SweClockers klassiska musmattor återvänder!

Helgsnack: Vilket är ditt dummaste teknikmisstag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av robinhermansson:

Ha ha gjorde samma på en skoldator, undra vad som skulle hända

Hahaha nej jag gjorde samma sak.. Blev lurad till det och det slutade med att han och jag åkte dit på det och fick stanna kvar 1 timme varje dag i 2 veckors tid att rensa en del förråd dom hade i skolan( Stor skola med förskola upp till sista året i gymnasiet) så det va en hel del o städa. xD

Permalänk
Medlem

Har väl haft tur. Inte bränt eller blixtrat och haft mig, vad jag kan minnas.

En gång var det nära, felsökte min yngre brors dator under en sommarsemester. Svetten lackade och jag inbillade mig att en droppe trillade ner från pannan rakt ner på moderkortet, vid CPU. När vi sedan skulle starta datoron var det mycker riktigt något som inte fungerade rätt, så jag öppnade, torkade långsamt och prydligt av den befintiliga svettdroppen, som inte hade hunnit dunsta, och sedan fungerade allt.

IOFS var det inte långtifrån lite blixtrande när jag blandade sladdarna på två olika modulära PSU, jag skrev om det här också då... plåtade kontakterna och hade mig... kunde konstatera skillnad på hur olika tillverkare drar sladdarna i ATX.

Utöver de potentiellt rent tekniska haverierna har jag en tendens att ibland köpa fel prylar, kör liksom vilse i specifikationer på diverse grejor eller gör enkla misstag. Som när jag skulle köpa 3.5" vaggor till en server, det blev 2,5" istället, det var typ 15 siffror i beteckningen eller något sådant så jag blandade ihop 2 o 3 i den långa sekvensen. Sedan köpte jag ett dyrt tangentbord utan att kolla att det hade bakgrundsbelysning. Eller missar att försäkra mig om att jag får ett annat tangentbord med låg volym på switcharna iställer för Cherry Red Mekaniska... suck.

Mycket sånt småpill.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Min nuvarande dator tog lite längre tid att bygga än vanligt. Det tar lite extra tid när man måste invänta sitt andra moderkort. 'Skruvmejsel ner i brädan' försökte jag inte reklamera, bara att sucka och beställa nytt.

Ouch! Hoppas att det inte var något "Super ROG Ultimate GODLIKE EX-2 GAMER" kort.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Ouch! Hoppas att det inte var något "Super ROG Ultimate GODLIKE EX-2 GAMER" kort.

Nä, har aldrig haft behovet av sådana brädor som tur är.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk

Inte jag som gjorde det men mina kompis la en halväten banan på mitt chassi av någon anledning som glömdes av där tills nästa dag.
Då hade den börjat droppa banansaft ner i Chassit (Corsair Carbide 200r) Som har hål i toppen.

Som tur var så hamnade allt på grafikkortets skyddsplatta men hade kunnat gå illa!

Permalänk
Medlem

Hade lagt ner datorn på sidan och precis plockat ur processorn, ställde kaffekoppen på hårddiskburarna " För det har man ju koll på "

Slutade med ett nytt moderkort och ett chassi som luktade kaffe i flera år...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Mina sämsta misstag gäller inköp av teknik.
Philips CD-i spelare med modul = 8k. Ett år efter kom DVD spelarna som instakillade CD-i formatet.
Apple Ipod. Trodde att jag kunde ladda upp alla mina MP3 på den.....men icke! Var tvungen att convertera varje fil till Apples egna format. Sålde den efter en vecka för halva priset.
En Ericson telefon som man kunde lägga in MP3 filer på (den första). Kom hem och skulle lägga in något skönt album men NEJ! Operatören hade låst dessa lurar från att lägga in privata MP3 själv, man var tvungen att köpa musiken från deras hemsida. Skydd mot piratkopiering försvarade de sig med. Lämnade tillbaka luren, sa upp abonnemanget och to en likadan lur från Telia med abonnemang. Där var det inga problem.
Samsung buds pro. Tack vare den usla designen med laddplattorna på "plupparna" kommer de i kontakt med huden i örat vilket ger kraftig örongångsinfektion. Inte alla drabbas, men många. Bland annat jag...såklart.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av medbor:

Nu får @Enviro förklara sig/skämmas

Vi kan säga att jag snodde rakt av så jag kan bygga på min bad boy image, i stället för att erkänna mitt misstag och se ut som den idiot jag egentligen är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Vi kan säga att jag snodde rakt av så jag kan bygga på min bad boy image, i stället för att erkänna mitt misstag och se ut som den idiot jag egentligen är.

