Permalänk
Medlem

UFOclockers

Tjena!

Letade runt lite på SweC men kunde inte hitta någon tråd om detta ämne. Hoppas jag lagt den under rätt underkategori.

Själv har jag har varit intresserad av UFOn/UAP sedan 2010 då jag såg något konstigt på himlen.

Varför är detta ämne viktigt? Jag har gjort 2 sidor som summerar det mesta om fenomenen, och varför de är värda att researcha:

- https://ufotimeline.com - en tidslinje från 1897 (ny sida som är under konstruktion, all feedback är välkommen!)
- https://ufopanel.com - en samlingssida med all intressant information jag hittat

Det finns massor att diskutera, och mycket nytt kommer ut varje månad/år nu. Exempel:

- ‘Wow, What Is That?’ Navy Pilots Report Unexplained Flying Objects - New York Times
- Scientists Call For Serious Study Of UAPs - Space.com
- Harassment Of Navy Destroyers By Mysterious Drone Swarms Off California Went On For Weeks - The Drive
- Neil deGrasse Tyson Says UFO Research Should Receive Government Funding, And Supports The Galileo Project
- Harvard’s Avi Loeb Thinks We Should Study UFOs – And He’s Not Wrong - Scientific American

Etc.

Vad tror ni om UFO/UAP? Vart kommer de ifrån? Är teknologin som används något vi själva utvecklat?

Om du är ny till detta rekommenderar jag 60 Minutes video om ämnet:
- 60 Minutes – Navy Pilots Describe Encounters With UFOs (13:47)

Visa signatur

RTX 4070 | Ryzen 7800X3D | B650 | 32GB 6000 MHz | 850W | W.11

Permalänk
Viking

Tror förra UFO-tråden låstes p.g.a folk med för dålig fantasi.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Det här ämnet är skitintressant men det saknas fortfarande otvivelaktiga bevis för vad det är.

Garry Nolan på Stanford verkar ha funderat mycket: https://youtu.be/dzTZbSNsKV8

Permalänk
Medlem

Som jag ser det handlar det om fem olika saker:
1. Astronomiska fenomen som feltolkas. Exempelvis Venus lågt över horisonten.
2. Vanliga flygfarkoster som uppfattas som nåt annat, kanske beroende på okunskap, dåliga referenspunkter, väderfenomen eller udda ljusförhållanden.
3. Hemliga militära flygfarkoster som uppträder på ett avvikande sätt.
4. Naturliga fenomen inom väder, åska, markurladdningar, gas från marken, fågelsträck, osv.
5. Psykiska störningar som ger vanföreställningar och hallucinationer.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tina Gerson:

Det här ämnet är skitintressant

Håller med!

Här är en annan bra artikel från Vice och Garry Nolan: Stanford Professor Garry Nolan Is Analyzing Anomalous Materials From UFO Crashes (Dec 10, 2021)

Skrivet av cyklonen:

3. Hemliga militära flygfarkoster som uppträder på ett avvikande sätt.

Om det är USA, Kina eller Ryssland så har de som har teknologin ett långt försprång över sina rivaler.

Visa signatur

RTX 4070 | Ryzen 7800X3D | B650 | 32GB 6000 MHz | 850W | W.11

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Uppmaning*

Om samtalsämnet om UFO och dylik ska återupplivas, kom ihåg att inte posta länkar/videos utan beskrivning och bråka inte som småbarn bara för att man har olika åsikter. Agree to disagree or GTFO.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Lego Master

Kan vi vara överens om att diskutera UFO som just "unidentified flying object", dvs "flygande föremål av okänd karaktär/ursprung"? Inte underförstått som små grå män som besöker oss från Alpha Centauri? Tycker man det är det såklart okej, men skriv då ut det i klartext.
UFO != utomjording per automatik.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Som jag ser det handlar det om fem olika saker:
2. Vanliga flygfarkoster som uppfattas som nåt annat, kanske beroende på okunskap, dåliga referenspunkter, väderfenomen eller udda ljusförhållanden.

Det där skulle jag pontifikera är den vanligaste anledningen. Ju suddigare något är, desto svårare är det att säga att det INTE är utomjordingar. Å andra sidan borde det omvända samtidigt gälla: minst lika svårt att säga att det faktiskt ÄR utomjordingar.

