Assassins Creed Valhalla

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tjobbo:

Du kommer tillbaka till England efter du har varit i Norge med Sigge.

Tack för info.

Skrivet av Storage Jar:

Du vet att du kan uppgradera vissa byggnader flera gånger? Dom som ger fiest bonus.

Du borde dra tillbaka till norden och göra klart det questet. Passa på att plocka upp två av spelets bästa vapen där 😉
Det driver på storyn en hel del också. Mainquest är nog inte klart förrän man varit i norge, tagit hand om alla ordermedlemmar och uppgraderat byn till level 6.

Det är svårt att fånga alla fiskarna men man får en ganaka rolig belöning för det.
Tycker plattfisken var jobbigast. Svår att hitta och dyker bara upp vissa tider.

Då kanske det är lika bra att slänga sig i båten igen då och köra norgeresan.
Alla byggnader med flagga är uppgraderade och vissa fler gånger. Är liksom nästan 25% kvar på sista stapeln för att komma till lvl 6 men kanske löser sig innan allt är färdigt om man nu kommer tillbaka som @tjobbo säger.
Har som sagt två ställen till att raida så har en hel del råmaterial kvar att hämta. Kanske kommer något mer hus i slutet.

Fiskar och djurdelar jobbar jag på. Legendariska djuren har jag bara tagit ett men hittat ett till så där är det kvar också. Några legendariska vapen har jag inte hittat alls än så länge.
Ordergubbarna är ett gäng kvar så de ska fixas också.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Tack för info.

Då kanske det är lika bra att slänga sig i båten igen då och köra norgeresan.
Alla byggnader med flagga är uppgraderade och vissa fler gånger. Är liksom nästan 25% kvar på sista stapeln för att komma till lvl 6 men kanske löser sig innan allt är färdigt om man nu kommer tillbaka som @tjobbo säger.
Har som sagt två ställen till att raida så har en hel del råmaterial kvar att hämta. Kanske kommer något mer hus i slutet.

Fiskar och djurdelar jobbar jag på. Legendariska djuren har jag bara tagit ett men hittat ett till så där är det kvar också. Några legendariska vapen har jag inte hittat alls än så länge.
Ordergubbarna är ett gäng kvar så de ska fixas också.

Jodå, man kommer tillbaka. Man kan alltid hoppa mellan England och Norge om du skulle missa något i Norge.

Tips: Utforska stället du kommer till med Sigurd noga för att hitta ett visst vapen.

Andra vapnet finns också i närheten. Men det är inte så lätt att få. Man måste döda alla ordermedlemmar först och ha ett visst legendary armor set på för att komma åt vapnet.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Nu har jag blivit av med att spelet fryser och krashar, jag gick tillbaka äldre drivrutiner i Nvidia ver: 457.51, så rullar mitt spel på kalas fint.

Nu är jag har tagit över de mesta på kartan, har nog bara 3 stycken erövringar kvar men jag springer runt och gör massa sidouppdrag och letar kistor istället för att dra ut på spelet.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Är ljudet fortfarande helt kass? (främst på PC)
Försökte lira vid release men att bara gå i snön gjorde ont i öronen..

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Nu har jag blivit av med att spelet fryser och krashar, jag gick tillbaka äldre drivrutiner i Nvidia ver: 457.51, så rullar mitt spel på kalas fint.

Nu är jag har tagit över de mesta på kartan, har nog bara 3 stycken erövringar kvar men jag springer runt och gör massa sidouppdrag och letar kistor istället för att dra ut på spelet.

Mitt spel funkar också kalas nu efter att jag ominstallerat hela spelet. Dock har min Xbox One kontroll som fungerat klanderfritt i flera år plötsligt börjat tappa kontakt med datorn hela tiden när jag spelar Valhalla vilket är väldigt synd.. Verkar aldrig få spela detta spel problemfritt haha.

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Inaktiv

Nyligen börjat ta upp detta spel igen, kom av mig runt halvvägs in då mycket man gör tyvärr känns väldigt repetivt. Med en knapp timmes marginal har jag tillslut klarat av spelet, tror jag. Har inte fått något riktigt slut ännu, men har några quests kvar att göra samtidigt:

Har återvänt från Norge, hela Ordern utrotad. Alla delar av världen erövrad, enligt en popup från spelet. Nå settlement lvl 6 är kvar och lite annat relaterat. Bara kommit en liten bit in i Asgard-delen, antar att jag bör fortsätta med den också.

