Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Dum fråga. Går det att värma kupén i alla elbilar via laddkabel så man inte behöver mecka med kupevärmare osv?

Du behöver inte ens ha laddkabel ansluten, det går lika bra att värma med ström från batteriet.
Isfria rutor och 22 grader i kupén på ett par minuter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andr3a$:

Du behöver inte ens ha laddkabel ansluten, det går lika bra att värma med ström från batteriet.
Isfria rutor och 22 grader i kupén på ett par minuter.

Usch vad kallt du har det, på vägen hem hade jag 25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

AWD: KZR30H

RWD hitta ingen.

Ah, stort tack! AWD är precis vad jag behöver och har beställt

Skrivet av drbrain:

Då var en MG Marvel R Performance beställd...
Blir en lååång väntan till Maj-Juni som var beräknad leverans

Grundpris: 3995kr
+500mil/år: 250kr
Dragkrok: 300kr

Totalt: 4545kr/mån (+55kr/mån admin)

Och försäkring: 250-300kr (Länsförsäkringar)

Ja.. Dragkroken var inte billig men skulle känna mig låst utan och vara tvungen att låna frugans bil.

Första elbilen så får väl se om man blir nöjd...
Synd bara att man inte kunde beställa den ljusa inredningen än för den var riktigt läcker

Härligt, grattis! Vi kommer bli många som rullar Marvel i sommar ser det ut som
Men du, fick du beställa dragkrok? Det var som tusan! Det fanns inte ens som val för en månad sen när jag beställde och inte heller i fredags när jag provkörde den på Hedin i Slagsta. 300kr för dragkrok låter inte så farligt ändå, har sett mycket värre!

Skrivet av Whoever:

Är det bara RWD som har det?

Jepp, AWD har ingen frunk alls tyvärr.

Skrivet av addek83:

När jag pratade med Hedin bil så sa de att man fick eftermontera dragkok själv om man gjorde det på vettig firma. Något du funderade på innan du valde leasing även på kroken?

Det va precis det jag också fick höra av Hedins.

Skrivet av Def_Dog:

Dum fråga. Går det att värma kupén i alla elbilar via laddkabel så man inte behöver mecka med kupevärmare osv?

Ingen laddkabel behövs. Funkar som en dieselvärmare fast via el från batteriet. Dock bara på de bilarna som har värmepump. Hade iofsig aldrig valt en elbil utan...

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Du kan värma/(kyla) hur du vill även utan kabel så länge det är kräm i batteriet.
En av fördelarna med elbil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Ah, stort tack! AWD är precis vad jag behöver och har beställt

Men du, fick du beställa dragkrok? Det var som tusan! Det fanns inte ens som val för en månad sen när jag beställde och inte heller i fredags när jag provkörde den på Hedin i Slagsta. 300kr för dragkrok låter inte så farligt ändå, har sett mycket värre!

Jepp, AWD har ingen frunk alls tyvärr.

Det va precis det jag också fick höra av Hedins.

Ingen laddkabel behövs. Funkar som en dieselvärmare fast via el från batteriet. Dock bara på de bilarna som har värmepump. Hade iofsig aldrig valt en elbil utan...

Skrivet av Dunde:

Du kan värma/(kyla) hur du vill även utan kabel så länge det är kräm i batteriet.
En av fördelarna med elbil.

Men går det i de flesta fall att fjärrstyra uppvärmningen? Nu verkar det ju förvisso gå oerhört fort att värma en sådan bil men tänker i de fallen man vill kunna bestämma inför avfärd via app eller dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Inte illa ändå!
På tal om det.. vad jag förstått så är mängden/effekten i kW via laddning av batteriet i varje elbil främst begränsad av mjukvaran. Det vill säga de flesta elbilar klarar bra mycket snabbare laddning äv vad de är specade. Men pga brandrisk och andra anledningar så begränsar man max-effekten till en viss effektnivå, såsom 92kW på Marvel R.

Men så ser man ofta nya bilmodeller som ökar denna gräns efter en tid av datainsamling, med en mjukvaru uppdatering eller gratis byte av 12V batteri. Vilket gör att de kan ladda snabbare. Skoda Enyak iV 80 fick nyligen denna uppdatering vad jag läst.

Så min fråga är, tror ni att det finns en chans för MG att öka detta värde framöver på Marvel R? Från 92kW till kanske 110 eller 125? Känns ju ändå inte omöjligt. Eller är det bara önsketänkande?

