Right to repair - kan rädda liv!

Permalänk
Avstängd

Right to repair - kan rädda liv!

Jag tittade nyligen på inslag om "Right to Repair" och tänkte mig att nu nämns säkerligen Louis Rossman och visste gjorde han det:

Sedan fick jag reda på att det verkar handla om så mycket mer än att bara kunna byta ut iPhones-batterier åt 12-åringar, det handlar nämligen och liv och död med! Tydligen så har tillverkare i allt fler industrier anammat samma sak, till och med inom hälso- och sjukvården vilket är helt sinnes.

Vissa livsnödvändiga apparater inom sjukvården kan alltså endast lagas av tillverkarnas utskickade reparatörer som i sin tur måste ha med sig något som auktoriserar att de får laga apparaterna annars så vägrar de att tillåtas bli lagade. Exempelvis kan det finnas inbyggda reservdelar i apparaterna som endast kan aktiveras med hjälp av metoden beskriven ovan.

Så vi pratar om att människor kan dö (t.ex. trasig dialysmaskin under användning) för att företags exklusiva reparatörer hade lunchrast och företagens kundsupport vägrade ge auktorisering över telefon. Så nog bannemig ger jag härmed hädanefter mitt stöd för "right to repair"-rörelsen numera när jag först bara trodde att det handlade om bortskämda snorungar med trasiga iPhones.

Sociala medie- och tillverkningsindustrin verkar ha blivit människans senaste största hot... efter klimatet så klart.

Hursomhelst, hur ser RTR-rörelsen ut här i Sverige i skrivande stund?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Å andra sidan kan tillverkarens ”hårda” kontroll göra att det garanterar repareras rätt och med rätt komponenter som garanterar att apparaten faktiskt når upp till de krav som finns. Versus om vem som helst kunde reparera med diverse piratprylar som gör att maskinen slutar fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Å andra sidan kan tillverkarens ”hårda” kontroll göra att det garanterar repareras rätt och med rätt komponenter som garanterar att apparaten faktiskt når upp till de krav som finns. Versus om vem som helst kunde reparera med diverse piratprylar som gör att maskinen slutar fungera.

I vissa fall, kanske.
Men slutklämmen där känns bakvänd; att tillverkarna jobbar som de gör nu med att så gått det går undanhålla både information och komponenter som behövs för reparation, i kombination med att inte villkorslöst själva reparera de egna enheterna, det har väl snarare motsatt effekt i praktiken.
Kunder kommer vända sig åt annat håll för att få apparaterna de äger reparerade, och försöken att motverka att reparation ska vara möjlig garanterar väl snarast att utomstående kommer löpa större risk att göra fel samt att de inte har något annat väl än att använda piratprylar eller återvunna komponenter från andra trasiga enheter.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ja jag skulle då rakt inte vilja att vem som helst reparerade en dialysmaskin om jag var tvungen att använda en sån...

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Ja jag skulle då rakt inte vilja att vem som helst reparerade en dialysmaskin om jag var tvungen att använda en sån...

de är lungt, praktikanten fixar det

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Vissa livsnödvändiga apparater inom sjukvården kan alltså endast lagas av tillverkarnas utskickade reparatörer som i sin tur måste ha med sig något som auktoriserar att de får laga apparaterna annars så vägrar de att tillåtas bli lagade. Exempelvis kan det finnas inbyggda reservdelar i apparaterna som endast kan aktiveras med hjälp av metoden beskriven ovan.

Så vi pratar om att människor kan dö (t.ex. trasig dialysmaskin under användning) för att företags exklusiva reparatörer hade lunchrast och företagens kundsupport vägrade ge auktorisering över telefon. Så nog bannemig ger jag härmed hädanefter mitt stöd för "right to repair"-rörelsen numera när jag först bara trodde att det handlade om bortskämda snorungar med trasiga iPhones.