Utmaningen är att om Du TROR på utomjordingar/"UFOn" så kommer du har nästintill omöjligt att acceptera att, "Det bara är en artefakt i filmutrustningen". Det slår för hårt mot ens barndrömmar om att få träffa utomjordingar under sin livstid.

Exempelvis kan den som tror helhjärtat på utomjordingar få titta på dessa två videoklipp:

Berätta sedan gärna VARFÖR denna persons analys om filmutrustningens begränsningar och därmed skapade artefakter är helt inkorrekt och hur det då automatiskt måste innebära "utomjordingar"/UFOn.

Lägg märke helt enkelt till att det bara är filmklipp med världens sämsta kvalité som folk aldrig blir ense om vad det faktiskt är. Pareidoli tar över, sandlådekriget börjar och sedan låses tråden!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Det där skulle jag pontifikera är den vanligaste anledningen. Ju suddigare något är, desto svårare är det att säga att det INTE är utomjordingar. Å andra sidan borde det omvända samtidigt gälla: minst lika svårt att säga att det faktiskt ÄR utomjordingar.

Utmaningen är att om Du TROR på utomjordingar/"UFOn" så kommer du har nästintill omöjligt att acceptera att, "Det bara är en artefakt i filmutrustningen". Det slår för hårt mot ens barndrömmar om att få träffa utomjordingar under sin livstid.

Exempelvis kan den som tror helhjärtat på utomjordingar få titta på dessa två videoklipp:

https://www.youtube.com/watch?v=-r2oaQWmqkk&ab_channel=MickWe...

https://www.youtube.com/watch?v=Q7jcBGLIpus&ab_channel=MickWe...

Berätta sedan gärna VARFÖR denna persons analys om filmutrustningens begränsningar och därmed skapade artefakter är helt inkorrekt och hur det då automatiskt måste innebära "utomjordingar"/UFOn.

Lägg märke helt enkelt till att det bara är filmklipp med världens sämsta kvalité som folk aldrig blir ense om vad det faktiskt är. Pareidoli tar över, sandlådekriget börjar och sedan låses tråden!

Ptja, känns lite som att du började sandlådekriget? Dessa två videos gör nog lika lite för en entusiast som två andra ufo-videor gör för dig.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@AplAy Om vi tänker bort alla videor och bilder som finns, och ser dem som fake/felidentifierade (vilket de kan vara), så undrar jag vad du tycker om annan UFO-relaterad information. Som t.ex. dessa uttalanden.

Vad har personer som Lue Elizondo och Christopher Mellon att vinna på att gå ut med den information de gör?
- Luis Elizondo on unidentified aerial phenomena, extraterrestrials and the Pentagon's UFO programme

Krigspiloten Ryan Graves sa i intervju att de såg UFOn i flottan på hangarfartygets radar varje dag i flera år. Om de varit drönare från Kina eller Ryssland så tycker man att de skulle sett det som ett teknologiskt hot. Eller hur tänker du om det?

Lue Elizondo nämner "5 Observables" som stämmer för dessa UFOn/Drönare:

  1. Anti-gravity lift

  2. Sudden and instantaneous acceleration

  3. Hypersonic velocities without signatures

  4. Low observability, or cloaking

  5. Trans-medium travel

Visa signatur

RTX 4070 | Ryzen 7800X3D | B650 | 32GB 6000 MHz | 850W | W.11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AlxMedia:

@AplAy Om vi tänker bort alla videor och bilder som finns, och ser dem som fake/felidentifierade (vilket de kan vara), så undrar jag vad du tycker om annan UFO-relaterad information. Som t.ex. dessa uttalanden.

Vad har personer som Lue Elizondo och Christopher Mellon att vinna på att gå ut med den information de gör?
- Luis Elizondo on unidentified aerial phenomena, extraterrestrials and the Pentagon's UFO programme

Krigspiloten Ryan Graves sa i intervju att de såg UFOn i flottan på hangarfartygets radar varje dag i flera år. Om de varit drönare från Kina eller Ryssland så tycker man att de skulle sett det som ett teknologiskt hot. Eller hur tänker du om det?