Dold text

83% avklarat, 4093 kills, 728927 (meter?) avklarat, power level 304 och drygt 84 timmar totalt, osäker på hur många timmar idle som ingår här. 5 timmar minst skulle jag gissa på.

Origins följt av Black Flag hör fortfarande till topptitlarna i serien för mig. Valhalla känns annorlunda, på gott och ont, men så där förtrollad och fast som jag var med de två innan nämnda delarna blev jag tyvärr aldrig här. 7/10, kommer aldrig ha tid att spela igenom spelet med animus choice vad gäller kön (spelade som kvinnlig Eivor).

Permalänk
Medlem

Jag har ett konstigt prestandaproblem, som tar sig uttryck i att det ibland blir extremlagg efter långa spelsessioner (typiskt vid stora strider, exempelvis stormningar av fort). Skulle uppskatta att det är upp till en halv sekunds lagg så det är närapå ospelbart när problemet inträffar.

Problemet försvinner efter en omstart av spelet.

Har kollat värmen och frekvenser på cpu (7700k @ stock) och gpu (gtx 3800), 32 GB RAM.

Någon annan som har samma problem?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

@bubbelbabbel
Prova äldre drivrutiner, jag hade liknande problem som framgår i några inlägg ovanför.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Kört 19h nu. Flyter på bra med min burk. 3080 om jag glömt uppdatera signatur på min 4k oled.

90 % res scale, aa på low, msaa är kompromisserna. Skulle kunna köra 100 % res scale men tycker spelet blir onaturligt skarpt och det är gränsfall till att börja bli stuttrigt då.

Snyggt som stryk jämte vad jag minns odyssey. Har en del problem med ljud som försvinner i några sekunder emellanåt. Kanske någon gång per timme.

Små ändringar men jag gillar det bättre än odyssey så här långt. Mycket bättre combat sen går det ju skräddarsy mer också. Story mässigt är man med. Sträcksåg vikings innan. Vart kommer skrönorna ifrån? Valhalla verkar ta serien rakt av förutom att boneless iaf har funktionella ben och gör en annan tolkning av hans smeknamn.

Rätt dryga berg speciellt i Norge även när man låst upp lof så behöver man klättra ner i 5 minuter från vissa toppar. Skulle haft en gliddräkt. Går inte heller använda hästen som studsmatta.

Såg jag sett ett tips tidigare här om att använda attackknapp. Finns ju också en perk men vill inte gå den vägen så känns inte så lockande.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Har spelat runt 3-4 timmar kanske. Känner att det är lite för ”långsamt” och mycket ”dialog” för min del.

Nått av dom första uppdragen var ”åk till en by och bränn ner några vagnar”. Det tog typ 80% av tiden att lyssna på cutscenes och resa dit, sen var själva striden 20% av tiden.

Överlag är känslan hittills att cirkus
80% varit att springa runt och prata med folk och 20% till faktiskt ”gameplay”.

Fortsätter hela spelet såhär, eller blir det en annan balans av gameplay och cutscenes/story längre fram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Har spelat runt 3-4 timmar kanske. Känner att det är lite för ”långsamt” och mycket ”dialog” för min del.

Nått av dom första uppdragen var ”åk till en by och bränn ner några vagnar”. Det tog typ 80% av tiden att lyssna på cutscenes och resa dit, sen var själva striden 20% av tiden.

Överlag är känslan hittills att cirkus
80% varit att springa runt och prata med folk och 20% till faktiskt ”gameplay”.

Fortsätter hela spelet såhär, eller blir det en annan balans av gameplay och cutscenes/story längre fram?

Håller med, tyckte storyn känns ganska platt, tycker inte man blir indragen som de gamla AC spelen^^

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Manett:

Mitt spel funkar också kalas nu efter att jag ominstallerat hela spelet. Dock har min Xbox One kontroll som fungerat klanderfritt i flera år plötsligt börjat tappa kontakt med datorn hela tiden när jag spelar Valhalla vilket är väldigt synd.. Verkar aldrig få spela detta spel problemfritt haha.

Prova att stänga av ditt 2.4ghz wifi där hemma. Jag gjorde det och fick markant bättre prestanda i både min Xbox Elite 2-kontroll men också många BT-enheter. Kör bara 5ghz nuförtiden.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Kör det på PS5. Tycker det är ganska kul i england att härja runt. Problemet är att jag ska till nya områden i main questen och måste vara 160 eller 220 power level så jag märker att det kommer nog bli lite "grind" nu.

