Alla fyndtips från mellandagsrean

Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Någon som hittat vinterdäck för MG EV ZS 2022?

Bythjul

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Moderator
Testpilot

Tillbaka till ämnet

* Uppmaning *

Nu släpper vi sidodiskussionerna och fokuserar på ämnet i tråden.

Ser ni regelbrott så anmäl enligt §5.

MVH
Dinoman - Moderator

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Bidén vill subventionera amerikanska elbilar som byggs av fackanslutna arbetare och amerikatillverkade batterier. Elon Musk tycker inte det behövs statliga subventioner. Elon har rätt tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Jag försöker köpa egna däck till Marvel R men alla fälgar jag hittar är pissdyra och äter upp förtjänsten. I slutändan verkar jag bara tjäna några tusenlappar över 3 års tid, men till priset av att jag måste lagra och byta vinterdäcken själv 2 gånger per år.

Har kollat på privatleasing av Marvel R, har också funderingar kring hjulens något udda data som gör att urvalet av fälg är rätt sparsmakat.
Har du sett bedömningen (Santander är kreditgivare) av bilens skick vid återlämning en av bilen? Ett problem där iallafall för mig är att stenskott som inte går att polera bort inte är godkända överhuvudtaget. Så man åker ju troligtvis på en ommålning av fronten innan man lämnar tillbaka bilen. För de godkänner troligtvis inte av bättringsfärg ifyllda stenskott.

Permalänk
Medlem

Sneglar rätt mycket på Renault Megane Electric nu.

Det blir nog den eller nya Kia E-Niro till nästa år.

Bara priset som behöver sättas så man vet vad de ska ha för bilarna.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Har kollat på privatleasing av Marvel R, har också funderingar kring hjulens något udda data som gör att urvalet av fälg är rätt sparsmakat.
Har du sett bedömningen (Santander är kreditgivare) av bilens skick vid återlämning en av bilen? Ett problem där iallafall för mig är att stenskott som inte går att polera bort inte är godkända överhuvudtaget. Så man åker ju troligtvis på en ommålning av fronten innan man lämnar tillbaka bilen. För de godkänner troligtvis inte av bättringsfärg ifyllda stenskott.

Wow verkar rätt mycket hårdare än kia och dom har också santander

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Kolla Carplus:
https://carplus.se/bil/mg-marvel-r-luxury-2022/

Villkor:
https://carplus.se/wp-content/uploads/2019/02/Sko%CC%88tselma...

Permalänk
Medlem

Tack för tipset. Har kollat återlämningsvillkoren och de är rimliga. Tillåter t.ex. stenskott som ju "alla" bilar kommer att ha efter tre år.

Permalänk
Medlem

Varför är det så jävla dyrt?

Leasingen ska ju ligga på 3645 kr/mån för den.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo

Permalänk
Medlem

Neeeej! Leverans av min KIA E-Niro 2022 blev flyttad ett par veckor. Bilen har inkommit Sverige men försäljaren trodde realistiskt sett att V02 är nog mer sannolikt, samtidigt säger han att det kan hända tidigare hahhaa. Nåjja, ställer in mig på V02 så är allt som händer innan dess en överaskning. Bekräftade med försäljaren att bilen hade det nya KIA emblemet på den också, sååå snygg

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Ska och ska, ett RTX3080 ska kosta 7825 kr
Men hos carplus ingår försäkring och 1500mil/år, rek pris från MG är med 1000mil och utan försäkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Ingår försäkring, 1500 mil / år och normala villkor för slitage

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Har varit sugen ett par år men har inte kommit till skott. De flesta verkar vara antingen supersportbilar eller något som ser för jävligt ut, men det har blivit bättre i mellansegmentet. Den jag kikar på då och då är XC40 Recharge. Men tycker fortfarande den är alldeles för dyr.