Lue Elizondo nämner "5 Observables" som stämmer för dessa UFOn/Drönare:

  1. Anti-gravity lift

  2. Sudden and instantaneous acceleration

  3. Hypersonic velocities without signatures

  4. Low observability, or cloaking

  5. Trans-medium travel

Så kallade "UFOloger" bär oftast - tyvärr - på en blandning av liknande Cognitive Biases (sv. logiska felslut) som antivaxxers, Flat Earthers, med flera gör, med bakgrunden att de helt enkelt TROR på UFO:n (varav deras definition av UFO:n är utomjordingar) från början och de har redan dragit slutsatsen och därmed söker bevis. Confirmation Bias kallas det för inom kognitiv psykologi.

När de sedan blir kritiserade med videoklipp såsom de jag länkade så lutar de sig tillbaka smått på konspirationsteorier om deepstate, global elite, med mera. Genom att anklaga "högre makter" att ha "UFO-delar" i hemligt beslag så kan de fortsätta hålla sig fast på sin TRO om UFO:n (observera återigen att när de säger UFO:n så antyder de starkt om utomjordingar).

Mer kortfattat är att UFOloger tenderar att lida av samma inkorrekta vetenskapliga tillvägagångssätt som självutnämnda "spökjägare" (ghost hunters). De vill säkert gott och vissa tror säkert att de gör mänskligheten en tjänst åt att "hitta sanningen där ute" men sättet de gör på som de tror är vetenskapligt utfört är i princip aldrig det.

De personer du länkar har säkert personliga motiv som:
- De "vet" att UFO:n finns så de vill bara bevisa det för allmänheten
- De vill tjäna pengar på sitt kändisskap som självutnämnda UFOloger

Vad som skiljer dessa personer från riktiga vetenskapliga forskare är att sistnämnda alltid är redo att förkasta sina hypoteser. "Att vara redo att ha fel om någonting" som det heter i folkmun.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Först en tråd om reiki där alla hånar dess existens. Sen en tråd om små gröna gubbar o alla börjar dela "trovärdiga" vittnesmål o säga Ja!
Stora hycklarehelgen? Kanske passar idag på trettondagen

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

...en massa text...

Diskussionen är inte för eller emot.

Frågan är vad är det på bilderna/filmklippen, vilka är det som har konstruerat prylarna och vad är syftet.

Det är det som är intressant

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trickeh2k:

Ptja, känns lite som att du började sandlådekriget? Dessa två videos gör nog lika lite för en entusiast som två andra ufo-videor gör för dig.

Grejen är att alla klipp som diskuteras om eventuella "UFOs" (definition: oidentifierade flygande föremål) är exakt utformade för att sätta igång tron om UFO:n hos "troende" och skepticismen hos de som inte är redo att tro ännu - klippen är lågupplösta och suddiga så att det ALDRIG går att komma överens om vad det faktiskt är.

Det är därför UFOloger aldrig kommer finna mina länkade klipp intressanta för de förkastar deras UFO-tro med logik. UFOloger är mycket villiga att bortförklara all logisk teknologisk kritik de får (bildartefakter bland annat) genom att säga att, "Utomjordingarnas farkoster gör att de inte kan fångas med högupplöst bildupptagning".

I samma veva som "UFOn" då inte kan fångas i högupplösta bilder så lyckades ändå "regeringar" världen över komma till hemligt beslag av diverse UFO-delar och INGEN i ett led av hundra till tusentals människor har sagt ett pip? Här hamnar vi lite då i kategorin, "Läkemedelsbolagen sitter redan på botemedlet av alla cancerformer men vägrar släppa det för då skulle de inte tjäna lika mycket pengar."

Till sist: bör jag anta (eller har jag fel vilket jag är villig att ha) att Du TROR på UFO:n vars definition blir "utomjordingar"?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tina Gerson:

Diskussionen är inte för eller emot.

Frågan är vad är det på bilderna/filmklippen, vilka är det som har konstruerat prylarna och vad är syftet.

Det är det som är intressant

Det framgår rätt tydligt i videoklippen jag länkade. Personen går igenom vad för slags utrustning som används som då kan ge upphov till sådana bildliga artefakter som för övrigt får fantasin att gå på högvarv.

