Jag fick tips om Synology NAS från en kollega så så småningom blir det kanske att sätta upp en sån.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Något som kan ge mervärde är på platsen service i tre år. Då behöver du inte vara utan dator och den lagas fortare. De kommer ut och byter den trasiga delen, till den plats du befinner dig just då. Men lagrar du allt i molnet och inte behöver massa specialgrejor klarar du kanske dig med att sätta dig vid din privata eller sambons dator för att fortsätta arbetet.

Hur avancerad dockningslösning du behöver skulle jag säga att beror på hur ofta datorn kommer lämna skrivbordet. Du kan köra USB-hubb och skärmen direkt i HDMI-uttaget. Men tänk på att HDMI är lite mer begränsat än displayport. Kolla också på USB-C dockor.

Hur du gör med skärmarna är mer personlig tycke och smak. En del gillar att maximera fönster och då är det bättre med flera små än en stor.

Räknar väl kanske med 50% vid skrivbordet och 50% någon annanstans. Sedan kan det vara fördel om det enkelt går att koppla in en kunddator i skärm och tangentbord/mus. Jag är helt bortvillad i de olika standarderna, är det någon som ger max flexibilitet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ny konsult:

Räknar väl kanske med 50% vid skrivbordet och 50% någon annanstans. Sedan kan det vara fördel om det enkelt går att koppla in en kunddator i skärm och tangentbord/mus. Jag är helt bortvillad i de olika standarderna, är det någon som ger max flexibilitet?

Handlar mer om antalet in och urkopplingar. När allt är ihopkopplat spelar det mindre roll hur det är kopplat, så länge det inte är några flaskhalsar.

En USB-C docka är väldigt universell idag. Den passar mellan olika fabrikat. Kan vara lite problem att ladda kraftfullare datorer, men då pluggar man bara in den ordinarie laddaren. Så om det kommer underlätta om du får datorer från kunder som kräver att du använder deras.

Permalänk
Inaktiv

Något som kan vara bra att ha är en extra, kanske stationär, dator. Då behöver du inte heller alltid packa upp och ansluta din laptop på (hemma)kontoret om du synkar dina filer via någon molntjänst.
Visst, det kostar lite extra, men hur mycket förlorar du på att vara utan dator medan du väntar på service för din laptop? Då fortsätter du bara att jobba utan avbrott under tiden.
Jag har själv använt mig av den lösningen i 15 år (hemmabyggda stationära datorer och laptopdatorer i ”mellankonsumentklass” som jag har uppgraderat minnet och hårddiskarna på), men ingen av mina datorer har visat minsta vilja att gå sönder och har därför pensionerats i samband med nyköp efter 6–7 år …

Om du gillar mer kompakta datorer kan du skaffa en dator i NUC-storlek och fästa den på baksidan av något av dina skärmfästen med hjälp av en monteringsplåt.
Du kan förstås även köpa två laptopdatorer. Varför inte köpa en ny laptop vart tredje år och använda den äldre av dem som ”kontorsdator”? Då har du både säkerheten och prestanda som funkar fint.

Tänk på att de tunnaste datorerna inte alltid längre kan uppgraderas. I många modeller (båda de datorer du har länkat till) är minnet fastlött på och integrerat i moderkortet. Du låser dig alltså vid den minnesstorlek som sitter i datorn när du köper den. Byten av dessa integrerade delar lär bli så dyra att du troligen hellre köper en ny dator.

Många och rejäla backuper är, som tidigare nämnts ett absolut måste. Du vill INTE förlora ens en dags arbete!

Permalänk
Vila i frid

Ett annat alternativ är att ansluta till hemmets stationära dator över VPN+RDP som har mer pulver än den bärbara du släpar omkring på - som då kan vara vilket skräp som helst. Jag gör även tvärt om nu i hem-arbetar-tider dvs ansluter till jobbets stationära (alla andra av mina kollegor kör bärbar även på jobbet) via VPN+RDP där ett par av kollegorna kör på ett par VM'ar på min jobb-stationära därför att det går snabbare att utveckla på den än på deras fysiska bärbara.

