Svart skärm - hur felsöker jag?

Permalänk

Svart skärm - hur felsöker jag?

Har under en längre tid (6 månader) fått svart skärm då och då.
Helt plötsligt så blir skärmen svart och enda sättet att komma tillbaka är att stänga av datorn och starta om.

Jag har under senaste tiden upplevt att det sker oftare.
Men jag kan inte se något mönster i när det sker. Jag har teorier om att det sker när jag har distansmöten igång. Men det kanske är mer för att det då stör som mest....

Jag kan inte se något i Windows loggbok om att det händer något speciellt just innan.
Jag har en teori om att det är min PSU som börjar ge upp, läst lite om att det skulle kunna vara en orsak.

Jag använder min dator inte till speciellt tunga saker. Mest många webbläsareflikar öppna och någon film och lite program igång.
Datorn fungerar i övrigt väldigt felfritt.

Ser inget i aktivitetshanteraren som ser ut att maxa ur. Gott om minne och CPU kvar att använda...

Detta är min hårdvara.

Vad kan jag mer göra för att felsöka?
Min PSU är nog det äldsta i lådan idag förutom moderkortet. CPU, Minne, Grafikkort, lagring har jag bytt med åren. Så det är rätt så gammalt....

Kan jag göra något innan jag går och köper ett nytt?
Om jag ska gå på nytt... tips på ett bra. Ska jag byta något så köper jag gärna något vettigt direkt.

Visa signatur

Chassi: Phanteks XT Pro Ultra Svart | CPU: AMD Ryzen 9 7900X 4.7 GHz 76MB | Moderkort: MSI B650 Gaming Plus WIFI | Nätagg: Corsair RM850x 850W v3 | RAM: Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Be | HDD: Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB | CPUkylning: Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Rekordmedlem

Är det verkligen datorn för har du en usel monitorkabel så skulle det kunna bli så.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Är det verkligen datorn för har du en usel monitorkabel så skulle det kunna bli så.

Ja kanske. Det är inget glapp i kabeln... Men den kanske spökar.

Så klart jag börjar med att byta den.

Visa signatur

Chassi: Phanteks XT Pro Ultra Svart | CPU: AMD Ryzen 9 7900X 4.7 GHz 76MB | Moderkort: MSI B650 Gaming Plus WIFI | Nätagg: Corsair RM850x 850W v3 | RAM: Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Be | HDD: Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB | CPUkylning: Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hjarterkung:

Ja kanske. Det är inget glapp i kabeln... Men den kanske spökar.

Så klart jag börjar med att byta den.

Har du provat starta om skärmen och är det inget annat som visar om datorn funkaar typ att ljudet fortsätter ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ljud brukar va igång när det händer.
Ibland dör ljudet ibland laggar ljudet.

Visa signatur