Permalänk
Medlem

Virke till ramspänd projektorduk?

Hej!
Tänkte äntligen skrida till verket och bygga en 130" ram till en projektorduk. Önskemålet är att den ska vara så lätt och billig som möjligt utan för att den sakens skull riskera att slå sig. Hade helst av allt använt mig av typ bärläkt men inser att risken är för stor att den då slår sig. Någon som har förslag på virke i samma viktklass men som är mindre benäget att slå sig? Eller finns det kanske inte?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Brukar man använda trä till detta ändåmål?

Som hobbysnickare blir jag spontant lite skeptisk eftersom jag vet att inget trä gillar att vara stilla, speciellt inte om man bor på ställen där luftfuktigheten varierar en del (typ hela sverige).

Men jag vet inte, det kanske fungerar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hej!
Tänkte äntligen skrida till verket och bygga en 130" ram till en projektorduk. Önskemålet är att den ska vara så lätt och billig som möjligt utan för att den sakens skull riskera att slå sig. Hade helst av allt använt mig av typ bärläkt men inser att risken är för stor att den då slår sig. Någon som har förslag på virke i samma viktklass men som är mindre benäget att slå sig? Eller finns det kanske inte?

Bärläkt och liknande känns ju som att det är skevt och böjt redan i butiken.

Skulle fyrkantsrör av stål kunna vara ett alternativ?
Relativt billigt (även om det är dyrt i förhållande till bärläkten per meter) och inte allt för tungt.
Finns ju även diverse aluminium profiler som kanske skulle fungera för att få ner vikten lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Brukar man använda trä till detta ändåmål?

Som hobbysnickare blir jag spontant lite skeptisk eftersom jag vet att inget trä gillar att vara stilla, speciellt inte om man bor på ställen där luftfuktigheten varierar en del (typ hela sverige).

Men jag vet inte, det kanske fungerar bra.

Har ju sett många på youtube göra detta. Hurpass bra det håller i längden är ju svårt att säga. Många använder ganska breda plankor för detta. Jag hade önskat något lättare material men det kanske inte är möjligt. Man bygger ju ett ramverk för att minska risken att det slår sig. Men gissar att det kanske inte är en så stor grej här i Sverige så antar att jag får improvisera. Hade hoppats på att någon här hade gjort samma grej.

Skrivet av jodiodine:

Bärläkt och liknande känns ju som att det är skevt och böjt redan i butiken.

Skulle fyrkantsrör av stål kunna vara ett alternativ?
Relativt billigt (även om det är dyrt i förhållande till bärläkten per meter) och inte allt för tungt.
Finns ju även diverse aluminium profiler som kanske skulle fungera för att få ner vikten lite.

Jo det hade varit att föredra men det blir lite svårt att spänna duken. Hade tänkt dra rast den med häftpistol.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Vet inte hur du har tänkt att fästa ramen. Om du skruvar den i väggen på många ställen lär den inte kunna ändra form så enkelt.

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver

Hej !

Som du redan är inne på kommer fuktkvoten i virket vara avgörande.
Jag hade använt det som ofta kallas Listverk, det är Virke man har till att tillverka egna lister.
(Finns flera namn på dessa men kommer inte på dom nu)
Det är ofta låg fukthalt och är kvistfria på ena sidan.
Är det något som inte kommer röra sig mycket så är det detta.

Har du en bra bygghandel i närheten så har dom en fuktmätare du kan låna

Permalänk
Medlem

Kika på planhyvlat virke hos en bygghandlare, detta är mycket styvare än vanlig läkt.

Permalänk
Medlem

Aluminium och självborrande skruv?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ezah:

Kika på planhyvlat virke hos en bygghandlare, detta är mycket styvare än vanlig läkt.

Mjo, visst är det mindre rörelsebenäget men man ska absolut inte lita på att det är stilla. Speciellt inte om man köper från vanliga brädgårdar (byggmax, bauhaus, beijer osv). De har en tendens att inte vara riktigt lika bra torkade som i butiker som fokuserar mer på finsnickeri.

När jag använder trä så köper jag hem det och även om det är ”möbeltorrt” så låter jag det ligga minst ett par dagar i verkstaden för att acklimatisera sig. Resultatet blir att att träet nästintill alltid på något sätt har rört på sig. Det är därför man alltid köper tjockare material än vad ens projekt behöver (så man kan hyvla det plant igen).

Det är inte alltid ett måste men eftersom en ram har väldigt långa sidor samt att ts vill ha det smalt så tror jag det kommer slå sig. Med betoning på tror, om det är vanligt med trä för detta ändamål så måste det ju finnas ett knep.

Men som någon annan sa, skruvar man fast ramen så gör det ju ingenting, då kan man ta hur smala bitar som helst, så länge man för förborra och skruva utan att det spricker förstås.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog funderat ett varv till ang. att använda mig av trä och kanske prova stålregel istället. 45mm är lätta och bygger du ramen cc45 eller så är den utan tvekan styv nog.

Permalänk
Medlem

Om det är 16:9-format, så blir den 288 × 162 cm ...
Inte liten. Jag skulle kolla på att bygga den av aluminiumprofiler istället.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Om det är 16:9-format, så blir den 288 × 162 cm ...
Inte liten. Jag skulle kolla på att bygga den av aluminiumprofiler istället.

Jag ångrar mig och skriver under på detta istället, aluminiumprofil var inte så dyrt som jag trodde.

Permalänk
Rekordmedlem

Det räcker inte med att ramen är stabil utan det man vill ha är att duken är spänd och plan och för det bör man ha en elastisk fastsättning som spänner den för även duken ändrar mått tex pga temp så man behöver nått som ser till att den alltid är spänd.
En ramspänd duk är inte det som brukar vara planast om man köper nått färdigt utan det är en tab tension duk så det är snarare det man bör strävas åt att bygga än en stumt monterad duk på en jättestyv fast ram.
Åtminstone är mina erfarenheter såna att man måste justera fasta dukar ganska ofta för att de verkligen ska vara plana medans en tab tensionduk i praktiken är självjusterande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.