Säkerhetskopior med versionshantering blir så mycket enklare om man utgår från hemmets stationära där huvudlagringen är på NAS-1 som backas upp av NAS-2 och NAS-3, där 2 och 3 innehåller verionshanterade backuper av 1. Jepp, jag har haft hårdvaruhaveri tidigare och loosade då ALLT, men det var 15 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Något som kan ge mervärde är på platsen service i tre år. Då behöver du inte vara utan dator och den lagas fortare. De kommer ut och byter den trasiga delen, till den plats du befinner dig just då.

Går lika fort eller fortare att köpa en ny (dustin leverar samma dag i stockholm t.ex.), så tycker inte att service är värt det om man inte har väldigt små marginaler i sin firma. Backup av allt viktigt däremot, så man snabbt kommer igång med ny dator om det behövs.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Enligt egen erfarenhet, jobbar inom IT:
Kika på en Lenovo T14s, i kombination med en skärm eller två som kopplas in via USB-C istället för en dedikerad dockningsstation, jag har använt dockningsstationer från alla tre av de stora tillverkarna och ingen av dem har fungerat speciellt bra, jag har nog säkert reklamerat 20-25 HP och Lenovo-dockor det senaste året.

Visa signatur

i7 9700k - Noctua NH-D15 - ASUS Z390 ROG - 16 GB Corsair Vengeance 3200 MHz
ASUS RTX 2080 - NZXT H440 - Rival 600 - Ducky Shine One 2 Mini MX Red - Sennheiser HD 650 - Schiit Modi & Magni 3 - ASUS PG278Q ROG Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ny konsult:

Jag kollade lite på hp:s hemsida och det verkar riktigt vettigt att köpa med support till datorn. Kan man räkna in alla hp:s serier som proffshårdvara eller är det någon serie man ska fokusera på/akta sig för? Köper ev ut gamla jobbdatorn också för att ha en i reserv.

Bara gå in på företagssidorna:
https://www.hp.com/se-sv/shop/offer.aspx?p=b-hp-business-lapt...

HP, Lenovo, Microsoft och Dell har alla bra företagsmodeller.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Går lika fort eller fortare att köpa en ny (dustin leverar samma dag i stockholm t.ex.), så tycker inte att service är värt det om man inte har väldigt små marginaler i sin firma. Backup av allt viktigt däremot, så man snabbt kommer igång med ny dator om det behövs.

Köper du en dator för 10-tusen och sedan behöver punga ut med 10 till inom en treårs-period gentemot att lägga någon tusenlapp extra för på-platsen service, känns inte som en bra ekvation. Sedan som någon tidigare sa, man får hetsköpa och speciellt nu är det är väldigt tomt på lagren. Sedan tar det kanske tid att installera upp, så länge man inte bara kör Office-paket och valfri molntjänst.

Skrivet av Zodiam:

Enligt egen erfarenhet, jobbar inom IT:
Kika på en Lenovo T14s, i kombination med en skärm eller två som kopplas in via USB-C istället för en dedikerad dockningsstation, jag har använt dockningsstationer från alla tre av de stora tillverkarna och ingen av dem har fungerat speciellt bra, jag har nog säkert reklamerat 20-25 HP och Lenovo-dockor det senaste året.

Min upplevelse är att det är mest problem med thunderbolt varianterna av dockorna. Upplever att problemen är mycket mindre nu är för något år sedan när man började gå ifrån mekanisk dockning.

Skrivet av Ny konsult:

Jag kollade lite på hp:s hemsida och det verkar riktigt vettigt att köpa med support till datorn. Kan man räkna in alla hp:s serier som proffshårdvara eller är det någon serie man ska fokusera på/akta sig för? Köper ev ut gamla jobbdatorn också för att ha en i reserv.

