Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Här kommer min topp 10 lista på vad UFO/UAP fenomenet skulle kunna vara. Från det mest troliga till det mest otroliga.

1. Militärt experiment, oidentifierat flygplan, drönare, ballong etc (utvecklat av Lockheed Martin t ex)

2. Fake news / konspiration (Det innebär att en stor mängd människor måste vara med på det inom den amerikanska militären)

3. Masspsykos / Masshysteri

4. Väderfenomen / Naturfenomen (klotblixt eller, tänk er som i filmen Nope, kanske finns det levande "djur" i atmosfären / rymden som vi inte känner till än)

5. Utbrytningscivilisation eller tidigare civilisationer på jorden (Tänk Nazityskland, eller varför inte legendariska Atlantis, vi vet mindre om våra världshav och vad som finns där än vad vi vet om Mars yta)

6. Arkeologiskt fynd (Militärt experiment men med teknologi från en annan "värld")

7. Tidsresenärer (T ex vi från framtiden)

8. Interdimensional (Från en annan dimension)

9. Utomjordingar

10. Religiöst / demoniskt / paranormalt

Folk i tråden får mer än gärna komplettera ifall jag har missat något som borde ha funnits med.

Masspsykos skulle jag sätta på plats 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Masspsykos skulle jag sätta på plats 10.

Så du tycker att masspsykos / masshysteri är mindre sannolikt än att det skulle vara utomjordingar?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Här kommer min topp 10 lista på vad UFO/UAP fenomenet skulle kunna vara. Från det mest troliga till det mest otroliga.

1. Militärt experiment, oidentifierat flygplan, drönare, ballong etc (utvecklat av Lockheed Martin t ex)

2. Fake news / konspiration (Det innebär att en stor mängd människor måste vara med på det inom den amerikanska militären)

3. Masspsykos / Masshysteri

4. Väderfenomen / Naturfenomen (klotblixt eller, tänk er som i filmen Nope, kanske finns det levande "djur" i atmosfären / rymden som vi inte känner till än)

5. Utbrytningscivilisation eller tidigare civilisationer på jorden (Tänk Nazityskland, eller varför inte legendariska Atlantis, vi vet mindre om våra världshav och vad som finns där än vad vi vet om Mars yta)

6. Arkeologiskt fynd (Militärt experiment men med teknologi från en annan "värld")

7. Tidsresenärer (T ex vi från framtiden)

8. Interdimensional (Från en annan dimension)

9. Utomjordingar

10. Religiöst / demoniskt / paranormalt

Folk i tråden får mer än gärna komplettera ifall jag har missat något som borde ha funnits med.

Misstag och hittepå.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem

Min spekulation (utöver rena lögner där nån bara påstår sig ha sett nåt, för vinning eller för berömmelse, men inte har gjort det och vet det):

60 %: Vanliga föremål, t ex borttappade ballonger, svävande lyktor, flygplan/helikoptrar/drönare, solblänkande satelliter.
20 %: Väderfenomen (linsformade moln, olika typer av udda blixtar, hägringar), astronomiska fenomen (stjärnor, planeter, meteoriter).
10 %: Optiska fenomen (blänk i kameraobjektiv, ljuspunkter/småkryp/fåglar ur fokus, färgflimmer runt ljuspunkter).
5 %: Medvetna förfalskningar eller förvanskningar, datorgenererade objekt, skämt som fått spridning utanför en sluten krets.
5 %: Hallucinationer orsakade av psykisk sjukdom, droger, påverkade sinnestillstånd.

Notera att detta summerar till 100 %. Och det är inte en rangordning, utan uppskattad fördelning. Samtliga fall kan förklaras av nåt av dessa, är min absoluta övertygelse.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edd1e:

Misstag och hittepå.

Tänker att alternativ 1 och 2 täcker det. Folk tror sig se något men egentligen är det bara ett flygplan eller en planet, och fake news förekommer hela tiden i media.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Så du tycker att masspsykos / masshysteri är mindre sannolikt än att det skulle vara utomjordingar?

Det är med största sannolikhet en blandning av allt du skrev förutom masspsykos. (Min åsikt.) 😏

Ps: Jag läste inte så noga vad du skrev så jag tar tillbaka min åsikt. Jag tror inte på fake news, väderfenomen, utbrytarcivilisation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Det är med största sannolikhet en blandning av allt du skrev förutom masspsykos. (Min åsikt.) 😏

Ps: Jag läste inte så noga vad du skrev så jag tar tillbaka min åsikt. Jag tror inte på fake news, väderfenomen, utbrytarcivilisation.

Fast det har ju hänt många gånger förr, och då tänker jag främst på Roswell incident och radiodramat "The War of the Worlds". Det skapade en galen masshysteri i USA framförallt den sistnämnda händelsen.
Så tycker det är mycket mer troligt scenario än sakerna som jag har placerat under det på listan.

Enligt mig så borde aliens och demoniska väsen vara det sista som man tänker på om man upplever/ser ett UAP/UFO, även om jag såklart självklart inte utesluter något som jag har med på min lista.

