Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Nejdå det spelar ingen roll. Du har lite svagare är signal än mig (jag har typ 10-12dBmV) men annars bra SNR. Och du har "total uncorrectables" på Noll, som ungefär betyder "förlorade paket" vilket är helt perfekt, men du kanske starta om alldeles precis. Så kanske lite svag signal på kanal 25(193).

Vad gör den sista kanalen 192? Han har 57 uncorrectables där. Jag har 0 på min. Med tanke på hur många correctables den har måste det vara en specialkanal.

Permalänk
Medlem

193 är en radiokanal med QAM-4096, dvs. högre modulation/mer data. Men mer data innebär också känsligare för störningar, där av mer uncorrectables. Correctables tror jag är paket, eller frames om man ska vara korrekt, som kan återskapats av felkorrigering (FEC).

Permalänk
Medlem

Jag hittade denna sida, https://pickmymodem.com/signal-levels-docsis-3-03-1-cable-modem/ , och där står det bl.a.

"Downstream (Rx) Signal Levels:
This is the amount of signal received by the modem from your ISP. For all modems DOCSIS 3.0 / 3.1:

-7 dBmV to +7 dBmV are "Recommended" values.
-8 dBmV to -10 dBmV / +8 dBmV to +10 dBmV are "Acceptable" values but out of spec from ISP. A technician should still fix this to get to recommended levels.
-11 dBmV to -15 dBmV / +11 dBmV to +15 dBmV are "Maximum" values but out of spec from ISP. A technician should still fix this to get to recommended levels. It is strongly recommended for you to force ISP tech to fix it since your power levels are close to edge.
Lower than -15 dBmV & Higher than +15 dBmV are out of DOCSIS 3.0 specifications and modems may not work at all or cause lot of problems"

och

"256 QAM: 30 dB minimum. 33 dB or higher is recommended. Most ISPs run 256-QAM in downstream.
64 QAM: 24 dB minimum. 27 dB or higher recommended. Some ISPs have 64-QAM in downstream but rare
16 QAM: 18 dB minimum. 21 dB or higher recommended. It is very rare for ISP to use 16-QAM on newer DOCSIS 3.0 networks.
QPSK: 12 dB minimum. 15 dB or higher recommended. It is very rare for ISP to use QPSK as performance on this modulation is very low."

Enligt det så har jag ju bra värden?

Permalänk
Medlem

Ja du verkar ha bra värden, det är troligen belastningsproblem i så fall vilket inte syns på signalvärdena i modemet. ISPn måste kolla hur lasten ser ut i ditt nätsegment så du lär väl få felanmäla först och få ditt ärende eskalerat till rätt ställe.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Enligt det så har jag ju bra värden?

Hade inte koll på gränsvärdena så exakt, men ja, det låter helt inom specifikation.

Låter mer som ett kapacitetsproblem då i nätet. (för jag förmodar du testat utesluta WiFi och sådant)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Hade inte koll på gränsvärdena så exakt, men ja, det låter helt inom specifikation.

Låter mer som ett kapacitetsproblem då i nätet. (för jag förmodar du testat utesluta WiFi och sådant)

Jag har ju alltså routen i bryggat läge med pfSenserouter efter, och testerna är gjorda enbart med kabelanslutning.

Jag ska köra mätningarna ett tag till, kanske veckan ut eller så, och sen kotakta Tele2 och se vad dom tycker, men jag antar att dom kanske inte ens vill ta i ärendet iom. att jag kör routern i bryggat läge.

Permalänk
Medlem

Är hos svärmor som har tele2 tv (fd comhem) via coax-nät och en Humax HDPVR 1000C.
Hon visade att hon har störningar på 8 HD.
8 SD och alla andra kanaler funkar som de ska.
Störningarna är återkommande breda färgglada pixelerade horisontella band över bilden. Kommer då och då och varar ca 1-3 sekunder.

Svärmor hade ringt support som rekommenderat att byta antennkabel med förklaringen att kabeln var skiktad och att det skikt där 8 HD gick kunde vara skadat...
Så vitt jag vet är antennkablar fortfarande en enkardelig kopparledare med 75 ohms impedans som är skärmad och den det låter för mig väldigt långsökt att just 8 HD skulle ha mer problem än andra kanaler i en sådan kabel...
Tror inte elektronerna har nån direkt koll på vilken kanal de tillhör

Nån annan som har samma problem?
(Detta är i Linköping)

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnbull:

Nja men olika kanaler sänd på olika frekvenser och kablen kan ha problem med just det bandet den kanalen sänds på.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Nja men olika kanaler sänd på olika frekvenser och kablen kan ha problem med just det bandet den kanalen sänds på.

