Extern hårddisk visar bara 127mb

Permalänk

Extern hårddisk visar bara 127mb

Hej.

Hjälper en bekant med att försöka återställa filer ur en extern hårddisk.

Det är så att när man pluggar i disken i en dator så poppar den upp och hittas, men den visar att hårddisken är på 127MB, samt att den är helt tom.
Men disken är på 4TB, och den är delvis fylld med filer ca: 1.5TB

Har provats i flera olika datorer samt i både USB 2.0 och 3.0 utan resultat.

I diskhanteraren så syns det 2st partioner från hårddisken.
Men den stora partionen på närmare 4TB går ej göra något med, allt är grått.
Sen är det den lilla partionen på 127MB, som man kan göra allt med.

Jag misstänker att disken har gått sönder, men jag tänkte att jag hör här innan jag ger upp om någon kan tänkas ha en idé.

Bild på hur partionerna ser ut.
http://www.bilddump.se/bilder/20220223171906-151.177.144.202....

MvH // Lazer

Visa signatur

i5 9600K | Artic Freezer 33 | Asus z390 Prime | RX480 OC+8GB | Corsair 3200Mhz 2x8GB DDR4 | Corsair GS 600Watt | NZXT H510 | 500GB M.2 Samsung 970 | 250GB Samsung EVO SSD | WD HDD 500GB

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det är bara den som har en enhetsbokstav, tilldela den andra partitionen en bokstav eller radera alla partitioner och skapa en.
Om det inte funkar med windows GUI koll ain diskpart eller tredjepartsprogram.

Varför heter den 'återställa'?

Permalänk
Medlem

Testa att som sagt tilldela en bokstav till den stora partitionen, det borde räcka för att komma åt den

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Avstängd

Vad är det för filsystem på partitionen?

Permalänk

Partionens filsystem är NTFS.
Det går ej tilldela disken en bokstav, det går inte göra något under alternativen för den stora partionen.
Alla alternativ är gråa och kan ej användas.

Anledningen till att den heter återställa är för att jag döpte den till det. Då jag har så många diskar i min dator så ville jag inte blanda ihop dom och råka formatera en av mina egna diskar av misstag
Raderar alla partioner så försvinner väll filerna från disken?
Det är filerna som viktiga inte hårddisken

Har provat en annan kabel, hade en likadan liggande.
Sen skruvade jag isär disken för att se om jag kunde koppla den direkt till SATA porten inne i datorn.
Men givetvis är den av modellerna Toshiba gjort som de lött fast en egen anslutning till kretskortet, och alltså inte går koppla ur det externa skalet och använda som vanlig hårddisk. :/

Visa signatur

i5 9600K | Artic Freezer 33 | Asus z390 Prime | RX480 OC+8GB | Corsair 3200Mhz 2x8GB DDR4 | Corsair GS 600Watt | NZXT H510 | 500GB M.2 Samsung 970 | 250GB Samsung EVO SSD | WD HDD 500GB

Permalänk
Medlem

Prova att använda diskpart.

List disk
Select disk #
detail disk
select volume #
assign letter=x

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd

Om det är viktiga filer, så hade jag kopierat partitionen till en annan disk och gjort mina försök därifrån. Det går att göra från Linux med dd, men det finns säkert program till Windows också.