Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Veckans fråga: Vad är viktigast när du köper nätaggregat?

Permalänk
Medlem

Jag står just nu i valet att köpa nytt nätaggregat till main PCn. Tycker långa garantier säger väldigt mycket när man sållar. Prisvärdhet över absolutbelopp. Längden så man får in fläkt i botten också. Och givetvis från en trovärdig tillverkare så som Seasonic.

Mvh

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem

Välkänd tillverkare och garanti först, sedan är det effekt, certifiering (allt under Guld är dumsnålt med dagens elpriser) och så klart pris som spelar roll.
Bryr mig inte alls om färg, ljud eller modulära kablar.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Effekt, elektriska specifikationer och verkningsgrad. Om det är försett med någon certifiering är för mig helt ointressant.

Permalänk
Medlem

att de inte exploderar

Permalänk
Medlem

Att det fungerar... 🤮 Sorry, dåligt pappaskämt.
Lättare att svara vad är INTE viktigt. För mig: pris och design.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Starkt, mera än vad jag behöver.(känns stabilt och tryckt)
Ska se snyggt ut (vitt är aldrig fel)
Modulära kablar så man slipper onödiga kablar i chassit.

Visa signatur

UT2k4. för dina barns skull

Permalänk
Medlem

För min del är i princip allt viktigt förutom utseendet (i regel syns ju inte ett nätaggregat när det sitter i burken) och priset då ett bra nätaggregat är värt pengarna i de flesta fallen.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem

Låg ljudnivå och lång garanti.

Indivduellt sleevade kablar istället för "band-kablar" eller kablar i kabelstrumpa med mega-otymplig krympslang, skulle vara nice. Även om det bara är på MB, CPU och PCIe kablar, känns som +400kr skulle vara en "no brainer". Misstänker att det kan bli en ultra-poppis bland psu mellan 650-850w under 1900kr.

Visa signatur

Aopen H450A, MSI B450m
Ibland så skriver jag inte så fort.
Salt kan behövas om jag skrivit något efter 23:58

Permalänk
Medlem

Allt som är listat är viktigt. Men minsta kravet för min del är Platinum+ och minst 10+ års garanti. De båda talar om för mig att företaget tror på sin konstruktion och känner att det riskfritt att ge en generös garanti.

Låga verkningsgrader går bort direkt, och icke-modulära aggregat likaså. Pris och utseende är alltid viktigt, men i sammanhanget är det de faktorer jag tittar minst på. Jag betalar mycket hellre ett par hundralappar mer för att få något både jag och tillverkaren tror på.

I dagsläget har jag två maskiner snurrande här, den ena i signaturen och den andra har nyligen kommit hem, och har ett Seasonic Prime PX1300.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Det viktigaste för mig är verkningsgraden, köper bara nätaggregat som fått 80 Plus Platinum eller bättre.

Sedan tittar jag främst på nätaggregaten från Seasonic eller FSU för att se vilka Platinumaggregat dom har, då dom tillverkar sina nätaggregat själva medan dom flesta andra företagen köper in från tex Seasonic och bara rebrandar dom som Corsair gör.

Slutligen så tittar jag på ljudnvån då jag vill ha ett tyst nätaggregat.

Mitt senaste köp var ett FSP Group AURUM 92+ 550W som jag köpte för 7-8 år sedan, och är fortfarande fruktansvärt nöjd med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Det viktigaste för mig är verkningsgraden, köper bara nätaggregat som fått 80 Plus Platinum eller bättre.

Sedan tittar jag främst på nätaggregaten från Seasonic eller FSU för att se vilka Platinumaggregat dom har, då dom tillverkar sina nätaggregat själva medan dom flesta andra företagen köper in från tex Seasonic och bara rebrandar dom som Corsair gör.

Slutligen så tittar jag på ljudnvån då jag vill ha ett tyst nätaggregat.

Mitt senaste köp var ett FSP Group AURUM 92+ 550W som jag köpte för 7-8 år sedan, och är fortfarande fruktansvärt nöjd med det.