Tja, men att kabeln skulle få problem på vissa frekvenser helt plötsligt... känns lite som ett långskott. Det kan ju i så fall lika gärna vara antennkableln i huset (som är från 80-talet) eller något annat i kedjan. Men antennkableln är ju så klart enklast att börja med.
Men just uttalandet om att den var "skiktad" gjorde att jag blev mycket skeptisk till personens kompetens...
Får väl börja med att vicka och vrida på den och se om mönstret påverkas...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av johnbull:

Är hos svärmor som har tele2 tv (fd comhem) via coax-nät och en Humax HDPVR 1000C.
Hon visade att hon har störningar på 8 HD.
8 SD och alla andra kanaler funkar som de ska.
Störningarna är återkommande breda färgglada pixelerade horisontella band över bilden. Kommer då och då och varar ca 1-3 sekunder.

Svärmor hade ringt support som rekommenderat att byta antennkabel med förklaringen att kabeln var skiktad och att det skikt där 8 HD gick kunde vara skadat...
Så vitt jag vet är antennkablar fortfarande en enkardelig kopparledare med 75 ohms impedans som är skärmad och den det låter för mig väldigt långsökt att just 8 HD skulle ha mer problem än andra kanaler i en sådan kabel...

Nån annan som har samma problem?
(Detta är i Linköping)

Kablage kan bli dåliga med tiden, ja utan tvekan.. Och det första man kollar på via tv'n eller boxen är under inställningar o signalstyrkan.. Nu minns jag inte värdet för brytpunkten.
Men att testa med en annan kabel kan vara en idé.. så kan man trycka upp i näsan på combort att man testat det o felet ligger någon annanstans..
Antennkablar som blivit skarpt vikta för snygg kabeldragning 90graders böjar exempelvis ger försämrad signalstyrka då det påverkar impedans o frekvens. Samma sak med nätverkskablar... mjuka böjar typ en äggkopp i diametern som mall för böjningen är max... sedan försämras ledningsförmågan av signalen.
Gamla kablar oxiderar med tiden om det inte är syrefria kablage man köpt.
Lika dant att ha en tajt hoprullad liten rulle om kabeln är massssor meter för lång kan skapa fenomen oxå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Kablage kan bli dåliga med tiden, ja utan tvekan.. Och det första man kollar på via tv'n eller boxen är under inställningar o signalstyrkan.. Nu minns jag inte värdet för brytpunkten.
Men att testa med en annan kabel kan vara en idé.. så kan man trycka upp i näsan på combort att man testat det o felet ligger någon annanstans..
Antennkablar som blivit skarpt vikta för snygg kabeldragning 90graders böjar exempelvis ger försämrad signalstyrka då det påverkar impedans o frekvens. Samma sak med nätverkskablar... mjuka böjar typ en äggkopp i diametern som mall för böjningen är max... sedan försämras ledningsförmågan av signalen.
Gamla kablar oxiderar med tiden om det inte är syrefria kablage man köpt.
Lika dant att ha en tajt hoprullad liten rulle om kabeln är massssor meter för lång kan skapa fenomen oxå.

Hittade en annan antennkabel och den funkade exakt lika dåligt. Inga skarpa böjar här. Det är jag som gjort installationen :-).
Konstaterade efter lite testande att det verkar vara glappt i uttaget i väggen. Signalstyrkan var bra, men kvaliteten på 8HD ligger kring 50-70% och om jag håller antennkabeln i "rätt" läge i uttaget blir den 100 och då försvinner störningarna. Svärmor får väl ta en runda till med kundtjänst.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av johnbull:

Hittade en annan antennkabel och den funkade exakt lika dåligt. Inga skarpa böjar här. Det är jag som gjort installationen :-).
Konstaterade efter lite testande att det verkar vara glappt i uttaget i väggen. Signalstyrkan var bra, men kvaliteten på 8HD ligger kring 50-70% och om jag håller antennkabeln i "rätt" läge i uttaget blir den 100 och då försvinner störningarna. Svärmor får väl ta en runda till med kundtjänst.