Så spelet kanske faller platt eller så har jag missat nån content, Jag är 120 nu.

On another note, Jag gillar verkligen att jag inte behöver vara en smygande fegis längre i AC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TreD:

Kör det på PS5. Tycker det är ganska kul i england att härja runt. Problemet är att jag ska till nya områden i main questen och måste vara 160 eller 220 power level så jag märker att det kommer nog bli lite "grind" nu.

Så spelet kanske faller platt eller så har jag missat nån content, Jag är 120 nu.

On another note, Jag gillar verkligen att jag inte behöver vara en smygande fegis längre i AC.

Går ändra svårighetsgrad också. Du blir otroligt fort overpowered så det kanske är en bättre väg för att få lite tuggmotstånd hela liret ut utan att ha en massa meningslösa grindtimmar. Det finns sjukt mycket sånt i valhalla. Det är ett tomt spel de har fyllt med repetitiva uppdrag. Stor varning gällande expansionerna då de väldigt illa döljer att de fortsätter med exakt samma uppdrag. Finns ingen mening köpa vare sig irland eller paris om man nu inte bara älskar grinden då rekommenderas de.

Jag hade vart mer nöjd med spelet om jag enbart kört Valhalla. Det finns ju tillräckligt antal timmar ok underhållning kanske bara för att jag hade råkat se alla säsonger av vikings precis innan och det var kul att se allt de snott även om storyn är vek och de har tappat bort i stort sett allt som gjort AC bra och minnesvärt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Har spelat runt 3-4 timmar kanske. Känner att det är lite för ”långsamt” och mycket ”dialog” för min del.

Nått av dom första uppdragen var ”åk till en by och bränn ner några vagnar”. Det tog typ 80% av tiden att lyssna på cutscenes och resa dit, sen var själva striden 20% av tiden.

Överlag är känslan hittills att cirkus
80% varit att springa runt och prata med folk och 20% till faktiskt ”gameplay”.

Fortsätter hela spelet såhär, eller blir det en annan balans av gameplay och cutscenes/story längre fram?

Spelet känns ganska "segt" efter man kört kanske 10-20h, känns som man upplevt allt i spelet vid det laget och repeterar bara vad man gjort tidigare därefter. Ja det är mer dialog och resa runt än combat skulle jag säga.
Har själv inga problem med mycket cutscenes men Valhalla har imo väldigt dålig voice acting(speciellt för sekundära karaktärer) och ljud överlag så blev lite jobbigt. Storyn och uppdragen är också enligt mig ganska repetitiva så det är lätt att bli uttråkad i jämförelse med tidigare spel. Så om du redan ogillar cutscenes är det nog inte värt att spela. Combat är inte tillräckligt roligt för att motivera det. Det är mest bara kul i början men känns så obalanserat senare, kör man svåraste difficulty är fiender damage sponges som man spammar med samma attacker tills de dör förutsatt att de inte är någon "för stark" fiende som oneshottar dig med projectiles. Kör man någon enklare difficulty är det så enkelt att man inte ens behöver dodgea eller använda specialattackerna. I vilket fall så känns det inte "givande" att vinna en strid. Orkade själv knappt spela igenom storyn och var riktigt uttråkad vid slutet. Spelade dock nära release så något kan ju ha ändrats vid det här laget.

Folk verkar ju dock gilla det ändå även om jag inte riktigt förstår varför så kanske fortfarande värt för dig att prova en stund till.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Prova att stänga av ditt 2.4ghz wifi där hemma. Jag gjorde det och fick markant bättre prestanda i både min Xbox Elite 2-kontroll men också många BT-enheter. Kör bara 5ghz nuförtiden.

Spelat klart spelet sedan länge men ska prova detta genast Har fortf samma problem fast i andra spel. Kontrollen "disconnectar" med jämna mellanrum.