Det är väl inget fel att beställa från en OEM? Till exempel Be Quiet designar sina egna agg, men anlitar FSP eller CWT för tillverkningen. Och så länge agget är kvalitativt spelar det väl ingen roll om Corsair eller EVGA inte tillverkat det själva? De kanske har bättre garanti-upplägg mot dig som slutkund till exempel. Och uppenbarligen får de toppbetyg i elektrisk prestanda ändå (vilket inte är så konstigt när de anlitar just Seasonic, Superflower och CWT mfl som OEM)

Sen säljer även Superflower under egen flagg, likt Seasonic och FSP, om det är avgörande för dig

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Kvalitet, mitt är 10 år gammalt nu ett AX850 inköpt 2011 .

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Bara nätagget leverer tillräckligt med överskottsenergi så är inte 80+ certifikatet så viktigt. Den där 2%en som man får äts upp om man satsar på ett något kraftigare aggregat.

Pris mot prestanda är viktigast för mig.
Modularitet om jag ska bygga en fönsterlåda åt någon.

Aggen håller om man inte överbelastar dom, och det enda man eventuellt ser numer är kablarna... Och knappt det.

Permalänk
Medlem

Vissa punkter hänger ihop. Bra verkningsgrad ger mindre behov av kylning och därmed högre möjlighet till lägre ljudnivå. Men för dålig kylning ger sämre livslängd och tillförlitlighet. Jag betalar hellre mera för att få en bättre produkt som fungerar tyst, säkert i många år. Brinner huset upp blir det dyrt...

Permalänk
Medlem

Finns det nätaggregat med lite mer flexibla kablar? De man köpt hittills har varit hårda jäklar.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk

PSU 80+ gull

Hei min nye Psu er en evga supernova G6 1000w/10 år garanti etter noen år med g3 850w som virka bra i 3 år,men trengte noe mer watt til rtx 3090 oc gaming strix+ i99900k+64 gb ram+5 ssd og en hdd 2tb+5 vifter.Psu fikk en veldig bra plass Tier List A-high-end og tom"s hardware(oppgradert Seasonic Focus-plattform) som de likte veldig bra.Ikke mye penger for den 2050 nkr.

Permalänk
Medlem

Ljudnivå, vad kunniga säger om agget, en effektnivå som passar ändamål, samt garantitid.

Skrivet av robert miland:

Hei min nye Psu er en evga supernova G6 1000w/10 år garanti etter noen år med g3 850w som virka bra i 3 år,men trengte noe mer watt til rtx 3090 oc gaming strix+ i99900k+64 gb ram+5 ssd og en hdd 2tb+5 vifter.Psu fikk en veldig bra plass Tier List A-high-end og tom"s hardware(oppgradert Seasonic Focus-plattform) som de likte veldig bra.Ikke mye penger for den 2050 nkr.

PSU twins!

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Senaste nätagget för mig blev Phanteks Revolt X 1200w för att kunna köra två datorer i samma chassi.
Såhär i efterhand önskade jag dock att jag skaffade ett mini-ITX chassi till ena datorn istället då det blev förbaskat trångt i lådan.

Är dock väldigt nöjd med agget som har 80+ Platinum cert. och knappt hörbar då grafikkorten lätt överröstar det. 😅

Visa signatur

Första PC'n: Compaq Presario CDS 520 - 1994

Permalänk
Moderator
Testpilot

Design och RGB. Allt annat är ju skit samma.

Effekt och verkningsgrad är nog det jag bryr mig mest om. Ja och modulära kablar är en QoL jag inte kan klara mig utan.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Mina Seasonic har jag valt för att de är hyfsat prissatta samt korta 140mm.
De passar i alla mina lådor. många konkurrenter ligger på 180mm för samma prestanda.
Bara de äldre Prime Titanium är 170mm.
Inet körde fantastiska priser i julas så jag förköpte mig lite...så nu har jag 4st över till kommande byggen.
Jag hade några ACE oxå i begynnelsen...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Helheten utav alla valen man kunde rösta på.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amelek:

Senaste nätagget för mig blev Phanteks Revolt X 1200w för att kunna köra två datorer i samma chassi.
Såhär i efterhand önskade jag dock att jag skaffade ett mini-ITX chassi till ena datorn istället då det blev förbaskat trångt i lådan.