Här har du ändå tänkt rejält fel. Utförs inte reparationer av medicinsk apparatur korrekt och med rätt delar så finns en stor risk att människor kommer att dö på grund av felaktigt utförda reparationer. Medicinsk utrustning är inte direkt det område där man vill att reparationer utförs av någon utan kunskaper enligt instruktioner de hittat på nätet och med delar från Aliexpress. I dessa fall så finns goda skäl till att alla reparatörer måste ha genomgått tillverkarens utbildning på maskinerna och att enbart original-delar används. Har en tillverkare av medicinsk utrustning dyr och dålig service, byt då till en annan leverantör istället - det är trots allt utrustning som sällan köps av konsumenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Här har du ändå tänkt rejält fel. Utförs inte reparationer av medicinsk apparatur korrekt och med rätt delar så finns en stor risk att människor kommer att dö på grund av felaktigt utförda reparationer. Medicinsk utrustning är inte direkt det område där man vill att reparationer utförs av någon utan kunskaper enligt instruktioner de hittat på nätet och med delar från Aliexpress. I dessa fall så finns goda skäl till att alla reparatörer måste ha genomgått tillverkarens utbildning på maskinerna och att enbart original-delar används. Har en tillverkare av medicinsk utrustning dyr och dålig service, byt då till en annan leverantör istället - det är trots allt utrustning som sällan köps av konsumenter.

Men själva önskan här är väl i grund och botten i princip att få tillgång till servicehandboken och möjlighet att köpa reservdelar? Att förkasta den önskan med argument om att då kommer folk göra fel och köpa delar från Aliexpress verkar lite bakvänt, önskan grundar sig ju i att kunna göra ett bättre jobb än det som redan görs idag.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Rekordmedlem

Ett större verkligt problem är nog att USA är det enda rika landet i världen som inte erbjuder ett offentligt socialförsäkringssystem, de har världens i särklass dyraste sjukvård och mediciner pga att det sköts privat.
Och jag antar att man även försöker vinstoptimera på utrustningen framför att se till att den fungerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av PlogarN97:

Skrivet av Cad_edis:

Jag tror ni missar att sådana kontrollfunktioner redan existerar i de miljöer som kräver det. Ett sjukhus skulle inte låta någon okvalificerad reparera utrustningen med tveksamma tredjepartsdelar - om inte omständigheterna så kräver (jämför exempelvis omständigheterna vid ett fältsjukhus i krigsmiljö mot ett etablerat sjukhus i ett rikt land). Ett flygbolag släpper inte in Jeppe från gatan i cockpit för att löda lite innan start och så vidare.

En tillverkare som tillhandahåller instruktioner, reservdelar, support etc. för att underlätta underhåll har också betydligt mycket större pondus att säga "den här biten måste kalibreras av oss" när de förenklar de bitar som inte är lika avgörande, istället för att försöka låsa ner så mycket som möjligt och säga "Aja baja!".

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av FX9:

Tanken är ju att det skall finnas en eller flera tekniska ansvariga som skall ha tillgång till servicemanualer, reservdelar, med mera, för att kunna underhålla på egen hand när livsviktiga maskiner krånglar precis som det finns IT-snubbar som på serverhallar för liknande uppgifter. För inte ska väl IT-snubben behöva ringa Bill Gates för att fråga om lösenordet för att logga in på Windows XP-datorn igen för att strömmen kom tillbaka på sjukhuset?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Låter det troligt?
Sjukhuset riskera att stämmas så de lär inte chansa på Leif på hörnan, problemet nu är ju att delvis kan de inte vända sig till andra än tillverkaren men de hade de kunnat om reparationsmanualer och delar fanns tillgängligt, sedan blir maskiner ersatta med nya och företag slutar erbjuda service pga "end of life" trots att maskinen fungerar felfritt, vilket gör att det kostar betydligt mer. Du får även situationer där företag prisar, inte för faktiskt kostnad utan för att de vet att de kan.