Dock finns det än så länge inga bevis på att vi någonsin blivit besökta av utomjordingar eller tidsresenärer eller vad man nu vill tro på av det mer otroliga sakerna som jag har med på min lista, så jag tycker det är konstigt när någon säger att det är mycket mer trovärdig att vi haft besök av utomjordingar än att en grupp människor t ex har drabbats av masspsykos/masshysteri.

Källor:
"The famous "alien invasion" radio show you're asking about is The War of the Worlds, a 1938 broadcast by Orson Welles and the Mercury Theatre on the Air. It caused panic among some listeners who thought the dramatization was real news of a Martian invasion. The show's realistic news-bulletin style was a key factor in its success at deceiving listeners."
https://en.wikipedia.org/wiki/The_War_of_the_Worlds_(1938_rad...

"July 8, 1947, issue of the Roswell Daily Record, featured a story announcing the Roswell Army Air Field "capture" of a "flying saucer" from a ranch near Roswell"
https://en.wikipedia.org/wiki/Roswell_incident

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Fast det har ju hänt många gånger förr, och då tänker jag främst på Roswell incident och radiodramat "The War of the Worlds". Det skapade en galen masshysteri i USA framförallt den sistnämnda händelsen.
Så tycker det är mycket mer troligt scenario än sakerna som jag har placerat under det på listan.

Enligt mig så borde aliens och demoniska väsen vara det sista som man tänker på om man upplever/ser ett UAP/UFO, även om jag såklart självklart inte utesluter något som jag har med på min lista.

Dock finns det än så länge inga bevis på att vi någonsin blivit besökta av utomjordingar eller tidsresenärer eller vad man nu vill tro på av det mer otroliga sakerna som jag har med på min lista, så jag tycker det är konstigt när någon säger att det är mycket mer trovärdig att vi haft besök av utomjordingar än att en grupp människor t ex har drabbats av masspsykos/masshysteri.

Källor:
"The famous "alien invasion" radio show you're asking about is The War of the Worlds, a 1938 broadcast by Orson Welles and the Mercury Theatre on the Air. It caused panic among some listeners who thought the dramatization was real news of a Martian invasion. The show's realistic news-bulletin style was a key factor in its success at deceiving listeners."
https://en.wikipedia.org/wiki/The_War_of_the_Worlds_(1938_rad...

"July 8, 1947, issue of the Roswell Daily Record, featured a story announcing the Roswell Army Air Field "capture" of a "flying saucer" from a ranch near Roswell"
https://en.wikipedia.org/wiki/Roswell_incident

Jag tror att vi har och har haft besök av utomjordingar långt innan människan existerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag tror att vi har och har haft besök av utomjordingar långt innan människan existerade.

Ja alla har rätt till sin åsikt, jag ville bara påvisa med min lista vad som är mest troligt / logiskt, men utesluter inte att vi haft besök.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En ny dokumentär som verkar spännande att se. Här är en trailer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

En ny dokumentär som verkar spännande att se. Här är en trailer.

https://youtu.be/DkU7ZqbADRs

Länkad sen tidigare i tråden ett flertal gånger:

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Du tror inte på väderfenomen? 🤔

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Dylan Borland som satt i vittnesbåset för inte så länge sen är värd att lyssna på, skapligt kärvt liv han har utstått.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Dylan Borland som satt i vittnesbåset för inte så länge sen är värd att lyssna på, skapligt kärvt liv han har utstått. https://www.youtube.com/watch?v=-U2u43Vdt_g

Finns det något uns av intressant och fakta, eller ska man sitta 1,5h och lyssna på en snyfthistoria?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Finns det något uns av intressant och fakta, eller ska man sitta 1,5h och lyssna på en snyfthistoria?

Om du nu är så intresserad av att dissa/avfärda ämnet i stort så bör du lägga tid på detta. Varför håller du på om du är så negativ?

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Om du nu är så intresserad av att dissa/avfärda ämnet i stort så bör du lägga tid på detta. Varför håller du på om du är så negativ?

Det är alltid bra med en motpol, men tydligen inte i detta ämne…

Att bara länka en 1,5h lång video och bara säga att den är bra tillför inget sakligt, argumentera gärna för varför och hänvisa till olika partier av filmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Riktig fakta som går att få bekräftad från flera källor måste väl ändå vara det man drivs av att få inom även detta ämne? Det är ju bara tröttsamt om det gång på gång bara är snack. Har det egentligen hänt någonting under denna tråds livstid eller ska man klassificera det som en tre år lång serie på Netflix.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Permalänk
Medlem

The Age Of Disclosure har till slut fått ett releasedatum och en ny kort trailer, 21 November, Amazon Prime Video:

Media rapporterar:

- https://variety.com/2025/film/news/the-age-of-disclosure-ufo-...

- https://www.hollywoodreporter.com/movies/movie-news/ufo-age-o...

- https://deadline.com/2025/10/in-new-trailer-for-unidentified-...

- https://people.com/ufo-documentary-age-of-disclosure-gets-rel...

- https://www.motionpictures.org/2025/10/shocking-alien-doc-the...

Visa signatur

RTX 4070 | Ryzen 7800X3D | B650 | 32GB 6000 MHz | 850W | W.11

Permalänk
Medlem

Jag undrar om man kan se den på prime i Sverige .