Minns ni Crt-buggen?

Permalänk
Medlem

Minns ni Crt-buggen?

Förr i tiden när jag hade crt så kunde de helt plötsligt bli svart på skärmen när man starta datorn(eller starta om)

Lösningen var ofta då att man drog ur elkabeln ur datorn och sakta satte i den igen, alltså så att de sprakar lite.

Har inte tänkt på att de försvann efter att man bytte till TFT. För nu när jag på gamla dagar skaffat en CRT igen så har "problemet" kommit tillbaka igen ibland.

I övrigt ny utrustning som 5800x x570 tomahawk, 980 ti(inte så nytt men ett av de sista gpuerna som klarar analog output.

Permalänk

Aldrig stött på det och då har jag ändå haft CRT från väldigt tidig -90 tal fram till ca 2005 innan jag skaffade en första "platt" skärm. En hel del LAN på det också.

Permalänk
Medlem

Har haft flera CRT-skärmar, men har inget minne av att jag behövt dra ut strömkablen för att skärmen inte visar något.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Låter som något strul med moderkortet, alternativt ett grafikkort som inte riktigt sitter i eller strul med strömförsörjningen till grafikkortet.

När det hände mig återställde jag bios och tog ur gtx 980ti och satte i det igen. Inge problem mer.

Sitter inte så mycket med min CRT, ibland kopplar jag in den för att spela äldre spel

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

Vid mitt första köp av PC 1998 vilket var ett Compaq paket med en 17" Compaq skärm.
Den skärmen hade detta problem och det handlade då om fyra olika moderkort/cpu (celeron 500mhz/amd 64/och 2st P4 1,7ghz o 3ghz) samt 5 olika grafikkort från inbyggt till ATI/matrox och nvidia.
Detta var när den användes som enda skärm och på slutet som andra skärm (fick tag i en betydligt bättre 21" crt) dvs dagligen.

Tror att jag slutade använda båda skärmarna 2011-2012 nångång då jag runt 2005 köpte en sketen men rätt dyr LCD tv som jag vart väldigt besviken på då dom helt enkelt var så mycket sämre än en bra CRT då.
Så satt jag med CRT skärm under en lång tid tills det blev en Dell U2311H.

I alla fall Compag skärmen hade som sagt detta problem och man var tvungen att dra ur sladden ur skärmen för i väggen så hjälpte det inte alls.
Men man behövde inte göra det sakta heller så bara dra ur o trycka i så snabbt man kunde fixxade det.
Och om det hände så var skärmen 100% stendöd tills man drog ur o satte i kabeln i skärmen.
Jag provade att låta den stå med kabeln i (dvs med ström) ett par dagar nope, ett par dagar utan att kabeln satt i väggen (dvs strömlös) men nope, ENBART dra ur o sätta i kabeln i skärmen fixxade det.

Det hända bara när man skulle slå på den med knappen på skärmen heller när man ändrade upplösning/hz, ändra man inget heller slog av den så kunde den fungera i månader.
Men NÄR man ändrade upplösning/hz/slog av o starta den så hände det ca var 10-15 gång, dvs rätt irriterande när man ej vill ha den igång med ljus sken i min lilla etta heller när man satt o spelade olika spel o ändrade upplösning en hel del.
Heller under windows uppstart då upplösning ändrades
Det möblerades om ett par gånger så den har suttit i två olika uttag som gick på två olika säkringar, jag tog med den till ett par kompisar några gånger så i ett par olika hus/lgh men samma sak.

Varför? Har ingen som helst aning!
Och tvivlar på att det var nått glappkontakt nånstans för då skulle det inte ha fungerat speciellt länge heller med så pass förutsägbara händelser som varje 10-15 gång
Sen stod den i (vägen) ett antal år i ett hörn och en kompis ville ha den till en retro dator så koppla in den o prova och den starta och funkade fint testa nåt gammalt spel och första starten så ändrades upplösning o en ur/i med kabeln behövdes.
Lät den stå med ett spel rullandes i några timmar o den funkade så kompisen fick ta den med instruktion om att dra ur/i kabeln när den dör.
Och japp det händer ungefär var 10-15 gång även idag för han har den fortfarande och i övrigt funkar den fint kanske börjar tappa lite färg/ljus dock då den är så gammal och VÄLANVÄND redan innan han fick den.

Den andra 21" skärmen har jag kvar då den är så frb bra (troligen begravd med den! så ingen idé att fråga) och på den har samma sak hänt 2-3 gånger och redan första gången så provade jag att dra ur vid väggen men nope funkade bara vid skärmen.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Aldrig någonsin haft det problemet med CRT. Känns som det är läge stämma TS för förtal

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Nä, det var nog bara din skärm som var trasig...

Permalänk
Medlem

Låter inte bekant.

Men min erfarenhet är inte så stor, max 20-30 skärmar sen första PCn hemma någon gång under de första åren på 1990 talet.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad till Retro samt ohjälpsamt inlägg raderat*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Verkar vara mitt handhavande som skapar problemet då :/

Aja inget har ju gått sönder. Så är väl ingen större fara.

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att något ställer om upplösning/Hz till ett värde skärmen inte kan visa? Normalt får man ju en dialogruta med nedräkning som återställer men i ditt fall kanske den rutan aldrig poppar upp.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Haft en del crt skärmar och aldrig hört om detta problem eller haft det själv.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Kan det vara så att något ställer om upplösning/Hz till ett värde skärmen inte kan visa? Normalt får man ju en dialogruta med nedräkning som återställer men i ditt fall kanske den rutan aldrig poppar upp.

För att klargöra så hände det när man behövde starta om datorn mycket. Vid bygge eller överklockning typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Kan det vara så att något ställer om upplösning/Hz till ett värde skärmen inte kan visa?

Inte med min compaq skärm, hände det så fick man en "out of range" (eller vad det nu stod) box som rörde sig runt på skärmen och LED indikatorn som visar grön/röd vid på/av skulle fortfarande visa grön men den slocknade alltid.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ripan_:

För att klargöra så hände det när man behövde starta om datorn mycket. Vid bygge eller överklockning typ.

Då var det kanske nått problem med datorn i grunden, själv könner jag inte alls igen problemet du beskrivver och har aldrig varit med om det eller sett det hos någon annan och det lär ha varit 100 tals olika crtskärmar jag varit i kontakt med privat, via vänner och på arbetsplatser.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

aldrig hört talas om detta

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4