Men visst, ta situationen att du behöver dialys akut du får två alternativ där dialysmaskinen exempelvis behöver en ny basic del men som bara visar felmeddelande.

1. Sjukhuset har inte råd eller tillverkaren inte tid att komma och fixa den just då och deras egna tekniker kan inte göra något för att den inte har rätt mjukvara för att signera en ny del och den får inte heller tag på originaldelar. Dialysmaskinen fungerar inte och du dör.

2. En utbildad och certifierad tekniker med service manual och originaldelar men som inte jobbar på just det företag som tillverkat och har tilliten av sjukhuset byter delen på 20 min och du får dialys.

Vilket scenario väljer du?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Right to repair är väldigt viktigt och en bra rörelse.
Jag gillar dock inte om man använder exempel till livsviktig sjukvårdsutrustning, styrsystem på flygplan, kärnkraftverk, säkerhetsanordning för kärnvapen och likande som exempel när folk borde få reparera själva. Det förstör liksom fokus på frågan Right to repair och dess konsekvenser.

Lite som en debatt om övervakning ska få tillåtas eller ej och där första stället man vill ha kameror på är toaletter.

Right to repair handlar om att allt mer utrustning går emot att tillverkaren spärrar för att på egen hand kunna åtgärda fel. Detta gäller alla branscher och en hård drabbad är jordbruket med deras nya traktorer. Detta är dock en fråga som inte är helt svartvit och det är upp till debatt. Om man själv är inne och pillar på ett styrsystem för en traktor som kostar 2 miljoner, ska då tillverkaren helt kunna frånskriva sig garantin? En bra fråga. Samtidigt ska tillverkare kunna tillåta hur extrem inlåsning som helst, där vanliga slitagesaker inte går att ersätta med något annat?

När det gäller Apple så går de emot att låsa in mer och mer, de känner av om man har bytt batteri eller skärm och man får ett felmeddelande. Det enda Apple behöver göra för att helt spärra är att ändra en enda kodrad på distans. Man kan spekulera varför det inte är helt spärrat. Jag själv tror att Apple inte vågar för då kommer Right to repair rörelsen få bränsle till deras eld och det kommer slå så hårt tillbaka. -Om man i extremfallet ej kan byta batteri själv.

Andra saker som kameran, ja de går inte lika ofta sönder och kanske börjar de med att spärra där. De har nu låst ut vissa saker som faceId.

*edit*
Men kort svar på sjukhusutrustning. De borde vara öppna så folk kan laga dem själv. När dessa utrustning är lagade så är de ej längre godkända och får ej användas. Kanske kan de då sälja dem vidare till fattiga länder som nu saknar utrustning.
De kan dock ta in auktoriserade reparatörer, fast då blir det ju exakt samma som inlåsningen..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PlogarN97:

Jovars, men det är ju därför det fanns(?) eller fortfarande finns(?) något som heter "auktoriserade reparatörer" som exempelvis bilverkstäder som hade "auktorisering/tillstånd" att laga särskilda bilmärken och bilmodeller för att de hade lämpliga reservdelar, lämplig utrustning, och korrekt kunnande för det.

Jag tänker mig att detta skall utökas till fler produkter än enbart bilar så personer som Mr. Rossman och liknande kan laga produkter till priser som är flera gånger billigare än när man tvingas gå direkt till tillverkaren. Självfallet är det då som det är pga. vinstsyftet.

Fast jag är förvånad över att fler tillverkare inte har börjat pressa ännu mer för ännu mer planerat åldrande så de kan tajma med nya lanseringar varje år (ja, jag är cynisk och lite "wanna see the world burn/drown")!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Right to repair är väldigt viktigt och en bra rörelse.
Jag gillar dock inte om man använder exempel till livsviktig sjukvårdsutrustning, styrsystem på flygplan, kärnkraftverk, säkerhetsanordning för kärnvapen och likande som exempel när folk borde få reparera själva. Det förstör liksom fokus på frågan.

