Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ja, brev, dock så har han ju köpt frakt via Skicka lätt, och då ska det finns med på spårningen att paketet lämnats in. Det har det gjort på alla paket jag skickat/tagit emot med skicka lätt.

Lite otydligt - säljaren verkar ha använt portokoder (enligt bilden på paketet) och då skiclas det som brev.

Jag har dock varit med om både paket och spårbara brev som inte har fått uppdateringar överhuvudtaget, trots levererade sedan länge.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Update:
Det va scam

Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF | RTX 3070 LHR | MSI Z790 Pro | 1.5TB M.2 NVMe | Fractal Design R6 TG, Connect D1, S2 Vision FP | Fractal Design 1000W | Noctua D15 Chromax | Corsair 32GB 3600MHz | NZXT HUE+ | 6x Fractal Prisma |

Permalänk
Medlem

Uppdatera i tråden hur det fungerar i Marketplace när scam happens..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceee:

Update:
Det va scam

Fy fasen asså

Tips: du har inte städat bilden ifall du ville hålla dig sj hemlig

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Ja, marketplace har jag hoppat nu, samt blocket, blev just scammad på båda. Nu är det tradera eller att betala genom paypal som gäller så man får något sorts skydd i alla fall

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Ja, brev, dock så har han ju köpt frakt via Skicka lätt, och då ska det finns med på spårningen att paketet lämnats in. Det har det gjort på alla paket jag skickat/tagit emot med skicka lätt.

Skrivet av nu1mlock:

Lite otydligt - säljaren verkar ha använt portokoder (enligt bilden på paketet) och då skiclas det som brev.

Det underliga är att han verkar ha betalat för både Skicka lätt och portokoder, alltså dubbel frakt.

Skrivet av nu1mlock:

Jag har dock varit med om både paket och spårbara brev som inte har fått uppdateringar överhuvudtaget, trots levererade sedan länge.

Det råkade jag ut för för en dryg månad sedan. Skicka lätt till en vän i utlandet. Vännen skrev och tackade men enligt spårningen står det att försändelsen inte gick att leverera. Ingen fara i och med att den kom fram, men är det något man säljer finns det ju risk att en bedragare missbrukar detta.

Skrivet av Iceee:

Trist. Jag vet inte om det är meningsfullt att försöka gå via domstol för att få tillbaka pengarna för säljaren kanske inte har några pengar att driva in, men försök få säljaren spärrad.

Skrivet av Ostbullen:

Tips: du har inte städat bilden ifall du ville hålla dig sj hemlig

Vad syftar du på? Jag testade wget -O - https://i.imgur.com/5N1iV9E.jpeg | exiftool /dev/stdin men ser inget som ser hemligt ut.

Skrivet av Karazhan:

Ja, marketplace har jag hoppat nu, samt blocket, blev just scammad på båda. Nu är det tradera eller att betala genom paypal som gäller så man får något sorts skydd i alla fall

Jobbigt med lurendrejare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceee:

Fyfan vad samvetslösa människor det finns i världen. Riktigt trist!

Fanns det åtminstone något tvättmedel och kaffe kvar i paketen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Vad syftar du på? Jag testade wget -O - https://i.imgur.com/5N1iV9E.jpeg | exiftool /dev/stdin men ser inget som ser hemligt ut.Jobbigt med lurendrejare.

Nä inget så avancerat, syftade på namn och adress på paketet

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Skrivet av Ostbullen:

Nä inget så avancerat, syftade på namn och adress på paketet

Äh, så enkelt. Jag trodde att kameran kanske hade registrerat longitud och latitud, vilket ofta sker om man använder en mobiltelefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Fy fasen asså

Tips: du har inte städat bilden ifall du ville hålla dig sj hemlig

Ingen fara, har inget och dölja men tack ändå!

Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF | RTX 3070 LHR | MSI Z790 Pro | 1.5TB M.2 NVMe | Fractal Design R6 TG, Connect D1, S2 Vision FP | Fractal Design 1000W | Noctua D15 Chromax | Corsair 32GB 3600MHz | NZXT HUE+ | 6x Fractal Prisma |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Ja, marketplace har jag hoppat nu, samt blocket, blev just scammad på båda. Nu är det tradera eller att betala genom paypal som gäller så man får något sorts skydd i alla fall

Gäller samma för mig nu framöver

Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF | RTX 3070 LHR | MSI Z790 Pro | 1.5TB M.2 NVMe | Fractal Design R6 TG, Connect D1, S2 Vision FP | Fractal Design 1000W | Noctua D15 Chromax | Corsair 32GB 3600MHz | NZXT HUE+ | 6x Fractal Prisma |

Permalänk
Medlem

Riktigt piss. Varit med om samma saker. Löste sig dock efter jag kontaktat personens föräldrar och syskon som jag lyckades hitta.

Visa signatur

Ok grabbar, vad e fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pooslice:

Riktigt piss. Varit med om samma saker. Löste sig dock efter jag kontaktat personens föräldrar och syskon som jag lyckades hitta.

Lyckades hitta föräldrarna och de svarade följande när jag sa att jag skulle polisanmäla:

"Tack för info, eftersom han är myndig kan vi varken styra honom eller "hjälpa" de han bedrar eller vad det nu är han gör. Tycker absobult du ska polisanmäla om det har hänt något. Mvh"

Tror dem tröttnat på sin unge lite kanske

Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF | RTX 3070 LHR | MSI Z790 Pro | 1.5TB M.2 NVMe | Fractal Design R6 TG, Connect D1, S2 Vision FP | Fractal Design 1000W | Noctua D15 Chromax | Corsair 32GB 3600MHz | NZXT HUE+ | 6x Fractal Prisma |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceee:

Lyckades hitta föräldrarna och de svarade följande när jag sa att jag skulle polisanmäla:

"Tack för info, eftersom han är myndig kan vi varken styra honom eller "hjälpa" de han bedrar eller vad det nu är han gör. Tycker absobult du ska polisanmäla om det har hänt något. Mvh"

Tror dem tröttnat på sin unge lite kanske

Beklagar verkligen. Hade detta hänt mig, hade jag inte blivit glad. Sedan kan man ju undra om det verkligen är värt att polisanmäla, då polisen har så fullt på sina bord och måste prioritera "värre" och "grövre" brott.

Hm... föräldrarna har ju haft 18 år på sig att lära ungen moral + vett och etikett. Sedan om han är 18 år och en dag, eller 25 år, spelar ingen roll. Hade jag varit förälder och fick veta att mitt myndiga barn hade bedragit folk, hade jag blivit riktigt arg på barnet och försökt gjort allt som står i min makt för att köparen skulle få tillbaka sina pengar.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffelundgren:

Beklagar verkligen. Hade detta hänt mig, hade jag inte blivit glad. Sedan kan man ju undra om det verkligen är värt att polisanmäla, då polisen har så fullt på sina bord och måste prioritera "värre" och "grövre" brott.

Hm... föräldrarna har ju haft 18 år på sig att lära ungen moral + vett och etikett. Sedan om han är 18 år och en dag, eller 25 år, spelar ingen roll. Hade jag varit förälder och fick veta att mitt myndiga barn hade bedragit folk, hade jag blivit riktigt arg på barnet och försökt gjort allt som står i min makt för att köparen skulle få tillbaka sina pengar.

Givetvis ska man anmäla brott. "Värt" det eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cnst:

Givetvis ska man anmäla brott. "Värt" det eller inte.

Sant.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stoffelundgren:

Hm... föräldrarna har ju haft 18 år på sig att lära ungen moral + vett och etikett. Sedan om han är 18 år och en dag, eller 25 år, spelar ingen roll. Hade jag varit förälder och fick veta att mitt myndiga barn hade bedragit folk, hade jag blivit riktigt arg på barnet och försökt gjort allt som står i min makt för att köparen skulle få tillbaka sina pengar.