Snygg för att vara en mer "vanlig" bil. https://assets.volvocars.com/~/media/caas/consumers/impressions/xc40-pure-electric/colorviewer/720_7f8da9_bursting-blue-metallic-r-design_final.png

XC40 är väl byggd på gamla plattformen?
Den har sålts väldigt lite vad jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

XC40 är väl byggd på gamla plattformen?
Den har sålts väldigt lite vad jag vet.

Det stämmer. XC40 P8 använder gamla SPA plattformen. Försäljningsmässigt ligger det inte ens på top 10 listan i Sverige.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Det stämmer. XC40 P8 använder gamla SPA plattformen. Fötsäljningsmässigt ligger det inte ens på top 10 listan i Sverige.

Det gör även Polestar 2 och den har sålt klart bättre i Sverige, så man kan nog knappast skylla bara på plattformen som sådan. Låt vara att Polestar 2 redan från början hade googlifierad "surfplatta". Ingen av dem är dock byggda på SPA, utan de är byggda CMA som även används av Geely och Lynk & Co.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det gör även Polestar 2 och den har sålt klart bättre i Sverige, så man kan nog knappast skylla bara på plattformen som sådan. Låt vara att Polestar 2 redan från början hade googlifierad "surfplatta". Ingen av dem är dock byggda på SPA, utan de är byggda CMA som även används av Geely och Lynk & Co.

Okej jag trodde det använde SPA. Jag hoppas Volvo kommer med bättre elbilar i framtiden. De ligger långt efter konkurrenterna.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Den återlämningsguide jag fick tillåter stenskott.

Acceptabelt:
"Stenskott och repor upp till 10cm som kan åtgärdas med mekanisk polering"
"Små stenskott, under förutsättning att de täcker mindre än 25% av panelen och ingen rost uppstått"
"Stenskott som lagats på rätt sätt innan rost hunnit utvecklats"

Tycker nog att Carplus återlämningsguide inte är mycket bättre än Santander.
Några små exempel:
Santander 2 små bucklor/panel - Carplus 1/panel
Santander minst 1.6mm sommar / 3mm vinter - Carplus minst 4mm sommar / 5mm vinter
Santander skada däck/fälg upp till 10cm - Carplus max 4mm

Så totalt sett skiljer det nog inte mycket.
Den ena tillåter mer på en sak och den andra mer på något annat.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 7 5700G - Sapphire Radeon RX7700XT - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - LG 27GP850P - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Medlem

EuroNCAP av MG Marverl R

https://www.euroncap.com/sv/results/mg/marvel-r/43818

Bara fyra stjärnor.

MG ZS EV fick 5 stjärnor 2019 men det verkar som kraven höjdes rejält till testerna fr o m 2020 så det går inte att jämföra dom nya resultaten med dom äldre.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 7 5700G - Sapphire Radeon RX7700XT - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - LG 27GP850P - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Avstängd
Skrivet av drbrain:

EuroNCAP av MG Marverl R

Bara fyra stjärnor.

MG ZS EV fick 5 stjärnor 2019 men det verkar som kraven höjdes rejält till testerna fr o m 2020 så det går inte att jämföra dom nya resultaten med dom äldre.

Så är det varje år. Mer problematiskt är att betygen också skiljer mellan olika klasser på bilar, så en SUV med 4 stjärnor kan vara mer säker (enligt deras kriterier alltså) än en småbil med 5.

Sen handlar ju deras tester inte om alla aspekter av säkerhet förstås. Från början var det ju mest passiv säkerhet, alltså hur bra passagerarna var skyddade när en krock väl inträffade, men på senare år har de ju tagit med olika system som automatisk broms och så. Men fortfarande missar de ju hur bra bilen ger möjligheter för föraren att undvika att krocka från första början (förutom just "aktiva säkerhetssystem"). En stor hög SUV kan ju inte byta riktning lika snabbt och enkelt som en lägre och lättare bil exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drbrain:

EuroNCAP av MG Marverl R

Bara fyra stjärnor.

De flesta elbilar såg ut att ha kammat hem 5 stjärnor,

Polestar 2, VW ID4, Skoda Enyaq, Hyundai Ioniq 5, Ford Mustang Mach E, Nio ES8, BMW IX, MB EQS, Audi Q4 Etron.

