Det är nu det ska avgöras: Felix vs Heinz

Permalänk

Jag tror man gillade felix som barn, men som vuxen växlar 87% av alla till Heinz, kanske har något att göra med hur smaklökarna förändras i vuxen ålder.

Permalänk
Medlem

Heinz! Felix flaska är ju totalt värdelös när det börjar ta slut, halsen är för bred så är det lite kvar blir det bara ett sprut och pruttande ur flaskan så det skvätter över hela bordet. Att man inte kan designa den bättre är skamligt.

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem

Heinz om jag måste välja, men korven har endast senap, burgaren har också bara senap om inte något helt annat, och köttbullarna med makaroner har troligtvis t.ex. vitlökssås/sriracha istället.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Är det ens en fråga? Finns bara Heinz för mig. Dessvärre är min mindre begåvade äkta hälft från den mörka sidan så vi har båda märkena i kylen.

Äter folk som äter Felix ketchup slotts senap också…?

Nu hamnade du inne på mitt område, vad äter du för senap?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Läste att någon nämnde Mutti ketchup, googlade den och den håller sig bara fem dagar efter att man öppnat flaskan. Så det går ju bort här hos oss, det kan ju gå två veckor mellan ketchupanvändandet.

Permalänk
Inaktiv

Heinz är god men för rinnig. Kör därför felix utan socker eller mindre socker.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av KplSteiner:

Läste att någon nämnde Mutti ketchup, googlade den och den håller sig bara fem dagar efter att man öppnat flaskan. Så det går ju bort här hos oss, det kan ju gå två veckor mellan ketchupanvändandet.

Står 20 dagar på flaskan. Det gör det ju på de flesta majonäsburkar också (typ fem dagar), nog håller de betydligt längre om man inte ställer dem i direkt solsken.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Skrivet av RVX:

Saknar valet Hatar ketchup
Ketchup är i min mening en övertagare av andra smaker och får dom att försvinna. Kan endast ha det på korv me brö.

Skrivet av Andreaz1:

Hade ingen aning om att ketchup var ett så passionerat ämne. Själv saknar jag "billigast på hyllan" som alternativ då jag äter det så sällan och inte känner någon skillnad.

Håller med dessa bägge pojkar.

Kan tvinga i mig Heinz om de redan ä påsmetat men hälst utan oavsett maträtt.

har nog inte hanterat en flaska ketchup sen jag flyttade hemifrån för sådär 15 år sen

har aldrig gillat ketchup. makaroner ska ätas stuvade till isterband å till sina hemlagade vildsvinsköttbullar serveras givetvis Potatis, lingon, löksås och Västervikssenap (johnnys sötstarka om de kniper).

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Blev förvånad när jag snackade med en engelskman som aldrig i hela sitt liv hört talas om att spruta ketchup på sin pasta... Var tvungen att googla.

"Jam and meat may be an odd combination but it pales in comparison to this utter sacrilege. Apparently making or opening a jar of sauce is just too taxing, so ketchup on pasta isn't just a late-night last resort for hungry college students, but is actually commonplace in many Swedish households and even served at some of the hot dog and burger stands around Stockholm."

"Another weird thing that is here is their pasta dishes. It’s not like the pasta taste weird or looks different, but it is what they put on top. My host family will occasionally make pasta dishes, so I am now used to weird topping. What is it? Ketchup! Yup, in Sweden, many people will put ketchup on their pasta dishes instead of a marinara sauce. I found this extremely weird, but have slowing been eating it and am getting used to the taste. I plan on going back to Colby and and doing this just to see the weird stares that I will get from people."

Personligen tycker jag det är jävligt bekvämt att slippa göra såser till min pasta, slänger på lite ketchup, in i käften och sen fortsätter dagen!

Permalänk
Medlem

Brukar gå mer på priset när det gäller ketchup än tillverkaren.

I de fall man bryr sig mer om smaken blir det bättre med annat än ketchup ändå. T.ex blanda pesto i pastan, eller mer ren tomatsås.

Permalänk
Medlem

Felix äter jag aldrig, så äkligt. Använder mest Heinz, men börjat använda Slotts till pommes och Mutti till typ köttfärssås.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

USCH...

0:41-0:49 i videon illustrerar min syn på ketchup.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Ganska svårt att bestämma mig, spelar egentligen ingen roll. Upplever att Felix har en lite fastare konsistens, smaken känner jag nog ingen skillnad på alls.

Röstade på Sverige.

Permalänk
Medlem

Heinz, damen älskar felix så det blir alltid fight i affären men nu har jag hittat en bjässe på 2kg heinz så det kommer räcka ett tag!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Saknar alternativet "ketchup är vidrigt".

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jag tror man gillade felix som barn, men som vuxen växlar 87% av alla till Heinz, kanske har något att göra med hur smaklökarna förändras i vuxen ålder.

Där satt den!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig i mitt liv få för mig att köpa felix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Nu hamnade du inne på mitt område, vad äter du för senap?

Västervikssenap till i princip allt om inte recept där senap ingår som ingrediens explicit uttrycker något annat ex. att det skall vara dijonsenap.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Avstängd

Heinz självklart, Felix smakar som den passar på dagis. Hellmans kan funka i nödfall också.

Angående senap så fick jag lite avsmak för alla vanliga för ett tag sedan, så det blev bara dijon för mig i ett antal år. Nu händer det att jag kör lite vanlig, grov eller stark av något slag.

Permalänk
Medlem

Kanske lite speciell men Felix i mat och Heinz på mat. Måste jag välja en så är det Heinz. Sambon är dock Felixfrälst så blir Felix hemma (den med mindre socker).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Äter inte ketchup...för mycket socker (eller sötningsmedel).

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem

Trodde Heinz skulle vara mer överlägset i omröstningen, Felix går ju inte att äta.

