LG lanserar OLED EX – upp till 30 procent högre ljusstyrka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Det är alltså inte den generella ljusstyrkan som är "svagheten" hos dagens OLED, för den räcker redan i de flesta vardagsrum, utan hur mycket panelerna kan prestera i highlights i HDR. Alltså solljus som strilar ner genom lövverket i skogen, reflexer i vatten osv. Ljus som bara täcker en del av bilden och får det att se realistiskt ut, inte att man ska bli bländad konstant. På samma sätt som LFE-kanalen inte dundrar på i maxstyrka i subwoofern konstant under en film utan bara vid explosioner och liknande.

Jag kör inte ens min OLED från 2018 på max ljusstyrka för bilden rent generellt, men kör man HDR-material så märker man att det finns en övre gräns för vad skärmen kan visa.

Jasså? Familjens uppfattning här är att om en scener går från mörk inomhus miljö till solstrålande utomhus miljö i HDR läge så blir det så pass starkt att det sticker fint i ögonen. Ljusstarkare vill iallafall inte vi ha. Värt att notera är såklart att vi oftast ser på kvällar när det är mörkt och har dessutom ganska mörkt TV-rum. Tittar man mitt på dagen i ljus TV-rum så antar jag att man alltid kommer få kompromissa.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jag har lite svårt för denna oändliga hype kring OLED. Jag har en LG 55" C9 OLED (2019) i mancave och en 55" Samsung 90 QLED (2020) i sovrummet. För film (som dessa apparater främst används till) skulle jag välja Samsungen varje gång. OLED har så fruktansvärt snabb responstid så 24FPS (typ det enda jag använder den till) ser ryckigt ut. Har inte lyckats få bort det med inställningar. Samsungen har ett väldigt mycket bättre flyt i bilden, och skillnaden är inte liten. En landskapspanorering på Samsung QLED är fruktansvärt snygg, medan på C9 bara det hackar fram.

Kanske nyare OLED har bättre bildbehandling som fixar detta, om inte skulle jag definitivt kolla på LCD fortfarande om jag skulle köpa ny TV för film.

Kör man 120hz material, typ PC spel är ju OLED helt oslagbar dock.

Film är generellt 24p vilket ex vid horizontella panoreringar kan uppfattas som hackigt men det är så det är filmat och så det är tänkt att visas. Så gott som alla TV apparatar kan idag mjuka upp källan i olika grader men man lämnar då också en del av filmupplevelse d.v.s så som det är tänkt att visas.

Vad jag förstår så är de flesta serier är 30 eller 60.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Jag har en LG OLED C8 och enligt mig går det inte att titta på material i 24p om man inte sätter på åtminstone lite interpolering. Även om interpoleringen ger lite artefakter, så är det för mig bättre än en konstant hackande bild som ger huvudvärk.

Huvudvärk av OLED? undra hur vanligt det är. Många TV apparatar kan mjuka upp källan i olika grader, hur jämför detta med att använda interpolering? Bibehålls filmkänslan i båda lägena?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Klumpeduns:

Jesus, tycker min nuvarande LG är för ljusstark som det är när HDR kickar in. 2k nits, måste vara som att möta en långtradare med full belysning på natten. Men visst, om man bara konsumerar underhållning dagtid i ett rum med stora fönster så kanske det behövs.

Håller med (HDR).

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

24p som i 24 bilder per sekund i progressivt (till skillnad från interlaced). Så ja, filmer på Blueray (även 4K Blueray), i princip allt material på Netflix och de flesta andra streaming-tjänster osv

Damn okej.

Jag kan kolla på allt på Netflix utan något sorts intryck av att det är hackigt på min OLED.
Intressant att det är så subjektivt olika från person till person med det där.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Damn okej.

Jag kan kolla på allt på Netflix utan något sorts intryck av att det är hackigt på min OLED.

Undrar hur många som går och söker på "best settings" för HDR/dolby/etc content, slänger på allt utan att läsa och sen upplever det hackigt...

För det var exakt det som jag gjorde med min nya C1 och ja det blev direkt som att nåt var fel, som att gå från en 144hz till 60hz monitor. Alla filmnördar som tycker det ska vara accurate och perfekt recreation av 24 fps bio stänger ju av allt med motion smoothing. Efter att ha flippat mellan default läget och nya custom läget så kopiera jag bara motion settings och sen blev det bra igen. Vet att det inte är "as intended" men det skiter jag i

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Undrar hur många som går och söker på "best settings" för HDR/dolby/etc content, slänger på allt utan att läsa och sen upplever det hackigt...

