Vilket är det bästa RX 6900 XT kortet?

Permalänk
Medlem

Vilket är det bästa RX 6900 XT kortet?

Hejsan

Sökt en del på google och youtube, men blir inte klok, därför vänder jag mig nu till er. Vilket kort tycker ni är det bästa RX 6900 XT kortet? De verkar ligga väldigt nära gällandet priset, så vad tycker ni? Vilket kort ska jag köpa?

De korten jag har nu i min varukorg är:

1. Sapphire NITRO+ Radeon RX 6900 XT SE
2. ASRock Radeon RX 6900 XT OC Formula 16GB

Finns flera andra tillverkare och varianter. Jag kan inte ha ett ASUS ROG Strix LC, det är med en radiator, som jag inte har plats till i min låda.

Kom gärna med lite kloka råd, så jag kan äntligen få lite bättre FPS i mina spel när jag kör på Ultra eller High. Har idag Nitros Vega RX64, som jag kommer lägga ut här till försäljning.

Tack Tack

Permalänk
Samsung Sverige

Av dessa kort hade jag valt alternativ 2 då den har högre frekvenser från fabrik

Men i slutändan hade jag försökt få tag i ett kort med en XTXH-kärna. Dom kärnorna tillåter högre spänning (1.2v) samt kan för det mesta klocka 100-200 mhz högre

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Av dessa kort hade jag valt alternativ 2 då den har högre frekvenser från fabrik

Men i slutändan hade jag försökt få tag i ett kort med en XTXH-kärna. Dom kärnorna tillåter högre spänning (1.2v) samt kan för det mesta klocka 100-200 mhz högre

//Pontus

Underbart, tack så mycket. Kan vara värt att nämna är att jag aldrig klockar mina kort 😊 och jag kör endast spel och inte mining eller annat. Tack så mycket

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag välja Sapphire. Säkrare kvalité framför allt. Sedan hur de presterar kan vara likartat, det är upp till silikonlotteriet om man har tur att få en GPU som presterar lite bättre och det har inte så mycket med tillverkare att göra.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Personligen skulle jag välja Sapphire. Säkrare kvalité framför allt. Sedan hur de presterar kan vara likartat, det är upp till silikonlotteriet om man har tur att få en GPU som presterar lite bättre och det har inte så mycket med tillverkare att göra.

Tack, så Sapphire är lika med bättre kvalitet alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kurdo:

Hejsan

Sökt en del på google och youtube, men blir inte klok, därför vänder jag mig nu till er. Vilket kort tycker ni är det bästa RX 6900 XT kortet? De verkar ligga väldigt nära gällandet priset, så vad tycker ni? Vilket kort ska jag köpa?

De korten jag har nu i min varukorg är:

1. Sapphire NITRO+ Radeon RX 6900 XT SE
2. ASRock Radeon RX 6900 XT OC Formula 16GB

Finns flera andra tillverkare och varianter. Jag kan inte ha ett ASUS ROG Strix LC, det är med en radiator, som jag inte har plats till i min låda.

Kom gärna med lite kloka råd, så jag kan äntligen få lite bättre FPS i mina spel när kör på Ultra eller High. Har idag Nitros Vega RX64, som jag kommer lägga ut här till försäljning.

Tack Tack

Vad kör du helst, luft eller all in one vattenkylning?

Netonnet har ett grymt bra pris på 6900 XT Toxic, det har en AIO från samma företag som tillverkar åt Corsair: https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/s...

Computersalg kör en kampanj på 6900 XT LC Strix, också detta kort har AIO: https://www.computersalg.se/i/7297199/asus-rog-strix-lc-rx690...

Komplett har Asus TUF versionen inne för en rimlig peng: https://www.komplett.se/product/1176558/datorutrustning/dator...

Komplett har även 319 Merc black v2, jag har personligen detta kort och är extremt nöjd, massiv kylare, väldigt tyst och svalt: https://www.komplett.se/product/1200997/datorutrustning/dator...

Komplett har också MSIs 6900 XT Gaming Trio Z: https://www.komplett.se/product/1186668/datorutrustning/dator...

Toxic = 17 990 kr
Strix (XTXH) = 16 873 kr
TUF = 18 490 kr
Merc 319 Black V2 = 17 499 kr
MSI Gaming Trio Z = 17 999 kr

Om du ej är rädd för läckage eller att pumpen ska dö så kommer Toxic eller Strix att ge högsta prestanda, dock så måste du kunna montera radiatorerna.

När det gäller de luftkylda så är MSI och Merc 319 bäst överlag, massiva kylare med bra fläktar, även TUF håller måttet. Asrock kortet som du nämnde är också bra, måhända att det klockar högre med XTXH krets.

