Nvidia lanserar Android 11-uppdatering för Shield TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

Jag skulle defintivt säga att det fortfarande är en nackdel om det krävs en buggig beta och hemmapulade lösningar. Jag har aldrig fått det att funka lika bra som på Apple TV. Minns jag inte helt fel så har väl Ratesync inte längre stöd i Android 11?

återigen, det fungerar utmärkt med tex apparna Kodi, Plex, Emby som jag testat, dvs Shielden gör ingenting förutom att den har det inbyggt, sedan att de andra streaming apparna inte bygger in stödet i sina appar är inte Nvidias (Shield) fel, det fungerar ju uppenbarligen utmärkt i de appar som stödjer det, därav får man använda sig av tex refresh rate och ratesync, det fungerar ju uppenbarligen med dessa appar också så problemet ligger återigen hos app utvecklarna för respektive app.

Ratesync fungerar under Android 11, testat på flera Shield enheter, man kan i refresh rate appen ställa in Display video framerate och så ser man att den ändrar framerate när man startar en video i tex Netflix.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

https://www.youtube.com/watch?v=sIxOqrHt0BY

Permalänk
Medlem

Står dock i kommentaren :

**UPDATE** Google pushed out an update that breaks this workaround, looking for another fix and will update. You can use a launcher to bypass the Google TV launcher.

För mig spelar det ingen roll men jag förstår att folk blir uppgörda, än så länge är det väll bara till att stanna kvar på en äldre version antar jag.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av Gilgamesh:

återigen, det fungerar utmärkt med tex apparna Kodi, Plex, Emby som jag testat, dvs Shielden gör ingenting förutom att den har det inbyggt, sedan att de andra streaming apparna inte bygger in stödet i sina appar är inte Nvidias (Shield) fel, det fungerar ju uppenbarligen utmärkt i de appar som stödjer det, därav får man använda sig av tex refresh rate och ratesync, det fungerar ju uppenbarligen med dessa appar också så problemet ligger återigen hos app utvecklarna för respektive app.

Ratesync fungerar under Android 11, testat på flera Shield enheter, man kan i refresh rate appen ställa in Display video framerate och så ser man att den ändrar framerate när man startar en video i tex Netflix.

Apputvecklarna ska inte behöva lösa en sån sak 2022, Nvidia borde ha löst det så att enheten har stödet från början, då hade vi sluppit detta.

Vidhåller att det är en klar nackdel för Shield, speciellt ställd bredvid en Apple TV som löser detta out of the box.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Står dock i kommentaren :

**UPDATE** Google pushed out an update that breaks this workaround, looking for another fix and will update. You can use a launcher to bypass the Google TV launcher.

För mig spelar det ingen roll men jag förstår att folk blir uppgörda, än så länge är det väll bara till att stanna kvar på en äldre version antar jag.

testa detta, bör fungera.

https://www.techdoctoruk.com/launcher-manager-for-android-tv-...

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

Apputvecklarna ska inte behöva lösa en sån sak 2022, Nvidia borde ha löst det så att enheten har stödet från början, då hade vi sluppit detta.

Vidhåller att det är en klar nackdel för Shield, speciellt ställd bredvid en Apple TV som löser detta out of the box.

https://www.reddit.com/r/ShieldAndroidTV/comments/s23sio/rele...

läs zeronull11 svar, verkar jobba hos Nvidia.

With apps, there are 2 things:

1. first, it's best for them to use the native feature.
2. second, apps can do things that can prevent the system level feature from working. This is the reason the feature is in beta. Some of the apps allow us to change the display on the fly (netflix) but most do not, most of the apps error out when they see the display changing under them. For this, we again need app developers to change their apps to allow this to happen.

In both scenarios, we need app developers to do something. We've been at them to do something but haven't succedded just yet.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Står dock i kommentaren :

**UPDATE** Google pushed out an update that breaks this workaround, looking for another fix and will update. You can use a launcher to bypass the Google TV launcher.

För mig spelar det ingen roll men jag förstår att folk blir uppgörda, än så länge är det väll bara till att stanna kvar på en äldre version antar jag.

