Alla fyndtips från mellandagsrean

Vilken film såg du senast?

Permalänk
Skrivet av hajvan:

Matrix Resurrections
0.5/10

Håll er borta, jag önskar jag kunde få denna film osedd.
Den får reloaded och revolutions att se ut som mästerverk.

Jag fattar inte Hollywood, förstör franchise efter franchise...

Hollywood? Disney då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hollywood? Disney då?

Disneys filmavdelning är en del av Hollywood så..

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Don't look up, Netflix. Samhällssatir. Såg bara två tredjedelar sen fick jag annat att göra, så inget betyg. Oklart om jag kommer att se klart den. Den var väl inte dålig i sig, den hade sina poänger. Men de hade gjort en klassisk "ljug-trailer" där de klippt ihop stycken i filmen för att få det att se ut som de hänger ihop och verka roligare än de var. Filmen var inte för idag helt enkelt.

Jag har börjat att kika på den. Är halvvägs igenom. Jädrar vad irriterande filmen är. Det finns ju en story i bakgrunden som iaf får mig att fortsätta titta. Men det är så störigt hur alla beter sig och hur skaparen till filmen verkar uppfatta att alla människor är blåsta, ytliga och giriga.

Jag kan ju medge att jag började kika på den utan att veta något om den. Filmen började ju hyffsat seriöst så då fick jag nog lite felaktiga förväntningar. Jag får uppdatera mitt inlägg sen när jag har sett klart filmen.

4/10 får denna film av mig.
Leonardo DiCaprio och Jennifer Lawrence är väl i mitt tycke enda anledningarna att se denna film.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jag har börjat att kika på den. Är halvvägs igenom. Jädrar vad irriterande filmen är. Det finns ju en story i bakgrunden som iaf får mig att fortsätta titta. Men det är så störigt hur alla beter sig och hur skaparen till filmen verkar uppfatta att alla människor är blåsta, ytliga och giriga.

Jag kan ju medge att jag började kika på den utan att veta något om den. Filmen började ju hyffsat seriöst så då fick jag nog lite felaktiga förväntningar. Jag får uppdatera mitt inlägg sen när jag har sett klart filmen.

Leonardo DiCaprio och Jennifer Lawrence är väl i mitt tycke enda anledningarna att se denna film.

Det är ju satir så den har sin poäng. Jag kollade iaf genom hela o tyckte den var helt okej, kanske inte riktigt så fantastisk som andra har tyckt, men landar iaf på 6/10 för min del. Rekommenderar den framför nya Matrix alla dagar i veckan iaf, även om jag än hellre skulle rekommendera Last Night in Soho som alldeles för få verkar ha sett.

Permalänk
Medlem

The Father
Filmatisering av en pjäs (vilket tydligt märks, men ej försämrar på något sätt). Hopkins spelar en dement far till en omhändertagande dotter. Riktigt smart gjord och Hopkins är verkligen i en klass för sig själv. Precis lagom lång på 1h30min. Notera dock att det är en dramafilm centrerad kring sjukdom och relationer, inget annat. Så är det inte din kopp té gör du nog klokt i att avstå eller inte hoppas på för mycket.

7/10

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd

Ghostbusters Afterlife. Bland det sämsta man har sett på länge, segt, sällan roligt, typ nästan som ingen brydde sig om projektet

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Det är satir så den ska va irriterande. Finner det lite skrämmande för den känns ju närmast som en dokumentär för 2050 kanske. Att vi skulle ha hunnit så långt som sista biten jär ju orealistiskt iof men hade vi kunnat hade det nog hänt med

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Conan the Barbarian från 1982. Disney+.
<3 Kling-klang svärd.

Episk musik. Avlånga scener.. man får vänta småsuget helt enkelt, på dopaminkickarna.
Känns inte alls som en film som är drygt 2h lång. En klassiker som man får ta lite lätt på, i och med dess ålder och Arnolds stelbenta uttryck. Det är då inge fel på den gamla gubbens unga kroppshydda iaf. o/

Dold text
Permalänk
Medlem

Liftarens guide till galaxen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zkin:

Liftarens guide till galaxen.

Ok

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Lite off topic, men är lite less på dessa filmtitlar som är så enkla att förväxla. Man måste som oinsatt googla vilken ordning man ska se filmerna. Vad är det för fel med att sätta en siffra efter huvudtiteln som man alltid gjorde förr? Detta gäller speciellt Marvel.