Jag hade tittat på bästa möjliga återförsäljare, i mitt tycke Komplett eller Inet alternativt Netonnet, danska ÅF är också bra men de är lite svårare när det gäller RMA ärenden.

Kolla även garantier från tillverkaren, XFX har ex. 3 års garanti på sitt kort.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Asrock kortet är ett XTXH så köp de 👍

Visa signatur

|OS: Windows 10 64bit|MB: MSI z390 godlike |CPU: Intel Core i9-9900K 5.1GHZ|GPU: MSI RTX 2080Ti Lightning Z |RAM:g.skill 32gb ddr4 trident z rgb 4000mhz|HDD:Corsair Force MP510 480GB|asus rog strix helios gx601|PSU: Corsair HX1000i|CPU-Kylare:Alphacool Eisbaer Aurora 420mm|Monitor:asus xg438q

Permalänk
Medlem

Hade gått på Sapphire, om jag hade dom pegarna att lägga på en gpu

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kurdo:

Tack, så Sapphire är lika med bättre kvalitet alltså?

Definitivt, och bättre support. Asrock är inte kända för premiumprodukter direkt även om de blivit bättre på senare år.

Inte sagt att det kortet är dåligt, det kan vara hur bra som helst men jag litar mer på Sapphire rent kvalitetsmässigt iaf.

Men som sagt, det är min uppfattning. Har haft Sapphire-kort i alla år och aldrig haft några problem.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Om vi ser realistiskt på hur mycket en tjänar på att lägga mer pengar på modeller med OC, särskild kärna osv.. Hur många fps skiljer det?
Det vore tacksamt med siffror från verkligheten när kort med OC osv nämns i förslag.
Jag tänker i förstahand på den "vanliga användaren" här, inte dom som extremkyler och ändrar i kortets bios.

Trots att jag alltid slänger på två 120mm så väljer jag personligen hellre ett kort som har den bästa och tystaste kylningen.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Om vi ser realistiskt på hur mycket en tjänar på att lägga mer pengar på modeller med OC, särskild kärna osv.. Hur många fps skiljer det?
Det vore tacksamt med siffror från verkligheten när kort med OC osv nämns i förslag.
Jag tänker i förstahand på den "vanliga användaren" här, inte dom som extremkyler och ändrar i kortets bios.

Trots att jag alltid slänger på två 120mm så väljer jag personligen hellre ett kort som har den bästa och tystaste kylningen.

Generellt gör den lilla skillnaden på dess frekvens kanske 1-5fps på sin höjd i spel så är sällan värt att betala mer för fabriksövefklockat.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

XTXH korten ger dock 5-10% mer FPS vid maximal OC, så det är värt pengarna om det bara skiljer någon tusenlapp

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

XTXH korten ger dock 5-10% mer FPS vid maximal OC, så det är värt pengarna om det bara skiljer någon tusenlapp

Mvh

"om det bara skiljer någon tusenlapp" du och jag har väldigt olik uppfattning om vad som är värt

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

"om det bara skiljer någon tusenlapp" du och jag har väldigt olik uppfattning om vad som är värt

Jag menar ej att låta arrogant, tusen kr är mycket pengar men lägger man 15-17' så kan man lika gärna lägga 16-18', utslaget på 3-4 år som GPUn fungerar bra i så är det inte då många kronor extra per timme av glädje

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tusen tack för hjälpen. Jag gjorde i ordning i lådan, så nu har jag plats och därför beställde det här:

https://cdon.se/hemelektronik/asus-rog-strix-lc-rx6900xt-t16g...

Hoppas ni tycker det blev ett bra val. Som sagt noll intresse av mining och överklockning. Gillar bara FPS spel. Har fortfarande chansen och avboka det, om ni tycker att det blev ett dåligt kort.

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kurdo:

Tusen tack för hjälpen. Jag gjorde i ordning i lådan, så nu har jag plats och därför beställde det här:

https://cdon.se/hemelektronik/asus-rog-strix-lc-rx6900xt-t16g...

Hoppas ni tycker det blev ett bra val. Som sagt noll intresse av mining och överklockning. Gillar bara FPS spel. Har fortfarande chansen och avboka det, om ni tycker att det blev ett dåligt kort.

Tack

Det är ett grymt kort och bra pris, tittar man bara på prestanda per krona så slår det alla andra.

Dock så är det väldigt högljutt enligt Der Bauer, så är du känslig för det så bör du tänka om:

EDIT: Det är pumpen som kan vara högljudd, i övrigt är det OK/standard.

Mvh

Visa signatur