Veckans fråga: Vad tycker du om skräddarsydda tangentbord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

"Jag vet inte vad X är, men det gör nog ingen skillnad för mig" är inte en särskilt logisk grund att stå på rent generellt".

Jag tycker mig inte behöva någon särskild grund att stå på när det kommer till tangentbord. Brytare och dess ljud, färger och layouter är inte direkt något som revolutionerar min vardag. Om man tar i beaktning hur många människor i världen som använder ett tangentbord varje dag och klarar sig utan dessa finesser skulle jag ändå säga att det är en logisk bedömning att säga att de inte gör någon större skillnad, generellt.

Jag vill tydliggöra att jag absolut inte har några problem med att andra tycker det är roligt att göra egna tangentbord eller har nytta av de. Jag kommer säkert göra det åt mina söner någon dag och kanske trillar dit själv i samma veva 🙂

Permalänk
Medlem

Oombedd anekdot följer.

Min "skrivresa" började när jag läste en kurs i teknikhistoria på Chalmers. En av uppgifterna i kursen handlade om path dependence och vi uppmanades läsa en artikel om hur tangentbordslayouten QWERTY kommit till världen, samt varför den är standardlayouten på västerländska tangentbord än idag. Artikeln beskrev bland annat vikten av att vara först och hur svårt det är att bryta en trend.

Jag ville dock vara en trendbrytare! Sedan en tid tillbaka hade jag börjat få problem med min högra handled. Jag hade besökt vårdgivare och blivit ordinerad både rehab och "en sån där handske som ska se till att handleden hålls rak när man skriver". Ingetdera fungerade, så jag var villig att prova att byta tangentbordslayout. Från QWERTY till Dvorak. Närmare bestämt Svorak A5.

Skillnaden i skrivergonomi var märkbar, men fortfarande inte stor nog för att min handled skulle må helt bra. Vid den här tiden hade jag identifierat att den största bidragande faktorn till min smärta var rörelsen till Backspace-tangenten. (Prova själv hur du rör handledan när du flyttar den för att ta bort det du precis skrivit.) Jag började leta efter ett sätt att tackla det problemet och såg ett coolt tangentbord på Indiegogo -> Keyboard.io. Det var delat, hade raka kolumner, och framför allt fokuserade tangentbordet på att använda tummarna, istället för att ha tangenter i ytterkant på tangentbordet.

Keyboard.io hade dock inte lanserats när jag letade tangentbord... så jag fick leta vidare. Till min stora lycka hittade jag Matias Ergo Pro. Tangentbordet var inte lika extremt som Keyboard.io, men ändock ett delat tangentbord med "mellanslagstangenten" på båda halvorna. Bäst av allt var att man kunde ändra så att endera halva av "mellanslagstangenten" var Space och den andra var Backspace -- precis vad jag letat efter.

Sagt och gjort. Jag köpte ett Ergo Pro, ändrade i firmware så att höger tangentbordshalvas mellanslagstangent agerade backspace, la in en Svorak A5 layout i operativsystemet och njöööööt. Äntligen kunde jag skriva i timmar igen, utan att få ont.

Detta inköp skedde i början av 2016 och mitt Ergo Pro var med mig i drygt två år innan det gav upp. Förmodligen var det en lödning som gav med sig och Matias support erbjöd sig att sälja brytare till mig så jag kunde löda av/på nya. Jag var dock inte intresserad av ett sådant ingrepp utan hade redan börjat sukta efter nästa nivå av tangentbord: Ett helt programmerbart dito.

Enter Ergodox

Vi den här tiden hade jag precis tagit examen och börjat jobba (som utvecklare). Jag fick min arbetsgivare att bekosta ett halvt Ergodox-EZ som jag flashade med min egna variant av Svorak A5. Jag tyckte att jag hade nått någon form av endgame och jag var supernöjd med mitt Ergodox i flera år. Jag hade ett tangentbord som jag kunde koppla in "vilken dator som helst och det bara fungerade", eftersom min esoteriska keymap var definierad i firmware och bara förutsatte att operativsystemet på datorn hade standardlayouten för Svenska.

Ack jag var naiv.