Det kan ju bli ganska förvirrande det med, särskilt när det gäller re-boots.
Så här hade det kunnat se ut: Spider-Man, Spider-Man 2, Spider-Man 3, The Amazing Spider-Man, The Amazing Spider-Man 2, Spider-Man, Spider-Man 2, Spider-Man 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Ghostbusters Afterlife. Bland det sämsta man har sett på länge, segt, sällan roligt, typ nästan som ingen brydde sig om projektet

Jaså? Jag tyckte den var lite charmig. Kul att de efterliknade ettan med effekterna, och att det var samma "skurk" etc. Helt klart en okej rulle. Den är väl mest riktad till barn, och att deras föräldrar med nostalgi också ska få ut nåt av den.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Anon.

Påminde lite om ett avsnitt Black Mirror, men inte lika bra.

Permalänk
Medlem

Jag såg parasit på svtplay. Väldigt bra, rolig och spännande nästan hela filmen. Efter första blodiga scenerna bord jag slutat se. Filmen utvecklades till en splatterfilm. Inget för mig som växte upp när det var filmcensur!

Permalänk
Medlem

Dune.

Längesen jag satt så fokuserad på en film som jag gjorde under Dune. Musiken var som förväntat helt otrolig och vyerna var fantastiska.

8/10.

Permalänk
Medlem

Hade en dubbel filmkväll i veckan. No Time to Die och Boss Level.

Bondfilmen var bättre än väntat, och Boss Level var en mindless, men underhållande actionfilm.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Jag såg parasit på svtplay. Väldigt bra, rolig och spännande nästan hela filmen. Efter första blodiga scenerna bord jag slutat se. Filmen utvecklades till en splatterfilm. Inget för mig som växte upp när det var filmcensur!

Du har inte sett någon riktig splatterfilm, eller hur?

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nioreh83:

Jaså? Jag tyckte den var lite charmig. Kul att de efterliknade ettan med effekterna, och att det var samma "skurk" etc. Helt klart en okej rulle. Den är väl mest riktad till barn, och att deras föräldrar med nostalgi också ska få ut nåt av den.

Tyckte den var så oinspirerad att jag vet inte om jag ska ens titta på Half in the Bag avsnittet om det för att skratta lite åt eländet.

Men, jag tar en snabb titt på kommenterarna:

Mike nailing it on the head: "The proton packs, light sabers, the fucking Delorean, [were] always in service of a story and characters. And now it's like the opposite; the characters are in service of the tech."

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Moderator
Moderator

Judas and the Black Messiah | Historiskt välgrundad spelfilm om medborgarrättsrörelsen i USA och mer specifikt om Fred Hampton som ledare för Chicagos Svarta pantrar när han hamnar i skottgluggen för FBIs statligt sponsrade COINTELPRO, avsett att destabilisera "subversiva" politiska grupperingar.
8 / 10 marxistiska slagord

The Man Who Would Be King | Äventyrsfilm från 1975 där Sean Connery och Michael Caine spelar avdankade brittiska soldater vars lurendrejerier i brittiska Indien hinner ikapp dem. Så vad gör man som brittisk imperialistisk världsvan rikedomstörstande småskurk när man faller i onåd hos imperiet? Man skaffar sig ett eget imperium - såklart! Filmatisering av Rudyard Kiplings novell.
7½ / 10 scholars and gentlemen

Don't Look Up | Samhällssatir med svårmissade paralleller till vår hantering av rådande och kommande klimatförändringar. Lite väl karikatyrmässig gestaltning av "de på andra sidan" även om mycket är plockat ur rådande samhällsklimat. Humorn är varken svart eller knytnäve-i-magen-insiktsfull utan bitvis igenkännande, bitvis närmast barnslig och planlös vilket ibland genererar axelryckningar snarare än skratt. På det hela taget dock många viktiga poänger, gillar man Black Mirror har man antagligen behållning av filmen.
7 / 10 feelgoodelleråtminstonenottoobadjordundergångar

Visa signatur
Permalänk
Medlem

The fast and the furious 9 igår. Den var helt okej. Fränt att se alla samlas från tidigare filmer. Dock så är det inte så mycket bil längre.
När grabbarna sitter i en Pontiac fiero i rymden i dykardräkter.
Den var klart värd att se. inte meningslös tid. Men ja det har ju glidit iväg en aning om man säger så. Vad tror ni? får vi en tionde rulle?

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Relik 📜

Greyhound
2/5. Ganska meh, förutsägbar. Hanks spelar Hanks. Inget direkt fel på den, bara inget som stack ut heller. CGI:n bitvis rätt tafflig.

