Permalänk
Medlem

Telia Cloud

Är det ett bra alternativ för backup av bilder och video? Bilderna är i raw format. Och det är rätt så stor mängd, just nu ca 3 Tb, det står på Telias sida att det är obegränsat mängd, men vid 5 Tb så kan dom sänka uppladdningshastighet, men jag vet inte hur lågt det blir. Oftast när man har varit och fotat och raderat bilderna som inte är bra, så återstår det mellan 3-10 Gb som ska laddas upp, så det får inte bli för lågt.
Nu kan man ju testa det gratis i 3 månader, därefter är det 49:- i månaden.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Samsung Sverige

Det var nog det billigaste lagringssättet jag sett hithills. Skadar ju inte att prova i några månader.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Lego Master

Aldrig hört talas om, har dom en app som automatiskt laddar upp från mobilen när man fotar? Det är den primära anledningen till att jag använder Dropbox fortfarande, det är fanimej snabbare på att ladda upp bilderna till molnet än att jag delar dom från mobilen till datorn manuellt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag har inte testat det än. Men funderar på att prova åtminstone dom 3 månaderna. För mig är det inte så mycket mobilbilder. Tycker för mobilbilder funkar google photo bra, den där laddas dom upp automatiskt åtminstone jpeg bilderna. Och google foto är gratis också. Var länge sen jag tittade på villkoren för det. Tror det var max 16 mp filer, så hade man obegränsad.
Men för mig är det mest att jag skulle ha ett ställe till att ha backup på mina bilder från systemkameran.

https://www.telia.se/privat/bredband/tjanster/produkt/telia-c...
Kravet är att man är mobil eller bredbandskund hos telia.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

Jag har inte testat det än. Men funderar på att prova åtminstone dom 3 månaderna. För mig är det inte så mycket mobilbilder. Tycker för mobilbilder funkar google photo bra, den där laddas dom upp automatiskt åtminstone jpeg bilderna. Och google foto är gratis också. Var länge sen jag tittade på villkoren för det. Tror det var max 16 mp filer, så hade man obegränsad.
Men för mig är det mest att jag skulle ha ett ställe till att ha backup på mina bilder från systemkameran.

https://www.telia.se/privat/bredband/tjanster/produkt/telia-c...
Kravet är att man är mobil eller bredbandskund hos telia.

Jag tolkar det som att man inte behöver vara kund hos telia för att skaffa telia cloud.
"Du som är mobil- eller bredbandskund kan beställa Telia Cloud på Mitt Telia" det säger bara att befintliga kunder kan beställa i sin portal.
Sedan under villkorssidan står det "Du kan behålla Telia Cloud även om du avslutar övriga abonnemang hos oss."

Fullständiga villkor https://www.telia.se/dam/jcr:85a3863b-5886-48ef-a433-eb47279e...

Visa signatur

HTPC || Grandia GD-07 || i7 8700k || 3070 Aorus Master || 32GB DDR4 3.2GHz || Z370-F Strix || 2TB+ 500GB+ 256GB Nvme

Unraid-server || Ryzen 2400G || 8GB DDR4 || 24TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

Är det ett bra alternativ för backup av bilder och video? Bilderna är i raw format. Och det är rätt så stor mängd, just nu ca 3 Tb, det står på Telias sida att det är obegränsat mängd, men vid 5 Tb så kan dom sänka uppladdningshastighet, men jag vet inte hur lågt det blir. Oftast när man har varit och fotat och raderat bilderna som inte är bra, så återstår det mellan 3-10 Gb som ska laddas upp, så det får inte bli för lågt.
Nu kan man ju testa det gratis i 3 månader, därefter är det 49:- i månaden.

Satan vad spännande!

Jag har en server idag, som med duplicati syncar utvalda mappar till backblaze för backup.
De tar per gigabyte, för tillfället 68kr/månaden för mig.

Hur fungerar tjänsten på dator? Skulle det gå att ersätta backblaze för mig?

/Sweex

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Intressant. Verkar vara Jottacloud i bakgrunden som tar 7.99 EUR/mån för Personal unlimited https://www.jottacloud.com/en/home/
Borde vara samma funktionalitet bara med en Telia-logga till annat pris?

Permalänk
Medlem

Jag har Telia Cloud sedan någon månad och det funkar väldigt bra. Jag har inget behov av att spara mobilbilder direkt eftersom de hamnar i Google automatiskt, så jag har inte provat appen i telefonen.

I datorn har jag gjort en mapp på skrivbordet som synkar med Telia Cloud, har alltid funkat och det har varit bra uppladdningshastigheter.

Permalänk
Medlem

Skaffade Telia Cloud för test, det var ju ändå gratis i 3 månader.
Men har inte listat ut något att att koppla de till Duplicati eller på något sätt sköta synkning av vissa mappar på min server.
Är det någon som kan peka mig i rätt riktning?

/Sweex

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Nu tog jag Telia Cloud, och började ladda upp mina bilder, men tar ju en bra stund. är ca 2,7 TB att ladda upp.

Edit: Nu har gått 1,5 timmar så har man kommit upp i 6% eller ca 150 GB. (inte riktigt allt, har inte påbörjat med videofiler.)

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Musikälskare

Jottacloud kör jag, det tycker jag är bäst

typ 70 spänn och unlimited upload

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Nu har jag laddat upp det jag ska, tog ungefär ett dygn att ladda upp.
Sen tror jag det är samma som Jottacloud fast lägre pris.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

Nu har jag laddat upp det jag ska, tog ungefär ett dygn att ladda upp.
Sen tror jag det är samma som Jottacloud fast lägre pris.

Du laddar bara upp rena mappar dit eller? Ingen tjänst som duplicati eller liknande?

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Du laddar bara upp rena mappar dit eller? Ingen tjänst som duplicati eller liknande?

Jag laddar bara vissa mappar som innehåller mina bilder och lightroom katalogen. Hittills ungefär 3 TB. Men det fungerar smidigt i bakgrunden. Dock pausar jag den alltid när jag importerar nya bilder till lightroom, eftersom jag i lightroom ändrar namn på filerna. När jag är klar med det, så aktiverar jag det igen.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200