Det gick några år till och efter ett tag började jag känna att mitt Ergodox var lite onödigt stort. 76 brytare, av vilka jag använde typ 60 till något vettigt... Så jag började leta efter mindre tangentbord. Detta samanföll väldigt väl med att pandemirestriktionerna började tillåta kontorsarbete igen, så jag ville ha ett tangentbord som var lätt att bära med sig.

Jag hade en kort dust med Keyboard.io's Atreus, men sålde det vidare inom en vecka. Har man en gång haft ett delat tangentbord tror jag inte det går att gå tillbaka...

Jag tittade jättelänge på ett Kyria, som än idag är ett tangentbord jag verkligen skulle vilja prova! De är dock svåra att få tag på och jag lyckades aldrig.

Tillslut hittade jag en kille som ville sälja mig ett crkbd, och jag slog till! Tangentbordet har 42 tangenter; alltså 34 färre än Ergodox. Det var lite klurigt att bygga om min layout så den passade på crkbd, men nu äger jag två uppsättningar av tangentbordet (en för hemmet, en för kontoret) och är supernöjd. Jag tror fortfarande att Kyria (48 brytare) skulle vara än lite bättre för mig, men nu när jag lärt mig leva med 42 är jag helnöjd.

För den som undrar hur man lever med ~20 brytare färre än ett 60%-tangentbord kan jag rekommendera en kik på min nuvarande konfiguration. Den är inte 100% uppdaterad, ser jag nu, men principen framgår.

Om du når hit. Tack. Har du frågor, fråga!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Verkar finnas liknande fördelar med att pilla ihop ett eget tangentbord då, eller gäller det endast om man har specifika behov/önskemål som inte produceras i fabrik?

Du får ju en större frihet i att välja exakt vad/hur du vill ha det, oavsett layout, brytare, RGB och lager+snabbknappar.

Jag tror jag gav 3.000 totalt allt som allt för mitt från KbdFans , vilket är sinnessjukt dyrt men samtidigt fanns det inget på marknaden som passade mina behov och krav...Å andra sidan väger det 1.7kg, har en bas av aluminium+mässing och ljuddämpning som kan stå emot större lekland så jag är skitnöjd

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Du får ju en större frihet i att välja exakt vad/hur du vill ha det, oavsett layout, brytare, RGB och lager+snabbknappar.

Jag tror jag gav 3.000 totalt allt som allt för mitt från KbdFans , vilket är sinnessjukt dyrt men samtidigt fanns det inget på marknaden som passade mina behov och krav...Å andra sidan väger det 1.7kg, har en bas av aluminium+mässing och ljuddämpning som kan stå emot större lekland så jag är skitnöjd

Givetvis det förstår jag. Kommentaren grundade sig i ett argument om att bygga ett custom tangentbord går att likna med att bygga en egen dator kontra köpa en färdig i butik, vilket jag inte tycker håller riktigt. En dator man bygger själv har en tydlig och mätbar pris/prestanda vinst, för alla. Det gäller ju inte ett tangentbord även om det blir som man vill. Det är ju inte en självklarhet att alla vill ha ett anpassat tangentbord till ett ganska högt pris eller tycker det är värt att pilla ihop själv för att spara någon hundralapp.

Att man kan få det precis som man vill och säkert bättre säger jag inget om. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Givetvis det förstår jag. Kommentaren grundade sig i ett argument om att bygga ett custom tangentbord går att likna med att bygga en egen dator kontra köpa en färdig i butik, vilket jag inte tycker håller riktigt. En dator man bygger själv har en tydlig och mätbar pris/prestanda vinst, för alla. Det gäller ju inte ett tangentbord även om det blir som man vill. Det är ju inte en självklarhet att alla vill ha ett anpassat tangentbord till ett ganska högt pris eller tycker det är värt att pilla ihop själv för att spara någon hundralapp.

Att man kan få det precis som man vill och säkert bättre säger jag inget om. 🙂

Vattenkylning, RGB, moddning, airbrush, helt enkelt sånt som inte direkt påverkar prestandan. Lite som inom bilsvängen med alla kjolpaket eller sånt

Inte komponenterna i datorn i sig nödvändigtvis

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Oombedd anekdot följer.