För det var exakt det som jag gjorde med min nya C1 och ja det blev direkt som att nåt var fel, som att gå från en 144hz till 60hz monitor. Alla filmnördar som tycker det ska vara accurate och perfekt recreation av 24 fps bio stänger ju av allt med motion smoothing. Efter att ha flippat mellan default läget och nya custom läget så kopiera jag bara motion settings och sen blev det bra igen. Vet att det inte är "as intended" men det skiter jag i

Lösningen är egentligen att köra den i 120hz på sin mediaspelare, men det är näst intill omöjligt på allt förutom ps5, series x och pc.

120hz/5= 24hz

60hz går inte jämnt ut i 24hz

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 5070 ti Prime OC, AMD R7 9800X3D CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Så du satte på motion smoothing till någon nivå?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Mycket konstigt snack här nu hehehe
Klart bildförbättringar etc ska va av... han har så rätt, den käre vincent på HDTV test... har allt sånt avstängt på både TV och projj... och alla som kollat här tycker vi har grym bild på bägge
Kör filmmaker mode på oleden, (DV iq eller dark för DV), och natural på projj, utan extra sharpness eller noisereduction etc.

https://www.youtube.com/watch?v=uGFt746TJu0

Och är en film i23.976hz... ska den visas i det, inte nåt annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Det är allmänt känt att OLEDs har detta problemet, se Rtings
Som du gissar handlar det om att OLEDs har en extremt mycket snabbare responstid som gör att varje frame hålls mycket längre (och det är alltså väldigt liten andel av tiden som är övergång mellan två frames).

Jag har en LG OLED C8 och enligt mig går det inte att titta på material i 24p om man inte sätter på åtminstone lite interpolering. Även om interpoleringen ger lite artefakter, så är det för mig bättre än en konstant hackande bild som ger huvudvärk.

Okej, men om det är 24 FPS, visas inte varje frame 1/24 dels sekund på TVn oavsett om det är OLED eller LCD?

https://youtu.be/3BJU2drrtCM?t=270

Varför skulle varje frame hållas längre på OLED än på LCD?

Jag är väldigt villig att ge upp lite "bildkvalitet" för att ha bättre "rörelsekvalitet", så frågan är om någon mini-led LCD eller OLED är det bästa valet om det här problemet är så stort som du verkar påstå.

Skrivet av Dizzö:

Damn okej.

Det behöver inte bara vara subjektivt utan olika inställningar kan göra att det ser extremt olika ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Huvudvärk av OLED? undra hur vanligt det är. Många TV apparatar kan mjuka upp källan i olika grader, hur jämför detta med att använda interpolering? Bibehålls filmkänslan i båda lägena?

Huvudvärken kommer av låg upplevd framerate. Detta kommer även om jag till exempel låser frameraten i ett spel till något väldigt lågt. Bilden upplevs alltså inte som flytande utan som ett väldigt snabbt bildspel.

LGs OLED har som du vet 120Hz, och sätter man på inställningen som heter något i stil med "Biosalong" görs en 5:5 pulldown vid 24p material. Dvs varje frame visas i 5 st bilduppdateringar. Som du vet är 24 fps = ca 41.7 ms per bild. En OLED från LG har enligt Rtings en frame hold time i 24p på ca 40 ms (och det är typ 1 ms som är någon form av övergång mellan två frames). Jämför man istället med typ en Samsung Q70T så har den en frame hold time i 24p på 24,6 ms (vilket borde betyda att är typ 17 ms som är någon form av övergång mellan två frames).

Det som är bra med interpoleringsinställningen (De-judder har jag för mig att den heter på LGs OLED) är att den går från en skala 0 (avstängd) till 10 (sjukaste soap opera effekten man någonsin har sett). Både 0 och 10 är för mig (i 24p content) omöjliga att titta på, men av olika uppenbara skäl.
1-2 på skalan ger väldigt lite interpoleringsartefakter och mjukar upp bilden en hel del. Vid 3-4 finns de definitivt där, men de stör inte mig alldeles för mycket. Över 4 blir interpoleringsartefakterna för jobbiga. Därför kör jag 4. Någon annan skrev tidigare att han kör 2. Det är ju lite subjektivt. Många kör ju noll, men då får som sagt jag ont i huvudet, medan andra kanske inte får det.

