Alla fyndtips från mellandagsrean

Q-Code 36 vid start, Ryzen Threadripper och Asus ROG Zenith Extreme Alpha

Permalänk
Medlem

Q-Code 36 vid start, Ryzen Threadripper och Asus ROG Zenith Extreme Alpha

Hej!

Jag har precis skaffat mig en Threadripper 2950x och ett Asus ROG Zenith Extreme Alpha. Förra ägaren till komponenterna hade problem med att starta systemet. De fick Q-Code 66 och 36.

Jag tänkte att det skulle vara kul att felsöka men också försöka att få igång systemet, men jag fastnar på Q-Code 36 vid varje start.

I moderkorts manualen står det att Q-Code 32-36 är "CPU Post-memory Initialization".

Min största gissning just nu är att RAM minnena som jag har testat använda är inte kompatibelt med moderkortet/CPUn.

Jag har testat BIOS flashback, testat det andra BIOSet på moderkortet med ingen skillnad, CMOS clear och bytt batteri, tagit ut CPUn två gånger och kollat på pins och ser inget fel, startat utan RAM för att se om det blir någon annan Q-Code som blev 00 istället, testat ett annat PSU som gjorde ingen skillnad, testat om att installera en disk gjorde någon skillnad.

Vad tror ni?

Permalänk
Inaktiv

Prova minnesstickorna en för sig, alternativt prova med en helt annan minnessticka.

Men post-memory initialization låter som att CPU failar i ett initialiseringssteg som kommer efter att minnet har initialiserats, dvs. inte nödvändigtvis relaterat till minnet utan bara saker som initialiseras för CPUn efter att minnet finns tillgängligt.

Permalänk
Medlem

Har testat minnesstickorna en för sig och i olika slots. Har testat 4 olika minnen med ingen skillnad.

Har sökt lite på nätet också och har sett att några som har fått likadan kod hade problem med PSUn. Eller så var det något som störde systemet när det skulle bootas, såsom ett tangentbord. Jag har dock inget USB eller liknande inkopplat.

Jag tänker att jag köper nytt RAM efter QVL-listan på Asus hemsida och ett "större" PSU.

Kan det vara moderkortet som fungerar inte helt?

Permalänk
Moderator
Forumledare

@TobbanDJ: Där är inga skadade pins på processorn? Eller någon kontakt skadad i sockeln?
Annars låter det ju som minnet eller moderkortet som felar.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Har kollat två gånger i CPU sockeln och ser inget märkvärdigt. Jag har blåst rent CPU och sockeln väldigt försiktigt. Vill helst inte ta ur CPUn igen, men jag kan göra det igen för att verkligen kolla om det är någon skada.

Är fortfarande inne på att mina minnen är inte kompatibelt med moderkortet/CPUn.