Min "skrivresa" började när jag läste en kurs i teknikhistoria på Chalmers. En av uppgifterna i kursen handlade om path dependence och vi uppmanades läsa en artikel om hur tangentbordslayouten QWERTY kommit till världen, samt varför den är standardlayouten på västerländska tangentbord än idag. Artikeln beskrev bland annat vikten av att vara först och hur svårt det är att bryta en trend.

Jag ville dock vara en trendbrytare! Sedan en tid tillbaka hade jag börjat få problem med min högra handled. Jag hade besökt vårdgivare och blivit ordinerad både rehab och "en sån där handske som ska se till att handleden hålls rak när man skriver". Ingetdera fungerade, så jag var villig att prova att byta tangentbordslayout. Från QWERTY till Dvorak. Närmare bestämt Svorak A5.

Skillnaden i skrivergonomi var märkbar, men fortfarande inte stor nog för att min handled skulle må helt bra. Vid den här tiden hade jag identifierat att den största bidragande faktorn till min smärta var rörelsen till Backspace-tangenten. (Prova själv hur du rör handledan när du flyttar den för att ta bort det du precis skrivit.) Jag började leta efter ett sätt att tackla det problemet och såg ett coolt tangentbord på Indiegogo -> Keyboard.io. Det var delat, hade raka kolumner, och framför allt fokuserade tangentbordet på att använda tummarna, istället för att ha tangenter i ytterkant på tangentbordet.

Keyboard.io hade dock inte lanserats när jag letade tangentbord... så jag fick leta vidare. Till min stora lycka hittade jag Matias Ergo Pro. Tangentbordet var inte lika extremt som Keyboard.io, men ändock ett delat tangentbord med "mellanslagstangenten" på båda halvorna. Bäst av allt var att man kunde ändra så att endera halva av "mellanslagstangenten" var Space och den andra var Backspace -- precis vad jag letat efter.

Sagt och gjort. Jag köpte ett Ergo Pro, ändrade i firmware så att höger tangentbordshalvas mellanslagstangent agerade backspace, la in en Svorak A5 layout i operativsystemet och njöööööt. Äntligen kunde jag skriva i timmar igen, utan att få ont.

Detta inköp skedde i början av 2016 och mitt Ergo Pro var med mig i drygt två år innan det gav upp. Förmodligen var det en lödning som gav med sig och Matias support erbjöd sig att sälja brytare till mig så jag kunde löda av/på nya. Jag var dock inte intresserad av ett sådant ingrepp utan hade redan börjat sukta efter nästa nivå av tangentbord: Ett helt programmerbart dito.

Enter Ergodox

Vi den här tiden hade jag precis tagit examen och börjat jobba (som utvecklare). Jag fick min arbetsgivare att bekosta ett halvt Ergodox-EZ som jag flashade med min egna variant av Svorak A5. Jag tyckte att jag hade nått någon form av endgame och jag var supernöjd med mitt Ergodox i flera år. Jag hade ett tangentbord som jag kunde koppla in "vilken dator som helst och det bara fungerade", eftersom min esoteriska keymap var definierad i firmware och bara förutsatte att operativsystemet på datorn hade standardlayouten för Svenska.

Ack jag var naiv.

Det gick några år till och efter ett tag började jag känna att mitt Ergodox var lite onödigt stort. 76 brytare, av vilka jag använde typ 60 till något vettigt... Så jag började leta efter mindre tangentbord. Detta samanföll väldigt väl med att pandemirestriktionerna började tillåta kontorsarbete igen, så jag ville ha ett tangentbord som var lätt att bära med sig.

Jag hade en kort dust med Keyboard.io's Atreus, men sålde det vidare inom en vecka. Har man en gång haft ett delat tangentbord tror jag inte det går att gå tillbaka...

Jag tittade jättelänge på ett Kyria, som än idag är ett tangentbord jag verkligen skulle vilja prova! De är dock svåra att få tag på och jag lyckades aldrig.

