Kommer inte in på vissa sidor från vissa datorer

Permalänk
Medlem

Kommer inte in på vissa sidor från vissa datorer

Hej,
Har ett problem jag inte löser.
I mitt hemmanätverk, på min huvudburk, kommer jag inte in på vissa sidor eller kommer åt vissa funktioner, så som sök eller inloggsportaler, exempelvis egensajt.se eller minansokan.se. På egensajt när jag söker efter domäner eller ska logga in så händer inget medan på minansokan så blir jag omgående utloggad med meddelandet "sessionen avslutad".

Byter jag dator men är kvar på nätverket så kommer jag in på minansokan.se men kan fortfarande inte söka på egensajt.se eller logga in där. Byter jag nätverk, exempelvis genom att internetdela med telefonen eller ett helt annat trådlöst nätverk så kommer jag in utan problem på båda sidorna och kan även söka efter domäner, oavsett dator.

Så fort datorn är tillbaka i det "vanliga" nätverket så återuppstår problemen igen.
Jag använder Tele2 4G och en router från Tele2 om det är till någon hjälp. Mig veterligen är inget spärrat. Själv håller jag på att gå komplett mental på problemet

Om nån har en lösning så mottages den varmt!
Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Prova byta DNS till exempelvis cloudflare(1.1.1.1 och 1.0.0.1) antingen i datorerna eller direkt på routern om det går(glöm inte köra ipconfig /release och ipconfig /renew i CMD/powershell eller starta om datorerna). Kan också vara så att Tele2 har något problem på vägen till datacentret där sidorna är hostade och då finns det inte mycket att göra utöver att felanmäla.

Du kan dock prova göra en traceroute(tracert i powershell) till sidan som inte fungerar så kanske du ser var det tar stopp.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Hmm det hjälpte inte.
Om jag går in på www.cityoftelosa.com utanför mitt vanliga nätverk (men fortfarande Tele2) så kommer jag fram. På min dator i mitt hemnätverk kan jag pinga sidan och få svar men på webbläsaren så blir det 404 fel

Permalänk
Medlem

Det är inte att du sitter på en webläsare som inte är uppdaterad på länge?
Hade problem men på helt andra sidor tills jag uppdaterade webläsaren, sedan fungerade det igen.

Permalänk
Medlem

Nä det är oberoende av webbläsare och Chrome, Edge samt Firefox är uppdaterade men ger samma fel

Permalänk
Medlem

Rensa alla cookies och andra inställningar och kör i ett enda nytt incognito-mode-fönster/flik i varje försök när du gör nedanstående. Det kan även vara ett bra första steg i felsökningen i sig självt.

Kör webbläsaren i utvecklarläge, F12 i Chrome. På nätverksfliken ser du på hyfsad detaljnivå hur trafiken ser ut.

Jämför uppifrån och ner. Det är intressant vilken IP-adress som svarar (Remote Adress) i respektive fall och om du får några redirects, Status Code 301. Även andra skillnader i Response Headers kan ge ledtrådar.

Titta även på certifikaten så att de är lika i bägge fallen. Hänglåset/Certificate/Details. Kolla först Thumbprint längst ner. Även Certification Path-fliken ska vara identiskt.

Skärmdumpar på skillnader kan hjälpa andra att hjälpa dig.

Sträva efter att ha samma DNS i bägge fallen. Om IP-adresser som svarar är olika posta skärmdumpar på ”nslookup IP:t-som-svarade”, samt ”nslookup sajtens-DNS-namn” i ett DOS-fönster.

Edit: Börja med 404-problemet, det verkar enklast att ge sig på.