ReadyNas Duo 2110 V2

Permalänk
Medlem

ReadyNas Duo 2110 V2

Tjena.

Jag rotade fram denna ur gömmorna, köpt på en loppis för länge sedan och sedan bortglömd.
Jag har stoppat i en 500GB disk för att testa, men jag lyckas inte få min Win10 laptop att att hitta en share jag skapat. Inloggning funkar alltså och jag kan komma åt den via webinterfacet.
Jag har aktiverat SMBV1 i datorn och skapat ett share med samma user som jag har i pc. Ändrat workgroup i nas till samma som pc, WORKGROUP.
Jag hittar naset i nätverket men den annonserar inga share. Skriver jag manuellt \\IP\SHARE
får jag This user cant sign in because this account is currently disabled.
Version RAIDiator 4.1.16. Jag försökte uppgradera till senaste, 5.3.13 men uppladdningen går fel. Hopplöst fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mlarss:

Tjena.

Jag rotade fram denna ur gömmorna, köpt på en loppis för länge sedan och sedan bortglömd.
Jag har stoppat i en 500GB disk för att testa, men jag lyckas inte få min Win10 laptop att att hitta en share jag skapat. Inloggning funkar alltså och jag kan komma åt den via webinterfacet.
Jag har aktiverat SMBV1 i datorn och skapat ett share med samma user som jag har i pc. Ändrat workgroup i nas till samma som pc, WORKGROUP.
Jag hittar naset i nätverket men den annonserar inga share. Skriver jag manuellt \\IP\SHARE
får jag This user cant sign in because this account is currently disabled.
Version RAIDiator 4.1.16. Jag försökte uppgradera till senaste, 5.3.13 men uppladdningen går fel. Hopplöst fall?

Uppgraderade en gammal (Ultra4+) Netgear till senaste firmware med deras halv-inofficiella verktyg.
Var tvungen att göra en factory reset, med knappen på baksidan, för att få liv i den efter att "update" gjort sitt.
Men nu tuffar den på fint med v5.

Däremot så är ju listan över vilka gamla NAS'ar som kan uppdateras rätt specifik.

Permalänk
Medlem

Efter att ha forskat lite inser jag att detta är en V1 med hårdvara version 2 och inte en V2.
Antagligen därför FW V5x inte funkar.

Konstigt nog är senaste FW-version för V1 på Netgears support-webb V4.1.16.
4.1.19 som jag har finns inte för nedladdning.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av mlarss:

Jag hittar naset i nätverket men den annonserar inga share. Skriver jag manuellt \\IP\SHARE får jag This user cant sign in because this account is currently disabled.

Huruvida något gästkonto är aktiverat eller inte i NAS'e kan bara du ta reda på. Självbevarelsedriften gör att iaf jag använder reguljära konton och ingen som helst publik/anonym åtkomst för mina (eller andras) NAS'ar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Huruvida något gästkonto är aktiverat eller inte i NAS'e kan bara du ta reda på. Självbevarelsedriften gör att iaf jag använder reguljära konton och ingen som helst publik/anonym åtkomst för mina (eller andras) NAS'ar.

Ingen gästaccess var aktiverad på sharet jag skapade.
Jag hade skapat det med samma namn som mitt konto i pcn. När jag plockade bort det och skapat ett nytt share med annat namn funkade det att mappa upp sig.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av mlarss:

Jag hade skapat det med samma namn som mitt konto i pcn. När jag plockade bort det och skapat ett nytt share med annat namn funkade det att mappa upp sig.

Windows är dum i huvudet när man använder samma användarnamn mot olika SMB-tjänster. Hade du satt lösenordet lika på Windows-kontot i din dator som i NAS'en hade det funkat rakt av. Kör du något virtualiserat där hemma 24/7 kan det vara idé att sätta upp en simpel LDAP. https://www.thewindowsclub.com/top-10-free-microsoft-active-d...

Permalänk
Medlem

Aktivera SMB1 på din klient.
Nasen använder SMB1, kan använda SMB2 i experimentell Samba.

https://www.partitionwizard.com/partitionmagic/enable-smb1-wi...

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