Permalänk
Medlem

Dags för LäskClockers att göra en avstickare i ketchupvärlden och köra ett avsnitt KetchupClockers?

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Jävligt längesedan jag köpt eller ätit Felix. Flaskan hemma är Heinz. Tror man blivit lite färgad av att varenda restaurang i staterna (som inte var *för* fin, förstås) stolt brukade ställa fram Heinz-flaskor på alla bord. Som att det är salt, peppar och Heinzketchup som är de tre viktiga tillbehören.

Felix är jämförelsevis något lokalt påhitt. Har förstått det som att man ska ha svårt att tycka illa om den i blindtest men sen finns det ju dom som på riktigt tycker att Max har dom bästa hamburgarna också.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Vi hade faktiskt en mycket intressant diskussion om detta på jobbet för några år sedan!

Eftersom vi under diskussionen hade tillgång till både en flaska Felix och Heinz så gjorde några som var extra passionerade ett blindtest, så har vi svaret vilken de faktiskt föredrar och om de kan identifiera vilken som var vilken tänkte vi. Något alla deltagare trodde skulle bli rätt lätt för Felix är ju fylld med socker för att barn ska gilla det. Typ. De var alla i lag Heinz med andra ord.

Jag deltog inte vill jag minnas eftersom en av flaskorna var min (Felix) och jag hade ju haft det till maten. Så risk att jag kan identifiera lättare pga jag nyligen ätit det. Men många andra deltog.

En kollega var extremt kategorisk och självsäker. Ingen Felix i hans hem minsann, översockrat mög för barn! Men i blindtestet trodde han att Felix var hans kära Heinz! Alla asgarvade ju och avslöjade vilken som var vilken och i all hast så glömde vi ju få svaret vilken han tyckte var godast av dem så det höll han för sig själv, touché, 1-1

Alla andra som deltog i blindtestet svarade också fel förövrigt. Alla trodde Felix var Heinz, för den tyckte de var godast i testet.

Efter testet kollade vi på flaskorna och insåg ju att det var Heinz som innehöll mer socker dessutom, den innehöll också mer ättika så det var därför den framstår som mindre söt utan lite mer syrlig drog vi som slutsats vill jag minnas.

Summa summarum, Felix avfärdades som sockrat slisk för barn av majoriteten. Men det blev Felix som vann blindtestet och som vi också insåg innehöll mindre socker av de två. Intressant resultat tyckte jag xD

Med allt detta sagt föredrar jag Felix, vi har alltid haft det hemma när man var mindre så det fortsatte man liksom bara mas. Men! Jag har faktiskt inget emot Heinz.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Avstängd

Heinz smakar rävgift.

Permalänk
Medlem

Felix stevia

Permalänk
Medlem

Samma skit.
Äter ytterst sällan ketchup här hemma, men när jag väl gör det vill jag ha någon med lite mer smak, så i brist på Texas Longhorns jalapeñoketchup så står det nu en flaska Felix svartpepparketchup i kylen. Den har nog öppnats två gånger sedan den köptes någon gång i våras(?), så det är inte direkt någon rykande åtgång.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Vi hade faktiskt en mycket intressant diskussion om detta på jobbet för några år sedan!

Eftersom vi under diskussionen hade tillgång till både en flaska Felix och Heinz så gjorde några som var extra passionerade ett blindtest, så har vi svaret vilken de faktiskt föredrar och om de kan identifiera vilken som var vilken tänkte vi. Något alla deltagare trodde skulle bli rätt lätt för Felix är ju fylld med socker för att barn ska gilla det. Typ. De var alla i lag Heinz med andra ord.

Jag deltog inte vill jag minnas eftersom en av flaskorna var min (Felix) och jag hade ju haft det till maten. Så risk att jag kan identifiera lättare pga jag nyligen ätit det. Men många andra deltog.

En kollega var extremt kategorisk och självsäker. Ingen Felix i hans hem minsann, översockrat mög för barn! Men i blindtestet trodde han att Felix var hans kära Heinz! Alla asgarvade ju och avslöjade vilken som var vilken och i all hast så glömde vi ju få svaret vilken han tyckte var godast av dem så det höll han för sig själv, touché, 1-1

Alla andra som deltog i blindtestet svarade också fel förövrigt. Alla trodde Felix var Heinz, för den tyckte de var godast i testet.

Efter testet kollade vi på flaskorna och insåg ju att det var Heinz som innehöll mer socker dessutom, den innehöll också mer ättika så det var därför den framstår som mindre söt utan lite mer syrlig drog vi som slutsats vill jag minnas.

Summa summarum, Felix avfärdades som sockrat slisk för barn av majoriteten. Men det blev Felix som vann blindtestet och som vi också insåg innehöll mindre socker av de två. Intressant resultat tyckte jag xD

Med allt detta sagt föredrar jag Felix, vi har alltid haft det hemma när man var mindre så det fortsatte man liksom bara mas. Men! Jag har faktiskt inget emot Heinz.

Dold text

Det här kan nog vara samma fenomen som Cola vs Pepsi har haft där Pepsi regelbundet vinner blindtester men när det kommer till att dricka mer så brukar Cola vara den som vinner. Eftersom Pepsi är sötare så smakar den bättre vid första klunken men vid större mängder blir den också sliskigare för många, detsamma kan spela in när man testar Felix vs Heinz.

Personligen gillar jag dock Pepsi Max bäst och har alltid Felix hemma, men å andra sidan så den enda gången jag äter ketchup är om vi absolut inte orkar laga mat och bara söndersteker tunn falukorv tillsammans med snabbmakaroner, då brukar det bli en massa ketchup och en löjlig mängd svartpeppar. Äter det liksom inte för smakens skull dom gångerna..