Får jag fråga VARFÖR det INTE är möjligt att det kan vara så "tråkigt" att det faktiskt bara är artefakter? Exempelvis de flygande trianglarna eller pyramiderna är helt enkelt bokeh orsakad av filmutrustningen på grund av dåligt fokus. Eller blir den "förklaringen" för "tråkig" på något vis?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Det framgår rätt tydligt i videoklippen jag länkade. Personen går igenom vad för slags utrustning som används som då kan ge upphov till sådana bildliga artefakter som för övrigt får fantasin att gå på högvarv.

Får jag fråga VARFÖR det INTE är möjligt att det kan vara så "tråkigt" att det faktiskt bara är artefakter? Exempelvis de flygande trianglarna eller pyramiderna är helt enkelt bokeh orsakad av filmutrustningen på grund av dåligt fokus. Eller blir den "förklaringen" för "tråkig" på något vis?

Nä, jag kan köpa förklaringen. Men vissa filmer är ju "av-hemligade" eller vad man säger, och Pentagon hävdar att dom inte vet vad filmerna visar. Om förklaringarna som Mike West hävdar är så enkla, varför kan inte Amerikanarna bekräfta det isåfall?

Jag skiter i om det är fräna militära prylar, planeter som står i linje eller nåt annat, jag tycker bara det är ett intressant ämne

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tina Gerson:

Nä, jag kan köpa förklaringen. Men vissa filmer är ju "av-hemligade" eller vad man säger, och Pentagon hävdar att dom inte vet vad filmerna visar. Om förklaringarna som Mike West hävdar är så enkla, varför kan inte Amerikanarna bekräfta det isåfall?

Där finns det två väldigt enkla förklaringar. Sanningen är förmodligen nånstans på en skala mellan de två.

1. Militärer är människor och kan missa detaljer eller begå misstag, särskilt om man inte tycker att det är särskilt viktigt eller om det finns en kultur som inte tar det på allvar (i betydelsen att faktiskt ta reda på vad orsaken är). Se bara på hur man missade alla signaler om islamistiska terroraktiviteter runt tusenårsskiftet, och först efter attentaten med flygplanen 2001 började ta det på allvar. Om fokus är på fel saker är det lätt hänt, även för organisationer med tusentals anställda experter som inom den amerikanska underättelseverksamheten.

2. Att ge förklaringar, eller spekulera om möjliga förklaringar, till vad dessa observationer är, riskerar att avslöja detaljer om hemlig/känslig teknik och utrustning, och ge motståndarna information om vad man kan och vad man inte kan detektera med de sensorer man har. Det kan även avslöja operationella hemligheter, om hur man tränar, flyger, osv.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Grejen är att alla klipp som diskuteras om eventuella "UFOs" (definition: oidentifierade flygande föremål) är exakt utformade för att sätta igång tron om UFO:n hos "troende" och skepticismen hos de som inte är redo att tro ännu - klippen är lågupplösta och suddiga så att det ALDRIG går att komma överens om vad det faktiskt är.

Det är därför UFOloger aldrig kommer finna mina länkade klipp intressanta för de förkastar deras UFO-tro med logik. UFOloger är mycket villiga att bortförklara all logisk teknologisk kritik de får (bildartefakter bland annat) genom att säga att, "Utomjordingarnas farkoster gör att de inte kan fångas med högupplöst bildupptagning".

I samma veva som "UFOn" då inte kan fångas i högupplösta bilder så lyckades ändå "regeringar" världen över komma till hemligt beslag av diverse UFO-delar och INGEN i ett led av hundra till tusentals människor har sagt ett pip? Här hamnar vi lite då i kategorin, "Läkemedelsbolagen sitter redan på botemedlet av alla cancerformer men vägrar släppa det för då skulle de inte tjäna lika mycket pengar."

Till sist: bör jag anta (eller har jag fel vilket jag är villig att ha) att Du TROR på UFO:n vars definition blir "utomjordingar"?