Nej då, dessa trådar verkar vara rimligt återkommande om man ser till andra länkar här i tråden. Ibland är det bra med en omstart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Inget jag tänkte på när man va runt 17 år.
är väl ca 21 år sen

Hade inte dina föräldrar någon hemförsäkring?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Hade inte dina föräldrar någon hemförsäkring?

jodå, de hade dom.
Men inget jag som ung tonåring tänkte på, och päronen hade ingen direkt koll på vad jag pysslade med i garaget när ja skulle lackera

lite ovärt och grubbla över över 20 år gammalt joxx, man får se de som en ungdomlig lärdom haha =P

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

1. Första datorn var en släpbar laptop som jag fick låna med MS DOS på, minns inte om den hade Windows, men det var på den tiden då man startade Windows från DOS. Var nyfiken på hur datorer fungerade, hittade några intressanta systemfiler som jag tittade i. Mest var det konstiga skräptecken som jag inte förstod mig på, men hittade några texter jag kände igen som skrevs ut på skärmen under boot. Coolt, jag testar att ändra! Problemet var att det var binärfiler som jag sparade som text. Sen startade inte datorn något mer. Mycket skamsen fick jag be om ursäkt när jag lämnade tillbaka den. Borde ju gått att installera om den, men vad jag minns fick jag aldrig reda på om det lyckades så det gör lite ont i magen än idag.

2. När jag jobbade på maxfps.se så använde jag inget versionshanteringssystem, eller ens lokala kopior, utan gjorde manuellt backup på filer i produktionsmiljön innan jag skrev över dem med nya. Det var lite bökigt och tog några minuter om jag skulle göra backup på alla. Skulle göra någon mindre ändring text-ändring så tänkte att jag skiter i backup eftersom det var en så lite ändring. Men jag hade glömt att jag tidigare gjort någon annan ändring, och vilket visade sig när sidan plötsligt inte fungerade... Eftersom jag inte hade någon backup så kunde jag inte rulla tillbaka. I stressen mindes jag heller inte vad jag hade ändrat, så fick felsöka loggar i produktion för att klura ut vad jag hade missat för att sen kunna fixa felet. Tog kanske inte mer än 15 minuter, men efter det började jag jobba lite mer strukturerat med backup och även verktyg för deploy. Dock inget riktigt versionshanteringssystem, sånt tyckte jag på den tiden var mer krångel än det var värt. Idag skulle jag aldrig drömma om att jobba utan ett versionshanteringssystem

3. Glömt mobilen i byxfickan när jag tvättade byxorna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZkilfinG:

1. Första datorn var en släpbar laptop som jag fick låna med MS DOS på, minns inte om den hade Windows, men det var på den tiden då man startade Windows från DOS. Var nyfiken på hur datorer fungerade, hittade några intressanta systemfiler som jag tittade i. Mest var det konstiga skräptecken som jag inte förstod mig på, men hittade några texter jag kände igen som skrevs ut på skärmen under boot. Coolt, jag testar att ändra! Problemet var att det var binärfiler som jag sparade som text. Sen startade inte datorn något mer. Mycket skamsen fick jag be om ursäkt när jag lämnade tillbaka den. Borde ju gått att installera om den, men vad jag minns fick jag aldrig reda på om det lyckades så det gör lite ont i magen än idag.

2. När jag jobbade på maxfps.se så använde jag inget versionshanteringssystem, eller ens lokala kopior, utan gjorde manuellt backup på filer i produktionsmiljön innan jag skrev över dem med nya. Det var lite bökigt och tog några minuter om jag skulle göra backup på alla. Skulle göra någon mindre ändring text-ändring så tänkte att jag skiter i backup eftersom det var en så lite ändring. Men jag hade glömt att jag tidigare gjort någon annan ändring, och vilket visade sig när sidan plötsligt inte fungerade... Eftersom jag inte hade någon backup så kunde jag inte rulla tillbaka. I stressen mindes jag heller inte vad jag hade ändrat, så fick felsöka loggar i produktion för att klura ut vad jag hade missat för att sen kunna fixa felet. Tog kanske inte mer än 15 minuter, men efter det började jag jobba lite mer strukturerat med backup och även verktyg för deploy. Dock inget riktigt versionshanteringssystem, sånt tyckte jag på den tiden var mer krångel än det var värt. Idag skulle jag aldrig drömma om att jobba utan ett versionshanteringssystem

3. Glömt mobilen i byxfickan när jag tvättade byxorna.

Angående tvåan så hade vi rutin på mitt förra jobb att produktionssätta kunders system direkt från ens lokala utvecklingsmiljö. Man byggde sina ändringar, testade lokalt och sen publish till kundspecifik testmaskin, synkade det mot källkodshanteringssystemet (vi hade ett, men inget för deployment), merge till Master för den specifika kunden, och sen publish från lokal VS till produktion. En gång glömde jag att ändra web.config så kundens publika site pekade mot testdatabasen över en natt. Jag kom på det när jag låg och försökte sova och blev ganska nervös. Så det första jag gjorde på morgonen var att kolla loggarna, något hundratal personer hade väl signat upp den natten så jag fick föra över dem till den riktiga databasen, vilket inte var något större problem egentligen. Men alla som redan var medlemmar och loggat in för att kolla sina poäng eller liknande hade nog sett rätt konstiga siffror. På den tiden användes den faktiska databasen med kunder som test-DB, synkades över någon gång i månaden eller så, men det gjordes också en del konstiga körningar på test så inget stämde ju förstås. Så jag fick meddela kunden, en kvart senare ringer den ansvariga säljaren på mitt företag upp mig och skäller ut mig för att jag inte upptäckt problemet och för att han fick höra det från kunden. Glad att jag inte är kvar där.