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Spelet känns ganska "segt" efter man kört kanske 10-20h, känns som man upplevt allt i spelet vid det laget och repeterar bara vad man gjort tidigare därefter. Ja det är mer dialog och resa runt än combat skulle jag säga.
Har själv inga problem med mycket cutscenes men Valhalla har imo väldigt dålig voice acting(speciellt för sekundära karaktärer) och ljud överlag så blev lite jobbigt. Storyn och uppdragen är också enligt mig ganska repetitiva så det är lätt att bli uttråkad i jämförelse med tidigare spel. Så om du redan ogillar cutscenes är det nog inte värt att spela. Combat är inte tillräckligt roligt för att motivera det. Det är mest bara kul i början men känns så obalanserat senare, kör man svåraste difficulty är fiender damage sponges som man spammar med samma attacker tills de dör förutsatt att de inte är någon "för stark" fiende som oneshottar dig med projectiles. Kör man någon enklare difficulty är det så enkelt att man inte ens behöver dodgea eller använda specialattackerna. I vilket fall så känns det inte "givande" att vinna en strid. Orkade själv knappt spela igenom storyn och var riktigt uttråkad vid slutet. Spelade dock nära release så något kan ju ha ändrats vid det här laget.

Folk verkar ju dock gilla det ändå även om jag inte riktigt förstår varför så kanske fortfarande värt för dig att prova en stund till.

Tack för din feedback, jag delar det du skriver 100%. Det är väl helt enkelt så att man kan uppleva och tycka om spel på så vitt skilda sätt att spel kan få riktigt bra recensioner men ändå inte passa ens spelstil.

Precis det du sa om utmaning stämmer, jag tar alltid nån svårighetsgrad i mitten då jag inte har tiden att chansa på att det blir så svårt att man måste perfektionera spelet, men precis som du säger så har all combat hittills känts helt meningslös. Bara spamma lite attack så dör fienderna och sen var det 25 minuter springa runt och titta på cutscenes igen.

Jag ska hoppa på Ghost of tsushima istället och hopps på att det passar mig bättre!
Men känns alltid som ett nederlag/slöseri när man ger upp ett påbörjat spel.

Permalänk
Medlem

Är det värt att göra sönder lerkrukor för att leta loot? Har inte kommit så långt in än men verkar mest vara rätt lite man får ut av det. Kan man träffa jackpot?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Är det värt att göra sönder lerkrukor för att leta loot? Har inte kommit så långt in än men verkar mest vara rätt lite man får ut av det. Kan man träffa jackpot?

Jag upplevde det som att det är väldigt sällan det ger bra loot och inte värt tiden.

Permalänk
Medlem

Är Season pass värt pengen? Läste något om Season 2 men hittar inte riktigt vad det skulle innehålla och om det ingår i Season pass?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Francesc:

Är Season pass värt pengen? Läste något om Season 2 men hittar inte riktigt vad det skulle innehålla och om det ingår i Season pass?

Inte värt expansionerna går helt på tomgång och repeterar uppdragen. Men är det mer av samma du är ute efter så är det jättevärt

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Inte värt expansionerna går helt på tomgång och repeterar uppdragen. Men är det mer av samma du är ute efter så är det jättevärt

Okej det lät ju inte så lockande. Tänkte att Paris skulle leva upp spelet igen men det får nog avvaktas med då.

Permalänk
Medlem

Började spela för några dagar sedan och la in denna fix för att stänga av TAA. Fy fan va mkt snyggare spelet blir utan TAA... helt sjukt att man inte kan stänga av skiten i spelet...

https://www.pcgamingwiki.com/wiki/Assassin%27s_Creed_Valhalla...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Började spela för några dagar sedan och la in denna fix för att stänga av TAA. Fy fan va mkt snyggare spelet blir utan TAA... helt sjukt att man inte kan stänga av skiten i spelet...

https://www.pcgamingwiki.com/wiki/Assassin%27s_Creed_Valhalla...

Tack för det, måste testas senare under dagen.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Tack för det, måste testas senare under dagen.

det blir som ett helt nytt spel, du måste också ställa ner ingame AA till LOW för att det skall stängas av helt.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

det blir som ett helt nytt spel, du måste också ställa ner ingame AA till LOW för att det skall stängas av helt.

Verkar inte fungera längre? Siffrorna hittas inte

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Verkar inte fungera längre? Siffrorna hittas inte

du måste välja att söka med hexa på andra fliken.

http://www.bilddump.se/bilder/20211228125007-78.69.123.172.pn...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

du måste välja att söka med hexa på andra fliken.

http://www.bilddump.se/bilder/20211228125007-78.69.123.172.pn...

Boom!
Tack, var bara skit bakom spakarna!

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem

Köpte spelet för andra gången här om dagen, installerade och datorn kraschar med svartskärm när jag försöker starta det. Tror jag ger upp på AC-serien.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Boom!
Tack, var bara skit bakom spakarna!

blev de stor skillnad?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200