HPs företagsserier är främst Probook, Elitebook och Zbook. En enkel regel är om den kommer med Windows 10 pro, så är det ofta en företagsmodell. I ditt fall så kika på en dator som har det du efterfrågar och som du tror du kommer trivas med. Kolla youtube på unboxings så kommer du så nära det går med kläm och känn, utan att besöka en butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Köper du en dator för 10-tusen och sedan behöver punga ut med 10 till inom en treårs-period gentemot att lägga någon tusenlapp extra för på-platsen service, känns inte som en bra ekvation. Sedan som någon tidigare sa, man får hetsköpa och speciellt nu är det är väldigt tomt på lagren. Sedan tar det kanske tid att installera upp, så länge man inte bara kör Office-paket och valfri molntjänst.

Uppgradering… 10-tusen är ”ingenting” för ett företag, kanske bara är jag då, men pajjar jobbdatorn efter två år så köper jag hellre en ny modern än får den gamla lagad. Fokus är på att ha bra backup hur som helst så man snabbt är igång igen för inget service-avtal löser att snabbt få tillbaka data från en trasig ssd. Så då kan man lika gärna återställa på en modernar dator än en två år gammal dator som blivit lagad.

Visa signatur

Apple

Permalänk

Superbra input, tusen tack alla som svarar!!!

Nu har jag beställt en Lenovo T15 i5 15GB och en Lenovo 32" skärm som vad jag förstod hade gott om anslutningsmöjligheter. Hoppas klara mig utan docka med den setupen. Det känns nästan nostalgiskt, avverkade ett antal IBM-laptops i början av 2000-talet som jag trivdes bra med så det blir kul att se hur de är numera!

Hur tänker ni kring backuplösning då? Är min tanke med OneDrive + Synology NAS vettig eller bör jag titta på något annat? Finns det någon lämpligare molnlösning t ex?

Permalänk
Medlem

Synology NAS är toppen och sen köper du till deras c2 cloud backup så du har vettig off-site backup också.

Kör sen själv även dubbelriktad sync med one-drive för det jag arbetar på för stunden, men det är ingen backup sprider bara ut data på två ställen, så mer för smidig access (som sen backas upp på nas:en).

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ny konsult:

Superbra input, tusen tack alla som svarar!!!

Nu har jag beställt en Lenovo T15 i5 15GB och en Lenovo 32" skärm som vad jag förstod hade gott om anslutningsmöjligheter. Hoppas klara mig utan docka med den setupen. Det känns nästan nostalgiskt, avverkade ett antal IBM-laptops i början av 2000-talet som jag trivdes bra med så det blir kul att se hur de är numera!

Hur tänker ni kring backuplösning då? Är min tanke med OneDrive + Synology NAS vettig eller bör jag titta på något annat? Finns det någon lämpligare molnlösning t ex?

Om du beställde thinkvision-skärmen så ser det ut som att den har USB-c docka. Vilket är smidigt och kan nog även ladda datorn

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ny konsult:

Hur tänker ni kring backuplösning då? Är min tanke med OneDrive + Synology NAS vettig eller bör jag titta på något annat? Finns det någon lämpligare molnlösning t ex?

Tänk på att inte köpa en av de billigare Synology-modellerna eftersom de kanske inte hänger med så länge säkerhetsmässigt.
Det har talats mycket om DS220j här i forumet eftersom den ofta dyker upp till extrapris på Amazon, men den har bara 512 MB RAM, vilket gör att den inte ens bör uppdateras till den nya versionen av Synologys operativsystem DSM som just har släppts.
Det är alltid bra att gå upp en prisklass eller två om du vill att sakerna ska kunna hänga med ett tag. Det är inte heller fel att köpa en enhet med minst 4 diskar eftersom du då kan köra RAID 5 och få ett extra skydd om en av diskarna skulle rasa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Tänk på att inte köpa en av de billigare Synology-modellerna eftersom de kanske inte hänger med så länge säkerhetsmässigt.
Det har talats mycket om DS220j här i forumet eftersom den ofta dyker upp till extrapris på Amazon, men den har bara 512 MB RAM, vilket gör att den inte ens bör uppdateras till den nya versionen av Synologys operativsystem DSM som just har släppts.
Det är alltid bra att gå upp en prisklass eller två om du vill att sakerna ska kunna hänga med ett tag. Det är inte heller fel att köpa en enhet med minst 4 diskar eftersom du då kan köra RAID 5 och få ett extra skydd om en av diskarna skulle rasa.

