Permalänk
Medlem

Hjälp ang. bra fläktkurva sökes!

Hej! Skulle gärna vilja ha lite hjälp för att ställa in en bra fläktkurva till min 2700X. Datorns specs finns i min signatur. Kör med AMD Wraith Prism-fläkten.

Speciellt i krävande spel så går cpu-fläkten upp från ganska lågt till hög volym och sen tillbaka efter ett par sekunder. Vad jag förstått är detta ganska vanligt förekommande med dagens Ryzen-cpu:er? Efter att ha gått in i bios på moderkortet så kan jag se att vid 65 grader så går fläkten upp från 70% till 100%.

Hur lågt vågar man sätta fläkten? Vad jag förstått är att det enda som kan hända om cpu:n blir för varm är att cpu:n throttlar eller att datorn stängs av? Då är det isåfall helt riskfritt att experimentera. Eller?

Vid vilken temp börjar förresten cpu:n throttla?

Vore tacksam för tips! Är det lönt att försöka ställa in en egen fläktkurva eller ska man köpa en bättre fläkt direkt? Och vilken fläkt rekommenderas isåfall? Hade varit riktigt skönt med en klart lägre ljudvolym!

Mvh Mattias

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Rekordmedlem

Det är ofta mindre störande att ha ett konstant ljud från fläkten så vid spelande kanske du ska ha en profil som inta sänker varvtalet så mycket utan "överkyla" lite och att göra tvärt om vid lättare laster.

Jag vet inte hur din kylare uppför sig men de mindre går att få tystare genom att dämpa plasten runt fläkten tex genom att sätta på ett par gummiband på utsidan runt "plastkragen" prova att greppa runt plastkanten på din och hör om det dämpar ljudet och gör det det kan det funka med gummiband men annars byt kylare till den största tonkylare du kan få in eller har råd med.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag körde med stockkylaren till en Ryzen 3600X ett tag (den hade också nåt snajdigt ballt ninja-namn, stealth eller nåt) och den väsnades en hel del - framför allt var det evinnerligt jojo-ande när processorn boostade och hade sig. Så ja, stör man sig på ljudet är det väl absolut värt att prova att rita fläktkurvor.

Det är lite svårt att ge generella svar om temperatur, det beror ju på massa annat tjafs också. Andra komponenter, andra fläktar, luftflöde i chassit och sånt. Kör igång ett tungdrivet spel, kolla hur varm processorn blir. Finns det lite wiggle room, dra ner processorfläkten kurva lite grann - 80 procent istället för 100 vid 65 grader, kanske. Prova spela igen och justera en gång till o.s.v. Jag tror jag satte min på ungefär 30-35 procents blås upp till 60 grader eller så, och sen hade jag en rätt skarpt uppåtstigande kurva som maxade fläkten när processorn blev 75 grader eller varmare. Eller gör som ovan skriver, experimentera med ett rätt högt men mer konstant varvtal så slipper du jojeriet och tänker mindre på ljudet. Det är lite av en balancing act, det där.

Med det sagt, efter ett tag slängde jag på en be quiet-kylare istället (Dark Rock Pro-nånting) från Inets fyndhörna som kostade som två kebabpizzor, ungefär, och sen dess har jag inte behövt tänka på varken temperatur eller ljudnivå. Gillar man att det är tyst tror jag att man har igen av att investera i även den mest basala tornkylaren. Prism-kylaren har väl lite fräsig RGB och sånt, men kan man leva utan det finns det väldigt prisvärda alternativ för ett par, tre hundralappar som löser ljudproblemet och även drar ner temperaturen en del. Det som hindrade mig från att slänga på nåt ännu bättre var egentligen bara utrymme i chassit och min egen snålhet.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe / @FarbrorBarbr0: Tack för svaren!

Ska experimentera lite nu med fläktkurvor. Annars, är den här fläkten bra? https://www.inet.se/produkt/5320991/arctic-freezer-34-esports...

