Inkomst genom internet. Kompetens?

Permalänk
Medlem

Inkomst genom internet. Kompetens?

Hej alla Sweclockers medlemmar.

Jag har tänkt att bo utomlands ett tag och då räcker det med lön på ca 5k per månad för att ha mat på bordet. Detta är för mig enklast att tjäna genom en kanal i EU, antingen genom freelance eller en deltidsanställning. Mitt problem är att jag är en student (ekonomi + IT) och känner att jag inte ännu har den erfarenhet som krävs för ett kvalificerat jobb inom branschen.

Jag har råd att bo utan ett arbete i ca 1 år och under den tiden tänkte jag lära mig något som man kan tjäna pengar med resterande tid. Vad är era rekomendationer på sysslor som man kan komma igång med hyffsat snabbt och tjäna pengar online?

Jag kollade på tex smm, bildredigering osv och på nybörjarnivå brukar timlönen ligga på ca 5$ (freelancer) vilket känns väldigt lite. En annan grej är webdesign men även där är konkurensen hyffsat hög. Har ni erfarenheter och tips på vad man kan lära sig inom dessa ramar för att maximera sina chanser till en inkomstkälla framöver med tanke på den begränsade tiden jag har?

Tack!

Permalänk
Medlem

Bitcoin trading?
Men då kan man förlora allt, då blir det ingen resa (eller hemresa).
Du skulle kunna bli revisor på distans?
Youtuber?

Permalänk
Medlem

Något inom sälj, eller kanske kundservice?

Permalänk
Medlem

Om dina språkkunskaper är goda finns det ganska mycket översättningsjobb. Du kan ju kika på Proz.com om det är något för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hothep:

Om dina språkkunskaper är goda finns det ganska mycket översättningsjobb. Du kan ju kika på Proz.com om det är något för dig.

Lägger min röst till detta förslaget. Väldigt enkelt att göra på distans!

Det finns översättningstjänster där du får klicka i vad du känner dig lämpad för. Det brukar vara att översätta dokument som manualer, instruktioner, produkttexter etc. Brukar gå till så att man får göra ett översättningsprov av en text och så betygsätts man.

Beroende på hur bra du är får du då uppdrag efter nivå, samt har en kontrollant som dubbelkollar dina texter i början. Ju bättre kvalité du har på dina översättningar desto mindre jobb har kontrollanten när han dubbelkollar ditt arbete. Om din nivå är tillräckligt hög och du jobbat tillräckligt länge så blir du sannolikt av med din kontrollant och får en högre lön när du byggt upp ett företroende och visat att du är pålitlig. Till slut kan du bli någon annans kontrollant etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Bitcoin trading?
Men då kan man förlora allt, då blir det ingen resa (eller hemresa).
Du skulle kunna bli revisor på distans?
Youtuber?

Precis som du säger så är det inte så stabilt. Kan inte göra det av 2 anledningar. Den ena är olika regelverk för kryptovalutor i dessa länder, kan vara ett helvette att klura ut hur man ska deklarera och till vilket land. Sen så kan det va så att man ligger minus nån månad och då kan man inte göra nått den månaden haha.

Skrivet av Wiinis:

Något inom sälj, eller kanske kundservice?

Jo det är ett bra tillfälligt alternativ. Men eftersom jag har 1 år på mig vill jag gärna lära mig något kvalificerat som man kan jobba med under tiden. Därav frågan

Skrivet av Hothep:

Om dina språkkunskaper är goda finns det ganska mycket översättningsjobb. Du kan ju kika på Proz.com om det är något för dig.

Ska kika! Kan vara bra tillfällig syssla ifall det behövs på kort varsel. Men precis som jag sa där ovan så handlar min fråga mer om vad man kan lära sig under 1 år så att man kan arbeta med något kvalificerat på distans.

Skrivet av Thriss:

Lägger min röst till detta förslaget. Väldigt enkelt att göra på distans!