Skrivet av Def_Dog:

Men går det i de flesta fall att fjärrstyra uppvärmningen? Nu verkar det ju förvisso gå oerhört fort att värma en sådan bil men tänker i de fallen man vill kunna bestämma inför avfärd via app eller dylikt.

Jep, går att ställa in via mobil appen.

Visa signatur

SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Inte illa ändå!
På tal om det.. vad jag förstått så är mängden/effekten i kW via laddning av batteriet i varje elbil främst begränsad av mjukvaran. Det vill säga de flesta elbilar klarar bra mycket snabbare laddning äv vad de är specade. Men pga brandrisk och andra anledningar så begränsar man max-effekten till en viss effektnivå, såsom 92kW på Marvel R.

Men så ser man ofta nya bilmodeller som ökar denna gräns efter en tid av datainsamling, med en mjukvaru uppdatering eller gratis byte av 12V batteri. Vilket gör att de kan ladda snabbare. Skoda Enyak iV 80 fick nyligen denna uppdatering vad jag läst.

Så min fråga är, tror ni att det finns en chans för MG att öka detta värde framöver på Marvel R? Från 92kW till kanske 110 eller 125? Känns ju ändå inte omöjligt. Eller är det bara önsketänkande?

Kan vara möjligt!

Både nya ZS EV och Marvel R kommer ju ha 65 kWh netto batteriet så kanske kommer ökas. Går inte att förutspås.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Men går det i de flesta fall att fjärrstyra uppvärmningen?

Ja så länge tillverkaren har en app och bilen är uppkopplad.

Permalänk
Medlem

Någon här som kör en Audi Q4 eller har beställt en?
Har lite funderingar kring en sådan om hur den är och om det skulle funka ha en sådan med endast 1-fas 3,7 kw laddare hemma.

Kan inte bestämma mig om jag skall beställa en sådan iom Audi går med på om leverans på den laddhybriden jag beställde, anledningen är att jag fick fel uppgifter gällande en funktion på bilen.
Dock blir det avräkning på laddhybriden med 0,5% (av nettopriset) per månad och per 100 mil jag kör och leveranstiden lär ligga på upp till 12 månader av Q4:an.

Alternativet till att beställa en Q4 är ny laddhybrid med funktionen aktiverad (kräver NAV som dom i så fall står för) men den har samma leveranstid eller så kan jag få kompensation (värde ca 30.000kr för mig).
Min tanke var ju laddhybriden som ett mellansteg innan elbil och följer jag min plan så blir det elbil om 2 - 3 år (gissar jag) och då har ju utvecklingen kommit längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

När jag pratade med Hedin bil så sa de att man fick eftermontera dragkok själv om man gjorde det på vettig firma. Något du funderade på innan du valde leasing även på kroken?

Ah, okej. Det tänkte jag inte ens på.
Trodde inte dom gillade att man monterade på en leasingbil.

Nåja.. Nu får jag den monterad och klar vid hämtning.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 7 5700G - Sapphire Radeon RX7700XT - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - LG 27GP850P - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Medlem
Skrivet av drbrain:

Ah, okej. Det tänkte jag inte ens på.
Trodde inte dom gillade att man monterade på en leasingbil.

Nåja.. Nu får jag den monterad och klar vid hämtning.

Är det en infällbar dragkrok eller är den fast monterad?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Tack! Men helst hade man ju velat ha den nu på direkten.
Kommer bli jobbigt att vänta

Jag provkörde i onsdags förra veckan och fick pris på dragkrok då.
Brukar inte dragkrok monteras av återförsäljarna och inte i fabriken. Kanske är upp till återförsäljarna att ta fram pris på det då.

Fick ju 5 månaders fri laddning via Mer också, nån kampanj dom hade nu.

Skrivet av SweViver:

Är det en infällbar dragkrok eller är den fast monterad?

Det var inte riktigt fastställt men han trodde avtagbar.. Så vet inte vad det blir för något.
Bara den inte är fast så blir jag nöjd iaf

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 7 5700G - Sapphire Radeon RX7700XT - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - LG 27GP850P - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Skrivet av Chippen2188:

Vill man göra en egen kalkyl finns en kalkylator här: https://guidenomelbil.se/resurser/elbilskalkylatorn/

Ska sägas att det är min sida jag driver som hobbyprojekt, men eftersom sidan saknar ads eller affiliatelänkar och jag inte tjänar ngt så tänker jag att det är okej att dela med sig av!