Lite som en debatt om övervakning ska få tillåtas eller ej och där första stället man vill ha kameror på är toaletter.

Right to repair handlar om att allt mer utrustning går emot att tillverkaren spärrar för att på egen hand kunna åtgärda fel. Detta gäller alla branscher och en hård drabbad är jordbruket med deras nya traktorer. Detta är dock en fråga som inte är helt svartvit och det är upp till debatt. Om man själv är inne och pillar på ett styrsystem för en traktor som kostar 2 miljoner, ska då tillverkaren helt kunna frånskriva sig garantin? En bra fråga. Samtidigt ska tillverkare kunna tillåta hur extrem inlåsning som helst, där vanliga slitagesaker inte går att ersätta med något annat?

När det gäller Apple så går de emot att låsa in mer och mer, de känner av om man har bytt batteri eller skärm och man får ett felmeddelande. Det enda Apple behöver göra för att helt spärra är att ändra en enda kodrad på distans. Man kan spekulera varför det inte är helt spärrat. Jag själv tror att Apple inte vågar för då kommer Right to repair rörelsen få bränsle till deras eld och det kommer slå så hårt tillbaka. -Om man i extremfallet ej kan byta batteri själv.

Andra saker som kameran, ja de går inte lika ofta sönder och kanske börjar de med att spärra där. De har nu låst ut vissa saker som faceId.

Det förstör inte fokus, du har isf misstolkas right to repair. Målet är inte att du ska kunna laga styrsystem på flyg om du känner för det eller liknande utan att en utbildad person som vet vad den gör ska kunna få tag i manualer och delar för att kunna göra en korrekt lagning. Right to repair har inget direkt emot originaldelar eller kodade IDn på dem etc, de har problem med att ingen utom Apple exempelvis har dem eller kan få tag på dem.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ferrat:

2. En utbildad och certifierad tekniker med service manual och originaldelar men som inte jobbar på just det företag som tillverkat och har tilliten av sjukhuset byter delen på 20 min och du får dialys.

Exakt det där jag menar och troligen vad hela RTR-rörelsen handlar om i slutändan.

Möjliggör för fler aktörer än enbart tillverkarna att kunna göra kvalificerade reparationer.

Att det enbart skulle dyka upp okvalificerade aktörer låter nästan som en konspirationsteori från tillverkarnas håll för att fortsätta ta orimligt betalt bara för att de har monopol på reparationerna. Sociala medier leder snabbt till att bluffmakare exponeras ändå så.

Men nej, "då tjänar ju stackars mångmiljardvinsttillverkaren för lite pengar! T_T"

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har svårt att se att detta kan appliceras rakt av på Sverige? I USA finns det ett helt annat tänk och där är det pengarna som styr. Själv är jag glad över att det krävs kvalificerad och utbildad personal för att reparera och underhålla känslig utrustning. Du kan ju kolla lite på youtube hur det ser ut i t.ex. i vissa östatsländer där inga som helst säkerhetstänk eller rutiner verkar existera inom vissa yrkesgrupper.

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Ferrat:

Right to repair har inget direkt emot originaldelar eller kodade IDn på dem etc

I rätt sammanhang, skall påpekas. Motorgräsklipparen hemma i trädgården skall inte kräva orginaldelar eller annat sådant jox då den kan repareras av valfri person som har lite erfarenhet av sådant, medan kraven naturligtvis tillåts öka ju större konsekvenserna av felaktigt handhavande blir.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Det förstör inte fokus, du har isf misstolkas right to repair. Målet är inte att du ska kunna laga styrsystem på flyg om du känner för det eller liknande utan att en utbildad person som vet vad den gör ska kunna få tag i manualer och delar för att kunna göra en korrekt lagning. Right to repair har inget direkt emot originaldelar eller kodade IDn på dem etc, de har problem med att ingen utom Apple exempelvis har dem eller kan få tag på dem.