Skrivet av Dizzö:

Damn okej.

Läs gärna svaret ovan. Får jag fråga dig vad du faktiskt kör för inställningar, mer specifikt det som kallas "TruMotion" och underinställningen "De-judder"?
Interpoleringen är noll om De-judder är 0. Allt över 0 ger interpolering vilket gör bilden mindre hackig (men skapar interpoleringsartefakter).
Det är ju samma med gaming att alla är olika känsliga. Många klarar inte av 30 FPS medan andra knappt ser skillnad på 30 och 60 FPS. Vissa måste upp i 120 FPS eller högre för att tycka att det ska vara tillräckligt med flyt osv

Skrivet av Swennis:

Mycket konstigt snack här nu hehehe
Klart bildförbättringar etc ska va av... han har så rätt, den käre vincent på HDTV test... har allt sånt avstängt på både TV och projj... och alla som kollat här tycker vi har grym bild på bägge
Kör filmmaker mode på oleden, (DV iq eller dark för DV), och natural på projj, utan extra sharpness eller noisereduction etc.

https://www.youtube.com/watch?v=uGFt746TJu0

Och är en film i23.976hz... ska den visas i det, inte nåt annat

Jag håller helt med om att det finns en poäng i att visa bilden så som skaparen har tänkt att det ska visas. Men problemet kvarstår även att om man tar den absolut bästa OLED-TV:n och kalibrerar den enligt konstens alla regler, stänger av "bildförbättringar" osv och sedan tar den absolut bästa QLED-TV:n från Samsung och även kalibrerar den enligt konstens alla regler, så kommer 24p content att se annorlunda ut på de två apparaterna. Där OLED-TV:n kommer upplevas ha mer "stutter" pga att frame hold time helt enkelt är betydligt högre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Så du satte på motion smoothing till någon nivå?

Tror det var natural som jag ställde den på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

Lösningen är egentligen att köra den i 120hz på sin mediaspelare, men det är näst intill omöjligt på allt förutom ps5, series x och pc.

120hz/5= 24hz

60hz går inte jämnt ut i 24hz

Borde inte TV'n kunna kompensera det själv genom att göra om 24hz signalen från källan till 120hz? Att visa samma ruta 5 ggr känns inte komplicerat. Fördelen med 120hz på källan är väl att tv'n inte behöver automatiskt byta uppdateringsfrekvens när man byter mellan film och tv (förutom på europeiska produktioner).
- Om man inte vill använda de extra rutorna till att interpolera snyggare eller slänga in svarta bildrutor och liknande dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Borde inte TV'n kunna kompensera det själv genom att göra om 24hz signalen från källan till 120hz? Att visa samma ruta 5 ggr känns inte komplicerat. Fördelen med 120hz på källan är väl att tv'n inte behöver automatiskt byta uppdateringsfrekvens när man byter mellan film och tv (förutom på europeiska produktioner).
- Om man inte vill använda de extra rutorna till att interpolera snyggare eller slänga in svarta bildrutor och liknande dvs.

Det jag menar är att ifall nvidia shield, chromecast eller apple tv hade 120hz output hade majoriteten av stuttering försvunnit i 24p filmer. Det är 60hz outputen som inte delas jämnt i 24hz som orsakar största delen av problemet pga. oled överlägsna responstid .

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 5070 ti Prime OC, AMD R7 9800X3D CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Okej, men om det är 24 FPS, visas inte varje frame 1/24 dels sekund på TVn oavsett om det är OLED eller LCD?

Jag är väldigt villig att ge upp lite "bildkvalitet" för att ha bättre "rörelsekvalitet", så frågan är om någon mini-led LCD eller OLED är det bästa valet om det här problemet är så stort som du verkar påstå.

Nja, ingen TV har en oändligt snabb responstid, utan det finns alltid någon form av övergång mellan två frames, ju längre den tiden är ju mer flytande ser bilden ut att vara, men även ju suddigare ser den ut att vara (då den egentligen visar två olika frames kombinerat).