Dune
4/5. Musiken är otrolig, som andra sagt. Bra skådespelare, svårt snygg. Något litet skaver, kan inte sätta fingret på vad. Men i stort, fantastisk film.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RTX 4070 Ti Super - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av EW200:

The fast and the furious 9 igår. Den var helt okej. Fränt att se alla samlas från tidigare filmer. Dock så är det inte så mycket bil längre.
När grabbarna sitter i en Pontiac fiero i rymden i dykardräkter.
Den var klart värd att se. inte meningslös tid. Men ja det har ju glidit iväg en aning om man säger så. Vad tror ni? får vi en tionde rulle?

Hoppas inte det, så tragiskt att den där första bilrullen fick mer än ens ett par uppföljare, men det säger ju en hel del om hur sketet Hollywood kan vara.

Permalänk
Medlem

Ghostbusters Afterlife
6.5/10

Definitivt en "äventyrsfilm" för barn (10+) där föräldrarna som växte upp med Ghostbusters kan sitta och småmysa. Lite för få "spöken" och avsaknaden av Slimer var stor Bra avvägning mellan "tribute to the old" samtidigt som barnen får se "sin" film.

Får dock erkänna att tempot kändes avslaget till och från, istället kunde man ha haft med fler spöken tycker jag En fin liten hyllning till Harold Ramis. Intressanta är att de utan större problem skulle kunna gjort detta till en ny franchise där man får följa en ny generation av spökjägare; två barnbarn, podcast och den unga damen.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Hoppas inte det, så tragiskt att den där första bilrullen fick mer än ens ett par uppföljare, men det säger ju en hel del om hur sketet Hollywood kan vara.

Får göra dig besviken, tydligen kommer både 10 OCH 11, vilket tydligen skall vara "slutet" på historien.

"The film is confirmed to actually be the first chapter of the series' two part finale, which includes F&F 11 as the final installment."

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Lego Master

Dune, igen. Såg om den med sambon igår. Hennes första sittning med den. Vid första kissepausen 50 minuter in insåg hon hur lång den är och höll på att bågna helt.

Jag tror jag uppskattar den mer nu efter andra sittningen, riktigt fläskig på alla sätt. Men fortfarande ska Jason Momoa ha skägg, eller gå hem i skam.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Dune.

Längesen jag satt så fokuserad på en film som jag gjorde under Dune. Musiken var som förväntat helt otrolig och vyerna var fantastiska.

8/10.

Exakt såg denna precis ....mycket bra ! 2timmar och 30 min försvann snabbt
Det enda störiga var att jag hade noll koll på att detta var "part one"

Visa signatur

Chassie Chieftec[Intel i5-2500k [ Intel Ssd 330 240gb [ 8gb Corsair LP 1600 [ en drös andra diskar [ Sapphire Tri-X R9 290X [Logitech G13 samt G35 [ Microsoft / Razer Reclusa [ Qpad 5K [ QNIX QX2710 PLS 2560x1440 WQHD [ Qpad QH-90 [ Creative Soundblaster Z

Permalänk
Medlem

Quo vadis, Aida?

Handlar om när serbiska armén tog över Srebrenica och de som sökte skydd hos FN.

https://www.svtplay.se/video/33508110/quo-vadis-aida

Oerhört stark film. 4/5 i betyg.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Unforgivable med Sandra Bullock.

Klart sevärd dock gör plottwisten att det sjunker totalt och har egentligen motsatt verkan mot vad som är tänkt...

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Någon här som sett filmen The green knight? Verkar lite skum eller?

Permalänk
Gallerikonnässör

The Gentlemen 4/5
Har dragit mig för att se den Guy Ritchies senaste av rädsla för att den skulle vara en blek kopia av klassikerna Lock, Stock and Two Smoking Barrels och Snatch, men kröp till korset i mellandagarna och drog igång den. Även om the Gentlemen är den svagare av dessa filmer, så blev jag absolut inte besviken.

Hunt for the Wilderpeople 4/5
En underhållande och mysig film jag har velat se bra länge! Gillar du Taika Waititis andra filmer är den helt klart värd en titt.

Skrivet av Swennis:

Någon här som sett filmen The green knight? Verkar lite skum eller?

Inte sett, men hört från många håll att den ska vara bra.

Edit: Nu ser jag att det inte direkt är svar på vad du frågar, men men.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S | 32GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 Pro | Logitech G Pro X Superlight