Tillslut hittade jag en kille som ville sälja mig ett crkbd, och jag slog till! Tangentbordet har 42 tangenter; alltså 34 färre än Ergodox. Det var lite klurigt att bygga om min layout så den passade på crkbd, men nu äger jag två uppsättningar av tangentbordet (en för hemmet, en för kontoret) och är supernöjd. Jag tror fortfarande att Kyria (48 brytare) skulle vara än lite bättre för mig, men nu när jag lärt mig leva med 42 är jag helnöjd.

För den som undrar hur man lever med ~20 brytare färre än ett 60%-tangentbord kan jag rekommendera en kik på min nuvarande konfiguration. Den är inte 100% uppdaterad, ser jag nu, men principen framgår.

Väldigt intressant, tack för din oombedd men hjälpsam anekdot
Jag är sedan en tid tillbaka intresserad av ergonomiska tangentbord och programmerbar firmware, så dina erfarenheter och tips på olika modeller såsom QMK uppskattas. Jag var inte medveten om crkbd eller Kyria. Ska lägga in mig lite mer.

För nuvarande har jag dock själv våld att ha ett prebuilt 60% då jag ville ha stöd för Bluetooth, så jag valde en Keychron K6 med bruna brytare. Som jag nyligen moddade med lite skumgummi från dess förpackning, o-ringar såsom nya lägre keycaps (honey milk likt Epomaker men nån kinesisk kopia vad jag förstår, köpt via Amazon). Mycket skönare ljud nu, nästan en thocc skulle jag säga Så moddning är absolut värd det enligt mig!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 | Ryzen 5600X | 32 GB DDR4-3600 | Asus Strix X470-I | RTX2080Ti FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Mitt största "problem" med mekaniska tangentbords-moddande/byggande är väl att så mycket keycaps kits är endast ANSI layout... (evangelion, genshin, japanska motiv som vägen eller sakura träd sv) och jag är stenhårt van/fäst vid ISO-layout ("stående" enter knapp), och finns nästan inget till det mer en enkla färger. om jag har tur och hittar något alls.

Vill man ha svensk ISO-layout så måste man köpa KAT och välja deras "North" paket då får man svensk ISO. Väntar personligen på att KAT Hyperfuse ska levereras, otroligt lång väntetid tyvärr.

Här är två bilder på min vita 60% keeb med svensk ISO från Aliexpress

Kan gräva fram fler bilder om någon är intresserad av lödandet och bygget.

Visa signatur

GPU: 1050ti| CPU: Ryzen 7 3700x | Mobo: MSI B450 Tomahawk MAX | RAM: G.Skill FlareX 16GB | CPU kylare: Corsair H100i | Lagring: 32 TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vattenkylning, RGB, moddning, airbrush, helt enkelt sånt som inte direkt påverkar prestandan. Lite som inom bilsvängen med alla kjolpaket eller sånt

Inte komponenterna i datorn i sig nödvändigtvis

Ja men nu var jämförelsen att bygga en ny dator med lösa komponenter och att köpa en likvärdig i butik, inget annat. Då får man ju anta att man inte pratar om eventuell rgb på chassifläktarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Varför finns det ett intresse? Är standardtangentbord såpass dåliga att man måste bygga själv? :S
Känns för mig nästan lika långsökt som att köpa en smältdegel för att gjuta egna kylflänsar till ram-moduler för att de medföljande inte riktigt faller en smaken?! XD

Till viss del är förbyggda tangentbord dåliga ja men det är mer att de man bygger själv har potentiallen att bli extremt mycket bättre på i princip alla sätt. De är sånt man inte kan gå tillbaka till efter man provat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Oombedd anekdot följer.

Enter Ergodox

Ack jag var naiv.

Roligt att läsa denna anekdot, då den påminner lite om min egen "skrivresa". Så här kommer en till oombedd anekdot.

Har varit en flitig Emacs användare sedan Universitetstider. Och för dem som har missat vad Emacs är, så är det en textediteringsmiljö som förlitar sig väldigt mycket kortkommandon där Ctrl och Alt används i mycket hög frekvens. Vilket inte var ett problem för mig dem första åren. Men efter ha börjat koda professionellt på ett sunkigt Dell membrantangetbord i några år började det kännas lite i fingrarna. Speciellt i vänstra lillfingret. Och man har sett många inlägg på nätet om Emacs Pinky.