Är dock väldigt nöjd med agget som har 80+ Platinum cert. och knappt hörbar då grafikkorten lätt överröstar det. 😅

Köpte samma för jobbdator & för server & samma nätagg riktigt trevligt är ju alltid bra med seasonic i grunden har vart mitt 1a val i 10 år även omjag har en & annan corsair för sfx men för riktig dator kör jag nog seasonic

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Typ allt som gick att rösta på . Utom då design, men själva storleken hör väl till design och är viktigt när man har mindre datorlådor.

Permalänk
Medlem

Viktigast: storlek! Vill ju att det får plats i chassit först och främst.
Vill också att det kommer med kablar i vettiga längder, så att man kan dra dom som man vill. För korta kablar är ett otyg.

Annars: pålitlighet/hållbarhet—nätagget måsta hålla en lång tid utan strul, och utan att tappa prestanda.
Efter det så kommer verkningsgrad och kylning/ljudnivå. Tyst och effektivt, tack.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk

Leds på nätdelen. Hur många Lux de klarar av, vilka färger de kan återgiva, vilken frekvens de klarar av osv.

Skämt åsido. Jag köpte datordelar på tiden då nästan alla valde chassi som det ingick nätdel i och ingen funderade direkt på denna. Det enda man tänkte till var att man av misstag inte köpte ett chassi utan nätdel för en lös nätdel var dyra. Jag och mina polare förstod inte vilka som köpte lös nätdel på 90 talet.

Efter det så har jag för det mesta ändå hålit mig inom budget men inte köpt helt kass. Jag gillar semipassiva nätdelar och det är ett sådant som jag vill ha idag. Det går mig även tänka på ett tv-reportage från 90 talet på svt tror jag där de visade hur man kunde bygga om sin nätdel semipassivt. Och så sitter en stor skara datornördar 25år efteråt och inte har detta.

Med semipassivt, så en stor del brukar ens dator inte ha någon större last. Inte tusan vill jag då ha en nätdel som brummar.
Såklart ens nätdel om den har många kablar till viss del bör vara modulärt. Kontakten till moderkortet som ändå ska sitta kvittar, men jag vill inte ha hur många ej kopplade kablar som helst liggande löst i chassit

Permalänk
Medlem

Köper jag nytt vill jag antagligen ha flätade kablar. Formfaktorn kanske går ner till sfx, mest för att kunna motivera ett itx-bygge nästa gång jag byter platform. Men åtminstone viktigt det är kort och modulärt (gillar verkligen mitt korta corsair 220t chassi, men är så otroligt trångt med kabeldragningen).

10 års garanti ihop med bra recension / guld cert är bra kvalitetssäkring. Semi-passiv drift och fläktkurva/effekt som gör det helt ljudlöst i nästan alla scenarion.

Permalänk
Medlem

Brukar titta på 10 års garanti och sen efter recensioner på dom märken jag har förtroende för . Helt okej och lägga ett par 100 lappar extra då hela datorn ändå blir en dyr historia . Sen brukar jag se till så att jag har mycket mer ström än vad jag egentligen behöver då nät delen knappt behöver jobba då .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Senaste nätaggen jag har köpt är 2 st Be Quiet Dark Power pro 12, ett 1200w och ett 1500w. Är nog bland dom bättre som finns i alla anseende.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem

Onödigt hög effekt så bröten blir tyst!!
Jag kör 1500w idag.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Att den är semipassiv och att fläkten inte går igång innan agget belastas över 50% av effekten, vilket i sin tur kräver att agget har hög max-effekt så att jag aldrig går över 50%. Orka lyssna på oljud 😛

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3