Det finns översättningstjänster där du får klicka i vad du känner dig lämpad för. Det brukar vara att översätta dokument som manualer, instruktioner, produkttexter etc. Brukar gå till så att man får göra ett översättningsprov av en text och så betygsätts man.

Beroende på hur bra du är får du då uppdrag efter nivå, samt har en kontrollant som dubbelkollar dina texter i början. Ju bättre kvalité du har på dina översättningar desto mindre jobb har kontrollanten när han dubbelkollar ditt arbete. Om din nivå är tillräckligt hög och du jobbat tillräckligt länge så blir du sannolikt av med din kontrollant och får en högre lön när du byggt upp ett företroende och visat att du är pålitlig. Till slut kan du bli någon annans kontrollant etc.

Ska kika, tack för förklaringen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Repair:

Ska kika, tack för förklaringen

Kolla gärna på mer än en enda översättningstjänst. Vissa är säkert bättre än andra, och tyvärr har jag inga rekommendationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thriss:

Kolla gärna på mer än en enda översättningstjänst. Vissa är säkert bättre än andra, och tyvärr har jag inga rekommendationer.

Jo, sen kan jag 4 språk men inget ej skriftligt så just översättning blir svårt för mig hursomhelst. Men eftersom jag har 1 år på mig och kommer under den tiden gå kurser inom reklam, webutveckling och androidutveckling (nybörjarnivå på samtliga) så är tanken att jag kan ha en sydosyssla under det året som leder till att jag blir bra på något efterfrågat som man kan jobba med efter 1 år.

Permalänk
Medlem

Jag tror att det lättaste hade varit att försöka lära sig programmera.
Då kommer du typ alltid kunna jobba på distans.

https://www.youtube.com/watch?v=79pKwdiqcwI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wezter96:

Jag tror att det lättaste hade varit att försöka lära sig programmera.
Då kommer du typ alltid kunna jobba på distans.

https://www.youtube.com/watch?v=79pKwdiqcwI

Har gått java 1 och 2 på universitetsnivå samt webutveckling 1+2 och mobilappsutveckling genom java. Men jag tror inte det är tillräckligt för en juniortjänst med 1 års extra kodning på fritid. Edit: Jag kollar på videon under tiden och den började riktigt bra, ska se vad man kan ta med sig, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Repair:

Precis som du säger så är det inte så stabilt. Kan inte göra det av 2 anledningar. Den ena är olika regelverk för kryptovalutor i dessa länder, kan vara ett helvette att klura ut hur man ska deklarera och till vilket land. Sen så kan det va så att man ligger minus nån månad och då kan man inte göra nått den månaden haha.

Bitcoin handeln var inte helt seriöst förslag, men Skatteverket är tydliga hur det ska deklareras.
https://skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andratillg...

Du nämner aldrig vilket land du ska åka till, men kolla upp om du blir dubbelbeskattad, kan säkert bero på vilket visum man reser på med.
Är inte expert på området, men de du tog upp gäller egentligen oavsett hur du tjänat pengarna.

Permalänk
Medlem

Jag tror det är jättesvårt att konkurrera på den globala lågkostnadsmarknaden, det vill säga: "Sånt man kan ta betalt för på Fiverr eller liknande." Det finns så otroligt många personer i lågkostnadsländer som sliter och sliter för att försöka försörja sig på dessa sidor...

Nyttja att du är en västerlänning med utbildning och försök hitta ett instegsjobb på ett svenskt företag som tycker det är OK att du jobbar remote.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Håller med ovan. Distansarbete på globala marknaden så konkurrerar du med 6 miljarder människor.

Kolla yrkeshögskolor. De har gjort jobbet för dig och undersökt marknaden var behovet finns och paketerat det på 1-1,5 års studier. Sen kopierar du kursplanen och läser det själv på ett halvår. Sista halvåret lägger du på att lära dig Git och samarbete via versionshantering. Svårare än vad man kan tro. Välj valfritt open source projekt.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jag tror det är jättesvårt att konkurrera på den globala lågkostnadsmarknaden, det vill säga: "Sånt man kan ta betalt för på Fiverr eller liknande." Det finns så otroligt många personer i lågkostnadsländer som sliter och sliter för att försöka försörja sig på dessa sidor...