Första skräddasydda sak jag då gjorde var att sätta Ctrl där Caps Lock är på ett traditionellt tangentbord. Vilket funkade, ingen mer udda känsla i lillfingret. Men kändes som det var bara temporärt. Vilket gjorde att jag började leta efter mer ergonomiska alternativ. Detta var runt 2013 så utbudet var lite mer skralt än vad det är nu. Men efter lite letande hittade jag ett ErgoDox DIY kit på massdrop (dem har nu bytt namn och heter bara drop). Med mina lödkunskaper från högstadiet lyckades jag löda ihop det.

Efter en knagglig första månad med att lära sig att skriva med det var jag fast. Flyttade Ctrl, Alt, Backspace, Enter till tummarna. Med hjälp av lager kunde jag ha parenteser och andra symboler nära homerow. Vilket för en som programmerar är guld värt. Körde med ErgoDox ett bra tag, blev ett till för att slippa bära det första jag hade fram och tillbaka till jobbet. Sen ett ErgoDox Infinity. För vem vill inte ha displayer för att veta vilket lager man är på?

Men runt början av pandemin var jag lite sugen på att testa något nytt. Likt GLaDER, kändes ErgoDox rätt stort och var många knappar jag inte använde. Och landade faktiskt på en Kyria. Var väldigt nöjd med den fram till i julas. Började känna av mina tummar. Kollade lite på hur jag skrev och insåg att pga tumklustret och hur jag hade placerat ut Ctrl osv, behövde mina tummar vika in sig på ett icke ergonomiskt sätt för att kunna nå Ctrl och Enter. Och efter ha läst GLaDERs inlägg låter detta lite som path dependence. Då jag hade inte ändrat placeringen av Ctrl Alt osv sett från Ergodox. Vilket var mindre optimalt på Kyria. För att lösa problemet lödde jag helt enkelt bort en tangent på tumklustret och ändrade till att jag fick en större tangent för den tumtangent jag använder mest på varje hand. När jag ändå var i farten bytte jag till Colemak DH samt ändrade till modal editering i Emacs.

Och som sent som i förrgår dök mina kretskort upp för att bygga en Ferris Sweep. Är lite nyfiken om jag kan reducera tangenterna ytterligare. Då efter mitt byte till modal editering reducerades mitt behov av att använda Ctrl och Alt rätt rejält.

Men gillar skarpt mina Rotary Encoders som jag har på min Kyria. Som är placerade mitt under mina handflator och på så sett kan jag göra en "high five" för att t.ex. pausa musiken.

Summa summarum; skräddasydda tangentbord tillåter en att anpassa tangentbordet till hur en själv vill ha det och inte tvärtom.

Visa signatur

Dagens ordspråk:
Den som väntar på något gått väntar alltid för länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sugu:

Vill man ha svensk ISO-layout så måste man köpa KAT och välja deras "North" paket då får man svensk ISO. Väntar personligen på att KAT Hyperfuse ska levereras, otroligt lång väntetid tyvärr.

https://live.staticflickr.com/65535/50137280457_521ea65cab_b.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/50137280402_459bd2c06a_b.jpg

kan du ge lite fakta om den, tex hur mycket den kostade och vart du köpte delarna ifrån. Är intresserad av att bygga nåt liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmad:

kan du ge lite fakta om den, tex hur mycket den kostade och vart du köpte delarna ifrån. Är intresserad av att bygga nåt liknande

Visst!
Detta är en KBDfans Tofu60 E-White
Switches: Gateron Yellows
Det finns ett DIY kit på hemsidan https://kbdfans.com/collections/diy-kit/products/kbdfans-dz60...
som har allt förutom keycaps och usb kabel
Köpte denna kabel
https://kbdfans.com/collections/keyboard-part/products/mechan...

Keycaps köpte jag från Aliexpress
https://www.aliexpress.com/item/33063979742.html?spm=a2g0o.st...

Tror lägsta du kan komma undan är 2000kr beroende på vilket case, switches och keycaps du väljer. Min kombination kostade 2700kr när jag byggde den.