Den funkar fortfarande för mig iaf, kommer det tillbaka byter jag bara launcher 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

Önskar att det kom en uppdaterad modell snart.
Eller är det fortfarande värt det att skaffa en Shield Pro 2019 idag?
Har den stöd för HDR10?

´Stöd för HDR10 har till och med shield 2017

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Problemet med svart bild i några sekunder med jämna mellanrum har bara blivit mer frekvent med denna uppdateringen... Att de inte lyckas fixa det, riktigt störande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbear:

Problemet med svart bild i några sekunder med jämna mellanrum har bara blivit mer frekvent med denna uppdateringen... Att de inte lyckas fixa det, riktigt störande!

Låter som en HDMI-kabel som inte riktigt håller måttet, tycker jag.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

En Apple TV 4K eller Shield?

Vad är bäst sett till enkelhet, menyer och val av appar för Streaming?

Har båda. Är truehd atmos viktigt för dig så skulle jag säga den.
För en lagg och buggfri upplevelse så skulle jag säga ATV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

En Apple TV 4K eller Shield?

Vad är bäst sett till enkelhet, menyer och val av appar för Streaming?

Jag har båda två och skulle säga att Apple TV har definitivt det mer enkla och rena operativesystemet. Android TVs gränsnitt är 40% reklam nuförtiden vilket är helt galet. Dock om vill streama spel eller använda mer udda appar är shielden bättre.

Permalänk
Medlem

Tack för påminnelsen att installera flauncher, något less på reklam på hemskärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Har läst om alldeles för många som fått div buggar med nya uppdateringen, så skulle rekommendera folk att vänta med att uppdatera.
Personligen kommer jag dock inte installera alls, ser inget nytt intressant alls, o så funkar min Shield klockrent som den är nu o vill inte riskera att nåt går sönder. Dumt att laga nåt som inte är trasigt

Samma här, min Shield Pro fungerar alldeles ypperligt som den är, uppdaterar kanske när problemen är avklarade.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Låter som en HDMI-kabel som inte riktigt håller måttet, tycker jag.

Håller med, jag kör med https://noerdic.se/collections/certified/products/hdmi-2-1-2m... och har inga problem alls.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhN322:

Jag har båda två och skulle säga att Apple TV har definitivt det mer enkla och rena operativesystemet. Android TVs gränsnitt är 40% reklam nuförtiden vilket är helt galet. Dock om vill streama spel eller använda mer udda appar är shielden bättre.

Har ingen reklam på min...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Har sett en del kommentarer från de som förespråkar Apple att de ser reklamen på shield som något negativt (vilket det är). Men samma reklam finns ju även på Apple TV, går jag in appen Apple TV så är det ju mängder med:
”Se det här på cmore”
”Se det här på Disney+”
Så dom är ju inte bättre i det avseendet

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Har sett en del kommentarer från de som förespråkar Apple att de ser reklamen på shield som något negativt (vilket det är). Men samma reklam finns ju även på Apple TV, går jag in appen Apple TV så är det ju mängder med:
”Se det här på cmore”
”Se det här på Disney+”
Så dom är ju inte bättre i det avseendet

På Android/Google TV möts du av reklamen på hemskärmen.

Det gör du inte på en Apple TV.
På en ATV måste du aktivt markera app för att få denna info du menar.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Det är dock väldigt enkelt att göra något åt det man inte gillar i Android, rekommenderar Wolf Launcher.

https://www.techdoctoruk.com/launcher-manager-for-android-tv-...

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Har sett en del kommentarer från de som förespråkar Apple att de ser reklamen på shield som något negativt (vilket det är). Men samma reklam finns ju även på Apple TV, går jag in appen Apple TV så är det ju mängder med:
”Se det här på cmore”
”Se det här på Disney+”
Så dom är ju inte bättre i det avseendet

Nja. Du måste gå in i appen TV för att se de grejerna - om du aldrig använder den utan bara kör Netflix, HBO och SVT play (eller vad det nu är) så ser du ingen reklam från Apple. Visst kommer Netflix att försöka pusha sina program när du är inne i appen, men de gör de ju överallt.