Ja, att hitta "bevis" för detta är extremt svårt eftersom du precis som du säger så känns det märkligt att vi fortfarande inte lyckas ha några videos annat än saker som är filmade med mobiltelefoner. Det verkar dock som om du inte lyssnat speciellt mycket på dessa "UFO-loger". De jag har lyssnat till är ofta rätt öppna med att UFO är precis vad det är, ett flygande föremål som just då åtminstone inte går att identifiera.

Om det nu verkligen skulle visa sig vara besök av utomjordningar så har de uppenbarligen rätt avancerad teknik, att de då skulle kunna ha någon form av teknik för att bli svårare att upptäcka känns väl inte helt orimligt, även om just det skulle vara anledningen till att vi knappt har något annat mer än suddiga mobilfilmer att tillgå som tveksamt.

Helt orimligt tycker jag knappast det är att det inte läckt, militärernas jobb är ju att se till att deras verksamhet sköts under stor sekretess. Sen om de faktiskt har utomjordisk teknologi i form av farkoster och annat vet jag inte riktigt om jag är lika säker på, kanske. Jag är däremot rätt säker på att om de vet med sig detta, eller till och med skulle ha någon form av kontakt så är det nog bäst att inte låta allmänheten få reda på det, jag tror inte folk skulle klara av att hantera det helt enkelt och det skulle bli någon form av masshysteri.

Jag har varit fascinerad av ämnet ända sedan liten grabb efter att jag sett Arkiv X. Att det finns utomjordingar är jag helt övertygad om. Jag vill tro men samtidigt är det svårt att tro på det mer än något man tycker är intressant och kul att diskutera när det inte finns några bevis att tala om. Tycker dock det är klart mer logiskt att tro på utomjordningar och tefat än religioner.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Hedersmedlem

Ett UFO (Unidenfified Flying Object, eller oidentifierat flygande objekt) existerar så fort någon ser något som flyger och inte vet vad det är.

Så fort man identifierat ett UFO existerar det inte längre som UFO, per definition, då det i så fall blir identifierat, och därmed inte längre oidentifierat.

Ett UFO behöver inte vara övernaturligt eller utomjordligt, eller ens okänt för alla. Det kan vara en fågel du aldrig sett förut eller inte kan namnet på.

UFO:n är alltså inget man kan diskutera i allmänhet, eller dra några generella slutsatser om för att det ska vara någon som helst vettig diskussion så måste man avgränsa det till specifika observationer. Risken med att samla all diskussion om detta i en enda tråd är att det blir omöjligt att diskutera något vettigt eller konkret. Och buntar man ihop många okända observationer, eller till och med observationer som man sedan kunnat förklara på något naturligt eller banalt sätt, så hittar man lätt som människa en massa mönster som inte finns.

Vill du komma någon vart i någon diskussion och komma till någon slags kunskap så måste du börja med något specifikt fenomen och sedan fördjupa dig i det. Att prata om UFO:n rent generellt kommer aldrig leda till någon förståelse, att ha sett många UFO:n leder bara till att man försöker hitta mönster i sin egna okunskap.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tina Gerson:

Nä, jag kan köpa förklaringen. Men vissa filmer är ju "av-hemligade" eller vad man säger, och Pentagon hävdar att dom inte vet vad filmerna visar. Om förklaringarna som Mike West hävdar är så enkla, varför kan inte Amerikanarna bekräfta det isåfall?

Jag skiter i om det är fräna militära prylar, planeter som står i linje eller nåt annat, jag tycker bara det är ett intressant ämne

Geopolitiskt speltrams från jänkarnas sida mest sannolikast i deras uttalande. Men ja, kan också vara så att de gjort helt pantade förklaringsförsök. Militären i USA är INTE så fantastiskt perfekt som den framställs i Hollywood. Ta Irak & Afghanistan som två exempel. Nog sagt om det dock.

Sedan stämmer det ju: det går inte exakt säga vad det är men det går att ha mer "rimliga" gissningar om pixlarna än "Don't know what it is? Therefore, Aliens!". Och eftersom det är så otydligt och därmed "omöjligt att säga med 100% säkerhet vad det exakt är" så öppnar det dörren för "utomjordingstroende".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Svårt att säga vad det är på bilderna/filmerna.