Som jag skrev i mitt inlägg över
"En OLED från LG har enligt Rtings en frame hold time i 24p på ca 40 ms (och det är typ 1 ms som är någon form av övergång mellan två frames). Jämför man istället med typ en Samsung Q70T så har den en frame hold time i 24p på 24,6 ms (vilket borde betyda att är typ 17 ms som är någon form av övergång mellan två frames)."
Rtings skriver själv att ett "good value" är om frame hold time är mindre än 24 ms, och att en noticable difference är 5 ms

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Kilroy:

Du ser svaret på Slow mo guys-videon du länkar till. Det tar tid för LCD:n att förändra varje pixel när kristallerna ska vrida sig till rätt position. Syns på Xbox-loggan hur grönt tonar långsamt efter synksvepet. Av de ca 41,7 ms som en 24p-bildruta ska presenteras kommer en LCD-panel att behöva en stor portion av tiden för att genomföra sin transition – den faktiska responstiden – vilket blir en suddig övergångsfas där föregående bild och den nya bilden blandas.

En OLED-panel gör samma övergång inom 1–2 ms vilket lämnar nära 40 ms till presentation av bilden. Det gör att en OLED i högre grad är en sekvens av perfekta stillbilder med mycket korta övergångar med minimalt sudd. Nackdelen är att detta kan upplevas som ryckigare.

En LCD ger en högst varierande längd på övergången med allt från 10–20 ms vilket lämnar mindre tid till att presentera filmrutan som helhet. En stor del av tiden befinner sig panelen i en övergångsfas. Denna suddighet mellan varje stillbild gör att filmen kan upplevas som mer mjukt och flytande, men också just suddigare och smetigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D10S:

Tack! Alldeles för få som gnäller på detta.

Vad jag inte förstår är hur LG kan påstå att det är en del av OLED-tekniken? Jag hade en B6 först och den var perfekt när det var en helvit bild, t ex snö eller om man kollade rakt in i solen i ett HDR-spel, inte en enda rand. Så antingen har LG lyckats göra sämre paneler med åren, eller så är det mina ögon som blir bättre med åren(tveksamt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Huvudvärken kommer av låg upplevd framerate. Detta kommer även om jag till exempel låser frameraten i ett spel till något väldigt lågt. Bilden upplevs alltså inte som flytande utan som ett väldigt snabbt bildspel.

LGs OLED har som du vet 120Hz, och sätter man på inställningen som heter något i stil med "Biosalong" görs en 5:5 pulldown vid 24p material. Dvs varje frame visas i 5 st bilduppdateringar. Som du vet är 24 fps = ca 41.7 ms per bild. En OLED från LG har enligt Rtings en frame hold time i 24p på ca 40 ms (och det är typ 1 ms som är någon form av övergång mellan två frames). Jämför man istället med typ en Samsung Q70T så har den en frame hold time i 24p på 24,6 ms (vilket borde betyda att är typ 17 ms som är någon form av övergång mellan två frames).

Det som är bra med interpoleringsinställningen (De-judder har jag för mig att den heter på LGs OLED) är att den går från en skala 0 (avstängd) till 10 (sjukaste soap opera effekten man någonsin har sett). Både 0 och 10 är för mig (i 24p content) omöjliga att titta på, men av olika uppenbara skäl.
1-2 på skalan ger väldigt lite interpoleringsartefakter och mjukar upp bilden en hel del. Vid 3-4 finns de definitivt där, men de stör inte mig alldeles för mycket. Över 4 blir interpoleringsartefakterna för jobbiga. Därför kör jag 4. Någon annan skrev tidigare att han kör 2. Det är ju lite subjektivt. Många kör ju noll, men då får som sagt jag ont i huvudet, medan andra kanske inte får det.

Okay, hittar ingen sådan skala på min LG 65OLED C8, är det kanske TrueMotion man menar med som har 4-5 alternativ? Rtings.com skriver såhär :

Judder-Free 24p
Yes
Judder-Free 24p via 60p
Yes
Judder-Free 24p via 60i
Yes
Judder-Free 24p via Native Apps
Yes
Update 05/13/2019: The settings required to remove Judder have changed. We've updated our text below.

Update 05/10/2018: We retested 24p playback on the C8 with firmware version 04.10.05, and it is now able to remove Judder from all sources, except when BFI is enabled(Motion Pro set to 'On').

The TV is consistently able to remove judder from native 24 fps content, whether that content is played from the native apps or external sources such as a Blu-ray player. It can also remove judder consistently from 60 fps content.