Fiat 500e fick också 4 stjärnor.
Renault Zoe 0 stjärnor (wtf?).

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av drbrain:

Den återlämningsguide jag fick tillåter stenskott.

Acceptabelt:
"Stenskott och repor upp till 10cm som kan åtgärdas med mekanisk polering"
"Små stenskott, under förutsättning att de täcker mindre än 25% av panelen och ingen rost uppstått"
"Stenskott som lagats på rätt sätt innan rost hunnit utvecklats"

Tycker nog att Carplus återlämningsguide inte är mycket bättre än Santander.
Några små exempel:
Santander 2 små bucklor/panel - Carplus 1/panel
Santander minst 1.6mm sommar / 3mm vinter - Carplus minst 4mm sommar / 5mm vinter
Santander skada däck/fälg upp till 10cm - Carplus max 4mm

Så totalt sett skiljer det nog inte mycket.
Den ena tillåter mer på en sak och den andra mer på något annat.

Inga stenskott som gått igenom topplacken går att polera bort. Så det bli många sköna tusenlappar per stenskott.

Permalänk
Medlem

Många glömmer dock att det görs avdrag för stenskott även om man säljer en bil privat, det är då det prutas friskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av drbrain:

EuroNCAP av MG Marverl R

Bara fyra stjärnor.

Följande kommentarer på testerna för vuxna i baksätet:

"In the full width rigid barrier test, protection of all critical body regions was rated as good or adequate, except for the pelvis of the rear passenger. During the test, the pelvis slipped under the lap section of the seatbelt – a phenomenon known as ‘submarining’.
The score for this body regions was penalised as a result, and protection rated as poor."

"Tests on the front seats and head restraints demonstrated good protection against whiplash injures in the event of a rear-end collision. However, a geometric assessment of the rear seats indicated poor whiplash protection"

Tråkigt på en annars trevlig bil. Hoppas EV6 presterar bättre.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Def_Dog:

Många glömmer dock att det görs avdrag för stenskott även om man säljer en bil privat, det är då det prutas friskt

Jo, men en bil du säljer privat får du pengar för, bara mindre ifall nån prutar.
En leasingbil du lämnar tillbaka med skavanker får du bokstavligen betala för att bli av med.

Det är skillnad i maggropen på de två utfallen, åtminstone för mig.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Angående skador vid privatleasing, så finns det ganska bra guider:

Skoda (ungefär samma gäller för VW):
https://www.skoda.se/_doc/548cdd1a-1092-4274-aa88-a8bae385f3a...

Kia:
https://www.kia.com/content/dam/kwcms/kme/se/sv/assets/conten...

Antar att alla tillverkare har ett regelverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drbrain:

EuroNCAP av MG Marverl R

Bara fyra stjärnor.

Yes de höjde kraven år 2020 vilket är bra.
Hoppas de inför test av belysningen med som IIHS gör i USA. Sjukt viktigt med.

Annars så när jag ser att Marvel R endast får fyra stjärnor så känns det bra att man inte beställde en. Ingen dealbreaker men dåligt nackskydd i bak plus inte superbra skydd av föraren heller.

Dealbreakern var sätena och spaken för farthållaren som inte syns alls.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick info från BMW idag, vår i3 har prel leveransdatum i början av mars. Beställde i slutet av september. Hade hoppats på januari men det var kanske lite naivt.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Hämtade min Ioniq 5 i Uppsala idag. Den behövde 19,4 kWh/100 km för resan tillbaka till Stockholm.

Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5

Permalänk
Medlem

Snart kommer inga elbilar fastna pga snö och kyla

Permalänk
Medlem

https://www.euroncap.com/sv/results/renault/zoe/44206

Renault Zoe.
0/5 stjärnor.

Känner folk som äger den. Segt.

Hoppas de steppar upp det med Renault Megane Electric.

Visa signatur