Förhoppningsvis så är inte vår plats i universum den enda som fortfarande har kvar s.k. levande och kännande varelser. Har funnits berättelser om s.k. änglar som kommit ifrån himmeln väldigt länge och då kan man fråga sig vart dessa berättelser härstammar ifrån, såvida inte någon såg fel på en fågel.

Och sedan så kan inte det vi kallar för liv självuppstå utav lite sol, mineraler, kemikalier och tid för att sedan börja dela på sig och börja utveckla sig baserat på omgivningen(evolution) bara p.g.a. slumpen. Lika med oss att vi själva inte kan skapa liv ifrån inget levande. Grunderna måste konstrueras, och då är frågan hur, när, vart och vem som konstruerat grunderna till det liv(kännande och icke kännande) som finns på detta klot. Matematik på en intressant nivå tror jag.

Exempel: Om jag slänger en Apple produkt i havet eller öknen så kommer inte den att börja gå utav sig själv och börja föröka sig på egen hand om cirka 4 miljarder år.

Om det på bilderna/filmerna är besökare så hoppas jag på att dom sticker fort som bara den härifrån och glömmer adressen hit. Risken är annars större att någon rädd människa beslutar att ta kål på besökaren just p.g.a. rädsla eller okunskap.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

2022 could be a turning point in the study of UFOs - Space.com
"Interest in UFOs continues to grow, both among scientists and government officials."

En intressant artikel från space.com om hur ämnet tas mer och mer seriöst av vetenskapsmän och regeringstjänstemän, och att 2022 kan bli ett minst sagt intressant år för UFOs/UAP.

"The more we continue to whittle away the stigma that has surrounded this subject for so long, the faster we may begin to understand the nuances of this mysterious phenomenon" - Michael Masters, a professor of anthropology at Montana Technological University

Visa signatur

RTX 4070 | Ryzen 7800X3D | B650 | 32GB 6000 MHz | 850W | W.11

Permalänk
Medlem

Har spenderat några dagar på att uppdatera UFO Timeline-sidan.

Nu kan man klicka på en av 7 kategorier och få relevant information om man är intresserad:

- Home (alla kategorier samlade i en timeline)
- News
- Documentaries
- Famous Cases
- Sightings
- Press Conferences
- Spotlight
- Quotes

Har fått ett förslag att lägga till "Books" som en 8:e kategori, men är osäker om det passar in.

Se vad ni tycker.

Visa signatur

RTX 4070 | Ryzen 7800X3D | B650 | 32GB 6000 MHz | 850W | W.11

Permalänk

Konfirmationbias. Om man letar efter tecken efter en viss sak så kommer man ofta finna det. Sänker man dessutom beviskraven och inte alls tillämpar Ockhams rakkniv, så lär man hitta ännu fler bevis. Är det dessutom ett fenomen där folk medvetet kan förfalska information för att få till ett påstående så blir det ännu mer bevis åt de ovanför.

Detta sammanlagt gör att jag inte kollar så mycket på ufo material längre.

Ibland har de som påstått något mer ses som "knäppgökar", t.ex. de som ville utreda Estoniakatastrofen mer. Och nu idag i efterhand så kommer staten göra en mer undersökning, knappast någon ber de som ville ha mer undersökning om ursäkt för hur de blev "behandlade".
Lite samma skulle det kunna bli med ufo-jägarna. Men ändå, det är för min del för mycket desinformation i allt underlag som får mitt intresse att tröttna.

Permalänk
Medlem

Jag har nu gjort färdigt tidslinje-sidans design och funktionalitet (tror jag). Har bara jobbat när jag haft tid och känt mig inspirerad, därav att det dröjt flera månader. Det som kvarstår är att jobba på innehållet... som inte är lika roligt, men det måste ju också göras

Jag hoppas att sidan hjälper folk som är intresserade av UFO/UAP att enkelt kunna researcha det, med en bra överblick över innehållet nu när det är listat efter år/månader och kan filtreras efter kategori.

Om någon har någon ny idé för sidan, så säg till!

Visa signatur

RTX 4070 | Ryzen 7800X3D | B650 | 32GB 6000 MHz | 850W | W.11

Permalänk
Medlem

Brukar lyssna på podden Ufo - Bortom rimligt tvivel, det i kombination med intressanta gästar hos Joe Rogan om detta ämne ger mig nästan svindel när jag tänker på det hela.