+1. TS välj en ur plus-serien efter hur stora dina lagringsbehov är (jag klarar mig bra på en 2-slots med speglade diskar).

Visa signatur

Apple

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Om du beställde thinkvision-skärmen så ser det ut som att den har USB-c docka. Vilket är smidigt och kan nog även ladda datorn

Det är en thinkvision som nu står på skrivbordet. En strömsladd till skärmen och enkabel mellan skärm och dator var allt som behövdes. Trådlös mus och tangentbord också så vart det riktigt trevligt på skrivbordet! Funkar fint med flera andra laptops också så det känns som att detta blev en hit. Igen, tusen tack alla som gett input, det blev verkligen bra.

Skrivet av anon36896:

Tänk på att inte köpa en av de billigare Synology-modellerna eftersom de kanske inte hänger med så länge säkerhetsmässigt.
Det har talats mycket om DS220j här i forumet eftersom den ofta dyker upp till extrapris på Amazon, men den har bara 512 MB RAM, vilket gör att den inte ens bör uppdateras till den nya versionen av Synologys operativsystem DSM som just har släppts.
Det är alltid bra att gå upp en prisklass eller två om du vill att sakerna ska kunna hänga med ett tag. Det är inte heller fel att köpa en enhet med minst 4 diskar eftersom du då kan köra RAID 5 och få ett extra skydd om en av diskarna skulle rasa.

Tror jag väntar lite med att skaffa en Synology, det är så mycket annat att fixa med nu. Skaffar en extern ssd så länge, men när det lugnar ner sig lite så ska jag absolut ta era råd och fixa mer seriös backup!

Permalänk
Medlem

Automatisk molnlagring är livet på en pinne.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ny konsult:

Tror jag väntar lite med att skaffa en Synology, det är så mycket annat att fixa med nu. Skaffar en extern ssd så länge, men när det lugnar ner sig lite så ska jag absolut ta era råd och fixa mer seriös backup!

Det är dyrt också – en någorlunda ok NAS kostar ofta femsiffrigt (eller nära på) med diskar.
Tänk på att aldrig ha backuphårddisken ansluten mer än nödvändigt. Om du skulle råka drabbas av ransomware låser den inte den/de hårddiskar som inte är anslutna till datorn och innehållet finns då kvar på dessa diskar.
Jag har en äldre Synology-NAS, men kombinerar den med två stycken 2 GB 2,5-tums mekaniska hårddiskar som jag gör backup på minst en gång om dagen (vid olika tider) och sedan kopplar bort från datorn. Jag använder Acronis True Image och har konfigurerat det så att en backup automatiskt körs när jag ansluter någon av mina externa diskar. Det enda jag behöver göra är att ansluta disken och sedan koppla ur den när backupen är klar. Det är smidigt!

Permalänk
Inaktiv

Om du har data som får lagras i molnet så köp en office365 prenumeration. 1 TB lagring via onedrive och officepaketet ingår. Oslagbart

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Om du har data som får lagras i molnet så köp en office365 prenumeration. 1 TB lagring via onedrive och officepaketet ingår. Oslagbart

+1 exchange online (som ingår i office365 business) är riktigt trevlig utöver onedrive och officepaketet.
https://www.microsoft.com/sv-se/microsoft-365/business?market...

Visa signatur

Apple