Köpte biljetter till elbilsmässan i Göteborg i början av december! Ska bli sjuukt roligt. Hoppas på att Polestar Precept och Lucid är där! Förhoppningsvis lite mer tid med EV6 än dom 20min jag fått av återförsäljaren!

Intressant! La in mina personliga siffror i kalkylatorn och verkar stämma väldigt väl överens med verkligheten!

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Behövs de ens?

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Jo jag fattar att Tesla är uber alles men jag undrar i stort om alla elbilar går att appstyra/förvärma. Vill ha det så smidigt som möjligt och inte behöva mecka med de 3-timmarsintervaller som är på ens motorovärmarstolpe.

Permalänk
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Snart ska jag lämna tillbaka min bensinare och kikar på 12 mån leasing. Vad jag kunnat hitta så är det endast BMW i3 som erbjuds för ett rimligt pris i 12 mån.

Dessutom så är det fullt pris till BMW finans eller va de heter tagit emot miljöbonusen, och detta kan ju ta ett tag. Fick höra från en säljare på Skoda att de som köpte bil i början av året inte har fått sin miljöbonus än då kassan är helt slut för 2021.

Nån annan som hittat en bra deal på kort leasing avtal på elbil?

Det jag hittat är Nissan Leaf 24 mån, tex Hedin Bil, 1500 mil och vinterdäck för runt 3000 kr
gomore.se har Peugeot e-208 inkl försäkring, 1500 mil, vinterdäck för 3650 också 24 mån. Det bolaget kan vara intresseant om man vill leasa Tesla m3 just pga försäkringen om man är ung och bor i storstad.

Kommer behöva pendla ca 15 mil per dag i ett år eller så. Kör idag XC60 inscription med luftfjädring och akustikrutor så blir nog ett nerköp i komfort oavsett. Drar ca 1,1 liter milen så blir ofantliga summor i bränsle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Någon här som kör en Audi Q4 eller har beställt en?
Har lite funderingar kring en sådan om hur den är och om det skulle funka ha en sådan med endast 1-fas 3,7 kw laddare hemma.

Kan inte bestämma mig om jag skall beställa en sådan iom Audi går med på om leverans på den laddhybriden jag beställde, anledningen är att jag fick fel uppgifter gällande en funktion på bilen.
Dock blir det avräkning på laddhybriden med 0,5% (av nettopriset) per månad och per 100 mil jag kör och leveranstiden lär ligga på upp till 12 månader av Q4:an.

Alternativet till att beställa en Q4 är ny laddhybrid med funktionen aktiverad (kräver NAV som dom i så fall står för) men den har samma leveranstid eller så kan jag få kompensation (värde ca 30.000kr för mig).
Min tanke var ju laddhybriden som ett mellansteg innan elbil och följer jag min plan så blir det elbil om 2 - 3 år (gissar jag) och då har ju utvecklingen kommit längre.

Jag har endast 3,7 kw hemma och det är allt som oftast inga problem. Det har laddat klart över natten.

Sen vet jag inte hur stor skillnad det kommer att vara på elbilar om två-tre år, men däremot kan infrastrukturen vara bättre, men jag vill nog påstå att bilarna är tillräckligt bra för de flesta idag. Våga göra hoppet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Ja, det går, men gäller det en Audi så måste man vara beredd på att appen får kontakt med bilen 1 gång av 10.
Resterande 9 gånger får man gå ut i bilen och starta värmaren från menyn.

Permalänk

La en beställning på MG Marvel R Performance, svart, 2000 mil. 4575 / månad.

Provade även EV6 men vill ha fyrhjulsdriven och kände det var svårt motivera den stora prisskillnaden. Nästan 2000 kronor dyrare för Kian i liknande utförande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undervoltad Undulat:

Det jag hittat är Nissan Leaf 24 mån, tex Hedin Bil, 1500 mil och vinterdäck för runt 3000 kr
gomore.se har Peugeot e-208 inkl försäkring, 1500 mil, vinterdäck för 3650 också 24 mån. Det bolaget kan vara intresseant om man vill leasa Tesla m3 just pga försäkringen om man är ung och bor i storstad.

Kommer behöva pendla ca 15 mil per dag i ett år eller så. Kör idag XC60 inscription med luftfjädring och akustikrutor så blir nog ett nerköp i komfort oavsett. Drar ca 1,1 liter milen så blir ofantliga summor i bränsle.

De flesta elbilar är rätt tysta, en bil på MEB-plattformen (Q4, iD4, Enyaq) menar jag borde vara tystare än den bil du har nu. Dessutom är de lika stora/snäppet rymligare.