Oavsett hur mycket vett och etikett man lärt ett barn så växer de upp och de finns extremt mycket yttre faktorer som påverkar barn från tonåren och uppåt. Tycker det är rent utsagt vidrigt att du försöker lägga detta på föräldrarna. De kan ha varit världens bästa föräldrar men att denna människa ändå kommit på fel spår i livet. Du vet ingenting vad de har gått genom och hur deras relation ser ut. Försök att se saker ur lite perspektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Oavsett hur mycket vett och etikett man lärt ett barn så växer de upp och de finns extremt mycket yttre faktorer som påverkar barn från tonåren och uppåt. Tycker det är rent utsagt vidrigt att du försöker lägga detta på föräldrarna. De kan ha varit världens bästa föräldrar men att denna människa ändå kommit på fel spår i livet. Du vet ingenting vad de har gått genom och hur deras relation ser ut. Försök att se saker ur lite perspektiv.

Du har givetvis rätt. Dock hade jag i mitt ursprungliga inlägg starka sympatier med TS. Men i efterhand inser jag att jag även skulle ha skrivit att även yttre faktorer kan ligga bakom. Några faktorer som jag tänker kan påverka.
1. Föräldrarnas ansvar med uppfostran (därav moral/vett och etikett/rätt och fel), men även att se till att barnet får en omsorgsfull och kärleksfull uppväxt.
2. Att andra vuxna finns i barnets omgivning men också kan ge hjälp och stöd när det behövs. (T.ex. när jag som åttaåring lekte med en VHS-spelare i en butik sa en personal åt mig med bestämd röst att jag inte fick leka med VHS-spelaren. Han hade ju lika gärna kunnat struntat i att säga till).
3. Barnets umgängeskrets. (Har flera av barnets kompisar kommit på fel spår i livet, kan det såklart även påverka barnet).
4. Yttre faktorer bortom både barnets och föräldrarnas/andra vuxnas kontroll.

OT: Då borde åldringar som klagar på att "barn och ungdomar beter sig illa nuförtiden", få höra samma kritik som jag. Likaså vissa här på SweC. Här tycker jag dock att du har gjort väldigt bra inlägg i Gubbgnällstråden, så en eloge till dig för det.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon134512:

Oavsett hur mycket vett och etikett man lärt ett barn så växer de upp och de finns extremt mycket yttre faktorer som påverkar barn från tonåren och uppåt. Tycker det är rent utsagt vidrigt att du försöker lägga detta på föräldrarna. De kan ha varit världens bästa föräldrar men att denna människa ändå kommit på fel spår i livet. Du vet ingenting vad de har gått genom och hur deras relation ser ut. Försök att se saker ur lite perspektiv.

Vem fan bryr sig? Skit ska ha skit.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon291473:

Vem fan bryr sig? Skit ska ha skit.

Ja.

Men du har uppenbarligen missat poängen, det är inte föräldrarna som är skit utan bedragaren. Det är något de flesta förstår. Jag skulle inte anklaga dina föräldrar för ditt kassa beteende här till exempel. Det är ditt eget fel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon134512:

Ja.

Men du har uppenbarligen missat poängen, det är inte föräldrarna som är skit utan bedragaren. Det är något de flesta förstår. Jag skulle inte anklaga dina föräldrar för ditt kassa beteende här till exempel. Det är ditt eget fel.

Har själv lyckats få pengar tillbaka 2 gånger genom att kontakat säljarens föräldrar. Bedrar du mig kommer jag gå över lego för att sätta dit dig.🤷‍♀️

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Iceee:

Lyckades hitta föräldrarna och de svarade följande när jag sa att jag skulle polisanmäla:

"Tack för info, eftersom han är myndig kan vi varken styra honom eller "hjälpa" de han bedrar eller vad det nu är han gör. Tycker absobult du ska polisanmäla om det har hänt något. Mvh"

Tror dem tröttnat på sin unge lite kanske

Nu vet jag inte vad du skrev till föräldrarna, men det är ju egentligen inte dig de ska hjälpa, utan sin son eller dotter. Att det sedan gör att personen väljer att betala tillbaka pengarna är ju steg två.

De har kanske redan resignerat, eller har de aldrig brytt sig.

Hur betalade du?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!