TB4 är typ samma skit som usb 4.0. Ja, det är någon förbättring, men det var inte mycket. Thunderbolt kom med en drös säkerhetsrisker och det är ingen öppen standard. Såklart de inte vill betala intel licenspengar för detta.
Jag påstår att andelen användare som skulle få en bättre upplevelse om de hade en docka som de anslöt med en enda kabel och de kunde koppla på "precis vad de ville" på denna utan prestandaproblem är stor. Problemet idag är att dockor främst är för kontorsjobb och man helst inte ska ha för höga krav. Av olika orsaker som pris och prestanda så är det få konsumenter som ens efterfrågar dockor.
Den gruppen som köper dyra laptops gamers, ja, de vill ju knappast ha en docka som hindrar deras 144Hz etc.
Så jag väntar på snabbare portar för att produkterna då ska bli bättre och efterfrågan senare blir större.
Det blir lite som när man runt år 2005 diskuterade platt-tv på forum, där många sa att konsumenter har inget behov att betala hutlös mycket pengar för dessa platttv med en massa brister. Men när bristerna minskades så ökades efterfrågan.
Och just en docka som man kopplar i sin laptop som har precis allt vad man man tänkas koppla i i laptoppen, känns för mig som en sak som väldigt många skulle vilja ha om det fungerade bra.
TB4 är snabbt, vad är det för säkerhetsrisker?
Ja mycket är licenser men det är väl AMD som är snåla och inte vill betala för det. Tror du också behöver betala för annat