Härligt
Det är alltid kul när man kan trycka upp det i näsan på kundtjänst att det är deras grejer som felar och inte ens egna
Det är därför jag har smeknamnet combort på dem.
Jag nyttjar själv "kabelTV" via combort/tele2 då det är ganska skönt att ha tv om internet går ner eller tvärt om om tv'n går ner kan man nyttja nätet
Om du inte vill vänta på kundtjänst i fyra veckor plus moms, kolla om du kan "nypa till" "flärparna" i uttaget så du får bättre/spänstigare kontaktyta mot kabeln

Permalänk
Medlem

petar inte på deras grejer. Föreningen har säkert nåt serviceavtal.
Nu är jag hemma och lämnar problemet till svärmor och comhem

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnbull:

petar inte på deras grejer. Föreningen har säkert nåt serviceavtal.
Nu är jag hemma och lämnar problemet till svärmor och comhem

Tänkte endast säga att jag har exakt samma problem med Kanal 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludric:

Tänkte endast säga att jag har exakt samma problem med Kanal 8.

intressant... med varierande signalkvalitet när du rör sladden vid antennuttaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnbull:

intressant... med varierande signalkvalitet när du rör sladden vid antennuttaget?

Testade faktiskt att skruva lite på antennsladden och det verkar inte haft någon inverkan på signalen. Noterade dock att sladden var kraftigt böjd i ett hörn så gjorde vinkeln mindre skarp och nu verkar signalen vara stark och har inte haft några fler störningar.

Permalänk

Nätet hos oss går ner hela tiden, flera gånger per dag, både på ethernet och wifi. Har snackat med supporten utan framgång, de vill att jag ska byta ethernetkabel till min stationära men nätet går ju även ner när datorn är avstängd och bara bruden är hemma på sin telefon. Kan det verkligen vara felet?

Gjort följande:
-Tele2 har reset routern från deras sida
-Jag har reset routern hemma
-Bytt port på kabeln på routern

Något mer jag kan göra själv istället för att vänta ytterliggare 1 vecka för att få ett svar?

Permalänk
Medlem

Kolla signalnivåer hur du ligger till.

Du ser ju också rätt tydligt både på LEDs och webbgränsnittet vad som sker när du tappar internet.

Permalänk
Medlem

Jag har sedan haft problem med att det tar väldig lång tid med att ladda sidor sedan förra helgen. På deras sida står det: "Vi åtgärdar just nu ett fel i vårt nät som påverkar bredbands- och telefonitjänsten. Felet visar sig som korta avbrott. Vi jobbar på att lösa problemet så fort som möjligt."

Ska det verkligen ta så lång tid för dom att åtgärda bredbandet? Hela familjen tjatar på mig om att det tar lång tid att ladda diverse sidor...

Visa signatur

Wahoo

Permalänk

Hej alla.

Sen jag flyttade från en lägenhet som hade den ultimata bredbandsleverantören bahnhof så har jag nu i flera år haft Comhem/Tele2 med förskräckliga problem och en support som aldrig lyckats lösa det (och jag har inte riktigt orkat driva det, då jag flyttat runt mycket).

Se tråden: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1648866-super-udda-pro...

Ska över veckan nu försöka få det här löst, alternativt dra det till konsumentverket.
Skulle ni kunna vara så snälla o posta era ping/jitter stats så jag har lite att stå på och får en överblick över er andra som är fast med Kabel-TV Bredband?

Använd gärna den här sidan med standardinställningarna om ni vill och kan: https://packetlosstest.com

Tack på förhand!

Visa signatur

Det är insidan och inte utsidan av burken som räknas >:) .

Permalänk
Medlem
Skrivet av deques:

Jag har sedan haft problem med att det tar väldig lång tid med att ladda sidor sedan förra helgen. På deras sida står det: "Vi åtgärdar just nu ett fel i vårt nät som påverkar bredbands- och telefonitjänsten. Felet visar sig som korta avbrott. Vi jobbar på att lösa problemet så fort som möjligt."

Ska det verkligen ta så lång tid för dom att åtgärda bredbandet? Hela familjen tjatar på mig om att det tar lång tid att ladda diverse sidor...

Det låter rätt så skumt. Fel på både bredband och telefoni (men inte TV) tyder på en störning i upstream och de brukar vara snabba på att antingen fixa felen eller avrapportera dem för att störningen försvinner utan att de hinner hitta var den kommer från

Om det har legat ett "känt fel" så länge kanske du kan ringa dit och försöka få mer information men jag skulle inte hoppas för mycket.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

TLDR: Har någon av er erfarenhet av hur det fungerar att teckna Tele2 Bredband via kampanj ifall man redan har ett gruppavtal via bostadsrättsföreningen?¨Vänligen tagga/Citera mig vid svar

Detta kommer nog låta lite förvirrande, men jag ska försöka förklara så bra jag kan.