Visa signatur

Define R6 | Corsair RM 750x | ASUS PRIME Z370-A | Intel Core i7 8700K | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC | Samsung 960 EVO 500GB | ROG PG279Q | DELL UP2716D |

Permalänk
Avstängd

Detta ämne är riktigt spännande.

Älskar allt som har med Rymden att göra.

Permalänk
Medlem

- The UFO briefings on Capitol Hill have begun. Lawmakers aren’t impressed. (2 Maj) - Politico
- House Panel To Hold Public Hearing On Unexplained Aerial Sightings (10 Maj) - New York Times

Börjar hända saker.

--

Rep. André Carson på Twitter: https://twitter.com/RepAndreCarson/status/1524018039439695884

"Congress hasn't held a public hearing on unidentified aerial phenomena (UFO's) in over 50 years. That will change next week when I lead a hearing in @HouseIntel on this topic & the national security risk it poses. Americans need to know more about these unexplained occurrences."

--

Rep. Adam Schiff på Twitter: https://twitter.com/RepAdamSchiff/status/1524026479687999493

"There's much to learn about unidentified aerial phenomena. But one thing is sure – the American people deserve full transparency. Next week, @HouseIntel will give the public a chance to hear from experts on one of the greatest mysteries of our time."

Visa signatur

RTX 4070 | Ryzen 7800X3D | B650 | 32GB 6000 MHz | 850W | W.11

Permalänk
Medlem

House panel to hold highly anticipated public hearing on UFOs
https://edition.cnn.com/2022/05/17/politics/house-ufo-hearing...

(CNN)A House panel is set to hold a public hearing on Tuesday on "unidentified aerial phenomena," popularly known as UFOs, a high-profile moment for a controversial topic that has long been relegated to the fringes of public policy.

The hearing, which is slated to begin at 9 a.m. ET and will be livestreamed, has been convened by the House Intelligence Committee's Counterterrorism, Counterintelligence, and Counterproliferation subcommittee, a panel chaired by Democratic Rep. André Carson of Indiana. As part of the proceedings, Ronald Moultrie, under secretary of defense for intelligence and security, and Scott Bray, deputy director of naval intelligence, will appear before the subcommittee. After the public hearing concludes, the panel will also be holding a closed-door, classified briefing.
The event will mark the first congressional public hearing on UFOs in decades. It follows the historic release last year by the US intelligence community of a long-awaited report on mysterious flying objects that have been seen moving through restricted military airspace over the last several decades.
The report examined 144 reports of what the government terms "unidentified aerial phenomenon" -- only one of which investigators were able to explain by the end of the study. Investigators found no evidence that the sightings represented either extraterrestrial life or a major technological advancement by a foreign adversary like Russia or China, but acknowledge that is a possible explanation.
For lawmakers and intelligence and military personnel working on unexplained aerial phenomena, the bigger concern with the episodes is not that alien life is visiting Earth, but rather that a foreign adversary like Russia or China might be fielding some kind of next-generation technology in American airspace that the United States doesn't know about.
In November 2021, the Department of Defense announced the creation of the Airborne Object Identification and Management Synchronization Group.
The department said in a release at the time that the purpose of the new program would be to sync up efforts across the US government to "detect, identify and attribute objects of interest" in restricted airspace "to assess and mitigate any associated threats to safety of flight and national security."
In a statement ahead of the hearing, Carson said, "The American people expect and deserve their leaders in government and intelligence to seriously evaluate and respond to any potential national security risks -- especially those we do not fully understand."
The subcommittee chairman went on to say, "since coming to Congress, I've been focused on the issue of unidentified aerial phenomena as both a national security threat and an interest of great importance to the American public. And I'm pleased to chair the first open Intelligence Committee hearing on these events. It will give the American people an opportunity to learn what there is to know about incidents. And I look forward to hearing from our witnesses on this critical matter."
CNN's Alex Rogers and Jeremy Herb contributed.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk

Här är hearingen som den amerikanska kongressen genomförde och som handlade om UFOs/UAPs.

WATCH: Congressional Hearing on UFOs:

https://www.youtube.com/watch?v=FYfxwBQL69A