Jo det förstör fokus om man fokuserar på de mest extrema fallen för behovet av Right to repair, där det tydligt finns problem vid reparationer av ej auktoriserad personal. Är personen auktoriserad, ja då kan den idag köpa reservdelar av tillverkaren, men andra kan ej göra det.
Med långt ifrån all utrustning är så kritisk och det är där Right to repair är viktig. T.ex. fokusera på rättigheter att kunna byta batteri på sin mobiltelefon, medans rättigheten att själv kunna byta batteri på sin pacemaker, ja det kan man diskutera. Men det är bland de mest extrema fallen och är dåligt exempel på när behovet behövs. Man ger bara motståndarna lätta argument emot det man driver.

Right to repair är sedan en rörelse. Precis som alla rörelser så har de lite olika fokus. Beroende på vem man frågar kan man få lite olika svar. Men ofta handlar det endast om att själv kunna laga delar och själv kunna köpa saker.

*edit*
Jag sysslar lite med jordbruk. Där man genom diverse papper måste skriva under att all utrustning är CE märkt. Och ingen modifikation av någon utrustning får finnas för då är produkten ej längre CE märkt. Det handlar alltså inte ett skit om vad tillverkaren säger, man har ej rätt att ändra något ändå. (det har med jordbruksbidraget och svenska staten att göra)
och inte nog man få skriva på papper att allt är CE märkt och inga modifikationer. Man tvingas betala en kontrollant som springer runt och kollar, tur att denna är inkompetent.

Och sjukhusutrustning, ja där är det såklart ännu mer extremare krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Låter det troligt?
Sjukhuset riskera att stämmas så de lär inte chansa på Leif på hörnan, problemet nu är ju att delvis kan de inte vända sig till andra än tillverkaren men de hade de kunnat om reparationsmanualer och delar fanns tillgängligt, sedan blir maskiner ersatta med nya och företag slutar erbjuda service pga "end of life" trots att maskinen fungerar felfritt, vilket gör att det kostar betydligt mer. Du får även situationer där företag prisar, inte för faktiskt kostnad utan för att de vet att de kan.

Men visst, ta situationen att du behöver dialys akut du får två alternativ där dialysmaskinen exempelvis behöver en ny basic del men som bara visar felmeddelande.

1. Sjukhuset har inte råd eller tillverkaren inte tid att komma och fixa den just då och deras egna tekniker kan inte göra något för att den inte har rätt mjukvara för att signera en ny del och den får inte heller tag på originaldelar. Dialysmaskinen fungerar inte och du dör.

Lär inte hända då våran sjukvård är så fungerande att jag slipper välja, samt leverantörerna sköter sitt jobb med akutpersonal i standby skulle det bli en fråga om liv eller död.

Alternativt kommer jag flytas till ett annat sjukhus med en fungerande dialysmaskin.

Jag tycker hela grejen med att kunna reparera grejjer och diskussionen däromkring är löjlig att dra in i sjukvården. Håll den till konsumentprodukter är min åsikt.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag sysslar lite med jordbruk.

Inom jordbruket är det mycket väsen om rätt att reparera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Inom jordbruket är det mycket väsen om rätt att reparera.
https://www.youtube.com/watch?v=EPYy_g8NzmI

Bra länk, jag har dock redan sett den.

Right to repair är en mycket komplicerad fråga med inte endast ett ja eller nej svar. På traktorsidan, säger tillverkare att folk får göra vad de vill. Så skulle de samtidigt kunna säga att garantin vid ändringar också slutar att gälla.

Så frågan bör diskuteras och det bör försöka få fram flummiga regler. Vissa saker som mobilbatteri kan ju stater bara lagstifta, men stater kan ju inte göra så om alla delar på alla maskiner.