Visa signatur

GPU: 1050ti| CPU: Ryzen 7 3700x | Mobo: MSI B450 Tomahawk MAX | RAM: G.Skill FlareX 16GB | CPU kylare: Corsair H100i | Lagring: 32 TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Jag blev färdig igår kväll med att koppla ihop alla switchar i ena halvan av mitt dactyl. Sjukt pepp på att få börja använda det snart!

Av alla split så tycker jag Daktyl verkar mest intressant. Min erfarenhet av "split" idag är att jag kom över ett Truly Ergonomic Keyboard via tradera. Men att det sitter i hopp tar bort mycket av funktionen. Jag tror att jag vill ha någon variant av Daktyl som är passerade på armstöden och som har en Trackball så man inte behöver flyta handen till en mus hela tiden. Det ska även vara lätt att nå de olika tangent lagren så har funderat om det är effektivast att nå dem via tummens tangenter eller om fotpedaler vara ett intressant alternativ

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sugu:

https://live.staticflickr.com/65535/50137280457_521ea65cab_b.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/50137280402_459bd2c06a_b.jpg

Skrivet av Danmad:

@GizmoTheGreen

Det är fel att man måste köpa KAT för att kunna få rätt tangenter för svenska.
Men att hitta färgglada eller high end som finns i lager är dock svårt.

Men de är sällan billigt och det gäller att vara ute i god tid eller passa på när extra lagret säljs ut.
Andrahandsmarknaden är också en grej.

Permalänk

År 1999. Jag tog bort all text på min tangentbord så det var helt blankt för att jag skulle lära mig tangenternas placering.
Jag körde så i något år och slet, men gav sedan upp. Jag tror dagens ungdomar skriver snabbare då de är uppvuxna med tangentbord. Egentligen borde jag kanske idag gå tillbaka till inga bokstäver på knapparna igen. Men jag känner mig för gammal nu. Detta skulle man göra vid 10års åldern.

Problemet idag är vilken typ av tangentbord jag helst trivs med. Jag köpte nyss ett tangentbord som jag ogillar.
Och jag tror att det klassiska Apple tangentbord typen är rätt för mig.

Det jag vill ha: Trådlös, nästan ljudlös, självklart numerisk del, belysning, gärna färg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirAlex18:

Är nog bland det roligaste och så mycket billigare att hålla på att uppgradera min dator

Har byggt två stycken, funderar på min tredje och fjärde också, var inget stort fan av 60%, 65% är minimum för mig. Skulle vara kul men jobbigt att bygga ett 75%, om jag inte kör hotswap.....

Jag jämför hotswap lite som att köpa en ihopbyggd/komplett dator, det är klart, men finns inte lika mycket att modda som om jag skulle bygga ett eget, vilket jag föredrar. Om jag bygger eget, då kan jag välja layout på mina tangenter, vilka switchar (går med hotswaps), vilket case som jag vill använda och kan göra modifiering på PCB och lite mer frihet mjukvarumässigt.

Alex

Billigt? En custombräda kostar ju norr om 10k med bra grejor.
Dyraste jag har i datorväg är nog tangentbordet. Kostade mer än mitt 6900 XT

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Jag började nörda ner mig i tangentbord under 2010, när trenden med mekaniska tangentbord började. Jag köpte på mig en samling äldre och nyare för att prova mig fram, men efter bara ett par år hittade jag min favorit-brytare och favorit-layout som jag hållt fast vid: Cherry MX Clear i "tenkeyless" Svensk layout (ISO).
Jag har moddat några tangentbord, byggt några olika från kit, skrivit egen firmware och t.om. designat mitt eget ergonomiska delade tangentbord, men har inte varit så motiverad att gå hela vägen med det. Jag föredrar fortfarande "tenkeyless" utan några speciella funktioner.