I många år har jag ringt in och sagt upp mitt bredband en gång/år från ComHem. Varje gång erbjuder de mig en rabatt ifall jag stannar som kund och binder mig ett år till. Det betyder att jag haft 600/50 för ca 300kr/månad, ordinarie pris 600kr/månad.

För 8 månader sedan så tecknade föreningen ett gruppavtal, där min avgift höjdes med 200kr och i utbyte fick jag 300/10 "gratis" från tele2. Eftersom jag var bunden i ett år på 600/50 så gjorde Tele2 lite intressant matte. Det de gjorde var att de tog sitt ordinariepris på 300/10 och räknade bort det från vad jag betalade för 600/50.

Tanken är att man betalar 600kr/månad för 600Mb, och de drar av 400 kr för värdet av gruppavtalet. Dvs man betalar 200kr extra för det snabbare bredbandet.

För mig så hade jag ju redan rabatt. Dvs jag betalade 250kr för 600Mb, som de drog av 400kr. Eftersom detta blir negativt så slutade det med att jag fick det snabbare bredbandet gratis tills bindningstiden gick ut.

---

Jag kan ju inte längre ringa och säga upp mitt bredband då jag är bunden som kund tills gruppavtalet sägs upp. Men jag kan ju fortfarande teckna ett snabbare bredband om jag vill, och gör jag det så använder de formulan ovan. Frågan jag ställer mig är vad som händer ifall jag tecknar ett snabbare bredband på rabatt? Varje black friday/mellandagsrea så har ComHem kört kampanjer på snabbare bredband för halva priset. Någon av er som har erfarenhet hur detta fungerar med gruppavtalet? Kan jag få "gratis" snabbare bredband igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Det låter rätt så skumt. Fel på både bredband och telefoni (men inte TV) tyder på en störning i upstream och de brukar vara snabba på att antingen fixa felen eller avrapportera dem för att störningen försvinner utan att de hinner hitta var den kommer från

Om det har legat ett "känt fel" så länge kanske du kan ringa dit och försöka få mer information men jag skulle inte hoppas för mycket.

Jo, jag ska ringa och fråga ikväll

fake edit: tittade precis på deras sida för driftstörning och det ska vara åtgärdat nu
"ÅTGÄRDAT: Vi har åtgärdat ett fel i vårt nät som påverkade bredbands- och telefonitjänsten. Felet visade sig som korta avbrott. Detta åtgärdades 2021-11-09 14:45"

Jag får kolla ikväll och se om internet fungerar bättre nu
Om det är åtgärdat så tog det dom fyra dagar att åtgärda felet. Det är väldigt lång tid i mitt tycke...

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag som fått lagspikes avbrott i tjänsten med ca 5-20minuters intervall sedan de gjort en uppgradering som krävde kabelmodems omstart för ca 2 veckor sedan?
Det har inte varit helt perfekt innan heller men inte sämre än att det gick att leva med.

Jag har ett hyfsat kunnande i ämnet och håller på att få hjärnblödning efter att pratat med 4 av deras "support" senaste tiden vilka uppenbarligen sitter och läser från en lapp vars innehåll de inte ens förstår.

Som en mångårig kund hos comhem så trodde jag inte det kunde bli ännu sämre funktion/support men oj vad fel jag hade för där kunde man ibland få prata med "secondline support" om man stod på sig, något som inte är möjligt på Tele2 enligt vad jag upplevt hitintills.

Senaste versionen av deras kabelmodemet som står i bryggat, 3 routrar med kablat för spelmaskiner och ett nät för konsol, sista är för all trådlös trafik och tv'n/blu ray.

Men då samma typ av lagspikes fås i onlinespel på de två helt skilda kablade nätverken så tror varken jag eller nu den enda av de 4 som hade någon som helst aning om vad han sysslade med att det inte ligger hos mig.

Som gammal tekniker så är den sista förändringen dvs. deras uppdatering då problemen började en trolig kandidat.

"Bästa" upplevelsen hitintills var en av dem som hmm'ade gick iväg och skulle kolla för att långt senare i samtalet fråga efter kundnummer och plats, jag frågade då om han bara gick och hämtade kaffe och inte hade tittat på något i RL och av hans besvärade svar så är i alla fall jag övertygad om att så var fallet.

Längtar tills jag får säga upp skiten då flytt från detta till ett hägrande fiberstadsnät ligger i en inte för avlägsen framtid, men vill förstås gärna kunna spel fram till dess och få någon nytta av det jag betalar tele2.