Nyttja att du är en västerlänning med utbildning och försök hitta ett instegsjobb på ett svenskt företag som tycker det är OK att du jobbar remote.

Skrivet av talonmas:

Håller med ovan. Distansarbete på globala marknaden så konkurrerar du med 6 miljarder människor.

Kolla yrkeshögskolor. De har gjort jobbet för dig och undersökt marknaden var behovet finns och paketerat det på 1-1,5 års studier. Sen kopierar du kursplanen och läser det själv på ett halvår. Sista halvåret lägger du på att lära dig Git och samarbete via versionshantering. Svårare än vad man kan tro. Välj valfritt open source projekt.

Det är precis min upplevelse också. Helt rätt.
Mitt problem är bara att jag kommer ha alla kurser inne för en examen förutom 1 kurs som jag kommer läsa nästa år, därför kommer jag inte ta examen innan dess. Borde inte vara helt omöjligt att hitta ett instegsjobb ändå kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Repair:

Det är precis min upplevelse också. Helt rätt.
Mitt problem är bara att jag kommer ha alla kurser inne för en examen förutom 1 kurs som jag kommer läsa nästa år, därför kommer jag inte ta examen innan dess. Borde inte vara helt omöjligt att hitta ett instegsjobb ändå kanske.

Har du pluggat klart (i princip) och nu flyttar du utomlands och vill ha ett jobb som matchar din utbildning?
Vad är problemet med att söka det? Smått förvirrad…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Har du pluggat klart (i princip) och nu flyttar du utomlands och vill ha ett jobb som matchar din utbildning?
Vad är problemet med att söka det? Smått förvirrad…

Problemet är att entry jobben är mer anpassade till nyexaminerade som bor i Sverige. Vill man jobba på distans, dessutom utanför sverige, måste man visa mer värde i form av kunskap för att sticka ut för arbetsgivaren. Jag har 1 år på mig att lära mig kunskaper inom något som kommer säkra mig någon typ av arbete innan jag är klar med mina studier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Repair:

Problemet är att entry jobben är mer anpassade till nyexaminerade som bor i Sverige. Vill man jobba på distans, dessutom utanför sverige, måste man visa mer värde i form av kunskap för att sticka ut för arbetsgivaren. Jag har 1 år på mig att lära mig kunskaper inom något som kommer säkra mig någon typ av arbete innan jag är klar med mina studier.

Det är lite svårt att komma med tips när du inte berättar något om utbildning, vart i världen du ska åka och vad du har kvar att plugga osv.

Men du fick ett bra tips några inlägg upp om du ska hålla på att koda, lär dig git och att jobba i projekt. Det är liksom det arbete handlar om. Använd teknik med andra och få fram en lösning som kan förvaltas och gärna vara användbar för verksamhet. Lite raljerande, men typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Det är lite svårt att komma med tips när du inte berättar något om utbildning, vart i världen du ska åka och vad du har kvar att plugga osv.

Men du fick ett bra tips några inlägg upp om du ska hålla på att koda, lär dig git och att jobba i projekt. Det är liksom det arbete handlar om. Använd teknik med andra och få fram en lösning som kan förvaltas och gärna vara användbar för verksamhet. Lite raljerande, men typ.

Tack för tipset. Jag håller med att det var bra tips. Jag har anget min utbildning högre upp. Kandidatprogram Ekonomi och IT, alla kurser är färdiga förutom 1 kurs som får stå på standby tillsvidare. Har givit det en touch av java 2, mobilutveckling, webutveckling 1 och 2. En hel del marknadsföring. Mer än så finns det inget praktiskt i utbildningen. Därför kollar jag på lite praktiska områden att öva själv.