Veckans fråga: Vad är ett moderkort värt?

Permalänk
Hedersmedlem

Nånstans vid 2000kr börjar det svida rejält och det är få saker som adderas som ger mig något på de dyrare korten.

Ett välbyggt kort med bra kylflänsar (läs: inga leksaksflänsar från marknadsavdelningen), bra komponentkvalitet och minimalt med extrafunktioner. Har det grönt pcb är den ett plus i kanten

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Jag tycker att 1000-1500 får man mycket bra för...
Men jag vill ha 8 ram-slots så jag är kvar på min 2011-3.......börjar dock bli så gammalt att nästa steg är ny dator...

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Inte skrivet i sten för mig. Jag valde upp till 2999, men skulle jag ha något specifikt behov som kräver dyrare moderkort, vilket jag i dagsläget inte gör så är ju det beloppet definitivt justerbart.

Under de 20 år jag köpt moderkort så har jag oftast legat mellan 2-2500kr. Just nu hamnade jag under 2000. Visst finns det idag extremt dyra moderkort, samtidigt anser jag att lägstanivån ligger mycket högre kvalitetsmässigt än tidigare.

Utöver det är det i te längre möjligt att överklocka komponenter på samma vis som tidigare då de redan är relativt maxade ur ask, minns tiden då man fick ur 40-50% mer ur ex processorn vilket man kan drömma om idag om man avser att kontinuerligt använda komponenterna.

DVS, mindre budgetval, men man behöver i te betala så mycket för att få ett moderkort som har god kvalitet heller. Prispåslagen som kommer idag ger ofta mindre för pengarna i relation till de billiga jämfört med förr.

Jag generaliserar och är fullt medveten om att det cirkulerar en del riktiga skräpkort på marknaden, men de är relativt få till antalet, och risken att köpa något riktigt dåligt är ganska låg.

Permalänk
Medlem

Jag läser på ordentligt när jag väljer moderkort. Jag har många diskar och tycker det är gött att ha allt i samma burk. Både spelar, programmerar, kör linuxservrar i vmware. Allt på samma dator. Det skall vara många SATA och m2 som inte krockar med varandra. Snabbare än GB nätverk är viktigt (kör 2.5gb hemma nu). Jag använder expansionsplatser så det är också viktigt. Bryr mig inte om överklockning så länge det boostar som det skall.

Senaste moderkortet var väl 3000:- tror jag

Permalänk
Medlem

Tror jag la runt 2000:- för mitt nuvarande för några år sedan, vilket enligt mig klassas som "väldigt dyrt" vad gäller ett moderkort.
Normalt sett absolut max 1500:-, minns inte vad jag körde med för moderkort till min i7 3770K, men jag har för mig att jag betalade runt 1200:-, inköpt vintern 2012 och funkar fortfarande perfekt i min farbrors surfdator.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Helst <1500, men sist vart det nog ca 2500 för mITX med inbyggd wifi.
Det är lite synd att utbudet i den formfaktorn var så begränsat.

Permalänk
Medlem

Mitt fina Asus Z87-mini-ITX är det dyraste jag köpt tror jag. Gick nog loss på cirka 1700:-. Används fortfarande.
Annars är jag ganska snål och det har många gånger blivit mATX-brädor för 700 spänn.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

Jag hade ett asus b450 prime som var ok men saknade en del funktioner.
Ville ha mer kraft i alla usb och kunna köra pcie 4 då jag har 2st m2 ssd som kördes i ca 2500Mb/s men som med nya kortet klarar 5900Mb/s.
Innan kunde datorn vägra starta pga för mycket inkopplat via usb men det är borta med det nya kortet.
Jag kollade i en månad efter vilket kort jag skulle köpa och det landade på ett Asus Black Hero.
5000+ kr.
Men när man tar upp det ur lådan... vikten säger en hel del om valet av komponenter osv.
Pillade i en x5900 lätt överklockat och det har aldrig bråkat
Moderkortet är enl mig den viktigaste komponenten i en dator.
Med samma processor i b450 låg cpu på en idle på 50gr och nu på 33 med exakt samma förutsättningar.
Mer exakt styrning av cpun är det enda som jag kan tänka mig.

Permalänk
Medlem

1000 om stödet bara gäller en generation. 2000 men då vill jag kunna uppgradera cpu när det kommer nytt.

Det är vad jag lagt på moderkort tidigare och mer tycker jag inte man ska behöva lägga. Andra komponenter drar iväg priset ändå

Permalänk
Medlem

Brukar köpa det billigaste moderkortet med funktioner jag vill ha.
När jag köpte till min 2600K, blev det ett Asus P8P67 Pro för 1500 typ.
Men vid senaste uppgraderingen blev det ett Asus Rog Strix Z490-F som kostade 2900 kr.
Har det jag vill ha, så fick bli det helt enkelt

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Avstängd

800 riksdaler.

+200 kr för bra inbyggd ljudkort.

+200 kr för bra inbyggt nätverkskort.

Permalänk
Medlem

Ser att många pratar om att uppgradera cpu på moderkort, gör ni det ofta? Speciellt med intel? Kan bara komma ihåg en gång det hänt mig, då jag sent i livscykel uppgraderade från en core 2 duo till nån quad variant på samma sockel. Vill man byta cpu typ var 4 år är det ju oftast ny sockel hursomhelst....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Har alltid köpt halvpremiumkort, med lite extra funktionalitet, funktioner man sällan utnyttjar. 1800-2500:- ett intervall som hållit sig i 25 år, fram till nu då uppenbarligen, bygger i och för sig bara datorer med 5-10års mellanrum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cordinator:

jag är lite delad över vad som jag anser vara rimligt, men jag har ägt många high-end moderkort, visserligen ofta någon generation gammalt.
just nu har jag dock ett X299 moderkort som kostar 8000kr, jag har inte betalat så mycket men då har jag fått bland annat inbygt 10Gbit nätverkskort som jag annars hade behövt lägga extra pengar på

Jag har precis det moderkortet och processorn i servern, fungerar jättebra. Att man får 10G är ju super. Mitt x570 har bara 5G port så jag ångrar att jag köpte formula istället för aorus extreme då jag fått 10G port på köpet då. Nu satte jag in ett dual port 10G intel converged x4 så det kostade extra. Det som jag alltid saknar på korten över tid är antal PCIE slots för expansionskort, därför köper jag bara modeller då de har så många som möjligt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Bara 21 gånger dyrare än mitt moderkort.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

För det priset borde även DDR5 och NVME:s vara vattenkylda.