Mappar under DCIM-mapp på minneskort i Sony Xperia 5 II

Permalänk
Medlem

Mappar under DCIM-mapp på minneskort i Sony Xperia 5 II

Jag har för många bilder i mappen 100ANDRO. Det tar en evighet att öppna mappen. (Just nu går det inte att öppna alls, står och "stampar").
Jag skulle vilja att nya foton sparas i en ny mapp och att den gamla bara finns där med sina foton. Hur gör man?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anne8:

Jag har för många bilder i mappen 100ANDRO. Det tar en evighet att öppna mappen. (Just nu går det inte att öppna alls, står och "stampar").
Jag skulle vilja att nya foton sparas i en ny mapp och att den gamla bara finns där med sina foton. Hur gör man?

Tja, det går ju alltid att döpa om DCIM till DCIM_old i "My Files" eller vad du har för filhanteringsapp och skapa en ny tom DCIM i filhanteraren, så man slipper krångla i kamera-appar m.m.

EDIT: Eller döpa om 100ANDRO till 100ANDRO_old ifall det var en undermapp där. Det går ju att göra två mappar av den också, och lägga hälften av bilerna i vardera, så att man kan öppna dem normalt.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Tja, det går ju alltid att döpa om DCIM till DCIM_old i "My Files" eller vad du har för filhanteringsapp och skapa en ny tom DCIM i filhanteraren, så man slipper krångla i kamera-appar m.m.

EDIT: Eller döpa om 100ANDRO till 100ANDRO_old ifall det var en undermapp där. Det går ju att göra två mappar av den också, och lägga hälften av bilerna i vardera, så att man kan öppna dem normalt.

Tack för svar.Ska testa dina förslag. Vet du om dateringen av de redan tagna korten ändras om jag mixtrar med namn på mappar? Jag har i andra sammanhang råkat ut för att alla bilder får ändringsdagens datum...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anne8:

Tack för svar.Ska testa dina förslag. Vet du om dateringen av de redan tagna korten ändras om jag mixtrar med namn på mappar? Jag har i andra sammanhang råkat ut för att alla bilder får ändringsdagens datum...

Det brukar finnas två datum på filer, ett skapat och ett senast ändrat, det är lite olika vilket man ser, men om man byter namn på mappen de ligger i utan att flytta på dem, så ska deras datum inte ändras normalt sett.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anne8:

Hur många är för många? När du skapat 9999 bilder i 100ANDRO borde det skapas en ny mapp 101ANDRO som kamera-appen fortsätter att spara nästa 9999 bilder till. Beroende på app kanske det går att forcera byte genom att manuellt skapa 101ANDRO-mappen?

http://www.jeita.or.jp/japanese/standard/book/CP-3461B_E/#pag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Hur många är för många? När du skapat 9999 bilder i 100ANDRO borde det skapas en ny mapp 101ANDRO som kamera-appen fortsätter att spara nästa 9999 bilder till. Beroende på app kanske det går att forcera byte genom att manuellt skapa 101ANDRO-mappen?

http://www.jeita.or.jp/japanese/standard/book/CP-3461B_E/#pag...

Nja... 9999 har jag inte. Kollade nu. Närmar sig 8700 så jag kanske ska stå ut och se om en ny mapp bildas. Det tar ca 8 minuter att öppna mappen. Kan det vara datorn det är "fel" på, eller usb-överföringen från telefonen.
Jag har faktiskt försökt, för ett tag sen, att skapa en 101ANDRO-mapp. Men den ignorerades. Tänkte att jag kanske inte har namngivit den riktigt eller att det ska till något annat knep. Jag har en känsla av att det funkade på en av mina gamla telefoner.
Ska testa igen. Hinner inte nu. Tack för tips. Har inte testat de andra tipsen jag fått heller.