To enable this feature when playing 24p content from an external player, the 'Real Cinema' option must be turned on. Previously, it was required to set the TruMotion sliders to '0' as well.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Okay, hittar ingen sådan skala på min LG 65OLED C8, är det kanske TrueMotion man menar med som har 4-5 alternativ? Rtings.com skriver såhär :

Judder-Free 24p
Yes
Judder-Free 24p via 60p
Yes
Judder-Free 24p via 60i
Yes
Judder-Free 24p via Native Apps
Yes
Update 05/13/2019: The settings required to remove Judder have changed. We've updated our text below.

Update 05/10/2018: We retested 24p playback on the C8 with firmware version 04.10.05, and it is now able to remove Judder from all sources, except when BFI is enabled(Motion Pro set to 'On').

The TV is consistently able to remove judder from native 24 fps content, whether that content is played from the native apps or external sources such as a Blu-ray player. It can also remove judder consistently from 60 fps content.

To enable this feature when playing 24p content from an external player, the 'Real Cinema' option must be turned on. Previously, it was required to set the TruMotion sliders to '0' as well.

De de pratar om när de säger att det är "judder-free" är att den inte gör en 3:2 pulldown, utan att den gör en 5:5 pulldown. För att den ska göra detta behöver man sätta på "Real Cinema", eller "Biosalong" som inställningen heter på Svenska.
För att få skalan jag pratar om behöver du gå till TrueMotion, där finns alternativen "av", "mjuk", "livlig", "användare". Det är bara på "användare" som du har möjlighet att ändra de två inställningarna "de-blur" och "de-judder". Där det är just "de-judder" som applicerar interpolering på content som är under 30 fps (dvs de allra flesta filmer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Exakt, och det är ju precis vad TV:n gör med 5:5 pulldown om man har rätt inställningar, som beskrivits av Patrick och Jimmy mfl.

Skrivet av PatrickP:

LGs OLED har som du vet 120Hz, och sätter man på inställningen som heter något i stil med "Biosalong" görs en 5:5 pulldown vid 24p material. Dvs varje frame visas i 5 st bilduppdateringar.

Skrivet av Neon:

To enable this feature when playing 24p content from an external player, the 'Real Cinema' option must be turned on. Previously, it was required to set the TruMotion sliders to '0' as well.[/i]

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

De de pratar om när de säger att det är "judder-free" är att den inte gör en 3:2 pulldown, utan att den gör en 5:5 pulldown. För att den ska göra detta behöver man sätta på "Real Cinema", eller "Biosalong" som inställningen heter på Svenska.
För att få skalan jag pratar om behöver du gå till TrueMotion, där finns alternativen "av", "mjuk", "livlig", "användare". Det är bara på "användare" som du har möjlighet att ändra de två inställningarna "de-blur" och "de-judder". Där det är just "de-judder" som applicerar interpolering på content som är under 30 fps (dvs de allra flesta filmer)

Tog en titt och mycket riktigt väljer man user så får man en skala och efter att testat så försvinner mer eller mindre all judder vid steg 2. TVn har olika iställningar för HDR och icke HDR men de-judder gick att hitta i båda. Jag vill minnas att jag mer eller mindre kör det som Rting kom fram till vilket är ISF Expert(Dark room) för icke HDR och Technicolor Expert för HDR.

Även om jag köpte hem flera apparater och jämfört när det varit dags att byta upp mig så är jag ingen expert på det. Gick dock igenom rtings förslag och det kändes som det faktiskt blev en bättre bild : https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c8-oled/settings

Jag klagade på judder på annat forum och föreslog att köra hantering för det men blev nerskjuten ganska snabbt eftersom man ska ju se materialet så som det var tänkt. Men nu kör jag iallafall steg 2 på de-judder och de blir säkert bra

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man måste ju tro att LG (som gör alla OLED paneler) är väldigt medvetna om detta med 24 fps stutter och att det kommer lösningar i framtiden. Man kan ju tycka att det skall gå att emulera längre responstid

Kollar man på LG:s promovideo för OLED är den ganska talande. Den är ju sjukt snygg på en OLED TV, höga kontraster, men kameran står still nästan hela tiden. Självklart för att få OLED att framstå i absolut bästa dager.

https://www.youtube.com/watch?v=njX2bu-_Vw4

Jag tycker inledningen på Rouge One med sina högkontrast landskaps-panoreringar är väldigt snygga men det är också väldigt svårt att få bra på en OLED. Jag kör också, som så många andra lite interpolation, utan att det blir full soap.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Exakt, och det är ju precis vad TV:n gör med 5:5 pulldown om man har rätt inställningar, som beskrivits av Patrick och Jimmy mfl.