Jag själv köpte för ett tag sedan en skaft dammsugare. Där ett nytt batteri kostar typ likamycket som hela dammsugaren. Kanske skulle stater där kräva generella batterier för viss utrustning? Och någon säger nej priset har inget med right to repair att göra. Så är det som sagt en rörelse som beskriver ett av de många olika problemen. Där jag som jag skrev sa inte finns ett ja eller nejsvar på frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Om valet stod mellan en "pirat-reparerad" dialys-maskin alls, och ingen/en trasig dialys-maskin skulle du såklart välja den "pirat-reparerade".

Sen förstår jag inte, tror du att det är någon slags ubermensch som reparerar dialys-masinen idag som gör något som inte "alla" skulle kunna göra med rätt förutsättningar, förutsättningar som idag undanhålls?

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ett större verkligt problem är nog att USA är det enda rika landet i världen som inte erbjuder ett offentligt socialförsäkringssystem, de har världens i särklass dyraste sjukvård och mediciner pga att det sköts privat.
Och jag antar att man även försöker vinstoptimera på utrustningen framför att se till att den fungerar.

Sjukvården i USA är väldigt skev, men att säga att det beror på att det är privat är lite fel.

Det finns många länder med privat sjukvård som inte är i närheten av lika dyra som USA, trots väldigt bra vård.

Ett exempel är Sydkorea. Jag var bosatt där ett tag och sjukvården är exceptionellt bra, och inte speciellt dyrt även om man betalar ur fickan.

I USA beror det snarare på att sjukvården mjölkar försäkringsbolagen för att de kan. Inte för att vården är så dyr egentligen.

Permalänk
Medlem

Tillverkarna kan ju även se till att deras produkter blir lättare att reparera, då behöver det ju inte vara nåt problem om sjukhuset IT-kille/vaktis utför lättare reparationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jovars, men det är ju därför det fanns(?) eller fortfarande finns(?) något som heter "auktoriserade reparatörer" som exempelvis bilverkstäder som hade "auktorisering/tillstånd" att laga särskilda bilmärken och bilmodeller för att de hade lämpliga reservdelar, lämplig utrustning, och korrekt kunnande för det.

Jag tänker mig att detta skall utökas till fler produkter än enbart bilar så personer som Mr. Rossman och liknande kan laga produkter till priser som är flera gånger billigare än när man tvingas gå direkt till tillverkaren. Självfallet är det då som det är pga. vinstsyftet.

Fast jag är förvånad över att fler tillverkare inte har börjat pressa ännu mer för ännu mer planerat åldrande så de kan tajma med nya lanseringar varje år (ja, jag är cynisk och lite "wanna see the world burn/drown")!

Nu förstår jag inte dig, främst ditt första tycke. Apple tillåter ju auktoriserade verkstäder, vilket är något exempelvis roosman är emot.

Här kan du finna lista på apples auktioniserade verkstäder

https://locate.apple.com/se/sv/

Permalänk
Inaktiv

Har jag köpt nåt är det mitt och då gör jag vad jag vill med det inklusive reparerar det om det är möjligt. Jag bestämmer också vem som ska utföra reparationen och är det under garanti så ska det göras gratis/bytas ut helt kostnadsfritt utan fraktkostnad för mig. Det ska även finnas vilja till goodwill från tillverkaren att byta/reparera om man ligger i gränslandet där garantin precis gått ut. Detta oavsett var i världen tillverkaren håller till annars ska man inte ha lov att sälja här.

Permalänk
Sötast

Yikes.

Jag är allt för right to repair.
Men inte när det gäller sjukvårdsutrustning, flygplan och annat kritiskt.

Där skall certifierad personal vara de enda som får reparera.
Här kanske man istället skall kravställa att tillverkare måste erbjuda att utbilda och certifiera egen personal om man köper deras hårdvara.

Jobbar själv med sjukvård och kan säga att exemplet om att en ledig tekniker skulle rädda ett liv är rent av löjligt.

Om sjukhuset endast har en tillgänglig maskin, inga reserver och inga nödrutiner då är det dags att stänga sjukhuset för liv kommer att förloras oavsett.