Har en iD4 och en V90CC och jag uppfattar min iD4 som tystare på motorväg och enormt mycket tystare på landsväg. Kan väl iofs bero lite på däckval.

Permalänk
Medlem

Förbokning av iD Buzz. Ska bli spännande att följa launchen i vår.

https://online.volkswagen.se/app/formular/idbuzz-forboka-vwtr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Jag har endast 3,7 kw hemma och det är allt som oftast inga problem. Det har laddat klart över natten.

Sen vet jag inte hur stor skillnad det kommer att vara på elbilar om två-tre år, men däremot kan infrastrukturen vara bättre, men jag vill nog påstå att bilarna är tillräckligt bra för de flesta idag. Våga göra hoppet

Jo hoppet kommer, frågan är bara om jag skall göra det nu eller hålla mig till min plan.
Verkar ha fått en bra deal av Audi, dels att jag får ca 85% av nuvarande bils pris om bytet blir om 12 månader (går det snabbare får jag mer) och sen får jag ca 11% i rabatt på Q4:ans listpris.
Men det är fortfarande en merkostnad mot vad jag planerat så därför vill jag vara säker på att jag gör rätt val.
T.ex. så såg ju nya Kia E-niro trevlig ut.

Skrivet av andr3a$:

Ja, det går, men gäller det en Audi så måste man vara beredd på att appen får kontakt med bilen 1 gång av 10.

Menar du myAudi appen så funkar den hur bra som helst, har än så länge (använd 1 månad) inte missat att få kontakt med bilen mer än 1 gång och behövdes bara en ny uppdatering av fordonsstatusen i appen.
Det jag använt mot min laddhybrid är låsa bilen, direktstart av uppvärmning samt schemalagd uppvärmning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

Det är fan premium när dom tänker på folkhälsan, morgonfys är bra fys.

Permalänk
Skrivet av Undervoltad Undulat:

Du kommer behöva många fler mil än 1500 / år om du ska pendla så långt varje dag? 🤔

Permalänk
Medlem

Lyxmärket Nio satsar på Europa nu. Först ut är stenrika Norge. https://m.youtube.com/watch?v=V69eNxSp000
Byte av batteri har snabbats upp till tre minuter. Fyra swapstationer byggs i Oslo, om man vill slippa krångla med laddning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Lyxmärket Nio satsar på Europa nu. Först ut är stenrika Norge. https://m.youtube.com/watch?v=V69eNxSp000
Byte av batteri har snabbats upp till tre minuter. Fyra swapstationer byggs i Oslo, om man vill slippa krångla med laddning.

Undrar om de har undersökt om det är något människor vill ha?

Permalänk
Skrivet av SuperDuperKillen:

Du kommer behöva många fler mil än 1500 / år om du ska pendla så långt varje dag? 🤔

Ja iallafall första året. Då går det 3-4 tusen mil. År 2 och senare runt tusen mil per år. Så rent praktiskt klarar jag mig nog på 2000 mil per år för en 3 års leasing. Kanske med en slant för övermil.
Nu lutar det åt att köpa något istället, hittills så har värdeminskningen på elbilar varit extremt låg och bra med flexibiliteten att kunna byta bil närsomhelst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

230V gånger 16A = ca 3,6kW

För högre effekt skulle du behöva mer ström än 16A

Det hjälper inte med högre säkring om bilens laddare inte klarar högre strömstyrka.

Har man "Long range" varianten så finns stöd för 11kw-fas.
https://mgmotor.eu/sv-SE/model/zs-ev

Denna gången är det bilen som är begränsningen och inte eluttaget/laddboxen.

Permalänk
Skrivet av Dunde:

De flesta elbilar är rätt tysta, en bil på MEB-plattformen (Q4, iD4, Enyaq) menar jag borde vara tystare än den bil du har nu. Dessutom är de lika stora/snäppet rymligare.

Har en iD4 och en V90CC och jag uppfattar min iD4 som tystare på motorväg och enormt mycket tystare på landsväg. Kan väl iofs bero lite på däckval.

Japp dessa på MEB står på provkörningslistan.
Dubbfritt (friktionsdäck) har jag kört med senaste åren så blir något sånt.
Har du kört dessa? Diverse biltester brukar höja Skodan som den bättre, men tar emot att slanta upp 5-600 papp för en Skoda (inget illa om märket)

Permalänk
Medlem

När jag testade Enyaq och Ioniq var de markant tystare än min Volvo V90 som jag ändå tycker är rätt schysst ljudmässigt.