Är du inne i appen TV så finns det en lista med ”missa inte” eller vad den nu heter, där det finns nya program från alla kanaler som Apple har avtal med, vilket är alla utom Netflix i princip. Där ingår det program från kanaler du inte har, och jag antar att Apple för betalt för det så det är ju naturligtvis reklam i det avseendet, men det är ändå ganska väl avgränsat, och man ser det ju inte om man inte explicit går in i den appen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av xerno:

Jag skulle undvika denna uppdatering. Den förstörde både kodi och vlc totalt och även med hotfixen som man måste skriva upp sig via google docs så är det en fördröjning mellan video och ljudet vilket gjort denna media spelare till en paper weight för mig.

Mitt Kodi funkar lika stabilt som innan uppdateringen, synkning mellan video och ljud är spot on. Ingen skillnad. Kör 19.3.

Permalänk
Medlem

Uppdaterade min Shield 2019 och gjorde därefter en fabriksåterställning. Nu hittar jag inte längre varken Viafree eller HBO Max i play butiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Just Nvida Shield känns för mig som en väldigt nördig pryl att köpa istället på AppleTv som mer är mainstream.

Båda är mainstream mellanmjölk imo
Ganska trevliga produkter dock. Hade jag haft behov av en en mediaspelare för att streama via appar så hade jag nog behållt Shielden. För lågkvalité funkar tvns ganska bra.

En nischad pryl är en sån där produkt som man skäms lite för när ens icke insatta kompisar frågar vad den kostar.
Eller en pryl som skickar ljud och bild separat via 2st hdmi-utgångar till receiver TV/Projektor

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Har sett en del kommentarer från de som förespråkar Apple att de ser reklamen på shield som något negativt (vilket det är). Men samma reklam finns ju även på Apple TV, går jag in appen Apple TV så är det ju mängder med:
”Se det här på cmore”
”Se det här på Disney+”
Så dom är ju inte bättre i det avseendet

Ungefär som tv-tablån på Text-TV menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orman:

Uppdaterade min Shield 2019 och gjorde därefter en fabriksåterställning. Nu hittar jag inte längre varken Viafree eller HBO Max i play butiken.

Låter som att de inte bockat i Android 11 när de publicerat apparna. De kommer säkert tillbaka snabbare än fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av corb06:

Mitt Kodi funkar lika stabilt som innan uppdateringen, synkning mellan video och ljud är spot on. Ingen skillnad. Kör 19.3.

Jag ser en klar fördröjning mellan video o ljud, och ljudet poppar till för att rätta tillsig men blir osynkat direkt efter.
Det tar även betydligt längre tid att ladda filmerna. Det är som att prestandan blivit mycket sämre och den knappt orkar spela upp remuxes längre

Permalänk
Medlem

Undra när Google tänkte uppdatera sina egna produkter.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av xerno:

Jag ser en klar fördröjning mellan video o ljud, och ljudet poppar till för att rätta tillsig men blir osynkat direkt efter.
Det tar även betydligt längre tid att ladda filmerna. Det är som att prestandan blivit mycket sämre och den knappt orkar spela upp remuxes längre

Kanske kan vara läge att prova Plex istället? Jag har inga problem alls nämligen. Om inte så kanske en fabriksåterställning hjälper?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

Önskar att det kom en uppdaterad modell snart.
Eller är det fortfarande värt det att skaffa en Shield Pro 2019 idag?
Har den stöd för HDR10?

Jo det har den, det har tom. 2015 versionen.

Det är fortfarande den en av de bästa om inte den bästa mediaspelaren. Den har stöd för det mesta, och det den inte har brukar komma med uppdateringar. Jag hade gärna sett en nice bump av dess hårdvaruspecs. Lite bättre flyt och lite mera RAM, stöd för WIFI6 hade inte skadat.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Fråga, visst är det så att Disney+ appen inte har stöd för Dolby Atmos ännu? Eller är det bara för mig det inte fungerar? Fungerar fint med Apple+, Amazon Prime och Netflix på min 2015 version.

Men min LG Oleds Disney+ app har det.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|