Japp, verkar dock som den jag svarade tror att de flesta enheter bara klarar av att trycka ut 60hz och inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Man måste ju tro att LG (som gör alla OLED paneler) är väldigt medvetna om detta med 24 fps stutter och att det kommer lösningar i framtiden. Man kan ju tycka att det skall gå att emulera längre responstid

Kollar man på LG:s promovideo för OLED är den ganska talande. Den är ju sjukt snygg på en OLED TV, höga kontraster, men kameran står still nästan hela tiden. Självklart för att få OLED att framstå i absolut bästa dager.

https://www.youtube.com/watch?v=njX2bu-_Vw4

Jag tycker inledningen på Rouge One med sina högkontrast landskaps-panoreringar är väldigt snygga men det är också väldigt svårt att få bra på en OLED. Jag kör också, som så många andra lite interpolation, utan att det blir full soap.

Vild gissning är att det är bara de som läst på som faktiskt har ett problem med detta vilket troligen är en liten skara av alla om köper. Ingen i vår familj eller bekanta har reflekterat över problemet, faktiskt inte ens jag men nu när jag tittade på en specifik scen så såg jag att den hoppade en anning vilket TrueMotion löste.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Vild gissning är att det är bara de som läst på som faktiskt har ett problem med detta vilket troligen är en liten skara av alla om köper. Ingen i vår familj eller bekanta har reflekterat över problemet, faktiskt inte ens jag men nu när jag tittade på en specifik scen så såg jag att den hoppade en anning vilket TrueMotion löste.

Det beror ju såklart också på hur känslig man är. Jag får ju som sagt huvudvärk om inte någon interpolering är på (i 24p content), på samma sätt som jag får huvudvärk om jag spelar i väldigt låg framerate. Nu är ju vi på Sweclockers mer tekniskt intresserade och hittar orsaken och löser problemet, medan en random Svensson kanske istället bara lämnar tillbaks TV:n till återförsäljaren eller liknande

Eller så kanske de tycker att det är hackigt och googlar och istället hamnar på ett forum där alla skriker att det är "the creators intention" att det ska hacka och att det ger en "cinematic experience" med hackande osv

Permalänk
Medlem

Har inga problem alls med 23.976 material på panasonic oled, eller epson projektorn… dom gör ett grymt jobb i rörelsehanteringen, helst projjjen
Och jag haaatar low framerate i spel… är ju två heeelt olika saker ffs 😝😁
Men ha på motion skitet på, blir ju artefakter etc, och såpoperaeffekt som ser ut som är filmat med dålig kamera, som vincent nämnde. Den försöker ju rita upp bilder som inte är där, mellan bilderna, blir såå fel ibland… DET kan jag störa mig på som f’n 🙈😝
Har inte laxpudding nån video om detta? hade vart nice, om massa strunt som ska vara avstäng t etc 😄😝

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

För mig var det så här. Jag kollar mycket film, gärna någon per dag senaste 25 åren eller så. Jag har alltid haft setups som behöver 3:2 pulldown på filmerna, dvs skärmen kör i 60hz och måste trixa för att visa 24fps film. Det blir inget bra flyt i bilden. Så införskaffade jag LG C9 OLED och äntligen skulle jag få se 24fps material i 24fps. Och det fungerade ju. Frametime är lika, det är bättre. Men var det riktigt bra? Nej, jag tyckte inte det. Det var ganska hackigt främst i panoreringar med stora kontraster, men det går att se lite varstans. Färgerna är ju förståss fantastiska, vilket var anledningen till att jag skaffade OLED från första början. På det stora hela är det fortfarande en helt fantastisk TV, men inte bäst på allt tydligen.

Året efter gick TV i sovrummet sönder, och istället för OLED satsade jag på en Samsung 90 QLED LCD just av anledningen att jag inte var riktigt nöjd med 24 fps på OLED. Även här används den med äkta 24fps utan 3:2 pulldown. Och jag märkte ju direkt att det flyter mycket, mycket bättre. Riktigt mumma för ögonen, någon har verkligen tänkt till för att få den här bilden så bra som tekniken kan erbjuda. Det finns defekter i bilden på Samsung TV:n ockå förståss. Färgerna är inte lika vassa som på C9, men fortfarande väldigt bra. Blooming kan inträffa då den "bara" är FALD. Men överlag för mig är det skönare att titta på denna TV.