Jag tycker det är kul att tangentbord blivit en hobby, och att det nu finns en uppsjö olika sätt att bygga och modda tangentbord på nu, men jag tycker att det ibland kan bli lite för dyrt och flashigt.
Jag har tillräckligt med andra samlande hobbies för att spendera tusentals kronor på enstaka tangentbord.
För mig handlar tangentbord i början och slut om att ha bra verktyg. Tillräckligt bra är tillräckligt bra.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

CM Storm Quickfire TK duger bra för mig som inte är kräsen på tangentbord men behövde ett lite smalare tangentbord utan att mista några tangenter från ett fullstora tangentbord.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

Skulle gärna vilja göra ett eget tgb från grunden.
Men förstår att det blir ganska snabbt dyrt?

Enda jag har gjort med mitt SteelSeries Apex 7 Pro är bytt ut alla tangenter till pudding..

Stavning
Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | ASUS Chakram X Ori | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x6TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk

Tycker det är kul med mekaniska men blir att jag köper färdigbyggda.
Hade gärna haft ett hotswap men är ju så sjukt begränsad om man även vill byta keycaps då utbudet till svensk eller nordisk ISO är en piss i havet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbordskrigare:

Tycker det är kul med mekaniska men blir att jag köper färdigbyggda.
Hade gärna haft ett hotswap men är ju så sjukt begränsad om man även vill byta keycaps då utbudet till svensk eller nordisk ISO är en piss i havet.

It's all about the money 💸
Visst, det kanske inte finns extra kit till alla set's, men de som har där gäller det bara att hitta en säljare. 🙃

Permalänk
Medlem

byggde mitt egna för strax under 1300kr. IMO är det mycket bättre än de flesta vanliga gamingbrädorna, men det är såklart personlig preferens. Framförallt var det kul att bestämma helt själv hur allt skulle vara, switches, keycaps osv osv.

Permalänk
Medlem

Designade ett eget på varmillos hemsida. Jag fick det jag ville ha utan att behöva lära mig löda osv.

Hade säkert kunna komma några kronor billigare undan om jag gjort det själv (ha, eller hur).

Tänkte uppgradera med lite nya keycaps. Hittade ett par snygga på maxfps (eller maxgaming som dom heter nuförtiden). Såg prislappen på 1500 pix för bara keycaps och tänkte.. Nej 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffelbutt:

Designade ett eget på varmillos hemsida. Jag fick det jag ville ha utan att behöva lära mig löda osv.

Hade säkert kunna komma några kronor billigare undan om jag gjort det själv (ha, eller hur).

Tänkte uppgradera med lite nya keycaps. Hittade ett par snygga på maxfps (eller maxgaming som dom heter nuförtiden). Såg prislappen på 1500 pix för bara keycaps och tänkte.. Nej 😀

Du kan spana in förköpspriserna här https://oblotzky.industries/products/gmk-dracula-v2?variant=42019895509227
(GMKs keycaps får nog anses som de mest åtråvärda inom hobbyn)

Permalänk
Medlem

Just nu har moddningen hos mig handlat om att på min steeelseries tangenbord byta ut så många dansk/norska tangenter som möjligt till bara svenska.

Permalänk
Medlem

Det är kul att modda!

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem

Jag har försökt googla fram ett tangentbord som kom i slutet av 90 talet har jag för mig. Det var uppbyggt som en dome där man vilade händerna och skrev all text utan att flytta fingrarna. Om jag minns rätt kunde en tränad användare skriva minst 10 gånger så fort jämfört med en tränad på QWERTY.

Synd att det försvann utan ett spår. En nackdel med designen är att båda händerna måste användas för att kunna skriva. Pekfingervalsen jag kör är bara att glömma.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Jag har försökt googla fram ett tangentbord som kom i slutet av 90 talet har jag för mig. Det var uppbyggt som en dome där man vilade händerna och skrev all text utan att flytta fingrarna. Om jag minns rätt kunde en tränad användare skriva minst 10 gånger så fort jämfört med en tränad på QWERTY.

Synd att det försvann utan ett spår. En nackdel med designen är att båda händerna måste användas för att kunna skriva. Pekfingervalsen jag kör är bara att glömma.

Gissar att det är ett stenografitangentbord du menar:

Permalänk
Medlem

Jag minns inte layouten direkt utan mest att 10 fingrar kunde skriva alla tecken.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Går det att bygga ett eget utan att det kostar skjortan?