Jag ska ta och läsa igenom tråden några veckor bakåt så snart blodtrycket och mina bultande tinningar lagt sig.

Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av deques:

Jo, jag ska ringa och fråga ikväll

fake edit: tittade precis på deras sida för driftstörning och det ska vara åtgärdat nu
"ÅTGÄRDAT: Vi har åtgärdat ett fel i vårt nät som påverkade bredbands- och telefonitjänsten. Felet visade sig som korta avbrott. Detta åtgärdades 2021-11-09 14:45"

Jag får kolla ikväll och se om internet fungerar bättre nu
Om det är åtgärdat så tog det dom fyra dagar att åtgärda felet. Det är väldigt lång tid i mitt tycke...

Det kan vara så med kabelnät. Om det inte är totalt avbrott är det svårt att felsöka och svårigheten tilltar ju större nätsegmentet är generellt sett. Det *kan* vara så att de visste precis var felet satt och inte hade nån tekniker tillgängling också (vilket jag håller med om är riktigt dåligt) men det mest troliga är att det var någon instrålning som de till sist lyckades spåra och täta till.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av cb99:

Någon mer än jag som fått lagspikes avbrott i tjänsten med ca 5-20minuters intervall sedan de gjort en uppgradering som krävde kabelmodems omstart för ca 2 veckor sedan?
Det har inte varit helt perfekt innan heller men inte sämre än att det gick att leva med.

Jag har ett hyfsat kunnande i ämnet och håller på att få hjärnblödning efter att pratat med 4 av deras "support" senaste tiden vilka uppenbarligen sitter och läser från en lapp vars innehåll de inte ens förstår.

Som en mångårig kund hos comhem så trodde jag inte det kunde bli ännu sämre funktion/support men oj vad fel jag hade för där kunde man ibland få prata med "secondline support" om man stod på sig, något som inte är möjligt på Tele2 enligt vad jag upplevt hitintills.

Senaste versionen av deras kabelmodemet som står i bryggat, 3 routrar med kablat för spelmaskiner och ett nät för konsol, sista är för all trådlös trafik och tv'n/blu ray.

Men då samma typ av lagspikes fås i onlinespel på de två helt skilda kablade nätverken så tror varken jag eller nu den enda av de 4 som hade någon som helst aning om vad han sysslade med att det inte ligger hos mig.

Som gammal tekniker så är den sista förändringen dvs. deras uppdatering då problemen började en trolig kandidat.

"Bästa" upplevelsen hitintills var en av dem som hmm'ade gick iväg och skulle kolla för att långt senare i samtalet fråga efter kundnummer och plats, jag frågade då om han bara gick och hämtade kaffe och inte hade tittat på något i RL och av hans besvärade svar så är i alla fall jag övertygad om att så var fallet.

Längtar tills jag får säga upp skiten då flytt från detta till ett hägrande fiberstadsnät ligger i en inte för avlägsen framtid, men vill förstås gärna kunna spel fram till dess och få någon nytta av det jag betalar tele2.

Jag ska ta och läsa igenom tråden några veckor bakåt så snart blodtrycket och mina bultande tinningar lagt sig.

Hittade tråden länkad nedan,

Fortsätter med mitt problem där då fler verkar ha samma typ av problem.

Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)

Permalänk
Medlem

Någon annan som upplever en massa packetloss? Försöker spela apex legends men har konstant 15-20% packetloss.

är Göteborgs området om det gör någon skillnad.

dator yay

Permalänk
Medlem

Vill bara tacka för all hjälp jag fått i denna tråden.

Igår fick jag äntligen sagt upp skräpet från ComHem/tele2, väntat på det sååå länge 😍 nu hoppas jag bara på ett bra erbjudande från Telenor under Black Friday.
(Det jag är mest glad över att slippa är Coaxial, hög ping och låg uppladdningshastighet)

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Samsung S22

Permalänk
Medlem

Tele2 (mobil) tappade mig som företagskund igår, deras logistik har havererat sedan ComHem blandade sig i, synd att dom fick ärva ComHems gamla skit.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Tele2 (mobil) tappade mig som företagskund igår, deras logistik har havererat sedan ComHem blandade sig i, synd att dom fick ärva ComHems gamla skit.

Det var mest tvärtom, det var Comhem som integrerades och svaldes upp av Tele2. Efter sammanslagningen var det till stor del Comhem-folk som sades upp (runt 250 totalt har jag för mig). https://sekotidningen.se/nyhet/tele2-sager-upp-ytterligare-hu...