Nu är ju smaken som baken, och det är ingen tävling vilken TV man väljer, med mitt första inlägg ville jag bara uppmärksamma att OLED kanske inte är bäst på allt i vekligheten.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

För mig var det så här. Jag kollar mycket film, gärna någon per dag senaste 25 åren eller så. Jag har alltid haft setups som behöver 3:2 pulldown på filmerna, dvs skärmen kör i 60hz och måste trixa för att visa 24fps film. Det blir inget bra flyt i bilden. Så införskaffade jag LG C9 OLED och äntligen skulle jag få se 24fps material i 24fps. Och det fungerade ju. Frametime är lika, det är bättre. Men var det riktigt bra? Nej, jag tyckte inte det. Det var ganska hackigt främst i panoreringar med stora kontraster, men det går att se lite varstans. Färgerna är ju förståss fantastiska, vilket var anledningen till att jag skaffade OLED från första början. På det stora hela är det fortfarande en helt fantastisk TV, men inte bäst på allt tydligen.

Året efter gick TV i sovrummet sönder, och istället för OLED satsade jag på en Samsung 90 QLED LCD just av anledningen att jag inte var riktigt nöjd med 24 fps på OLED. Även här används den med äkta 24fps utan 3:2 pulldown. Och jag märkte ju direkt att det flyter mycket, mycket bättre. Riktigt mumma för ögonen, någon har verkligen tänkt till för att få den här bilden så bra som tekniken kan erbjuda. Det finns defekter i bilden på Samsung TV:n ockå förståss. Färgerna är inte lika vassa som på C9, men fortfarande väldigt bra. Blooming kan inträffa då den "bara" är FALD. Men överlag för mig är det skönare att titta på denna TV.

Nu är ju smaken som baken, och det är ingen tävling vilken TV man väljer, med mitt första inlägg ville jag bara uppmärksamma att OLED kanske inte är bäst på allt i vekligheten.

Uppskattar perspektivet men måste dubbelkolla: jämförde du äpplen mot äpplen? Var den ren 5:5 pulldown utan någon interpolering eller liknande i båda fallen?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Kollar du hellre på tvn än projektorn när det gäller actionfilmer etc?
Har oled tv med… men det är speciellt när man smäller upp en actionfilm film i 4k i 100” ändå 🙈🙂

Den där svärtan som OLED har. Den där kontrasten... HmmmMumma! Projjen är inte ens nära, och det är inte bio ute på stan heller. Svart är svart som vi brukar säga här.

Men visst, det som saknas är storleken. Jag har dock "bara" drygt 85" på projektorduken så inte riktigt där du är...
Sen klarar inte projjen HDR eller 4K heller. Den har några år på nacken, trots att den var riktigt bra för sin tid. Jag har funderat på att uppgradera till 77" OLED och då är ju skillnaden rätt liten mot den duk som ju får plats och då blir projjen än mer outdated. Tyvärr.... Men projjen lyser på en sak. Den klarar 3D-film lysande! Så det är det den får serva med framöver så länge vi ha lite 3D-film kvar nån vill se... Och förstås vanlig HD-film (icke 4K/HDR) emallanåt. Epson EH-TW9200 om nån var intresserad.

Permalänk
Medlem

Förklara gärna för en gammal plasmaanvändare som inte riktigt har tiden längre att grotta ner sig i allt nytt. Varför behöver vi dessa ljusstarka skärmar i hemmet? Är det för just för HDR?

Har min gamla trotjänare kalibrerad med colormeter efter referens på 120 cd/m2 (120nits). Helt underbar bild, precis lagom ljus (Ingen HDR dock). Har alltid haft åsikten att filmer helst ska visas så nära de är tänkta att se ut, för att citera från nedanstående guide som jag alltid använt mig av:

"Directors, cinematographers, and motion picture colorists go to great lengths to ensure that the content you watch is reproduced with accurate colors. By doing your part and calibrating your display, you help ensure that what you see at home is a perfect match to what these professionals intended for you to see. "

http://www.curtpalme.com/forum/viewtopic.php?t=35322

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....