I kritisk sjukvård så kör man inte på marginalen till att börja med och om en tekniker försenas en dag, en vecka eller en månad skall kvitta.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon317915:

Har jag köpt nåt är det mitt och då gör jag vad jag vill med det inklusive reparerar det om det är möjligt. Jag bestämmer också vem som ska utföra reparationen och är det under garanti så ska det göras gratis/bytas ut helt kostnadsfritt utan fraktkostnad för mig. Det ska även finnas vilja till goodwill från tillverkaren att byta/reparera om man ligger i gränslandet där garantin precis gått ut. Detta oavsett var i världen tillverkaren håller till annars ska man inte ha lov att sälja här.

Så då är du nog också emot att USA företag har lagt geografiska spärrar i maskiner, inga "följa lag" spärrar utan bara för att göra dem oanvändbara på "fel" plats för att försöka kontrollera marknaden, främst strypa beghandel.
Det är underligt att inte telefonbolagen gett sig på sånt för det vore ju enkelt att döda all privat beghandel på telefoner med en finurlig mjukvara som bara tillåter ägarbyten via en auktoriserad butik.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Allexz:

Yikes.

Jag är allt för right to repair.
Men inte när det gäller sjukvårdsutrustning, flygplan och annat kritiskt.

Där skall certifierad personal vara de enda som får reparera.
Här kanske man istället skall kravställa att tillverkare måste erbjuda att utbilda och certifiera egen personal om man köper deras hårdvara.

Jobbar själv med sjukvård och kan säga att exemplet om att en ledig tekniker skulle rädda ett liv är rent av löjligt.

Om sjukhuset endast har en tillgänglig maskin, inga reserver och inga nödrutiner då är det dags att stänga sjukhuset för liv kommer att förloras oavsett.

I kritisk sjukvård så kör man inte på marginalen till att börja med och om en tekniker försenas en dag, en vecka eller en månad skall kvitta.

Certifierad av vem? Att kravställa patientsäkerhet och liknande är ett jobb för reglerande myndigheter, inte för tillverkarna.

Det är nog ingen som på riktigt tycker att Leifs kebab och telefonreparation ska få reparera dialysmaskiner utan att någon kollat att han har den nödvändiga kompetensen och delarna. Däremot ifrågasätter man om det är just tillverkaren av maskinen som ska bestämma över detta.

Att tredjepartstillverkare ska få tillverka reservdelar och tillhandahålla tjänster utan att begränsas av den ursprungliga tillverkaren är inte konstigare än att vi har en hel hylla full av olika "kopior" av läkemedel, och att myndigheterna sätter i system att köpa billiga generiska kopior av läkemedel för att spara stora mängder pengar inom den offentliga sjukförsäkringen, vilket alla (förutom läkemedelsföretag som helst vill ta betalt hur mycket som helst) vinner på. Ingen dör av att man får en Paracetemol Apofri istället för en Alvedon, till exempel. Eller insulinnålar som det inte står Novo Nordisk på.

Den här typen av inlåsning bakom specialkoder etc är bara ett sätt för tillverkarna att ha kontroll över marknaden för reservdelar. Luras inte av att det handlar om patientsäkerhet, för där kommer inget företag ta mer ansvar än vad som avkrävs dem av myndigheter och deras kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Om valet stod mellan en "pirat-reparerad" dialys-maskin alls, och ingen/en trasig dialys-maskin skulle du såklart välja den "pirat-reparerade".

Sen förstår jag inte, tror du att det är någon slags ubermensch som reparerar dialys-masinen idag som gör något som inte "alla" skulle kunna göra med rätt förutsättningar, förutsättningar som idag undanhålls?

Jag har redan svarat på den frågan i ett annat inlägg.

Ubermench, absolut inte, men nån som har koll på grejjerna.

Jag håller gärna den här diskussionen kring vad jag tycker är vettigt: nämligen produkter för slutanvändare, inte företag.

Visa signatur