Verkar vara ett väldigt stort lyft från min nuvarande: https://www.inet.se/produkt/5323682/amd-wraith-prism-cooler-r...

Mvh Mattias

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Svårt att ge några generella råd eftersom temperaturen skiljer sig mellan olika system och moderkorten även rapporterar tempen olika.

Jag drog igång fläkten på max och körde stresstest (Prime95 Small FFT) för att se var temperaturen landar i absolut värsta fall, sedan satte jag Fan Max Temp 1-2 grader under det. Sedan satte jag Fan Minimum Temp strax över det som visas när datorn är helt idle. Eftersom spel inte orsakar i närheten lika mycket värmeutveckling som Prime95 slipper jag att fläkten drar igång 100% när man spelar, men jag är samtidigt skyddad mot temp spikar om något mot förmodan skulle belasta CPUn så mycket.

Moderkortet har även ett val för Fan Smoothing som man kan sätta på upp till 10 sekunder. Har man en väldigt dålig heatsink är det kanske lite riskabelt att sätta det för högt, men har man en rejäl heatsink som kan absorbera en hel del värme innan den behöver transporteras bort gör det inget om det är lite fördröjning innan fläkten kickar igång. Det gör att man slipper dessa plötsliga ökningar och minskningar av hastigheten.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Har nu provat ändra fläktkurva inne i bios, provade manuell med 25% cpu fläkthastighet upp till 25 c tror jag det var, och efter det en stegvis ökning upp till 75 c , vilket var max innan man var tvungen att låta fläkten gå upp till 100% direkt. Detta gjorde tyvärr ingen skillnad alls utan det blir samma ökning av fläkten/ljudvolymen, från ganska högt till riktigt hög volym.

En grej jag märkt är att om jag inne i bios ställer in Full Speed på cpu:n som test så får jag en ljudvolym som inte alls är lika hög som den som jag upplever i Far Cry 6. Så kanske är det grafikkortsfläktarna istället som hoppar upp och ner?

Ska man kanske testa då med ett program som t.ex. då Prime 95 som @pepsin rekommenderade för att se vilka fläktar det är som är boven? Eller vad rekommenderas annars?

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av waverider:

Har nu provat ändra fläktkurva inne i bios, provade manuell med 25% cpu fläkthastighet upp till 25 c tror jag det var, och efter det en stegvis ökning upp till 75 c , vilket var max innan man var tvungen att låta fläkten gå upp till 100% direkt. Detta gjorde tyvärr ingen skillnad alls utan det blir samma ökning av fläkten/ljudvolymen, från ganska högt till riktigt hög volym.

En grej jag märkt är att om jag inne i bios ställer in Full Speed på cpu:n som test så får jag en ljudvolym som inte alls är lika hög som den som jag upplever i Far Cry 6. Så kanske är det grafikkortsfläktarna istället som hoppar upp och ner?

Ska man kanske testa då med ett program som t.ex. då Prime 95 som @pepsin rekommenderade för att se vilka fläktar det är som är boven? Eller vad rekommenderas annars?

Du kan läsa av varvtalet på fläktarna så slipper du gissa vilken som varvar upp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av waverider:

I min dator är gpu den stora boven, ladda ner msi afterburner och gör en egen fläktkurva där 😊
Mitt kort är knäpptyst under 50% (23db) och över som ett jäkla jet flygplan

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Kan säga på ryzen så är den ibland lite spikig. Finns en delay i bios (iallafall på asus och asrock) så den inte varvar upp och ner så fort utan väntar lite. Då känns det inte längre som den plöttsligt får slag och drar igång fläktarna i idle i någon sekund. Borde gå lika bra åt andra hållet att den fortsätter hålla igång fläkten 1-2s även om tempen sjunker tillfälligt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | PSVR2 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Tack alla för hjälpen! Blir nog att prova MSI Afterburner och göra en fläktkurva för gpu:n.

Visa signatur